Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat is inderdaad wat ik als reden zou verwachten.
En dan hebben DB en Arriva dat onderling laten vallen gezien Arriva een dochterbedrijf is (was) van DB. Goed, Arriva kan verkocht zijn, deze regeling kan nog altijd in voege zijn..
En dan hebben DB en Arriva dat onderling laten vallen gezien Arriva een dochterbedrijf is (was) van DB. Goed, Arriva kan verkocht zijn, deze regeling kan nog altijd in voege zijn..
We plannen een uitstap naar Kanne en dat dorp moet wel een van de meest geïsoleerde zijn nu de TEC daar al enkele jaren niet meer komt en De Lijn het volgens de visie van de basisbereikbaarheid ook links laat liggen. We kunnen dus kiezen: via Tongeren en de gewone bus met overstap voor enkele minuten op de flexbus, of naar Maastricht sporen en daar een busje van Arriva (?) nemen dat ook Kanne bedient, met een busje dat qua comfort wel erg sterk op de flexbus zal lijken: 8 zitplaatsen... Die laatste oplossing zou ons €19.00 (voor 2 personen in 1ste klas) meer kosten dan de eerste en dan is de keuze snel gemaakt. In 2de klas zou het maar €12.20 meer kosten... En dat voor 13 minuten trein van Visé naar Maastricht. (Wat is er trouwens gebeurd met die tarieven in aanvulling op bijvoorbeeld seniorenbiljet die lang niet zo veel meer kosten? Bijvoorbeeld: in 2015 kostte een seniorenbiljet voor Maastricht in eerste klas €17.80, van gelijk waar in België. Dat was €4.80 meer dan voor een "gewoon" binnenlands seniorenbiljet, dat toen in eerste klas €13.00 kostte.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
De seniorendagretours naar Maastricht/Aken/Roosendaal enz. hadden per bestemming een vaste prijs bestaande uit een binnenlands seniorenticket plus een paar euro voor het traject in het buitenland. Die dagretours zijn vervangen door enkele reizen met 30% korting in België (maximumprijs 2e klas €10, geen afgetopt maximum in 1e klas) en het reguliere tarief voor het buitenlands traject. Voor een dagretour kan dat een stuk duurder zijn dan de vorige regeling en kan het dus voordeliger zijn om te splitsen op het laatste station in België.overweg13 schreef: ↑01 jul 2024, 13:42 We plannen een uitstap naar Kanne en dat dorp moet wel een van de meest geïsoleerde zijn nu de TEC daar al enkele jaren niet meer komt en De Lijn het volgens de visie van de basisbereikbaarheid ook links laat liggen. We kunnen dus kiezen: via Tongeren en de gewone bus met overstap voor enkele minuten op de flexbus, of naar Maastricht sporen en daar een busje van Arriva (?) nemen dat ook Kanne bedient, met een busje dat qua comfort wel erg sterk op de flexbus zal lijken: 8 zitplaatsen... Die laatste oplossing zou ons €19.00 (voor 2 personen in 1ste klas) meer kosten dan de eerste en dan is de keuze snel gemaakt. In 2de klas zou het maar €12.20 meer kosten... En dat voor 13 minuten trein van Visé naar Maastricht. (Wat is er trouwens gebeurd met die tarieven in aanvulling op bijvoorbeeld seniorenbiljet die lang niet zo veel meer kosten? Bijvoorbeeld: in 2015 kostte een seniorenbiljet voor Maastricht in eerste klas €17.80, van gelijk waar in België. Dat was €4.80 meer dan voor een "gewoon" binnenlands seniorenbiljet, dat toen in eerste klas €13.00 kostte.)
Dat laatste heb ik inderdaad ook gedaan nadat Halle - Maastricht onwaarschijnlijk duur was. Toch bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
In het geval van Aken heeft men het op een akkoordje gegooid met het AVV, het Aachener Verkehrsverbund dat over de tarieven gaat: het Nederlandse tarief is geldig tot in Aken. Omgekeerd evenredig zijn een aantal Duitse tarieven geldig tot in Heerlen.
Het is echter niet toegestaan om met een Nederlandse OV-chipkaart te reizen tussen slechts Duitse stations.
-
- Contacteer:
Inderdaad, DB heeft daar niks in de pap te brokken. De reizigerstarieven worden bepaald door het AVV, niet met DB. Noch met InfraGo, noch met Regio.AlexNL schreef: ↑01 jul 2024, 14:52In het geval van Aken heeft men het op een akkoordje gegooid met het AVV, het Aachener Verkehrsverbund dat over de tarieven gaat: het Nederlandse tarief is geldig tot in Aken. Omgekeerd evenredig zijn een aantal Duitse tarieven geldig tot in Heerlen.
Het is echter niet toegestaan om met een Nederlandse OV-chipkaart te reizen tussen slechts Duitse stations.
