Nachttreinen

Shrek

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 jul 2024, 13:01
Shrek schreef: Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.
Foute redenering.

Je moet niet alleen de reizigers van die ene afgeschafte trein tellen.

Je moet ook de reizigers meetellen die je met dit soort vermijdbare afschaffingen frustreert en dle je daardoor verliest voor toekomstige treinen die wel rijden.
Dan is het nog steeds bijlange niet de moeite waard.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 04 jul 2024, 15:29
Portbou schreef: 04 jul 2024, 13:01
Shrek schreef: Die grote werven omvatten vaak al meer personeel dan er reizigers op één nightjet zitten. Het niet-optimaal (vanuit infra-oogpunt) inplannen van zo'n werf kost veel meer dan de omzet van de hele trein. Het is financieel gezien onverantwoord om er wel rekening mee te houden.
Foute redenering.

Je moet niet alleen de reizigers van die ene afgeschafte trein tellen.

Je moet ook de reizigers meetellen die je met dit soort vermijdbare afschaffingen frustreert en dle je daardoor verliest voor toekomstige treinen die wel rijden.
Dan is het nog steeds bijlange niet de moeite waard.
Als alle verloren inkomsten uit rijpaden eenvoudig en automatisch door een welwillende overheid door subsidies worden afgedekt... is er op de duur niets nog de moeite waard.
Shrek

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 jul 2024, 17:59 Als alle verloren inkomsten uit rijpaden eenvoudig en automatisch door een welwillende overheid door subsidies worden afgedekt... is er op de duur niets nog de moeite waard.
Het is net omgekeerd. De kosten om zo'n apart rijpad toch te laten doorgaan zijn zo hoog dat het niet de moeite waard is.
Maar geld is zelfs niet doorslaggevend hier, dat is het aantal geimpacteerde reizigers.
Moest de sluiting van L37 van jou dan verplaatst worden naar een moment waarop er nog meer binnenlandse reizigers last van hebben zodat die enkele tientallen nightjetters toch kunnen reizen?
Het is kiezen tussen de pest en.... een verkoudheid. Infrabel kiest de verkoudheid.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 04 jul 2024, 22:06
Portbou schreef: 04 jul 2024, 17:59 Als alle verloren inkomsten uit rijpaden eenvoudig en automatisch door een welwillende overheid door subsidies worden afgedekt... is er op de duur niets nog de moeite waard.
Het is net omgekeerd. De kosten om zo'n apart rijpad toch te laten doorgaan zijn zo hoog dat het niet de moeite waard is.
Maar geld is zelfs niet doorslaggevend hier, dat is het aantal geimpacteerde reizigers.
Moest de sluiting van L37 van jou dan verplaatst worden naar een moment waarop er nog meer binnenlandse reizigers last van hebben zodat die enkele tientallen nightjetters toch kunnen reizen?
Het is kiezen tussen de pest en.... een verkoudheid. Infrabel kiest de verkoudheid.
Ik kan best begrijpen dat L37 gesloten moest worden omwille van werken.
Maar ik kan niet begrijpen dat men op datzelfde moment ook de enig mogelijke alternatieve route via Visé/Montzen blokkeert.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 jul 2024, 22:06 Maar geld is zelfs niet doorslaggevend hier, dat is het aantal geimpacteerde reizigers.
Dat is dan de uitzondering op de regel.
TKR

Bericht door TKR »

Zijn er wel NMBS bestuurders die de route via Montzen kennen?
Het lijkt me dat enkel de NightJet (ICE en Eurostar daargelaten) deze omleiding nuttig zou kunnen gebruiken.

De NightJet tijdelijk in Aachen laten ophalen door onze HLE 18 en ermee over HSL 3 rijden lijkt me een betere oplossing.
Shrek

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 jul 2024, 22:45 Ik kan best begrijpen dat L37 gesloten moest worden omwille van werken.
Maar ik kan niet begrijpen dat men op datzelfde moment ook de enig mogelijke alternatieve route via Visé/Montzen blokkeert.
Het anders plannen zou tienduizenden € meer kosten, wie gaat dat betalen?
260689

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 04 jul 2024, 23:08 Zijn er wel NMBS bestuurders die de route via Montzen kennen?
Het lijkt me dat enkel de NightJet (ICE en Eurostar daargelaten) deze omleiding nuttig zou kunnen gebruiken.

