Vervoersplan 2023-2026
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vervoersplan 2023-2026
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/19 ... congestie/
Ik vraag me nu af of al die internationale treinen de congestie in Brussel zo snel gaan versnellen dat we die nieuwe NZV sneller nodig zullen hebben dan verwacht. Ik vind het zeer onverantwoord om dat dossier te blijven uitstellen als de huidige diensten al moeilijk houdbaar zijn en we enkel meer treinen verwachten zoals die extra trein uit La Louvière, de 2e IC uit Aarlen en hogere frequenties op het S net en dan die internationale treinen die ook meer gaan inzetten...
Ik vraag me nu af of al die internationale treinen de congestie in Brussel zo snel gaan versnellen dat we die nieuwe NZV sneller nodig zullen hebben dan verwacht. Ik vind het zeer onverantwoord om dat dossier te blijven uitstellen als de huidige diensten al moeilijk houdbaar zijn en we enkel meer treinen verwachten zoals die extra trein uit La Louvière, de 2e IC uit Aarlen en hogere frequenties op het S net en dan die internationale treinen die ook meer gaan inzetten...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervoersplan 2023-2026
Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Hopelijk inderdaad snel, maar nu effe eerlijk... Gelooft iemand dat daar ooit iets van gaat komen? Zo'n megaproject in zo'n dichtbebouwde regio. Men zou mij verbazen als men daar nu plots in zou slagen. Hoop doet leven zeker?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vervoersplan 2023-2026
We kunnen niet anders dan blijven hopen.
Maar het kan zeker wel, zolang de nieuwe tunnel maar diep genoeg ligt. Alleen wordt het zonder meer een duur project. En hoe sneller er politieke moed voor is, hoe beter. Als ze metro 3 nog kunnen verantwoorden, dan kan dit er ook doorkomen...
Re: Vervoersplan 2023-2026
Elle grote werf ligt gevoelig in Brussel, de huidige NZV is zelfs vandaag, 70 jaar na dato, een litteken dat maar lastig wil vervagen... En je moet al erg diep gaan, want er zit daar behoorlijk wat onder de grond, liefst zonder verderop doorgangen af te sluiten (één van de schetsen zorgde ervoor dat je al bijna naar Drogenbos moest om van Anderlecht naar Vorst en St-Gillis te geraken...)
Gelukkig moet je niet precies onder de huidige NZV blijven, misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Gelukkig moet je niet precies onder de huidige NZV blijven, misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik zat toevallig op dezelfde denkpiste. Als je zo'n gigantisch duur project wil beginnen kan je beter even carte blanche denken en een nieuw traject ontwikkelen. Een extra tunnel bied misschien meer capaciteit aan in de NZV, maar lost de problemen met de kruisingen aan Brussel-Zuid en -Noord niet op.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervoersplan 2023-2026
Maar daarna dan? Verder oostelijk buigen om parallel aan de E40 de stad te verlaten?misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Er is waarschijnlijk al een topic met NZV infrastructuur voorstellen.
De E40 volgen is inderdaad een goed voorstel, al zou er waarschijnlijk wel nog steeds plaats moeten gemaakt worden.
Een leuke denk oefening wel.
Brussel-Zuid - Brussel-Schuman - Brussels-Airport
Dan kan je het internationale verkeer direct de hele NZV laten skippen, en meteen via Brussels-Airport sturen.
Je kan hier ook enkele ICs naar Leuven kwijt.
De E40 volgen is inderdaad een goed voorstel, al zou er waarschijnlijk wel nog steeds plaats moeten gemaakt worden.
Een leuke denk oefening wel.

Dan kan je het internationale verkeer direct de hele NZV laten skippen, en meteen via Brussels-Airport sturen.
Je kan hier ook enkele ICs naar Leuven kwijt.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik zou al verbaasd zijn of de plannen tegen dan al gedaan zijn, gewoon de route en hoe het zal gebeuren voordat men nog maar de voorbereidende werken heeft begonnen.jan_olieslagers schreef: ↑20 dec 2023, 15:40 Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik repost even iets dat ik 4 jaar geleden hier gepost heb...
viewtopic.php?f=43&t=4973&p=246983#p246983
viewtopic.php?f=43&t=4973&p=246983#p246983
Re: Vervoersplan 2023-2026
In de wandelgangen heb ik horen waaien dat ze vanaf december met een T13 en met M6/M7 zouden rijden naar Luxemburg. Er zouden ook al testritten geweest zijn met T13 en M7BDX in totaal 10 of 11M7 inclusief stuurrijtuig.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vervoersplan 2023-2026
Groot Hertogdom of provincie Luxemburg? Eindelijk eens wat langere treinen tot in Luxemburg-stad? Het wordt eens tijd...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervoersplan 2023-2026
Had ik niet altijd gehoord dat in het kopstation van Luxemburg-stad de perrons te kort zijn? Dat er daarom ooit zelfs werd uitgekeken, zonder sukses overigens, naar een alternatief eindstation voor de treinen uit Brussel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vervoersplan 2023-2026
Er zijn nieuwe perronsporen bijgebouwd in Luxemburg, waardoor alles wat zou kunnen opschuiven en de treinen uit Brussel kunnen ontvangen worden op de doorgaande sporen. Dat nieuwe perron mag dan wel al in dienst zijn, er diende eerst nog andere infra gebouwd te worden en alles zal pas volledig op volle capaciteit kunnen draaien wanneer de nieuwe lijn naar Bettembourg klaar is.jan_olieslagers schreef: ↑10 jun 2024, 12:21 Had ik niet altijd gehoord dat in het kopstation van Luxemburg-stad de perrons te kort zijn? Dat er daarom ooit zelfs werd uitgekeken, zonder sukses overigens, naar een alternatief eindstation voor de treinen uit Brussel?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Effectief het Land Luxemburg.
Ik moet jullie wel teleurstellen want ze zullen nog steeds met 6 rijtuigen blijven rijden.
Ik moet jullie wel teleurstellen want ze zullen nog steeds met 6 rijtuigen blijven rijden.