overweg in groot alarm
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
overweg in groot alarm
Moet er bij een overweg in groot alarm als zich dit ergens in de nacht voordoet ook getoeterd worden?
Re: overweg in groot alarm
Ja, het gevaar bij nacht is soms groter dan overdag, zeker als de signalisatie defect is want dan is die overweg slecht zichtbaar voor weggebruikers.ostbahnhof schreef: ↑01 sep 2023, 13:47 Moet er bij een overweg in groot alarm als zich dit ergens in de nacht voordoet ook getoeterd worden?
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: overweg in groot alarm
De inwoners van Mortsel hebben het gehoord vannacht… L27Steven schreef: ↑01 sep 2023, 13:53Ja, het gevaar bij nacht is soms groter dan overdag, zeker als de signalisatie defect is want dan is die overweg slecht zichtbaar voor weggebruikers.ostbahnhof schreef: ↑01 sep 2023, 13:47 Moet er bij een overweg in groot alarm als zich dit ergens in de nacht voordoet ook getoeterd worden?
Re: overweg in groot alarm
Ik heb mij altijd al afgevraagd wanneer die overweg eens zou vervangen worden door een tunnel of brug.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: overweg in groot alarm
Als ge die van de Deurnestraat bedoelt: daar staan er inderdaad huizen - en ook een mooi oud station - vlak bij het spoor, het lijkt me niet evident om daar een tunnel of een brug te bouwen zonder eerst de halve buurt af te breken.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 18 sep 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: overweg in groot alarm
Is dat niet zowat de enige overweg op L27?
Dat het ne moeilijke is, lijkt mij duidelijk, anders was die een eeuwigheid geleden al aangepast.
Maar ik denk dat er de volgende jaren op nog heel wat plekken "moeilijke" overwegen gaan omgevormd worden met bruggen/tunnels
Dat het ne moeilijke is, lijkt mij duidelijk, anders was die een eeuwigheid geleden al aangepast.
Maar ik denk dat er de volgende jaren op nog heel wat plekken "moeilijke" overwegen gaan omgevormd worden met bruggen/tunnels
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: overweg in groot alarm
Ja, dat zou goed kunnen. Mijn ouderlijk huis was daar in de buurt, en toen ik er vertrok in 1980 waren er nog wel meer, bv. aan het verlengde van de Dieseghemlei, maar die zullen wel een voor een zijn afgesloten, of toch minstens beperkt tot zacht verkeer zoals fietsers, voetgangers, &cpietje schreef: ↑01 sep 2023, 16:00 Is dat niet zowat de enige overweg op L27?
Dat het ne moeilijke is, lijkt mij duidelijk, anders was die een eeuwigheid geleden al aangepast.
Maar ik denk dat er de volgende jaren op nog heel wat plekken "moeilijke" overwegen gaan omgevormd worden met bruggen/tunnels
NB pour la petite histoire: mijn moeder zaliger vertelde van haar jeugd in de jaren 1930-1940, toen er drie opeenvolgende barrelen waren op de Krijgsbaan, voor het kruisen van L27/L15/L52/ L61 en wat is het nog al niet, en dat men veel geluk moest hebben om voor geen van de drie te moeten wachten. Gelukkig heeft men daar nu toch voor bruggen gezorgd.
En voor wat betreft al die "moeilijke" overwegen: ja, dat zou erg fraai zijn als daar allemaal bruggen of tunnels in de plaats komen. Vroeg of laat valt er trouwens toch niet onderuit te komen. Aber... Wer soll das bezahlen, wer hat soviel Geld? Als men er per jaar een stuk of drie kan doen zal het een hele prestatie zijn, lijkt me. Hoeveel jaar te gaan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: overweg in groot alarm
Kunnen ze in het rode vak niks betekenen?
Omleggen via tunnel of brug?
Omleggen via tunnel of brug?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: overweg in groot alarm
De beste oplossing (theoretisch natuurlijk) lijkt mij daar om de sporen in te graven en van Mortsel dus een gelijkaardig station als Oude God te maken.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: overweg in groot alarm
Of zoals "Deurnesteenweg" slechts een steenworp verder, op lijn 25. Inderdaad de minst lastige benadering, lijkt mij ook, maar nog steeds lastig.Klassiekje schreef: ↑19 sep 2023, 00:10 De beste oplossing (theoretisch natuurlijk) lijkt mij daar om de sporen in te graven en van Mortsel dus een gelijkaardig station als Oude God te maken.
Een complete tunnel zoals in Oude God lijkt mij daarentegen overbodig, een brug voor traag verkeer en misschien ook voor auto's zou moeten volstaan.
Nog beter ware een doorsteek(tunnel) Fruithoflaan-Zilverbeeklaan, die trouwens altijd al voorzien was, maar wellicht werd afgeblokt door plaatselijke politici ("eigen voortuintje eerst"...), dan zou men in de Deurnestraat kunnen volstaan met een tunnel of brug voor traag verkeer (voetgangers, fietsers,...) en het daar afsluiten voor auto's; ook al ware dat tot ongenoegen van plaatselijke automobilisten. Die zouden nu immers stevig moeten rondrijden van bv. de Cogels- of Osylei naar de luchthaven of zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: overweg in groot alarm
Ik weet niet of de buurt van de Zilverbeeklaan, die nu erg residentieel is, dat idee zo genegen zou zijn... Ruimte is er wel voor, dat wel.
Een ingraving hoeft ook niet volledig afgedekt te worden, een open sleuf, zoals bijvoorbeeld in Wetteren, zou ook al heel wat overlast wegnemen, dat moet zelfs niet eens zo diep zijn dat de hele trein weg steekt. Toen de oude perronboorden verdwenen in het reeds decennialang gesloten station van Machelen (vl) (mijn grootouders woonden vlakbij) was het verschil hoorbaar. Steek de trein pakweg 3 m onder het oppervlak, en je moet nog maar meter meer klimmen om over de sporen te geraken. Voetgangersbrugjes kosten geen extra ruimte, verkeersbruggen kunnen met een talud van enkele meters lengte volstaan, ipv enkele percelen in te nemen. Eenvoudig wordt het natuurlijk allemaal niet, dit is tenslotte nog steeds één van dé hoofdassen van België, én een hoofdas waar al capaciteitsproblemen zijn, het is niet zo eenvoudig om die tijdelijk buiten dienst te nemen.
Een ingraving hoeft ook niet volledig afgedekt te worden, een open sleuf, zoals bijvoorbeeld in Wetteren, zou ook al heel wat overlast wegnemen, dat moet zelfs niet eens zo diep zijn dat de hele trein weg steekt. Toen de oude perronboorden verdwenen in het reeds decennialang gesloten station van Machelen (vl) (mijn grootouders woonden vlakbij) was het verschil hoorbaar. Steek de trein pakweg 3 m onder het oppervlak, en je moet nog maar meter meer klimmen om over de sporen te geraken. Voetgangersbrugjes kosten geen extra ruimte, verkeersbruggen kunnen met een talud van enkele meters lengte volstaan, ipv enkele percelen in te nemen. Eenvoudig wordt het natuurlijk allemaal niet, dit is tenslotte nog steeds één van dé hoofdassen van België, én een hoofdas waar al capaciteitsproblemen zijn, het is niet zo eenvoudig om die tijdelijk buiten dienst te nemen.