Ik ben eind deze maand van plan een tripje te maken naar Friedrichshafen om er een Zeppelin-vlucht te doen. Je zal veel mensen vinden die al met een helicopter of luchtballon gevlogen hebben, maar een Zeppelin is toch nog iets anders

Nee, om op de zaak terug te keren. Ik plan er een 4-daagse trip van te maken, ook al omdat mijn medereiziger (aka mijn vader) meer een Porsche-fan is en dus nog eens langs het Porsche-museum wilt.
Het is mogelijk om in 1 dag per trein naar Friedrichshafen te geraken, met maar 1 overstap in Köln. Brussel-Köln zou dan afgelegd worden in ICE 11 (vertrek Brussel-Zuid 06:23, aankomst Köln 08:16). In Köln is er een ruime overstap van 1 uur, want de rechtstreekse (!) ICE naar daar vertrekt om 09:17. Dit is ICE 119 (Dortmund Hbf - Innsbruck Hbf via de Bodensee-route) met aankomst in Friedrichshafen Stadt om 15:16.
Tof bij onze Duitse vrienden is dat je deze verbinding standaard niet te zien krijgt in de reisplanner. Je moet manueel een overstaptijd van 30 minuten of langer forceren eer deze verbinding getoond wordt. Anders proberen ze je sneller in Köln op een ICE richting München te krijgen, en moet je nog eens overstappen in Frankfurt-Flughafen en in Ulm Hbf.
Plus: deze ICE rijdt via de klassieke route (langs de Rijn dus) omdat deze relatie met de korte ICE-4 stellen rijdt, die niet toegelaten zijn op de NBS Köln-Rhein/Main. En dan heb ik gerust die langere reistijd ervoor over in ruil voor een overstap minder.
Terug geraken is minder een issue: er bestaat een rechtstreekse, uurlijkse RE tussen Friedrichshafen en Stuttgart (reistijd 2u15). Die verplaatsing voorzie ik in de voormiddag op dag 3, en in de namiddag dan ter plaatste in Stuttgart.
Dag 4 voorzie ik dan om terug te komen uit Stuttgart naar België.
Qua tickets ben ik aan het twijfelen. Omdat we al langer weten dat de betrouwbaarheid en stiptheid van DB soms te wensen overlaat, ben ik eerder geneigd naar een Interrail Country Pass (in casu de Interrail German Pass). Maar nu zie ik ook dat DB hun "eigen" versie hiervan heeft, namelijk de German Rail Pass ?
https://int.bahn.de/en/offers/german-rail-pass
Voor ons zou de Twin Pass dan een interessante optie zijn, omdat de prijs niet gewoon de enkele pass x2 is, maar er toch een korting op zit.
NMBS blijkt echter enkel de Interrail German Pass te kennen in de productfiches:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 1148f02745
In de prijstabel is er echter wel sprake van een Twin Pass. Ik zou dan de Consecutive-pass nemen, aangezien we toch 4 dagen na elkaar gaan reizen: 387 EUR voor 2 personen voor 4 dagen reizen met volledige flexibiliteit lijkt me niet slecht. Als we 2 aparte passen zouden nemen dan komt het op 2x 228 EUR = 456 EUR. Met dat prijsverschil kan ik al de aangeraden reservaties op de ICE's betalen..
Bij DB vertellen ze dan weer dat de Twin Pass enkel in DB ReiseZentrums verkocht worden. Ook is men bij DB zeer onduidelijk in het onderscheid German Rail Pass vs. Interrail German Pass.
Er staat letterlijk "The German Rail Pass offers travellers who live outside Germany unlimited travel across the country."
Dat is dus van toepassing, want ik heb mijn residentie hier in België. Ook in hun info-folder wordt er met geen woord gerept dat je een residentie buiten Europa moet hebben. Maar als je doorklikt (voor enkele passen) kom je op de site van Eurail, en daar spreken ze dat het enkel van toepassing is voor personen met een residentie buiten de Europese Unie, plus Turkije en Rusland.
Vraag is: wat is het nu ?
Aangezien er in de prijzentabel van de NMBS productfiches ook sprake is van een Twin-versie (en er zowel Interrail als Eurail vermeld wordt), vermoed ik dat een Interrail German Pass ook in deze versie kan geboekt worden ?
Weliswaar enkel aan de internationale loketten in Brussel-Zuid, want als ook bij DB deze pass enkel fysiek kan gekocht worden zal dit niet anders zijn bij NMBS..