In Bordet is er hoogstwaarschijnlijk ook geen tijd voor de treinbegeleider om deze trein te beëindigen (leeg maken, verlichting uit, ...) en daarom dat er werd gekozen voor Brussel-Luxemburg.
Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Re: Dienstregeling december 2023
Misschien nog wel een interessant nieuwtje op gebied van materieel inzet vanaf 10 december. Op de IC verbinding 18xx tussen Antwerpen en Oostende komen afwisselend M6 rijtuigstammen, Desiro’s en Breaks. In het weekend wordt deze standaard voorzien van 8M6.
Re: Dienstregeling december 2023
Afgaand op de samenstellingen die nu beschikbaar zijn in de chatbot is dit alvast het vermelden waard:
- Nieuwe IC Leuven - Charleroi zoals verwacht met MS08, bovendien slechts 1 stuk ongeacht het moment van de dag. Je kunt argumenteren dat het een volledig nieuwe bediening is bovenop al het bestaande, maar wordt ongetwijfeld toch krap op een aantal piekmomenten.
- De uitgebreide S35 Noorderkempen - Antwerpen-Centraal lijkt de hele dag 8 M6 te gaan krijgen. Zou qua capaciteit eindelijk de deur openen naar een koppeling met de IC 45xx naar Charleroi (en dus rechtstreekse, snelle verbinding met Brussel en Mechelen), maar die lijkt er ondanks alles niet te komen.
- Zoals verwacht is de ingekorte L Spa - Verviers met MS80 gepland en de nieuwe S41 Luik - Aken met 4x I11 - ongetwijfeld ook krap als die trein een deel reizigers op langere afstand te verwerken krijgt bovenop alle lokale bediening.
- IC 18xx Oostende - Antwerpen inderdaad met een mengeling van M6 en MS80, los van een of twee heel vroege treinen gaat de MS08 daar dus weg. In het weekend inderdaad volledig M6.
- IC 30xx De Panne - Antwerpen blijft met MS80, geen sprake van de MS75 die hier ergens geopperd werden.
- Op IC 32xx Sint-Niklaas - Kortrijk lijkt 6x M7 het minimum te gaan worden, aangevuld met 4 stuks om er 10 te vormen voor de meeste spitstreinen. Maar niet allemaal: onder meer 3229 (Brussel rond 7.30 u) en 3238 (16.30 u) zouden terugvallen naar 6 M7. Het positieve is dat er (op papier...) geen losse stammen van 4 M7 meer gepland zijn, en ook de laatste MS80 zouden helemaal verdwijnen.
- De IC 22xx Gent - Genk zou ook veralgemeend worden met M7, maar op een nogal vreemde manier: in de spits stammen van 8 M7 (minder dan de huidige 10), daarbuiten stammen van 5 en soms zelfs... 3 stuks (onder meer 2211 en 2212). Dat laatste wil ik nog wel eens zien, heel krap qua capaciteit en bovendien helemaal niet uitwisselbaar met wat er op de andere IC's met M7 voorzien is. Je mag er niet aan denken dat zo'n ministammetje dan ook nog eens "onvoorzien" midden in de spits opduikt...
- Rond Wezet zijn zowel de S44 (naar Borgworm) als S43 (naar Maastricht als tijdelijke vervanger van de opnieuw uitgestelde Drielandentrein) uniform met (één) MS80 gepland. Ook de nieuwe S41 "bis" Hasselt - Luik - Verviers zou MS80 houden, bij een zeer beperkt aantal treinen wel 2 stuks.
- Introductie van 2 M7-stammen op de IC 24xx Luik - Namen - Brussel, onder meer 2427 en 2428 (10 stuks) en 's avonds terug. Verder nog steeds een bonte mengeling met ook M4, MS80 en MS96.
- Geen noemenswaardige wijzigingen in de Kempen ondanks de intussen volledige elektrificatie: op lijn 19 nog steeds M5 in de spits en MW41 daarbuiten (en MS08 op de spitstreinen naar Brussel), en op lijn 15 zelfs nog steeds 100% MW41.
- Nieuwe IC Leuven - Charleroi zoals verwacht met MS08, bovendien slechts 1 stuk ongeacht het moment van de dag. Je kunt argumenteren dat het een volledig nieuwe bediening is bovenop al het bestaande, maar wordt ongetwijfeld toch krap op een aantal piekmomenten.