Behalve de eerste gelijkvloerse trein (met uitschuiftreden) in België, is er blijkbaar nog een primeur: de eerste "gewone trein" (stoptrein) met wifi in België? Zo is het in ieder geval her en der aangekondigd.
Of het effectief werkt op Belgisch grondgebied, weet ik niet.
Of het effectief werkt op Belgisch grondgebied, weet ik niet.
NMBS heeft ooit wel testen (in officiele dienst) gedaan met wifi op de lijn Oostende - Eupen. Daaruit is gebleken dat de meerderheid toch gewoon z'n mobiele data blijft gebruiken.
-
- Contacteer:
Vandaag voor het eerst de drielandentrein genomen. Plan was om van Luik tot Herzogenrath te reizen. Een aantal zaken vielen me op:
- De vertrekprocedure door NMBS-personeel, zowel in de Belgische als Nederlandse stations, is toch wel zeer vreemd. De TBG geeft een fluitsignaal, loopt dan naar 1 van beide bestuurderscabines om de deuren te sluiten, keert daarna terug naar een buitendeur om deze individueel weer te ontgrendelen en visueel te controleren of alle deuren correct gesloten zijn. Indien dat het geval is, wordt deze der gesloten. Vrij tijdrovend is dit allemaal. Hoe de communicatie naar de treinbestuurder gebeurt, weet ik niet. Via smartwatch? Werkt dat ook op de Nederlandse stations dan?
- NMBS-personeel wordt afgelost in Maastricht, vanwaar de trein verderrijdt meestal met enkel een bestuurder aan boord wat personeel betreft. Toch heb ik iemand met een Arriva-jas de bestuurderspost van een trein naar België zien binnenstappen. Rijden deze dan soms ook naar Luik?
- Mijn trein was met een klein kwartier in Luik vertrokken en helaas werd die vertraging verdrievoudigd in het station van Bressoux door een technisch probleem. Na een aantal keer het treinstel herop te starten, was het probleem opgelost en konden we verder rijden. Bij aankomst in Maastricht werd afgeroepen door de NMBS-TBG dat de trein ging verder rijden naar Aachen Hbf. Het Belgische team pakte z'n boeltje en was ermee weg, maar na een minuutje wandelde ze terug richting onze trein en werd er omgeroepen dat deze trein omwille van de grote vertraging terug zou rijden naar Luik ipv doorrijden naar Aken. Tja, dan maar net zoals vroeger overstappen in Maastricht. Ik denk dat er een twintigtal doorreizende reizigers met mij zijn uitgestapt, dewelke deze keer dus niet van het voordeel van een doorgaande trein konden genieten. De trein van een half uur later naar Aken was ook net weg, dus heb ik in feite gewacht op de volgende trein uit Luik, dewelke wel mooi op tijd reed richting Aken. Zijn er nog veel kinderziektes met deze stellen in België misschien?
Nogmaals de tip: ik heb de reis afgelegd met een Euregio-dagkaart gezien de hoge flexibiliteit met dit ticket en aangezien dit het goedkoopste is in geval van een heen-en-terugreis. Prijs bedraagt €21,70. De terugreis verloopt overigens via Aachen en Welkenraedt.
- De vertrekprocedure door NMBS-personeel, zowel in de Belgische als Nederlandse stations, is toch wel zeer vreemd. De TBG geeft een fluitsignaal, loopt dan naar 1 van beide bestuurderscabines om de deuren te sluiten, keert daarna terug naar een buitendeur om deze individueel weer te ontgrendelen en visueel te controleren of alle deuren correct gesloten zijn. Indien dat het geval is, wordt deze der gesloten. Vrij tijdrovend is dit allemaal. Hoe de communicatie naar de treinbestuurder gebeurt, weet ik niet. Via smartwatch? Werkt dat ook op de Nederlandse stations dan?
- NMBS-personeel wordt afgelost in Maastricht, vanwaar de trein verderrijdt meestal met enkel een bestuurder aan boord wat personeel betreft. Toch heb ik iemand met een Arriva-jas de bestuurderspost van een trein naar België zien binnenstappen. Rijden deze dan soms ook naar Luik?
- Mijn trein was met een klein kwartier in Luik vertrokken en helaas werd die vertraging verdrievoudigd in het station van Bressoux door een technisch probleem. Na een aantal keer het treinstel herop te starten, was het probleem opgelost en konden we verder rijden. Bij aankomst in Maastricht werd afgeroepen door de NMBS-TBG dat de trein ging verder rijden naar Aachen Hbf. Het Belgische team pakte z'n boeltje en was ermee weg, maar na een minuutje wandelde ze terug richting onze trein en werd er omgeroepen dat deze trein omwille van de grote vertraging terug zou rijden naar Luik ipv doorrijden naar Aken. Tja, dan maar net zoals vroeger overstappen in Maastricht. Ik denk dat er een twintigtal doorreizende reizigers met mij zijn uitgestapt, dewelke deze keer dus niet van het voordeel van een doorgaande trein konden genieten. De trein van een half uur later naar Aken was ook net weg, dus heb ik in feite gewacht op de volgende trein uit Luik, dewelke wel mooi op tijd reed richting Aken. Zijn er nog veel kinderziektes met deze stellen in België misschien?
