Ice verbinding Brussel Duitsland
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ja, alleen wel wat duurder.
Het goedkoopste is hoogstwaarschijnlijk gewoon met de reguliere treinen via Welkenraedt.
Ticketje tot Hergenrath en vervolgens een grensoverschrijdend ticket tot Aachen Hbf.
Het goedkoopste is hoogstwaarschijnlijk gewoon met de reguliere treinen via Welkenraedt.
Ticketje tot Hergenrath en vervolgens een grensoverschrijdend ticket tot Aachen Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat dacht ik dus ook, of mss de 2 combineren, heen rit BV ICE 15 en terug met de Eurostar.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Gisteren is de E12 met +184 min RT aangekomen in Brussel-Zuid. Hierdoor heeft de Machinist van Depot Luik gezegt dat hij zijn uren uitslaap moet hebben (terecht). Hierdoor zal de E11 vandaag rond 08u25 vertrekken ipv 06u23.
Edit: E11 is vertrokken met +145mi' RT uit Brussel-Zuid.
Edit: E11 is vertrokken met +145mi' RT uit Brussel-Zuid.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Inderdaad, E13 heeft Brussel-Zuid tijdig verlaten en E11 is vertrokken met een vertraging van 144min en reed overigens ook maar tot Köln Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Kafka...ovspotter_be schreef: ↑19 nov 2023, 12:15 Inderdaad, E13 heeft Brussel-Zuid tijdig verlaten en E11 is vertrokken met een vertraging van 144min en reed overigens ook maar tot Köln Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Overbezetting is niet juist, dat vermijdt je net door die verplichte reservatie. Reizigersverdrijving klopt inderdaad, maar volgens mij veel minder dan de huidige situatie. Een afschaffing maakt reizigers veel meer gedegouteerd dan een biljet dat ze nooit hebben kunnen kopen.rvdborgt schreef: ↑17 nov 2023, 18:05 De frequentie terugbrengen tot minder dan helft zorgt andere problemen zoals overbezetting, veel hogere prijzen en reizigersverdrijving. Dan is het veel beter om de treinserie in te korten tot Brussel/Amsterdam-Keulen, aangezien er tussen Keulen en Frankfurt behoorlijk wat andere treinen rijden. Dat is al vaker toegepast, doorgaans m.u.v. enkele vroege en late ritten.
Dat de prijzen stijgen hoeft ook niet noodzakelijk, je kan evengoed plaatsen met reservatie verkopen aan de huidige prijzen. Gewoon first come, first serve zonder daar hogere prijzen aan te koppelen. TGV, Eurostar en anderen vragen hogere prijzen naarmate een trein vol zit, maar dat is geen reden waarom iedereen dat zou moeten doen.
Jouw alternatief door in te korten tot Keulen zou ook kunnen, maar naar mijn aanvoelen jaagt de extra overstap meer mensen weg dan degenen die bij een verlaagde frequentie niet zouden kunnen reizen.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Hoeveel reizigers reizen effectief door tot Frankfurt, de meeste keren dat ik die ICE heb genomen was die trein zo goed als leeg na Köln.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat zullen we nooit weten want DB houdt niet van verplichte reservering en zal eerst alle andere maatregelen nemen om dat te voorkomen. Verplichte reservering jaagt overigens ook reizigers weg; een van de redenen waarom DB dat niet wil.Shrek schreef: ↑19 nov 2023, 20:41Overbezetting is niet juist, dat vermijdt je net door die verplichte reservatie. Reizigersverdrijving klopt inderdaad, maar volgens mij veel minder dan de huidige situatie.rvdborgt schreef: ↑17 nov 2023, 18:05 De frequentie terugbrengen tot minder dan helft zorgt andere problemen zoals overbezetting, veel hogere prijzen en reizigersverdrijving. Dan is het veel beter om de treinserie in te korten tot Brussel/Amsterdam-Keulen, aangezien er tussen Keulen en Frankfurt behoorlijk wat andere treinen rijden. Dat is al vaker toegepast, doorgaans m.u.v. enkele vroege en late ritten.
