Veel mensen lusten de overstap niet en zullen met hun auto rechtstreeks naar Dendermonde rijden.het Nieuwsblad schreef:![]()
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
- trainfan03
Dat komt goed met de steenweg die nu al elke ochtendspits dicht zit...
Hoe de parkeersituatie in Dendermonde is, weet ik niet, maar waar gaan die mensen hun auto kwijt geraken?
Hoe definitief zijn deze geruchten nog?FLV-FGSP schreef: ↑08 mei 2024, 19:30 Volgens de laatste geruchten is - na een dreigend rijpadconflict tussen de nieuwe trein van/naar Amsterdam en IC20 - het volgende aangevraagd:
• IC03 Blankenberge - NZV - Landen - Hasselt (30 minuten later uit Blankenberge)
• IC14 Quiévrain - NZV - Aarschot - Tongeren
• IC20 Knokke - NZV - BRU - Landen – Luik
• IC23 Gent - Aalst - NZV - BRU -> doorgekoppeld naar Zottegem - Oostende
• IC29 Gent - Aalst - NZV - Landen - Genk
• Aparte L-trein Leuven-Tienen-Landen en S44 wordt Landen-Waremme-Luik-Visé.
Ik zie als inwoner van Blankenberge wel grote problemen voor treinen naar de provincie! Lichtervelde, Roeselare, Kortrijk.. zouden met een overstap van 25 minuten zijn in Brugge. Dit zal niet goed vallen bij privincie, inwoners, pendelaars en toeristen!
Oplossing waaraan ik dacht: IC32 Brugge - Kortrijk vanuit Blankenberge laten vertrekken. Zo heb je ook het probleem van de al lang lopende vraag van halfuur dienstregeling in Blankenberge opgelost.
-
Dit zou er bij kunnen, de keertijd voor die trein in Brugge is zeer lang en er zijn geen extra stellen voor nodig. Ik weet natuurlijk niet of het nu de gewoonte is dat TB's en TBG's in Brugge normaal gezien van serie wisselen om treinen richting Brussel of Antwerpen te rijden. Als dat het geval is, is dit idee opeens een pak minder waarschijnlijk.
Het plan zelf lijkt mij te complex om gwn een idee te zijn en er moest sws sterk geschoven worden om de nieuwe Benelux ertussen te proppen. Ik ben vrij zeker dat dit over een paar maanden in de dienstregeling zit.
Het plan zelf lijkt mij te complex om gwn een idee te zijn en er moest sws sterk geschoven worden om de nieuwe Benelux ertussen te proppen. Ik ben vrij zeker dat dit over een paar maanden in de dienstregeling zit.
-
Treinbegeleiders hebben (normaal gezien) een brevet voor heel België en kunnen dus overal heen gestuurd worden, enige voorwaarde is dat men begint en eindigt in hun standplaats.
Treinbestuurders zijn afhankelijk van lijnkennis en materieelkennis, en natuuurlijk dezelfde voorwaarde over beginnen en eindigen als begeleiders.
Treinbestuurders zijn afhankelijk van lijnkennis en materieelkennis, en natuuurlijk dezelfde voorwaarde over beginnen en eindigen als begeleiders.
-
- Contacteer:
De grote hindernis wat betreft extra treinen naar Blankenberge is het gebrek aan capaciteit Brugge - Y.Blauwe Toren. Zolang dat derde spoor daar niet afgewerkt wordt, zie ik weinig verbeteren.desirootje schreef: ↑13 jun 2024, 14:59 Dit zou er bij kunnen, de keertijd voor die trein in Brugge is zeer lang en er zijn geen extra stellen voor nodig. Ik weet natuurlijk niet of het nu de gewoonte is dat TB's en TBG's in Brugge normaal gezien van serie wisselen om treinen richting Brussel of Antwerpen te rijden. Als dat het geval is, is dit idee opeens een pak minder waarschijnlijk.
Naar mijn gevoel is daar nog wel plaats voor 1 extra trein in beide richtingen. Vroeger had je in de zomermaanden een halfuurdienstregeling van Blankenberge naar Kortrijk, maar die is toen ergens met de stile trom vertrokken in de 201x. Nu heb je ook nog een spits aanbod. Dus capaciteit lijkt me nog rekbaar.trainlovertje schreef: ↑13 jun 2024, 16:19De grote hindernis wat betreft extra treinen naar Blankenberge is het gebrek aan capaciteit Brugge - Y.Blauwe Toren. Zolang dat derde spoor daar niet afgewerkt wordt, zie ik weinig verbeteren.desirootje schreef: ↑13 jun 2024, 14:59 Dit zou er bij kunnen, de keertijd voor die trein in Brugge is zeer lang en er zijn geen extra stellen voor nodig. Ik weet natuurlijk niet of het nu de gewoonte is dat TB's en TBG's in Brugge normaal gezien van serie wisselen om treinen richting Brussel of Antwerpen te rijden. Als dat het geval is, is dit idee opeens een pak minder waarschijnlijk.
