Ghoh, ik heb met de vorige lay-out ook al veel (voor de ervaren treinreiziger) onnozele vragen horen stellen en heb die soms zelf ook beantwoord.
Een van de laatste die ik heb gehoord:
*Men staat voor de trein naar Antwerpen in Gent-SP*
Persoon A: "Is dit de trein naar St. Niklaas?" Persoon B: "Neen, naar Antwerpen". Dat terwijl ze net naast de lichtband van de trein stonden, en het infobord op het perron,...
Sommige mensen zijn het helemaal niet gewoon om de trein te nemen of letten gewoon niet op, welke lay-out je ook gebruikt.
Tja, maar Kortrijk via Brussel is dan wel weer nuttig, of je dan denkt of je daar moet overstappen of niet.
Om dit op te lossen zou de volgorde van bestemming en tussenstations omgedraaid moeten worden. Maar dan krijg je weer de vraag of de bestemming wel genoeg benadrukt wordt (aan het einde van de regel).
Ik had trouwens in de tweede kolom het perron en daarna de treinsoort gezet. Als daar iets uitzonderlijks is als vertraging of Let op, dan kun je dat afwisselen. Vertrektijd en perron is informatie die bij elkaar hoort en treinsoort en bestemming ook. Nu heb je een brede kolom die (als het goed is) vrijwel nooit gevuld is.
Mijn probleem met de nieuwe layout is dat het in grote stations amper nog treinen kan weergeven. In Brussel-Zuid met enkele afgeschafte en vertraagde treinen in avondspits en op dat scherm kon je enkel nog maar de treinen van maximum vijf minuten later zien. Zo worden ze snel onbruikbaar.
maarten schreef: ↑06 dec 2023, 13:50
Tja, maar Kortrijk via Brussel is dan wel weer nuttig, of je dan denkt of je daar moet overstappen of niet.
Om dit op te lossen zou de volgorde van bestemming en tussenstations omgedraaid moeten worden. Maar dan krijg je weer de vraag of de bestemming wel genoeg benadrukt wordt (aan het einde van de regel).
In Nederland presenteert men dat iets anders. Voor de treinserie Dordrecht - Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Eindhoven Centraal staat de bestemming als volgt op de borden in Rotterdam Centraal:
Portbou schreef: ↑06 dec 2023, 10:09Letterlijk is er niets mis met de vermelding “Gent St Pieters via De Pinte” maar gevoelsmatig wijst dat “via” op iets speciaals, op een uitzondering…
Als je van Oudenaarde naar Gent spoort, passeer je gewoonlijk toch altijd De Pinte? Tenzij je een grote omweg maakt. Dus ja, eigenlijk is die "via" in dit geval overbodig. Een trein die vanuit Kortrijk eerst naar Oudenaarde rijdt en vervolgens verder naar Gent, kan wél zeer gepast de benaming "Gent via Oudenaarde" meekrijgen, aangezien een trein Kortrijk - Gent gewoonlijk langs Harelbeke, Waregem, Deinze en De Pinte passeert.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Soms staan de noodzakelijke tussenstations niet bij de via's om te weten hoe een trein rijdt.
In het station van Lokeren kan je om 6u30 en 6u39 een trein via Brussel nemen. Bij de trein om 6u30 ontbreekt de essentiële informatie dat die via Gent-Dampoort gaat en niet zoals de IC trein via Dendermonde (wat eigenlijk ook wel vermeld zou mogen staan bij de IC-trein).
De "via Dendermonde" zou je nog kunnen laten vallen omdat dat de logische reisweg is (en het IMO veel belangrijker is te benadrukken dat het daarna geen rechtstreekse rit Brussel-Kortrijk is...), maar bij de Dampoort-express koudweg zetten "Schaarbeek via Brussel" is gewoonweg belachelijk. En helaas iets wat ik sinds een paar jaar (?) voortdurend zie gebeuren, terwijl ik de indruk had dat dat vroeger veel coherenter was. Een schoolvoorbeeld is de S10 op L50: jarenlang werd die getoond als "Jette - Aalst", maar op een gegeven moment is men beginnen te variëren en zag je onder meer "Ternat - Aalst" (min of meer evenwaardig) maar ook "Brussel-Noord - Aalst", "Aalst" tout court of het nog absurdere "Denderleeuw - Aalst".