- De uitgebreide S35 Noorderkempen - Antwerpen-Centraal lijkt de hele dag 8 M6 te gaan krijgen. Zou qua capaciteit eindelijk de deur openen naar een koppeling met de IC 45xx naar Charleroi (en dus rechtstreekse, snelle verbinding met Brussel en Mechelen), maar die lijkt er ondanks alles niet te komen.
- Zoals verwacht is de ingekorte L Spa - Verviers met MS80 gepland en de nieuwe S41 Luik - Aken met 4x I11 - ongetwijfeld ook krap als die trein een deel reizigers op langere afstand te verwerken krijgt bovenop alle lokale bediening.
- IC 18xx Oostende - Antwerpen inderdaad met een mengeling van M6 en MS80, los van een of twee heel vroege treinen gaat de MS08 daar dus weg. In het weekend inderdaad volledig M6.
- IC 30xx De Panne - Antwerpen blijft met MS80, geen sprake van de MS75 die hier ergens geopperd werden.
- Op IC 32xx Sint-Niklaas - Kortrijk lijkt 6x M7 het minimum te gaan worden, aangevuld met 4 stuks om er 10 te vormen voor de meeste spitstreinen. Maar niet allemaal: onder meer 3229 (Brussel rond 7.30 u) en 3238 (16.30 u) zouden terugvallen naar 6 M7. Het positieve is dat er (op papier...) geen losse stammen van 4 M7 meer gepland zijn, en ook de laatste MS80 zouden helemaal verdwijnen.
- De IC 22xx Gent - Genk zou ook veralgemeend worden met M7, maar op een nogal vreemde manier: in de spits stammen van 8 M7 (minder dan de huidige 10), daarbuiten stammen van 5 en soms zelfs... 3 stuks (onder meer 2211 en 2212). Dat laatste wil ik nog wel eens zien, heel krap qua capaciteit en bovendien helemaal niet uitwisselbaar met wat er op de andere IC's met M7 voorzien is. Je mag er niet aan denken dat zo'n ministammetje dan ook nog eens "onvoorzien" midden in de spits opduikt...
- Rond Wezet zijn zowel de S44 (naar Borgworm) als S43 (naar Maastricht als tijdelijke vervanger van de opnieuw uitgestelde Drielandentrein) uniform met (één) MS80 gepland. Ook de nieuwe S41 "bis" Hasselt - Luik - Verviers zou MS80 houden, bij een zeer beperkt aantal treinen wel 2 stuks.
- Introductie van 2 M7-stammen op de IC 24xx Luik - Namen - Brussel, onder meer 2427 en 2428 (10 stuks) en 's avonds terug. Verder nog steeds een bonte mengeling met ook M4, MS80 en MS96.
- Geen noemenswaardige wijzigingen in de Kempen ondanks de intussen volledige elektrificatie: op lijn 19 nog steeds M5 in de spits en MW41 daarbuiten (en MS08 op de spitstreinen naar Brussel), en op lijn 15 zelfs nog steeds 100% MW41.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2023
De info over de 22xx lijkt me niet te kloppen.
2211 en 2212 bijvoorbeeld zijn voorzien met 4 M7 tussen Gent en Hasselt en worden daar gekoppeld met 6 M7 voor de verdere rit naar Tongeren.
Andere treinen altijd 4, 6 of 10 naargelang het moment van de dag.
Het lijkt mij dat de gemotoriseerde stuurrijtuigen als gewone locomotief worden aanzien.
2211 en 2212 bijvoorbeeld zijn voorzien met 4 M7 tussen Gent en Hasselt en worden daar gekoppeld met 6 M7 voor de verdere rit naar Tongeren.
Andere treinen altijd 4, 6 of 10 naargelang het moment van de dag.
Het lijkt mij dat de gemotoriseerde stuurrijtuigen als gewone locomotief worden aanzien.

-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: Dienstregeling december 2023
Heb ergens een gerucht opgevangen dat de 5xx (Oostende-Eupen) treinen standaard omkaderd zullen worden? Dus minder (of geen) HVR I11 meer? Klopt dat?
Re: Dienstregeling december 2023
Dat lijkt me ook aannemelijk, maar dat zou dan niet coherent zijn met wat de chatbot voor de 32xx vermeldt, namelijk 6 en 10 rijtuigen M7 - of het moet zijn dat het om getrokken stammen zal gaan (zonder Bmx) of stammen van in totaal 7 en 12 stuks (inclusief respectievelijk 1 en 2 Bmx), maar beide lijken me nog minder waarschijnlijk.Klassiekje schreef: ↑09 dec 2023, 12:09 De info over de 22xx lijkt me niet te kloppen.
