Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.TimJ36 schreef: ↑15 sep 2023, 23:36 Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.
Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en zou worden opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.
Enkel bruikbaar voor enkele populaire punt-tot-punt-verbindingen met veel reizigers zonder voor- of natransport, maar nauwelijks bruikbaar voor een reiziger die zijn vertrekuur of reisschema niet exact kan voorspellen.
Die niet-compatibele Franse treincategorieën (TER/Intercités/TGV/Ouigo/Thalys) zijn meestal onbruikbaar als je een ander ticket hebt. Dus de schaarse Franse uurregeling wordt nog verder uitgedund voor de reiziger, afhankelijk van welk soort ticket die heeft (of wil kopen).
De Beneluxtrein heeft decennialang reizigerspubliek kunnen opbouwen doordat je niet verplicht was om je te binden aan een trein.desirootje schreef: ↑16 sep 2023, 01:13 Het zijn I11'en die sneller dan andere treinen tussen Mons en Brussel rijden, dezelfde redenering als met de snellere benelux gaat op, totdat men hier M7's of zo op gaat zetten
Een klassieke trein laten rijden kost niet extra aan de NMBS als men drie haltes overslaat tussen Brussel en Mons en daardoor enkele minuten wint.
Integendeel, de reiziger betaalt evenveel (namelijk per kilometer), de trein en het personeel kunnen sneller rouleren en daardoor netto meer geld per uur opbrengen. en wellicht is er ook nog winst op de Infrabel-tarieven wegens minder stops. Differentiëren tussen nonstop en treinen met meer stops is een win/win, ook voor de treinvervoerder.
De NMBS zou blij moeten zijn met extra binnenlandse reizigers op haar oudere overtallige i11 die het toch niet meer kan inzetten op haar drukkere binnenlandse langeafstandsverbindingen. Mogelijk kunnen de treinstellen op de bestaande IC-verbindingen Brussel-Mons (met tussenhaltes) wat korter en kunnen die elders efficiënter ingezet worden.
Laat die klassieke trein Brussel-Parijs eerst maar eens een reizigerspubliek opbouwen. Ik heb geen probleem als een te populaire treinverbinding plaatselijk wat duurder/moeilijker wordt gemaakt op de overbelaste sectie. Maar begin niet met potentiële reizigers weg te jagen met rigide en inflexibele maatregelen.