De investering voor het 3de spoor is op de lange baan geschoven en zou pas na 2032 kunnen gebudgeteerd worden. Dat is wel erg lang om nog mee te wachten. Veel infra licht er al (sint-pieters brug, viaduct...), het gaat enkel om nog zo'n km berm aanleggen en 3de spor halte Brugge SInt-Pieters.
Zeker als je weet dan met tegen dan op iedere spoorlijn al 2 treinen per uur wil. Hopelijk komt men bij Infrabel ook tot dit inzicht.
-
- Contacteer:
Gevoel is een slechte indicator volgens mij; je zit daar met een hele hoop lange, trage goederentreinen die heel lang nodig hebben om bepaalde bloksecties weer volledig vrij te maken. In de spitsuren worden er waarschijnlijk enkele rijpaden voor goederentreinen geschrapt om het verhoogde reizigersverkeer mogelijk te maken.ToMiKoN schreef: ↑13 jun 2024, 16:35Naar mijn gevoel is daar nog wel plaats voor 1 extra trein in beide richtingen. Vroeger had je in de zomermaanden een halfuurdienstregeling van Blankenberge naar Kortrijk, maar die is toen ergens met de stile trom vertrokken in de 201x. Nu heb je ook nog een spits aanbod. Dus capaciteit lijkt me nog rekbaar.trainlovertje schreef: ↑13 jun 2024, 16:19
De grote hindernis wat betreft extra treinen naar Blankenberge is het gebrek aan capaciteit Brugge - Y.Blauwe Toren. Zolang dat derde spoor daar niet afgewerkt wordt, zie ik weinig verbeteren.
-
Ik heb even teruggekeken naar de kaartjes in het beheerscontract (2023-2032) en de beloftes vergeleken met deze geruchten en het vervoersplan 2023-2026. Ik heb er wel de zaken uitgehaald die we al hebben gekregen zoals een 2e S trein naar Oudenaarde. Ik vind dat dit wel nog aan een ietwat deftig tempo gebeurt.
Gent: , 2e S52 Geraardsbergen - Gent, 2e S53 Lokeren - Gent, S54 Aalst-Kortrijk, 2e L Brugge-Gent
Antwerpen: verlenging 2e S32 Puurs-Roosendaal, 2e S33 Mol - Antwerpen, verlenging S34 Antwerpen - Dendermonde, inkorting 32xx tot Kortrijk - Dendermonde, verlenging van 45xx Charleroi-Noorderkempen (is al S35)
Brussel: verdubbeling en omleiding van S4 Aalst-Jette-Louvain-La-Neuve, 2e S6 Denderleeuw-Edingen, 2e S7 Halle-Vilvoorde-Hofstade-Mechelen, 2e S10 Aalst-Brussel-West-Brussel-Zuid?
IC La Louvière-Sud-Brussel, IC Aarlen-Brussel
Rest Vlaanderen: L Aalst-Burst, L Poperinge-Kortrijk, echte IC Kortrijk-Blankenberge, 2e IC Landen-Genk
Charleroi: 2e S62 Charleroi-La Louvière-Sud, 2e S64 Charleroi-Walcourt, S65 Charleroi-Luttre
Luik: vertraging IC Brussel-Landen-Luik, 2e S45 Namen-Luik, S44 tot Landen
Rest Wallonië: 2e L Tournai-Mons, 2e snellere L Jurbise-Mons, 2e L Namen-Ottignies, L Gembloux-Jemeppe-sur-Sambre, Ciney-Libramont 1 trein/h
Gent: , 2e S52 Geraardsbergen - Gent, 2e S53 Lokeren - Gent, S54 Aalst-Kortrijk, 2e L Brugge-Gent
Antwerpen: verlenging 2e S32 Puurs-Roosendaal, 2e S33 Mol - Antwerpen, verlenging S34 Antwerpen - Dendermonde, inkorting 32xx tot Kortrijk - Dendermonde, verlenging van 45xx Charleroi-Noorderkempen (is al S35)
Brussel: verdubbeling en omleiding van S4 Aalst-Jette-Louvain-La-Neuve, 2e S6 Denderleeuw-Edingen, 2e S7 Halle-Vilvoorde-Hofstade-Mechelen, 2e S10 Aalst-Brussel-West-Brussel-Zuid?
