bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122006_033Devlies wil stopplaats Leuven op spoorlijn Maastricht-Brussel
LEUVEN - Federaal volksvertegenwoordiger en eerste schepen van Leuven, Carl Devlies (CD&V), wil dat de "Maastricht-Brussel express" die vanaf maandag in gebruik wordt genomen, ook in Leuven stopt.
De trein rijdt van Maastricht over Luik naar Brussel.
"Indien deze trein in Leuven zou stoppen zouden de twee universiteitssteden Leuven en Maastricht op nauwelijks 62 minuten sporen van elkaar liggen", aldus Devlies.
"Voor de sterk groeiende regio Leuven met 20.000 treingebruikers per dag is dit weer een gemiste kans.
Ook de hoge snelheidstreinen tussen Brussel en Keulen stoppen niet in Leuven.
Een enorme groeimarkt wordt hier genegeerd terwijl er voor Wallonië wel inspanningen gedaan worden", aldus Devlies die staatssecretaris Bruno Tuybens hierover een van de komende dagen in het parlement zal interpelleren.
jav
Devlies wil stopplaats Leuven voor trein Maastricht-Brussel
Devlies wil stopplaats Leuven voor trein Maastricht-Brussel
In Brussel mogen er ook betere aansluitingen gegeven worden richting Brugge en Oostende, vind ik!
Als wij eens een uistapje naar Maastricht willen maken, moeten we meer dan 20 minuten wachten in Brussel. Als de IC Knokke/Blankenberge - Tongeren Brussel-Zuid aan het binnenrijden is, is de IC O naar Maastricht net vertrokken!

Op die manier halveer je natuurlijk wel het aantal treinen vanuit Leuven naar Brugge en Oostende, en ook naar Gent als je enkel de treinen neemt die enkel in Brussel stoppen. En ik kan je verzekeren dat je op vrijdagavond in die treinen al van in Leuven héél veel West-Vlaams hoort spreken. Ik denk dus niet dat het een goed idee is om de IC E niet meer in Leuven te doen stoppen.Kris schreef:De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
Inderdaad. Ik denk zelfs dat het efficiënter zou zijn de IC K Gent - Genk via de nieuwe verbindingsbocht te laten rijden richting Hasselt en Tongeren en de IC E via Tienen, Landen, Sint-Truiden en Hasselt naar Genk, zoals nu in het weekend. Dat zorgt ook voor minder verwarring bij de reizigers die de IC E vaak nemen, die heel vaak twijfelen of het nu in de week of in het weekend was dat die over Tienen en Landen rijdt.Ruben schreef:Op die manier halveer je natuurlijk wel het aantal treinen vanuit Leuven naar Brugge en Oostende, en ook naar Gent als je enkel de treinen neemt die enkel in Brussel stoppen. En ik kan je verzekeren dat je op vrijdagavond in die treinen al van in Leuven héél veel West-Vlaams hoort spreken. Ik denk dus niet dat het een goed idee is om de IC E niet meer in Leuven te doen stoppen.Kris schreef:De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Die redenering klopt wel, maar nu lijkt het me een paar jaar te laat om zoiets te realiseren. Daar had men dan in 1998 bij het opstellen van het nieuwe IC/IR-plan al rekening mee moeten houden. Als je nu ineens zo'n situatie zou invoeren krijg je tussen Landen en Leuven de IC F en IC E kort na elkaar, en dan bijna een uur geen snelle verbinding.
Groeten,
Groeten,
Inderdaad, dat is ook waar. En Limburg zou ook graag een snelle verbinding met de kust willen!
Maar, ja, er zijn zoveel knelpunten!
Zo wordt het ook eens tijd dat Brugge een IC richting de luchthaven krijgt, met het grote aantal toeristen dat per vliegtuig naar Brussel reist en dan verder per trein naar Brugge. Ook voor ons hier zou dat positief zijn, want nu zijn er zelfs veel mensen uit Brugge die met de auto naar Lichtervelde rijden om daar dan de IR naar de luchthaven nemen, want zo moeten ze in Brussel-Noord of -Zuid niet nog eens met hun koffers sleuren.

Maar, ja, er zijn zoveel knelpunten!
