Tsja, ze zijn creatief dan met hun uitleg.Portbou schreef: ↑02 nov 2023, 21:32En wat was het excuus voor alle voorgaande dagen ?260689 schreef: ↑02 nov 2023, 19:24 In Duitsland was het iets beter, maar daar was het ook redelijk voelbaar. Vandaag met de ICE517 van Dortmund naar Köln hbf gereisd en alles liep daar ook serieus in de soep door het weer werd omgeroepen. Vooral stations die vol raakte en geen personeel hadden voor de verderzetting. Dat ze regio Luik, Namur, Luxemburg, Limburg de 80km/h regel moesten volgen vond ik er wat over gezien daar weinig tot geen meldingen waren van de stormschade.![]()
Code: Selecteer alles
ICE517 02/11/2023 Köln Hbf 12:30 +44 01/11/2023 Köln Hbf 12:09 +23 31/10/2023 Köln Hbf 12:29 +43 30/10/2023 Köln Hbf 12:27 +41 29/10/2023 Köln Hbf 11:54 +08 28/10/2023 Köln Hbf 12:10 +24 27/10/2023 Köln Hbf 12:13 +27 26/10/2023 Köln Hbf 12:29 +43 25/10/2023 Köln Hbf 12:07 +21 24/10/2023 Köln Hbf 11:56 +10 23/10/2023 Köln Hbf 12:01 +15 22/10/2023 Köln Hbf 12:07 +21 21/10/2023 Köln Hbf 11:46
Storm Ciaran
Re: Storm Ciaran
Re: Storm Ciaran
Tegenover de vorige storm waren de genomen maatregelen al beter maar ik merk nog teveel improvisatie op de dag zelf.
Ik vind dat er moet ingezet worden op een basisaanbod aan treinen. Het heeft geen zin om de volledige dienstregeling doorheen de dag te behouden. Dit geeft teveel complicaties gezien de geldende snelheidsbeperking en er zijn sowieso minder reizigers.
Ik vind dat er moet ingezet worden op een basisaanbod aan treinen. Het heeft geen zin om de volledige dienstregeling doorheen de dag te behouden. Dit geeft teveel complicaties gezien de geldende snelheidsbeperking en er zijn sowieso minder reizigers.
Re: Storm Ciaran
Hoe wil je in hemelsnaam een basis aanbod van treinen voorzien? Ga je voorspellen waar de boom gaat vallen?
Of reden niet alle treinen vandaag? (behalve op lijnen die als te gevaarlijk aanschouwd werden, daar kan je al zeker geen 'basisaanbod' aanbieden)
Of reden niet alle treinen vandaag? (behalve op lijnen die als te gevaarlijk aanschouwd werden, daar kan je al zeker geen 'basisaanbod' aanbieden)
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Storm Ciaran
Davy schreef: ↑02 nov 2023, 16:44En net dat laatste gebeurt steeds meer, de nulrisico rubbertegeltjesmaatschappij. Sinds corona nog veel erger geworden.trainlovertje schreef: ↑02 nov 2023, 16:03 Veiligheid wordt inderdaad steeds hoger in het vaandel gedragen en daar ben ik voorlopig niet rouwig om, alleen mag de slinger niet doorslaan.
Zag vandaag een tweetal reacties passeren dat men bij dit soort weer lockdowns moet instellen waarbij alles moet sluiten en je verplicht moet thuisblijven, en de ervaring leert helaas dat wat nu nog een enkeling is die zoiets roept misschien over 5 jaar harde realiteit is, ook dat leerde corona.

Andere weerfenomenen, zoals ijzel, sneeuw en mist (valpartijen en aanrijdingen), en ook gewoon zonneschijn (huidkanker) eisen ongetwijfeld véél meer levens dan die paar doden door rukwinden. Verbieden we burgers daarom buiten te komen bij ijzel, sneeuw en mist, en om te zonnebaden?
Ik ben trouwens van plan morgen van Gent naar Maastricht te sporen en terug. Mag ik aannemen dat tegen dan alle problemen als gevolg van het heftige weer opgelost zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Storm Ciaran
Nog niet alle problemen zijn weg. Heel wat materieel staat niet op zijn plaats. Om te beginnen zijn trein 9219 en 9223 niet beschikbaar en dit zal zijn effect hebben voor verdere ritten doorheen de dag. Ook op andere relaties zijn mogelijks nog effecten.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Storm Ciaran
Welke ritten zijn deze nummers?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Storm Ciaran
Dat kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet hoe ze in Nederland gaan beslissen. Daar staat in principe 1 trein reserve maar het is niet zeker of ze die onmiddellijk willen inzetten of afwachten. Hangt dus van andere diensten af wat ze beslissen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Storm Ciaran
Als ik momenteel de Realtime-vertrektijden bekijk van Maastricht, Luik en tussenliggende stations, lijken me er toch geen problemen te zijn op die verbinding? Ik zie nergens afschaffingen of zware vertragingen staan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Storm Ciaran
kijk-buren-snellen-te-hulp-om-spoor-weer-vrij-te-maken
Hiervoor is er trouwens wetgeving en moet "Plantengroei min 1.5m korter gehouden worden dan de afstand tss de voet van de boom en de spoorstaaf"
https://infrabel.be/nl/article/woont-u- ... -veranderd
Betekent dat er weer heel wat mensen in overtreden waren.
Ik dacht dat Infrabel daar ook actief naar zoekt. Die perceel eigenaren die in overtreding zijn, worden daar op aangeschreven.
