Blijkbaar is er dagelijks een rechtstreekse treinhelft naar Strasbourg ingepland om 7u17 en om 13u17. maar rijden die ruwweg maar de helft van de keren, gisteren dus blijkbaar niet.
Dan toont de SNCF die in haar app onterecht als "vol". Beter geïnformeerden weten dat "vol" hier een marketing-eufemisme is voor "we kunnen geen rechtstreekse trein vullen, dus rijden we niet".
Overigens is dat treinpad om 13u17 niet efficiënt (nog afgezien van de verspilling aan energie en kosten om naar Straatsburg zo'n grote omweg te maken, aan hoge snelheid om die omweg te compenseren):
Dat treinpad om 13u17 levert de reiziger namelijk niet de te verwachten tijdswinst tegenover de
ook bestaande reismogelijkheid 4 minuten later (met Eurostar). Ondanks overstap van maar liefst 1u20 van Paris-Nord naar Est is de reistijd exact even lang: 4u20.
Dus twee treinpaden, niet gespreid in de tijd maar op 4 minuten van elkaar, en de rechtstreekse hst verliest onderweg onverklaarbaar een uur tijd zodat hij toch niet sneller is dan die met de lastige lange overstap ???
PS. Ik vond toevallig één enkele dag, zaterdag 30 maart, waarop er wel een rechtstreeks treinpad is in de namiddag met een betere snelheid: 3u45. Het verschil is blijkbaar o.a. dat het tragere pad doorrijdt tot Marne-la-Vallée, en daar 17 minuten stilstaat om dan terug te keren (ik vond geen Franse TGV waarmee hij zou gekoppeld rijden tot Strasbourg).
Toen de TGV van de Europese parlementsleden vorige maand (onbedoeld) dit spoor volgde en dus bij Disney belandde, leverde dat algemene hilariteit en krantenarikels op.