IC La Louvière-Sud-Brussel, IC Aarlen-Brussel
Rest Vlaanderen: L Aalst-Burst, L Poperinge-Kortrijk, echte IC Kortrijk-Blankenberge, 2e IC Landen-Genk
Charleroi: 2e S62 Charleroi-La Louvière-Sud, 2e S64 Charleroi-Walcourt, S65 Charleroi-Luttre
Luik: vertraging IC Brussel-Landen-Luik, 2e S45 Namen-Luik, S44 tot Landen
Rest Wallonië: 2e L Tournai-Mons, 2e snellere L Jurbise-Mons, 2e L Namen-Ottignies, L Gembloux-Jemeppe-sur-Sambre, Ciney-Libramont 1 trein/h
Een S-trein Aalst - Kortrijk (via Gent dan?). Dat is ook het eerste dat ik daarvan hoor.
Spreken we dan over 3 of 4 treinen per uur naar Gent? Is daar überhaupt plaats voor tussen Schellebelle en Melle? (tussen het vrachtverkeer door)
Dat men van de P-trein een L-trein wil maken is ook nieuws voor mij. Al is dat zeker welkom.

Spreken we dan over 3 of 4 treinen per uur naar Gent? Is daar überhaupt plaats voor tussen Schellebelle en Melle? (tussen het vrachtverkeer door)
Dat men van de P-trein een L-trein wil maken is ook nieuws voor mij. Al is dat zeker welkom.

Over welke "kaartjes in het beheerscontract" heb je het dan? In wat publiek beschikbaar is, vind ik niet meteen een kaartje terug met al die bijkomende verbindingen die je vermeldt, maar ik kijk er ongetwijfeld over?desirootje schreef: ↑13 jun 2024, 19:58 Ik heb even teruggekeken naar de kaartjes in het beheerscontract (2023-2032) en de beloftes vergeleken met deze geruchten en het vervoersplan 2023-2026. Ik heb er wel de zaken uitgehaald die we al hebben gekregen zoals een 2e S trein naar Oudenaarde. Ik vind dat dit wel nog aan een ietwat deftig tempo gebeurt.
-
https://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf ... df#Page487 de kaartjes zijn op pagina 582 en 586, de specifieke verbindingen staan er niet op, enkel de bedoelde frequenties. Aalst-Kortrijk is al eens eerder vermeld als een verbinding die men wou onderzoeken, maar er was niet genoeg capaciteit in Gent door de werken.
Voor de rest heb ik soms een beetje moeten gokken, de IC's lijken mij duidelijk al weet ik niet waaraan die aangehangen worden vanaf Brussel of dat ze eindigen in Schaarbeek.
De IC Kortrijk-Blankenberge is ook een beetje giswerk, het kan een versnelling van de 2300 zijn, maar Blankenberge zou ook een 2e IC moeten krijgen en ik weet niet waar je die anders vandaan haalt.
Voor de rest zie ik de S65 Charleroi Luttre mss gwn een doortrekking zien van de S62 Charleroi-La Louvière-Luttre-Charleroi. S62 Charleroi-La Louvière zou vastgeknoopt kunnen worden aan de L Quévy-La Louvière.
Ik heb wel de weekendkaartjes nog niet goed bekeken, ik ken de weekend dienstregeling ook gwn minder.
Voor de rest heb ik soms een beetje moeten gokken, de IC's lijken mij duidelijk al weet ik niet waaraan die aangehangen worden vanaf Brussel of dat ze eindigen in Schaarbeek.
De IC Kortrijk-Blankenberge is ook een beetje giswerk, het kan een versnelling van de 2300 zijn, maar Blankenberge zou ook een 2e IC moeten krijgen en ik weet niet waar je die anders vandaan haalt.
Voor de rest zie ik de S65 Charleroi Luttre mss gwn een doortrekking zien van de S62 Charleroi-La Louvière-Luttre-Charleroi. S62 Charleroi-La Louvière zou vastgeknoopt kunnen worden aan de L Quévy-La Louvière.
Ik heb wel de weekendkaartjes nog niet goed bekeken, ik ken de weekend dienstregeling ook gwn minder.
-
- Contacteer:
Met een aftakking van lijn 50A op lijn 82 richting Aalst lijkt mij een ontlasting van Melle wel mogelijk, alleen denk ik niet dat het realistisch zal zijn met de wissels en de bovenleiding die er moet komen en door de ongelijkvloerse kruising.

En terwijl al deze uitgebreide plannen worden gemaakt en uitgerold, inclusief afgelopen jaar al nieuwe verbindingen kwamen zitten er nog steeds veel reizigers op L12 al meer dan 3 jaar te wachten op de terugkeer van hun trein. Een dagelijkse aansluiting van 30 minuten of zelfs 45 minuten voor velen... in plaats van 15.
-
Hoe zou dat iets oplossen? Je wilt dat de IC's nog steeds stoppen in Wetteren en Lede en de S wil je zeker niet via L50A sturen. Er zullen minder goederentreinen moeten rijden overdag om dit te regelen, maar het is al meermaals besproken. Op lange termijn zou men mss moeten denken aan een verlenging van L50E tot Y Melle, of mss zelfs Schellebelle.