reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Dus je wacht liever nog eens 10 jaar (terwijl we al 30 jaar wachten) op een overstapvrije treinverbinding en doet in de tussentijd niets?
Het lijkt er wel op alsof dit weer alleen gaat over treintjes rijden, niet reizigers vervoeren.
Het lijkt er wel op alsof dit weer alleen gaat over treintjes rijden, niet reizigers vervoeren.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Als je nu een bus inlegt, en die trekt weinig reizigers (want het is een bus, het is trager én het heeft een extra overstap), dan wordt dat geheid gebruikt als argument om dan ook maar geen trein meer in te leggen. Dat terwijl die trein wel veel meer reizigers zou trekken. Daarom is het naar mijn bescheiden mening onverstandig om zomaar een bus in te leggen op een potentiële treinverbinding "want die rijdt er eerder".
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
En daarbij moet de verbinding op zichzelf ook nog eens logisch zijn.
Een aantal jaar geleden reed Syntus "als proef" de Grenslandexpres. Een DM90 pendelde op en neer tussen de stations van Hengelo en Bad Bentheim, om zo een grensoverschrijdende verbinding te bieden (de enige reizigerstrein die er anders reed, is de IC Amsterdam - Berlijn). De Grenslandexpres vervoerde gemiddeld 9 reizigers per rit, en is na 3 jaar weer geschrapt. "Te duur, te weinig gebruik."
Een paar jaar later is de RB vanuit Bielefeld doorgetrokken van Bad Bentheim naar Hengelo, die rijdt nu een uurdienst en is wél succesvol.
Een aantal jaar geleden reed Syntus "als proef" de Grenslandexpres. Een DM90 pendelde op en neer tussen de stations van Hengelo en Bad Bentheim, om zo een grensoverschrijdende verbinding te bieden (de enige reizigerstrein die er anders reed, is de IC Amsterdam - Berlijn). De Grenslandexpres vervoerde gemiddeld 9 reizigers per rit, en is na 3 jaar weer geschrapt. "Te duur, te weinig gebruik."
Een paar jaar later is de RB vanuit Bielefeld doorgetrokken van Bad Bentheim naar Hengelo, die rijdt nu een uurdienst en is wél succesvol.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Wat ik al vermeld heb:
Geen pendeltje Hamont-Weert, want dat is even rap verdwenen dan dat er het gekomen is...
maar
Trek de IC Antwerpen-Mol-Hamont door naar Weert...
Geen pendeltje Hamont-Weert, want dat is even rap verdwenen dan dat er het gekomen is...
maar
Trek de IC Antwerpen-Mol-Hamont door naar Weert...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
En het is nu duidelijk dat die er de eerste jaren niet gaat komen. Dus veel valt hier niet meer te zeggen...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Was de uitbreiding van Neerpelt naar Hamont zinvol ? Gezien het gering aantal reizigers zou ik (economisch) zeggen van niet.
Een uitbreiding naar Weert ? voor wie ? voor de nederbelgen ? 1050 reizigers per dag ? Ik denk dat Belgen passen als ze de treintarieven in NL zien.
Verder laten rijden naar Roermond voor het shoppingcenter aldaar ? Maar shopping Maasmechelen village is verlieslatend. Moeten we dan Roermond een concurrentievoordeel geven met een rechtstreekse trein ?
Hoeveel Belgen kennen het ov-systeem in NL met inchecken en uitchecken ? Is dat geen reden tot vermijden van het ov ?
Alles zal afhangen van de volgende regeringen in B en NL.
Komen er extra schulden met volgende regering of wordt er bespaard. Alles is politiek bij de NMBS zei een gewezen lid van de raad van bestuur.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
We weten ondertussen dat jij geen voorstander bent. Sjans dat er hier mensen zijn die er wèl in geloven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Ik ben wel voorstander hoor, maar het is gewoon niet realistisch op dit moment.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Ik denk dat mijn punt niet helemaal duidelijk was...DDietzen schreef: ↑19 jul 2023, 11:01 Als je nu een bus inlegt, en die trekt weinig reizigers (want het is een bus, het is trager én het heeft een extra overstap), dan wordt dat geheid gebruikt als argument om dan ook maar geen trein meer in te leggen. Dat terwijl die trein wel veel meer reizigers zou trekken. Daarom is het naar mijn bescheiden mening onverstandig om zomaar een bus in te leggen op een potentiële treinverbinding "want die rijdt er eerder".
1) De meeste internationale verplaatsingen zijn gericht op Eindhoven, veruit de grootste stad, tewerkstellingspool en winkelconcentratie in de omgeving van Noord-Limburg en de oostelijke Kempen met 244.000 inwoners en veel groter dan Weert (45.000 inwoners) of Roermond (42.000 inwoners). Zelfs Maastricht is maar half zo groot (120.000 inwoners) als Eindhoven en ligt veel te ver om een zinvolle aantrekkingskracht uit te oefenen op Noord-Limburg.
2) Een treinverbinding vanuit Geel/Mol/Lommel/Pelt/Hamont naar Eindhoven zal altijd met een overstap in Weert zijn (een hypothetische 'bocht van Boshoven' lijkt mij niet realistisch), terwijl het anderzijds wel eenvoudig is om rechtstreekse buslijnen (dus zonder overstap) Pelt-Achel-Valkenswaard-Eindhoven en Lommel-Bergeijk-Valkenswaard/Eersel-Eindhoven in te leggen.