Steve schreef: ↑13 dec 2023, 09:50
De "via Dendermonde" zou je nog kunnen laten vallen omdat dat de logische reisweg is (en het IMO veel belangrijker is te benadrukken dat het daarna geen rechtstreekse rit Brussel-Kortrijk is...), maar bij de Dampoort-express koudweg zetten "Schaarbeek via Brussel" is gewoonweg belachelijk. En helaas iets wat ik sinds een paar jaar (?) voortdurend zie gebeuren, terwijl ik de indruk had dat dat vroeger veel coherenter was. Een schoolvoorbeeld is de S10 op L50: jarenlang werd die getoond als "Jette - Aalst", maar op een gegeven moment is men beginnen te variëren en zag je onder meer "Ternat - Aalst" (min of meer evenwaardig) maar ook "Brussel-Noord - Aalst", "Aalst" tout court of het nog absurdere "Denderleeuw - Aalst".
Vermoedelijk gebeurde het vroeger manueel en nu automatisch. Maar belachelijk is het inderdaad - de zoveelste illustratie van het tekort aan communicatiecultuur bij NMBS.
Verder toont ook dit voorbeeld aan dat de nieuwe opmaak te weinig plaats laat om alle relevante informatie weer te geven - een compromis tussen leesbaarheid en volledigheid van de informatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Olivier_Doorne schreef: ↑13 dec 2023, 09:22
Soms staan de noodzakelijke tussenstations niet bij de via's om te weten hoe een trein rijdt.
In het station van Lokeren kan je om 6u30 en 6u39 een trein via Brussel nemen. Bij de trein om 6u30 ontbreekt de essentiële informatie dat die via Gent-Dampoort gaat en niet zoals de IC trein via Dendermonde (wat eigenlijk ook wel vermeld zou mogen staan bij de IC-trein).
Amateurisme troef !
Alsof er op dat tekstlijntje "Schaarbeek via Brussel" geen plaats meer is om er even bij te vermelden dat het VIA GENT gaat.
Is er in het station van Lokeren dan niemand van NMBS aanwezig die dit ziet en besluit dit te melden ?
Of is die er wel maar wordt er naar hem/haar niet geluisterd ?
Of is die er wel en heeft hij/zij zelf niet door dat die aankondiging op niets slaat ?
Olivier_Doorne schreef: ↑13 dec 2023, 09:22
Soms staan de noodzakelijke tussenstations niet bij de via's om te weten hoe een trein rijdt.
In het station van Lokeren kan je om 6u30 en 6u39 een trein via Brussel nemen. Bij de trein om 6u30 ontbreekt de essentiële informatie dat die via Gent-Dampoort gaat en niet zoals de IC trein via Dendermonde (wat eigenlijk ook wel vermeld zou mogen staan bij de IC-trein).
Amateurisme troef !
Alsof er op dat tekstlijntje "Schaarbeek via Brussel" geen plaats meer is om er even bij te vermelden dat het VIA GENT gaat.
Is er in het station van Lokeren dan niemand van NMBS aanwezig die dit ziet en besluit dit te melden ?
Of is die er wel maar wordt er naar hem/haar niet geluisterd ?
Of is die er wel en heeft hij/zij zelf niet door dat die aankondiging op niets slaat ?
In Lokeren zit al enkele jaren niemand meer van onderstationchef. Met andere woorden, er zit geen vast personeel meer in Lokeren
Steve schreef: ↑13 dec 2023, 09:50
De "via Dendermonde" zou je nog kunnen laten vallen omdat dat de logische reisweg is (en het IMO veel belangrijker is te benadrukken dat het daarna geen rechtstreekse rit Brussel-Kortrijk is...),
Je kan Dendermonde toevoegen en Doornik of Moeskroen laten vallen waarmee je de omweg naar Kortrijk nog steeds voldoende duidelijk maakt.
Als eindbestemming Rijsel vermelden en als plaats waar de trein stopt Lille is voor buitenlanders die niet vertrouwd zijn met de vertaling van plaatsnamen wel erg verwarrend.
Persoonlijk vind ik dat plaatsnamen steeds in de taal van het land waarin de stad gelegen is zouden moeten weergegeven worden (ook bvb voor wegwijzers).Een buitenlander kent wel Lille maar waarschijnlijk niet Rijsel.Kiest men ervoor dit niet te doen dan moet men consequent zijn en dan wordt Tourcoing Tourkonje en Roubaix Robeke.