nieuwe lijnen zoveel zijn er dat niet, dat heeft te maken met het noodremsysteem dat niet onderbreekbaaar is. in zwitserland moeten voor lange tunnels alle rijtuigen van een onderbreekbaar noodremsysteem voorzien zijn. aangezien het niet de bedoeling is dat een brandende trein door noodrem halfweg een tunnel stopt maar bij het buiten rijden er van.
eurostar is hier ook van voorzien, de i11 rijtuigen echter niet
het gaat dan ook enkel in zwitserland om een korte lijn de rest van het land zijn ze wel toegelaten.
Volgens mij zijn alleen de I6 en I10 verboden op de nieuwe lijn naar Bern in Zwitserland omdat die geen gesloten WC-systeem hebben.
Er mogen ook geen koersborden aan de zijkanten hangen, maar de I11 heeft toch elektronische displays dus dat kan geen probleem zijn.
Elgar schreef:Volgens mij zijn alleen de I6 en I10 verboden op de nieuwe lijn naar Bern in Zwitserland omdat die geen gesloten WC-systeem hebben.
Er mogen ook geen koersborden aan de zijkanten hangen, maar de I11 heeft toch elektronische displays dus dat kan geen probleem zijn.
De i11 zijn er even min toegelaten wegens het ontbreken van die alternatieve noodrem (die door de bestuurder in kwestie bepaald word)
als in belgie aan de noodrem getrokken word zal altijd de noodrem onmiddelijk in werking treden, in zwitserland niet vanwege de vele tunnels en vooral door de lengte er van, het is niet ideaal om midden een tunnel te stoppen, daarom de selectieve noodrem. de i11 is hier echter niet van voorzien en dus kan de bestuurder niet tussenkomen om te kiezen waar hij de noodremming wil laten gebeuren
edje schreef:inderdaad zeer luxe dat ze bijna door heel europa heen mogen.
Bijna heel Europa...
Ik heb me eens laten vertellen dat ze in Duitsland niet meer gewenst waren...
En In zwitserland zijn ze verboden op de nieuwe lijnen, en laat nu juist dat de belangrijke INT-lijnen zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Hebben ze daar iets tegen fatsoenlijke treinen met comfort?
edje schreef:inderdaad zeer luxe dat ze bijna door heel europa heen mogen.
Bijna heel Europa...
Ik heb me eens laten vertellen dat ze in Duitsland niet meer gewenst waren...
En In zwitserland zijn ze verboden op de nieuwe lijnen, en laat nu juist dat de belangrijke INT-lijnen zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Hebben ze daar iets tegen fatsoenlijke treinen met comfort?
da heeft daar niets mee te maken, lees mijn voorgaande uitleg zou ik zo zeggen
Steven schreef:nieuwe lijnen zoveel zijn er dat niet, .
Het zijn er niet veel, maar welke lijnen zijn het! De HSl waar bij mijn weten veel EC's over rijden,en waardoor ze ook niet meer geschikt zijn voor Iris en Vauban (of gaat de Iris daar niet over een nieuwe HSL?).
En vooral de Basis-tunnels, wat volgens mij toch wel de toekomst is!
Als je met die rijtuigen een EC wilt doen, moet je al over de passen, want, ik veronderstel dat de Lötschberg Basistunnel bvb verboden gebied is...
Groeten,
Joris De Mol
i11 schreef:
De 13 hoeft dus alleen bij Maastricht op te trekken onder 1500V.
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de ElektroMagnetischeCompabiliteit (EMC) op het NS net. Normaal zijn daar uitgebreide en kostbare testen voor nodig.
Voorlopig zal de 13 met I11 nog niet in Maastricht komen, er was nog een probleem met de ATB-ontheffing. Als dit voor 11 dec niet is opgelost, komt er een pendeltreintje Visé - Maastricht.
Afgelopen woensdag zijn er proefritten gereden met 13xx+I11 tussen Luik en Maastricht die naar het schijnt probleemloos verlopen zijn.
En er is ook nog 'n wonder gebeurd... in het NS-spoorboekje staan ze niet maar de nieuwe vertrekstaten van station Maastricht weten wel van 't bestaan van deze IC's af: http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/mt2.pdf
(soms zal je even de pagina moeten verversen, de NS-site toont op een of andere manier soms de oude en soms de nieuwe vertrekstaten )
Nu de nieuwe dienstregeling er is, wordt er nu ook daadwerkelijk met de 13 - I11 tot in Maastricht gereden, of is de toelating er nog niet en rijden er pendeltjes?
Teach2 schreef:Nu de nieuwe dienstregeling er is, wordt er nu ook daadwerkelijk met de 13 - I11 tot in Maastricht gereden, of is de toelating er nog niet en rijden er pendeltjes?
Ik heb nix bijzonders gelezen, dus ik vermoed dat ze rijden. Het moest ook wel goed gaan, want minister Peijs kwam ook voor de openingsrit...
Steven schreef:ze rijden hoor en morgen (allez vandaag als ik even naar het uur kijk)
zal ik deze treinen twee keer van brussel tot luik verzekeren
Allé, ge kunt dan eens luid klaxonerend aan 160 km/u door Leuven passeren!
Nee, dat die trein maar snel een stop krijgt in Leuven, zodat ook mensen uit Luik gemakkelijk de luchthaven kunnen bereiken. Naar het schijnt kunnen de aansluitingen in Maastricht op de rest van het NS-net ook veel beter!
In de andere richting zou het mooi zijn om die IC door te trekken naar Gent en Kortrijk (en Poperinge). Met een beetje geluk wordt er zo een kwartierdienst gecreëerd tussen Gent en Brussel over L50a!