Het is zeker niet mijn voorstel om een bus Hamont-Weert in te leggen, of een pendeltrein. ALS er een trein over de grens komt, dan zal het een IC Antwerpen-Weert moeten zijn. Maar mijn punt is vooral dat die verbinding nu eenmaal niet goed aansluit op de grootste verplaatsingsstromen, die op Eindhoven gericht zijn.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Het is zeker realistisch. In België is alles klaar: elektrificatie tot Hamont-grens, enkel nog een 700 m spoor opwaarderen van 70 naar 120 km/u. Het is de beurt aan Nederland. Het zijn zij die er de rem opzet - maar wel voorstander zijn voor reizigersverkeer - met hun overdreven hoog geschatte aanpassingswerken en infra-kosten op hun grondgebied. Het kan in ieder geval veel goedkoper en structureler...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Het is gewoonweg geen prioriteit, of anders gezegd: ze hebben er geen goesting voor.
Zeker niet in NL, maar BE is nu ook niet bepaald de pannen van het dak aan het roepen.
Zeker niet in NL, maar BE is nu ook niet bepaald de pannen van het dak aan het roepen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Wat je hier stelt vraagt pragmatisme van de Nederlanders, dat is niet realistischLML schreef: ↑01 aug 2023, 11:34 Het is zeker realistisch. In België is alles klaar: elektrificatie tot Hamont-grens, enkel nog een 700 m spoor opwaarderen van 70 naar 120 km/u. Het is de beurt aan Nederland. Het zijn zij die er de rem opzet - maar wel voorstander zijn voor reizigersverkeer - met hun overdreven hoog geschatte aanpassingswerken en infra-kosten op hun grondgebied. Het kan in ieder geval veel goedkoper en structureler...

In Roosendaal is er al decennialang discussie en daar geraken ze er niet uit door het hokjesdenken in Utrecht, dan is het toch al helemaal uitgesloten dat het hier opeens wel zou lukken.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Waarbij dat wel met een nogal beperkte dienstregeling was, zeker in de avond. Ik weet niet meer precies hoe laat het stopte, maar het was in elk geval wel veel te vroeg als je verder Duitsland in was geweest.AlexNL schreef: ↑19 jul 2023, 15:46 En daarbij moet de verbinding op zichzelf ook nog eens logisch zijn.
Een aantal jaar geleden reed Syntus "als proef" de Grenslandexpres. Een DM90 pendelde op en neer tussen de stations van Hengelo en Bad Bentheim, om zo een grensoverschrijdende verbinding te bieden (de enige reizigerstrein die er anders reed, is de IC Amsterdam - Berlijn). De Grenslandexpres vervoerde gemiddeld 9 reizigers per rit, en is na 3 jaar weer geschrapt. "Te duur, te weinig gebruik."
Een paar jaar later is de RB vanuit Bielefeld doorgetrokken van Bad Bentheim naar Hengelo, die rijdt nu een uurdienst en is wél succesvol.
Ik wil de critici er trouwens wel even toe uitnodigen om de voor reizigers gebruikte grensovergangen per spoor tussen België en Nederland te vergelijken met die tussen Duitsland en Nederland, zowel in aantal als qua spreiding langs de grens. In het eerste geval: Roosendaal/Essen, Hazeldonk, Visé. In het tweede: Weener, Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Venlo, Herzogenrath. Alleen dat lijkt me al genoeg reden om ervoor te zorgen dat die reizigerstreinen zo snel mogelijk gaan rijden.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
De Nederlandse overheid heeft een onderzoek laten doen naar de reizigersverbinding Weert-Hamont en welke opties er zijn.
Spoiler: vanwege de eis van minstens 12 minuten kering is de enige optie een nieuwe brug. Anders past het niet tussen de andere treinen door. En dat kost 17 miljoen extra.
Het lijkt me dat in dat licht bekeken er gekeken moet worden naar treinen die niet in Weert keren, en misschien zelfs niet gefocused moet worden op de dienst vanuit Antwerpen doortrekken. De oplossing moet dus zijn om (als we kijken naar de huidige situatie) de stoptrein van Arriva van Roermond door te trekken naar Weert (mogelijk met heropening van Baexem en Haelen) en die door te trekken naar Hamont of zelfs Neerpelt (makkelijker keren/overstappen, anders moet je in Hamont ook iets doen).
Spoiler: vanwege de eis van minstens 12 minuten kering is de enige optie een nieuwe brug. Anders past het niet tussen de andere treinen door. En dat kost 17 miljoen extra.
Het lijkt me dat in dat licht bekeken er gekeken moet worden naar treinen die niet in Weert keren, en misschien zelfs niet gefocused moet worden op de dienst vanuit Antwerpen doortrekken. De oplossing moet dus zijn om (als we kijken naar de huidige situatie) de stoptrein van Arriva van Roermond door te trekken naar Weert (mogelijk met heropening van Baexem en Haelen) en die door te trekken naar Hamont of zelfs Neerpelt (makkelijker keren/overstappen, anders moet je in Hamont ook iets doen).
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Ik zou dan eerder tot in Mol gaan, wat een veel beter overstapstation zou zijn.maarten schreef: ↑05 okt 2023, 13:28 De Nederlandse overheid heeft een onderzoek laten doen naar de reizigersverbinding Weert-Hamont en welke opties er zijn.
Spoiler: vanwege de eis van minstens 12 minuten kering is de enige optie een nieuwe brug. Anders past het niet tussen de andere treinen door. En dat kost 17 miljoen extra.
Het lijkt me dat in dat licht bekeken er gekeken moet worden naar treinen die niet in Weert keren, en misschien zelfs niet gefocused moet worden op de dienst vanuit Antwerpen doortrekken. De oplossing moet dus zijn om (als we kijken naar de huidige situatie) de stoptrein van Arriva van Roermond door te trekken naar Weert (mogelijk met heropening van Baexem en Haelen) en die door te trekken naar Hamont of zelfs Neerpelt (makkelijker keren/overstappen, anders moet je in Hamont ook iets doen).