DB doet dat ook en heeft dat al sinds 2002 gedaan. Daarmee gaan ze niet stoppen.Shrek schreef: ↑19 nov 2023, 20:41 Dat de prijzen stijgen hoeft ook niet noodzakelijk, je kan evengoed plaatsen met reservatie verkopen aan de huidige prijzen. Gewoon first come, first serve zonder daar hogere prijzen aan te koppelen. TGV, Eurostar en anderen vragen hogere prijzen naarmate een trein vol zit, maar dat is geen reden waarom iedereen dat zou moeten doen.
In Keulen stappen er altijd heel veel mensen in en uit. Het is een minderheid die blijft zitten.
Je kunt echt veel beter de frequentie op peil houden tot Keulen dan het aantal treinen halveren. Er zijn ruim voldoende reizigers voor de huidige frequentie (en voor meer), dus die wil je op peil houden. Halvering zal tot gevolg hebben dat er weken van tevoren geen reserveringen meer te koop zijn. De SNCF doet dat graag (naar Barcelona bv. - dé melkkoe van de SNCF) maar dat is niet bepaald een voorbeeld om te willen volgen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Een belangrijke reden waarom reserveringen in een Duitse context niet werken, is dat veel reizigers overstappen van/naar andere treinen. En hoewel betrouwbaarder dan de ICE naar Brussel, zijn ook die verbindingen allesbehalve stipt. In een dergelijke situatie heb je in Duitsland tenminste één zekerheid: je kan om het even welke trein nemen (m.u.v. open access).
Daarnaast is een van de problemen met de ICE-treinen die naar Brussel en Amsterdam rijden, ook de betrouwbaarheid tijdens de rit. Een reserveringssysteem en beperkter aanbod doet niets aan treinen die onderweg in panne vallen. Maakte ik zelf onlangs nog mee: probleemloos van Frankfurt in Keulen geraakt, maar daar na drie kwartier wachten opgeheven wegens technische problemen.
Daarnaast is een van de problemen met de ICE-treinen die naar Brussel en Amsterdam rijden, ook de betrouwbaarheid tijdens de rit. Een reserveringssysteem en beperkter aanbod doet niets aan treinen die onderweg in panne vallen. Maakte ik zelf onlangs nog mee: probleemloos van Frankfurt in Keulen geraakt, maar daar na drie kwartier wachten opgeheven wegens technische problemen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Zo goed als leeg tussen Keulen en Frankfurt ? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, eerder het omgekeerde, goed gevulde trein en geregeld nog wat rechtstaande mensen in een aantal rijtuigen.ovspotter_be schreef: ↑19 nov 2023, 21:10 Hoeveel reizigers reizen effectief door tot Frankfurt, de meeste keren dat ik die ICE heb genomen was die trein zo goed als leeg na Köln.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Het is niet dat de trein zo goed als leeg rijdt na Keulen, maar zo goed als leegloopt, en het andere reizigers zijn die in Keulen instappen. Maar dat is ook voor mij slechts een indruk, ik weet niet of die klopt.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Er is zeker een groot verloop van reizigers in Keulen dat is een feit.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
weer bizar geval
tegentrein vrijdag 17 november 2023 ICE 14 rijdt tot Brussel-Zuid reed volgens trainmap en DB Navigator
de ICE 19 laatste naar Frankfurt reed niet tussen Brussel en Aachen, dus het stel is dan defect blijven staan in Brussel-Zuid ?
op NMBS vertragingsattest staat dan dat ICE 14 niet heeft gereden ...
mucho bizarro
tegentrein vrijdag 17 november 2023 ICE 14 rijdt tot Brussel-Zuid reed volgens trainmap en DB Navigator

de ICE 19 laatste naar Frankfurt reed niet tussen Brussel en Aachen, dus het stel is dan defect blijven staan in Brussel-Zuid ?
op NMBS vertragingsattest staat dan dat ICE 14 niet heeft gereden ...
mucho bizarro
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De E12 staat in Brussel-Noord met rookontwikkeling en heeft tussenkomst van de brandweer nodig. Hierdoor zal de E11 morgenochtend hoogst waarschijnlijk afgeschaft worden. E12 staat op spoor 5 te Brussel-Noord.