Nogmaals de tip: ik heb de reis afgelegd met een Euregio-dagkaart gezien de hoge flexibiliteit met dit ticket en aangezien dit het goedkoopste is in geval van een heen-en-terugreis. Prijs bedraagt €21,70. De terugreis verloopt overigens via Aachen en Welkenraedt.
-
In de FLIRT-stellen van Arriva kan enkel de bestuurder in de stuurpost de deuren collectief sluiten, er is geen mogelijkheid om zoals de Belgische reglementering voorschrijft aan de deur alle toegangsdeuren behalve de "lokale deur" te sluiten om vervolgens visueel te controleren of alle deuren goed gesloten zijn.trainlovertje schreef: ↑03 jul 2024, 18:52 - De vertrekprocedure door NMBS-personeel, zowel in de Belgische als Nederlandse stations, is toch wel zeer vreemd. De TBG geeft een fluitsignaal, loopt dan naar 1 van beide bestuurderscabines om de deuren te sluiten, keert daarna terug naar een buitendeur om deze individueel weer te ontgrendelen en visueel te controleren of alle deuren correct gesloten zijn. Indien dat het geval is, wordt deze der gesloten. Vrij tijdrovend is dit allemaal. Hoe de communicatie naar de treinbestuurder gebeurt, weet ik niet. Via smartwatch? Werkt dat ook op de Nederlandse stations dan?
Communicatie gebeurt in België via LINDA en dus de tablet van de bestuurder, hoe het in Nederland werkt weet ik zelf ook niet.
Momenteel rijden bestuurders van NMBS tot Maastricht maar het is voorzien dat bestuurders van Arriva dit gaan rijden.
Dan vraag ik me af of hoe de vertrekprocedure is op de versie waar elders de NS zelf mee rijdt, met conducteur:ovspotter_be schreef: ↑03 jul 2024, 20:44 In de FLIRT-stellen van Arriva kan enkel de bestuurder in de stuurpost de deuren collectief sluiten, er is geen mogelijkheid om zoals de Belgische reglementering voorschrijft aan de deur alle toegangsdeuren behalve de "lokale deur" te sluiten om vervolgens visueel te controleren of alle deuren goed gesloten zijn.
Communicatie gebeurt in België via LINDA en dus de tablet van de bestuurder, hoe het in Nederland werkt weet ik zelf ook niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_FLIRT
Arriva heeft overigens even goed een personeelstekort.Momenteel rijden bestuurders van NMBS tot Maastricht maar het is voorzien dat bestuurders van Arriva dit gaan rijden.
Elke trein of volgens wat past in de planning?
Tot Eijsden, Visé of verder?
NS heeft gewoon sleutelpunten bij de FLIRT en die wijken niet af van de andere NS treinen daarin.
-
Treinen van Arriva zijn volgens mij volledig voorzien op rijden met enkel een bestuurder en dus hebben deze dit sleutelpunt niet.
Het vertrekproces wordt in Nederland geïnitieerd door de verkeersleiding: het treinpersoneel kijkt naar het sein* en als het volgens dienstregeling tijd is om te vertrekken start men met het vertrekproces. De verkeersleiding zorgt ervoor dat er tijdig een rijweg is ingesteld, conform de dienstregeling. We hebben geen LINDA-achtige systemen.
Wanneer de deuren gesloten en vergrendeld zijn gaat in de cabine een lamp "deuren dicht" branden, daarmee ziet de machinist dat de trein kan gaan rijden (mits het sein veilig staat, natuurlijk).
Mocht een trein niet kunnen vertrekken op het geplande vertrekuur, dan neemt de machinist contact op met de treindienstleider. Deze kan dan bijvoorbeeld besluiten om een andere trein voorrang te geven.
* Omdat dat niet altijd goed zichtbaar is zijn er ook vertreklichten op het perron
Wanneer de deuren gesloten en vergrendeld zijn gaat in de cabine een lamp "deuren dicht" branden, daarmee ziet de machinist dat de trein kan gaan rijden (mits het sein veilig staat, natuurlijk).
Mocht een trein niet kunnen vertrekken op het geplande vertrekuur, dan neemt de machinist contact op met de treindienstleider. Deze kan dan bijvoorbeeld besluiten om een andere trein voorrang te geven.
* Omdat dat niet altijd goed zichtbaar is zijn er ook vertreklichten op het perron
Ik vraag me af aan welk percentage men zit qua werkelijk gereden treinen tot Aken sinds de start van deze 3LT. Tot 17 december lijkt opnieuw alles afgeschaft na Maastricht.