Worden die extra inkomsten daadwerkelijk geïnvesteerd vraag ik me dan af. Bij de vorige tariefverhoging sprak het adviescomité van de reizigers zich nog negatief uit over een tariefverhoging, net vanwege de verminderde dienstverlening."Geen leuke boodschap", weet ook de NMBS "Maar de stijgende inflatie betekent ook voor ons een kost. Dat niet doorrekenen betekent minder inkomsten, die niet kunnen worden gebruikt en geïnvesteerd. We zijn dus genoodzaakt om de tarieven op te trekken", legt woordvoerder Bart Crols uit.
NMBS-tarieven
Re: NMBS-tarieven
Re: NMBS-tarieven
Overmorgen gaan de nieuwe tarieven in, maar nergens op de NMBS website vind ik een overzicht met de toekomstige tarieven voor producten met een forfaitaire prijs. Heeft iemand een idee waar die te vinden zijn?
Ook merkwaardig: de website geeft voor ritten aan standaardprijs een identiek resultaat op 31 januari en 1 februari. De app kent de tariefverhoging wél.
Bizar, toch?
Ook merkwaardig: de website geeft voor ritten aan standaardprijs een identiek resultaat op 31 januari en 1 februari. De app kent de tariefverhoging wél.
Bizar, toch?
Re: NMBS-tarieven
De enige publieke bron is momenteel het persbericht van 8 december:
https://press.nmbs.be/nmbs-tarieven-2024
De prijzen van de passen worden (+5,9% plus afronding op hele euro's):
Local Multi 31,00
Youth Multi (digitaal) 60,00
Youth Multi 62,00
Standard Multi (digitaal) 99,00
Standard Multi 102,00
Youth Holidays 1 week 20,00
Youth Holidays 1 maand 33,00
Dat de website de prijzen nog niet toont is niet ok.
https://press.nmbs.be/nmbs-tarieven-2024
De prijzen van de passen worden (+5,9% plus afronding op hele euro's):
Local Multi 31,00
Youth Multi (digitaal) 60,00
Youth Multi 62,00
Standard Multi (digitaal) 99,00
Standard Multi 102,00
Youth Holidays 1 week 20,00
Youth Holidays 1 maand 33,00
Dat de website de prijzen nog niet toont is niet ok.
Re: NMBS-tarieven
Ja, ik heb vandaag nog een keycard en twee railpassen gekocht tegen de oude prijs.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS-tarieven
Trouwens, als je het nieuwe tarief wil kennen, kun je gewoon een reis simuleren op 1 februari... Eigenaardig genoeg heeft de pdf wel al 2024 in de naam, maar krijg je de oude tarieven te zien.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS-tarieven
Zou het niet transparanter zijn mocht beide prijzen worden getoond? Of tenminste op de openingspagina een informatiebericht?
Als in Duitsland het tarief van de Bahncard omhoog gaat, worden gebruikers daarvan máánden op voorhand verwittigd. Hier lijkt dat allemaal 'in den duik' te moeten gebeuren. Da's jammer.
Re: NMBS-tarieven
Ondertussen zijn de nieuwe tarieven gepubliceerd op de website.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS-tarieven
En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS-tarieven
Hm, een beetje onderbouwing zou geen kwaad kunnen. Bronnen, citaten, webpagina's?overweg13 schreef: ↑09 feb 2024, 15:50 En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Waar zijn die nieuwe aankondigingen?
Wie zijn de oude kraaien? en welke zijn hun clubs?
En waar is hun gemekker te lezen?
Let wel, ik neem grif aan dat er gemekkerd wordt, Belgie is zo vol en zo intolerant geworden dat niemand nog geen sch__t meer kan laten of er trekt wel iemand naar de Raad van State - bij wijze van spreken, dan, want ZO erg zal het hopelijk nog niet zijn, voorlopig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: NMBS-tarieven
Bronnen: De Morgen van Vandaag - VRT radio 1 nieuwsbulletins en De Ochtend - reactie NMBS met voorlopige gegevens etc.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS-tarieven
https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... MAIL_ID%5Djan_olieslagers schreef: ↑09 feb 2024, 16:15Hm, een beetje onderbouwing zou geen kwaad kunnen. Bronnen, citaten, webpagina's?overweg13 schreef: ↑09 feb 2024, 15:50 En worden er al nieuwe aangekondigd. Zelfs zonder de details te kennen, staan de oudekraaienclubs al klaar om het project af te schieten, terwijl ik bijna instinctmatig aanvoel dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zullen zijn: geen tijdsbeperking, geen verplichte heen-en-terugreis en nog de mogelijkheid om een extra reductiekaart aan te kopen tegen een prijs die lager zal liggen dan het seniorenabonnement van De Lijn. Maar nee, ze moeten en zullen optreden.