De NightJet tijdelijk in Aachen laten ophalen door onze HLE 18 en ermee over HSL 3 rijden lijkt me een betere oplossing.
Helaas pindakaas. De T18 heeft niet de juiste software om met de NJ rijtuigen te communiceren als zijnde noodremoverbrugging en deurlus. Hopen dat de T17 wel kan communiceren met de I11 in zake de noodremoverbrugging en deurlus. Dan kunnen ze toegelaten worden opde L3.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TKR schreef: 04 jul 2024, 23:08 Zijn er wel NMBS bestuurders die de route via Montzen kennen?
Ja, zowat alle bestuurders van Welkenraedt en een behoorlijk deel van Luik kennen die omleiding. Het is zelfs een voorziene omleiding voor de IC's naar Eupen bij incidenten op L37 (na de overstromingsramp bv). Bestuurders van Oostende krijgen dan een loods mee.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 05 jul 2024, 09:01
Ja, zowat alle bestuurders van Welkenraedt en een behoorlijk deel van Luik kennen die omleiding. Het is zelfs een voorziene omleiding voor de IC's naar Eupen bij incidenten op L37 (na de overstromingsramp bv). Bestuurders van Oostende krijgen dan een loods mee.
Binnenkort weer bij werkzaamheden van 5 t/m 25/8:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... rs-central
Als machinisten uit Oostende altijd een loods nodig hebben, is daarvoor dan niet een hoop extra personeel nodig?
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 05 jul 2024, 09:16 Als machinisten uit Oostende altijd een loods nodig hebben, is daarvoor dan niet een hoop extra personeel nodig?
Bij geplande werken worden de diensten zo aangepast dat ze in Luik afgelost worden, dus dat valt wel mee.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 05 jul 2024, 09:01
Maar lijn 37 was dat weekend eveneens gesloten tussen Y.Hergenrath en Welkenradt, dus die omleiding kon niet dienen, tenzij er kop gemaakt werd in Aachen-West. Ik denk niet dat de bestuurders ook die route kennen.

Ik snap de heisa omwille van 1 enkele deels afgeschafte Nightjet niet echt, dan wel op de heen-en terugreis. Er is duidelijk een (menselijke) fout bij het opstellen van de planning gebeurt waarvoor toen klaarblijkelijk een acceptabel alternatief werd aangeboden. Zoiets kan gebeuren, dat was niet de eerste en zal ook niet de laatste keer geweest zijn.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 05 jul 2024, 10:58 Er is duidelijk een (menselijke) fout bij het opstellen van de planning gebeurt
Dank u, een menselijke fout kan inderdaad gebeuren en is geen heisa waard.

Maar Shrek schreef dat het gelijktijdig afsluiten van lijn 24 en lijn 37 geen menselijke fout was maar wel degelijk een gewild scenario. Maar ik zie het verband tussen beide werven niet... En dus ook niet de synergieën die duizenden euros zouden uitsparen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 05 jul 2024, 15:05
trainlovertje schreef: 05 jul 2024, 10:58 Er is duidelijk een (menselijke) fout bij het opstellen van de planning gebeurt
Dank u, een menselijke fout kan inderdaad gebeuren en is geen heisa waard.

Maar Shrek schreef dat het gelijktijdig afsluiten van lijn 24 en lijn 37 geen menselijke fout was maar wel degelijk een gewild scenario. Maar ik zie het verband tussen beide werven niet... En dus ook niet de synergieën die duizenden euros zouden uitsparen.
De fout in dat geval is niet dat beide lijnen gelijk afgesloten zijn, maar ofwel dat men de Nightjet uit het oog verloren is, daar deze niet omgeleid kan worden over L3 en Infrabel geen redelijke alternatieve route kon aanbieden, ofwel was dit wel gecommuniceerd en is de zogenoemde fout dat de ÖBB/NMBS deze niet uit de verkoopsystemen heeft gehaald.
L24 was overigens niet geheel afgesloten, enkel het verbindingsspoor richting Visé was dat, als ik het goed begrepen heb.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 05 jul 2024, 18:08 De fout in dat geval is niet dat beide lijnen gelijk afgesloten zijn,
Als je werken op een zodanige manier plant dat de enige twee bruikbare lijnen om met een Nightjet van Luik naar Aachen te rijden tegelijk geblokkeerd worden... dan vind ik dat wel een fout.
trainlovertje schreef: 05 jul 2024, 18:08 de zogenoemde fout dat de ÖBB/NMBS deze niet uit de verkoopsystemen heeft gehaald.
Als een trein niet kan rijden dan missen ÖBB en NMBS inkomsten. Kan jou dat dan niets schelen ?
Plaats reactie