Nieuwe lay-out infoschermen
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Ik neem nogal eens bus R55 en het verbaast me altijd opnieuw hoe goed mensen van wie je dat nu niet meteen verwacht, omgaan met de app van De Lijn of met haltelink. Het is duidelijk dat de info over bussen aan de halten bijna altijd onbestaande is en toch zijn de reizigers vaak op de hoogte van het reilen en zeilen. Mijn punt is dat je niet al te veel info op de perronschermen moet aanbrengen, omdat reizigers dan zelf wel hun weg zullen zoeken in het aanbod aan gegevens dat je op plaatsen vindt die misschien meer geëigend zijn om gedetailleerde info te geven dan die schermen die inderdaad erg beperkt zijn in gebruik. Dat is een kwestie van aanpassen en van de juiste reflexen aanleren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Bussen zijn anders, omdat je ze in België enkel gebruikt voor lokale reizen zijn 95% of zo van de reizen, de reizen die je gewoon maakt. Thuis naar Station, station naar werk. Treinen worden veel vaker gebruikt voor een uitstap of door toeristen. De kleurtjes en nummers helpen natuurlijk ook om ze van elkaar te onderscheiden.overweg13 schreef: ↑25 jan 2024, 13:37 Ik neem nogal eens bus R55 en het verbaast me altijd opnieuw hoe goed mensen van wie je dat nu niet meteen verwacht, omgaan met de app van De Lijn of met haltelink. Het is duidelijk dat de info over bussen aan de halten bijna altijd onbestaande is en toch zijn de reizigers vaak op de hoogte van het reilen en zeilen. Mijn punt is dat je niet al te veel info op de perronschermen moet aanbrengen, omdat reizigers dan zelf wel hun weg zullen zoeken in het aanbod aan gegevens dat je op plaatsen vindt die misschien meer geëigend zijn om gedetailleerde info te geven dan die schermen die inderdaad erg beperkt zijn in gebruik. Dat is een kwestie van aanpassen en van de juiste reflexen aanleren.
Het doelpubliek is anders en de kost van een fout is groter. Er is niet direct een trein in de andere richting en te voet terug gaan naar het vorige station duurt 3 uur.
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Bussen zijn alleen maar schijnbaar anders: je wordt er net als bij de NMBS voortdurend met verrassingen geconfronteerd: verkeerd afgestelde films, onverwachte routewijzigingen, afgeschafte of beperkte bussen, allemaal stuk voor stuk redenen waarom je maar beter goed geïnformeerd kunt vertrekken. En aan sommige halten passeren 6 of meer regelmatige lijnen, reden te meer om goed ingelicht te zijn. En het moet gezegd: bij De Lijn (app) en Haltelink of Buzz valt dat allemaal erg goed mee, de laatste tijd. Je kunt ook te veel informeren, zodat je door het bos de bomen niet meer ziet.
En wat de kost van een fout betreft die groter zou zijn: ik nodig je uit om in de Ardennen eens op de verkeerde bus te stappen. De kans dat je niet meer thuis geraakt is reëel. Met een trein zal het nog wel meevallen. Ik heb genoeg verplaatsingen gemaakt met trein en bus om te weten dat in de juiste trein stappen een kleiner probleem is dan in de verkeerde bus stappen. Overigens is geen van beide me ooit overkomen, al hou ik op dit moment hout vast...
En wat de kost van een fout betreft die groter zou zijn: ik nodig je uit om in de Ardennen eens op de verkeerde bus te stappen. De kans dat je niet meer thuis geraakt is reëel. Met een trein zal het nog wel meevallen. Ik heb genoeg verplaatsingen gemaakt met trein en bus om te weten dat in de juiste trein stappen een kleiner probleem is dan in de verkeerde bus stappen. Overigens is geen van beide me ooit overkomen, al hou ik op dit moment hout vast...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Een verkeerde bus of trein gebeurt vooral wanneer je weinig tijd hebt, wanneer je 5' tijd hebt om over te stappen en in een oogwenk moet weten welke richting je uit moet. En nooit met veel erg, maar dat overkwam me toch al een paar keer.