Waar zijn die nieuwe aankondigingen?
Wie zijn de oude kraaien? en welke zijn hun clubs?
En waar is hun gemekker te lezen?
Let wel, ik neem grif aan dat er gemekkerd wordt, Belgie is zo vol en zo intolerant geworden dat niemand nog geen sch__t meer kan laten of er trekt wel iemand naar de Raad van State - bij wijze van spreken, dan, want ZO erg zal het hopelijk nog niet zijn, voorlopig.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS-tarieven
Dankuwel, @joverwimp, dat kan ik nalezen en overpeinzen. Lijkt mij dat NMBS wil terugkomen op het statuut van sociale instelling, en dat is misschien nog niet zo verkeerd. Ik heb tenslotte vaak en uitvoerig geklaagd over het weinig commercieel gedrag van NMBS, op een manier lijkt me dit een stap in de goede richting. Natuurlijk zijn er sommige derdeleeftijders die het met een mager pensioentje moeten stellen, maar daaraan heeft NMBS toch geen fout of verantwoordelijkheid? Als we als natie/gemeenschap vinden dat mensen die het niet breed hebben gunsttarieven moeten genieten voor het openbaar vervoer, dan is het aan de natie om dat te organiseren, niet aan de aanbieders van openbaar vervoer.
Tenslotte zijn er ook derdeleeftijders met een aanvaardbaar of zelfs meer dan behoorlijk pensioen - mezelf inbegrepen - ik zou het ongepast vinden als ik korting kreeg op mijn spoorticket, daar waar het spoorbedrijf het al lastig genoeg heeft. Daarentegen zijn er jongere mensen die het ook niet breed hebben maar die wel het volle pond mogen betalen.
Er was natuurlijk een tijd dat men redeneerde "die trein rijdt toch sowieso, beter dat er iemand opzit aan verminderd tarief dan helemaal niemand" maar dat gaat minder en minder op. Ik zie het er nog van komen dat men de vaste uurfrekwentie terug gaat afbouwen, bij gebrek aan materiaal en personeel en centen. Beter om de schaarse middelen in te zetten waar ze het meeste nut hebben, dat is te zeggen in de spits van het woon-werkverkeer. Ergens op vrtnws.be las ik dat nog steeds 75% van de Brusselpendelaars de auto gebruiken, daar is nog heel wat ruimte voor verbetering. Dat men daarbuiten dan een minimumdienst aanbiedt, dat is schoon waar en wanneer het kan, om een ruimer publiek aan te spreken (winkelen, recreatie, bezoek aan vrienden en familie...) maar niet meer dan dat.
Maar nu komen we wel in een eerder maatschappelijk-politieke discussie, natuurlijk. Is een discussie over tarieven dat niet sowieso?
Tenslotte zijn er ook derdeleeftijders met een aanvaardbaar of zelfs meer dan behoorlijk pensioen - mezelf inbegrepen - ik zou het ongepast vinden als ik korting kreeg op mijn spoorticket, daar waar het spoorbedrijf het al lastig genoeg heeft. Daarentegen zijn er jongere mensen die het ook niet breed hebben maar die wel het volle pond mogen betalen.
Er was natuurlijk een tijd dat men redeneerde "die trein rijdt toch sowieso, beter dat er iemand opzit aan verminderd tarief dan helemaal niemand" maar dat gaat minder en minder op. Ik zie het er nog van komen dat men de vaste uurfrekwentie terug gaat afbouwen, bij gebrek aan materiaal en personeel en centen. Beter om de schaarse middelen in te zetten waar ze het meeste nut hebben, dat is te zeggen in de spits van het woon-werkverkeer. Ergens op vrtnws.be las ik dat nog steeds 75% van de Brusselpendelaars de auto gebruiken, daar is nog heel wat ruimte voor verbetering. Dat men daarbuiten dan een minimumdienst aanbiedt, dat is schoon waar en wanneer het kan, om een ruimer publiek aan te spreken (winkelen, recreatie, bezoek aan vrienden en familie...) maar niet meer dan dat.
Maar nu komen we wel in een eerder maatschappelijk-politieke discussie, natuurlijk. Is een discussie over tarieven dat niet sowieso?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: NMBS-tarieven
Men zegt inmiddels al enkele jaren dat men grote veranderingen gaat doorvoeren, maar de grootste verandering bij de tarieven die ik in de laatste jaren gezien heb is de 'vereenvoudiging' van de productnamen.