2211 en 2212 bijvoorbeeld zijn voorzien met 4 M7 tussen Gent en Hasselt en worden daar gekoppeld met 6 M7 voor de verdere rit naar Tongeren.
Andere treinen altijd 4, 6 of 10 naargelang het moment van de dag.
Het lijkt mij dat de gemotoriseerde stuurrijtuigen als gewone locomotief worden aanzien.![]()
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2023
Dat zijn inderdaad ook gewoon homogene stammen met 6 of 10 M7 (met Bmx).Steve schreef: ↑09 dec 2023, 13:55Dat lijkt me ook aannemelijk, maar dat zou dan niet coherent zijn met wat de chatbot voor de 32xx vermeldt, namelijk 6 en 10 rijtuigen M7 - of het moet zijn dat het om getrokken stammen zal gaan (zonder Bmx) of stammen van in totaal 7 en 12 stuks (inclusief respectievelijk 1 en 2 Bmx), maar beide lijken me nog minder waarschijnlijk.Klassiekje schreef: ↑09 dec 2023, 12:09 De info over de 22xx lijkt me niet te kloppen.
2211 en 2212 bijvoorbeeld zijn voorzien met 4 M7 tussen Gent en Hasselt en worden daar gekoppeld met 6 M7 voor de verdere rit naar Tongeren.
Andere treinen altijd 4, 6 of 10 naargelang het moment van de dag.
Het lijkt mij dat de gemotoriseerde stuurrijtuigen als gewone locomotief worden aanzien.![]()
Ik zou gewoon niet te veel vertrouwen op die chatbot

- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Dienstregeling december 2023
Die chatbot (en ook de aankondigingen in het station) zitten er helaas vaak naast.
Ik heb het al vaker meegemaakt dat er volgens de chatbot 10 M7's zijn en dan 15 minuten later zijn het er ineens maar 6.
Ik heb het al vaker meegemaakt dat er volgens de chatbot 10 M7's zijn en dan 15 minuten later zijn het er ineens maar 6.
Re: Dienstregeling december 2023
In dit geval gaat het om de geplande samenstellingen en die zijn in mijn ervaring vrij accuraat. Samenstellingen van een trein die al rijdt zijn een andere zaak, maar ook op andere kanalen (schermen en aankondigingen in de stations, Lab-app, HyperRail en Haltelink die beide achterliggend Railtime gebruiken...) zie ik vaak dezelfde afwijkingen. Ik vermoed dat het dan eerder te maken heeft met een verkeerde ingave door het betrokken personeel (TBG?).
Re: Dienstregeling december 2023
De S41 Luik - Aachen rijden vanaf heden met 1xT18 + 1xI11B + 1xI11A + 1xI11B + 1xI11BDX. Allesinds is er wel een pak meer plaats dan op 1 Klassiekje. Maar ik zie het nog gebeuren dat bij onregelmatigheden langere treinen met I11 naar Aachen zullen rijden.
Re: Dienstregeling december 2023
Verklaar je nader? Op de nabijgelegen Oostende-Eupen zijn al lang geen homogene I11-stammen meer (en ik veronderstel dat de M7 nog niet zomaar Aachen binnen mogen?) en die van Brussel-Luxemburg zitten veel te ver.
Re: Dienstregeling december 2023
Zijn de 1800 locomotieven en I-11 rijtuigen uit andere treinseries onttrokken, of heeft deze wijziging geen effect gehad?
Re: Dienstregeling december 2023
Door de instroom van alle M7 Bmx is er een stuk minder HLE 18 nodig dan voorheen, wat ongetwijfeld toegelaten heeft er een paar vrij te maken voor de S41 en eventueel ook de omkadering van de IC Oostende-Eupen om daar ook een paar I11 BDx te kunnen winnen.
Re: Dienstregeling december 2023
Daar bedoel ik mee (heel zeldzaam) maar dat de 2 P-treinen Luik-Brussel-Luik (vroeger Visé) die bestaan uit enkel I11+I10. Deze hebben vorig jaar eens de NJ vervangen tussen Brussel en Aachen. Met 10 I10/I11 en langst beide kanten een T18 in dienst. Maar het verwonderd mij dat ze met een in dienst zijnde stuurrijtuig mogen rijden naar Aachen.