ovspotter_be schreef: ↑09 mei 2024, 09:26
Steve schreef: ↑08 mei 2024, 20:33
Zou dat plan - dat me op het eerste gezicht niet eens zo slecht lijkt - het dan mogelijk maken om het huidige aanbod op L25/L27 volledig te behouden? En hoe zou het in het weekend zitten?
Momenteel rijden die nieuwe Benelux-treinen al volgens dienstregeling (echter als testritten zonder reizigers) en de huidige dienstregeling tussen Brussel en Antwerpen kan nog steeds volgens plan verlopen.
Het rijpad dit jaar gebruikt op Antwerpen-Brussel echter hetzelfde pad als de Londen-Eurostars (en tijdens de werken aan de terminal op Amsterdam Centraal de vervangende Eurostars richting Brussel/Parijs). Dat is nu nog mogelijk omdat zowel die Eurostars als de snelle ICNG-Benelux elk maar een paar keer per dag rijden.
Vanaf december is dat niet meer mogelijk, want dan moet de ICNG-Benelux ieder uur gaan rijden en kom je dus in de knoei met de Eurostars richting Londen. Zodoende moet er een nieuw pad geknutseld worden en dát veroorzaakt het conflict met de binnenlandse IC.
Het meest efficiënte gebruik van de capaciteit zou natuurlijk zijn om de ICNG-Benelux dat pad toe te wijzen en Eurostar te beperken tot één rijpad per uur (het huidige Parijs-pad). Even geleden had ik geteld hoeveel HST-capaciteit er richting Amsterdam rijdt: dat was toen 17 Thalys-stellen en 4 e320's per dag per richting. Zou je (bijna) al die Thalyssen gekoppeld rijden, zit je op 9 paden per dag, plus 4 voor Londen maakt 13. Dat past prima in één pad per uur en daar kun je zelfs nog een paar ritten aan toevoegen voor de groei. Twee paden per uur (zeg maar 33 per dag) voor Eurostar acht ik daarom ook verkwisting.
Waarom Eurostar niet vaker gekoppeld rijdt - scheelt een machinist, dus zou goedkoper moeten zijn - en niet minder paden bestelt, weet ik niet zeker. Tactiek om zoveel mogelijk paden te bestellen om zo concurrenten buiten de deur te houden? (Lijkt al goed te werken met de nieuwe ICNG-Benelux zo.) Of hechten ze zoveel waarde aan het aanbieden van zoveel mogelijk reismomenten ook al betekent dat dat bijna alle Thalyssen solo rijden?
ovspotter_be schreef: ↑09 mei 2024, 10:27
Gydo schreef: ↑09 mei 2024, 09:35
Ik las dat TreinTramBus en Rover een doorkoppeling van de snelle Beneluxtrein Lelystad-Brussel met de IC naar Charleroi hadden voorgesteld. Zou dit misschien kunnen, het is handig voor zowel internationale reizigers als binnenlandse reizigers.
Handig wel, maar ook vooral lekker druk en dan vooral in de spits.
Dan krijg je 1x ICNG-B met 413 zitplaatsen in plaats van 8 M6'en met een capaciteit van 927 zitplaatsen.
8x M6 heeft toch 1063 zitplaatsen? 5xB à 140, 1xBx à 136, 1xA à 124 en 1xBD à 103?
Voor 7x M6 (4 ipv 5 B-rijtuigen) kom ik op 923.