Bon, het kan altijd nog erger, ik ben momenteel in Glasgow, en toen ik een bus 77 nodig had, kreeg ik 3 verschillende bestemmingen opgegeven, afhankelijk van de app, de aankondigingsfilm aan de halte en de bestemmingsfilm van de bus. Netplannen zijn hier trouwens al decennia verdwenen, met de liberalisering zijn er teveel vervoerders die hun aanbod te gemakkelijk aanpassen...
Bon, het kan altijd nog erger, ik ben momenteel in Glasgow, en toen ik een bus 77 nodig had, kreeg ik 3 verschillende bestemmingen opgegeven, afhankelijk van de app, de aankondigingsfilm aan de halte en de bestemmingsfilm van de bus. Netplannen zijn hier trouwens al decennia verdwenen, met de liberalisering zijn er teveel vervoerders die hun aanbod te gemakkelijk aanpassen...
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
De fout zit overigens niet alleen in de schermen. Ook Emma ratelt vrolijk af in welke stations de trein eerder op de rit niet gestopt is.
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Niet noodzakelijk: stel dat je in een van de bediende stations iemand wil afhalen die opgestapt is in een van de niet-bediende stations. Dan kan het interessant zijn te weten dat die niet op de betrokken trein zal zitten. In de veronderstelling dat een van beide niet over een gsm beschikt.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 28 jan 2024, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
[ off-topic! ]
pff, die is oud hoor, en de aloude verwoording vind ik geslaagder:
a feature: a bug as described by the marketing department
Ik denk dat ik het voor het eerst las in een handboek van de Apple ][ microcomputer, vroege jaren 1980.
pff, die is oud hoor, en de aloude verwoording vind ik geslaagder:
a feature: a bug as described by the marketing department
Ik denk dat ik het voor het eerst las in een handboek van de Apple ][ microcomputer, vroege jaren 1980.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Toch maar een trieste poging. Men slaagt er niet eens in om een locomotief of een motorstel correct af te beelden.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Vanaf heden wordt de samenstelling ook in alle stations met moderne tv-achtige schermen getoond, en niet meer enkel in de teststations Jette en Meiser.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Denk dat hij bedoelt: dat lille met een hoofdletter moet geschreven ipv met een kleine l. ( zie de foto onder zijn tekst)
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Zou men de schermen (zowel op de trein als op de perrons) kunnen aanpassen zodat een trein van eindbestemming of zelfs treinnummer zou kunnen veranderen midden in hun rit. Ik weet dat men dit soort van al doet met de IC's Oostende-Kortrijk-Zaventem, waarbij de schermen op het perron zeggen dat de trein beperkt is tot Kortrijk, maar de trein niet. Ik zou graag een oplossing zien voor de IC13/51xx die doorrijden naar Luik, momenteel lijkt het dat je moet overstappen in Brussel-Zuid, dit zou opgelost kunnen worden met de communicatie van een IC trein Kortrijk-Brussel Noord, die in Brussel Zuid de P trein naar Luik wordt.
Een andere oplossing is die P treinen gwn als IC treinen te behandelen, zoals de IC's Doornik-Brussel-Namen-Luik, maar voor wat voor reden dan ook wilt men dat niet doen voor de IC13 en de P-treinen die eraan hangen, dus dan moeten we wel een technische oplossing vinden...
Een andere oplossing is die P treinen gwn als IC treinen te behandelen, zoals de IC's Doornik-Brussel-Namen-Luik, maar voor wat voor reden dan ook wilt men dat niet doen voor de IC13 en de P-treinen die eraan hangen, dus dan moeten we wel een technische oplossing vinden...
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Ik heb in de NMBS app al gezien dat je het traject in een rit kan raadplegen van de IC13 51XX gekoppeld aan de 74XX - 84XX.
Op de 5114 - 8400 heb ik al een screenshot kunnen nemen van het gehele traject en dan staat er bovenaan enkel trein 5114.
Ik ga morgen nog een proberen met de andere want vandaag gaat het niet omdat de treinen in kwestie vandaag niet rijden.
Op de 5114 - 8400 heb ik al een screenshot kunnen nemen van het gehele traject en dan staat er bovenaan enkel trein 5114.
Ik ga morgen nog een proberen met de andere want vandaag gaat het niet omdat de treinen in kwestie vandaag niet rijden.