Ook een omgewaaide bomen op bovenleidingen op de recent electrische lijn in Zonhoven en Beringen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231102_94850556
Hiervoor is er trouwens wetgeving en moet "Plantengroei min 1.5m korter gehouden worden dan de afstand tss de voet van de boom en de spoorstaaf"
https://infrabel.be/nl/article/woont-u- ... -veranderd
Betekent dat er weer heel wat mensen in overtreden waren.
Ik dacht dat Infrabel daar ook actief naar zoekt. Die perceel eigenaren die in overtreding zijn, worden daar op aangeschreven.
Ook een omgewaaide bomen op bovenleidingen op de recent electrische lijn in Zonhoven en Beringen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231102_94850556
Re: Storm Ciaran
Het beheer van onze bossen is de laatste decennia steeds slechter en slechter geworden.
Vroeger waren er veel eigenaren die jaarlijks hun bossen lichtjes uitdunden, dode bomen weghaalden en toezicht hielden dat er voldoende nieuwe bomen konden groeien.
Tegenwoordig laat men bossen lange tijd onaangeroerd, blijven dode bomen staan tot de eerstvolgende storm.
Verder organiseert men om de zoveel jaar een ware kaalslag, waardoor naastliggende bossen plots vol in de wind komen te staan, ook tot de eerstvolgende storm.
Dit alles onder het mom van beter natuurbeheer.
Daarnaast is het idd zo dat bij elk licht afwijkend weertype, er steeds volop paniek gezaaid wordt, waardoor de maatregelen meestal buiten proportie zijn.
De maatregelen aan de kust leken mij misschien verdedigbaar, maar hier in de Kempen was het toch maar een mager stormpje. Als de snelheidsbeperkingen al noodzakelijk zouden geweest zijn, zegt dat vooral veel over de staat van onze infrastructuur (en daar reken ik uiteraard ook de omgeving bij)
Vroeger waren er veel eigenaren die jaarlijks hun bossen lichtjes uitdunden, dode bomen weghaalden en toezicht hielden dat er voldoende nieuwe bomen konden groeien.
Tegenwoordig laat men bossen lange tijd onaangeroerd, blijven dode bomen staan tot de eerstvolgende storm.
Verder organiseert men om de zoveel jaar een ware kaalslag, waardoor naastliggende bossen plots vol in de wind komen te staan, ook tot de eerstvolgende storm.
Dit alles onder het mom van beter natuurbeheer.
Daarnaast is het idd zo dat bij elk licht afwijkend weertype, er steeds volop paniek gezaaid wordt, waardoor de maatregelen meestal buiten proportie zijn.
De maatregelen aan de kust leken mij misschien verdedigbaar, maar hier in de Kempen was het toch maar een mager stormpje. Als de snelheidsbeperkingen al noodzakelijk zouden geweest zijn, zegt dat vooral veel over de staat van onze infrastructuur (en daar reken ik uiteraard ook de omgeving bij)
Re: Storm Ciaran
Klopt. En die zullen aangeschreven worden ook. Echter moet je als privé persoon eens proberen aan een kapvergunning te geraken tegenwoordig...Knipex schreef: ↑03 nov 2023, 10:02 kijk-buren-snellen-te-hulp-om-spoor-weer-vrij-te-maken
Hiervoor is er trouwens wetgeving en moet "Plantengroei min 1.5m korter gehouden worden dan de afstand tss de voet van de boom en de spoorstaaf"
https://infrabel.be/nl/article/woont-u- ... -veranderd
Betekent dat er weer heel wat mensen in overtreden waren.
Ik dacht dat Infrabel daar ook actief naar zoekt. Die perceel eigenaren die in overtreding zijn, worden daar op aangeschreven.
Ook een omgewaaide bomen op bovenleidingen op de recent electrische lijn in Zonhoven en Beringen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231102_94850556
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: Storm Ciaran
Ik heb de adhesie op de helling tussen Luik en Ans nog nooit zo slecht geweten als tijdens deze storm. Met de E544 ben ik de helling bijna niet bovengeraakt (ondanks dat ik twee locs had), op een bepaald moment was het kruipen aan 2km/u.
De E542 was er al stilgevallen, dus we stonden daar bijna stil met twee treinen
De E542 was er al stilgevallen, dus we stonden daar bijna stil met twee treinen

Re: Storm Ciaran
Voorlopig zijn uitgevallen: 9219, 9223 en 9228 (dat is zo te zien dezelfde stam als de 9223):Steven schreef: ↑03 nov 2023, 08:57Dat kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet hoe ze in Nederland gaan beslissen. Daar staat in principe 1 trein reserve maar het is niet zeker of ze die onmiddellijk willen inzetten of afwachten. Hangt dus van andere diensten af wat ze beslissen.
https://treinposities.nl/treinseries/9200/2023-11-3
Voor de 9224 (normaliter dezelfde stam als de 9219) is een andere stam ingezet.
De 9243 (dezelfde stam als de 9228) rijdt wel weer.
Omdat er momenteel tussen Amsterdam en Rotterdam niet gereden wordt, zou er meer materieel op reserve moeten staan.
Re: Storm Ciaran
Niet alleen daar, toen we terug sneller dan 80 mochten dacht ik van, 't zou leuk zijn als ik die snelheid ook kon halen. Antislip van mijn 18 was continu bezig en bij het afremmen kwamen de ontremmers van mijn m6 continu tussen op een manier die ik nog niet heb meegemaakt.Yassine_TB schreef: ↑03 nov 2023, 14:59 Ik heb de adhesie op de helling tussen Luik en Ans nog nooit zo slecht geweten als tijdens deze storm. Met de E544 ben ik de helling bijna niet bovengeraakt (ondanks dat ik twee locs had), op een bepaald moment was het kruipen aan 2km/u.
De E542 was er al stilgevallen, dus we stonden daar bijna stil met twee treinen![]()