rvdborgt schreef: ↑05 jul 2024, 09:16
Als machinisten uit Oostende altijd een loods nodig hebben, is daarvoor dan niet een hoop extra personeel nodig?
Bij geplande werken worden de diensten zo aangepast dat ze in Luik afgelost worden, dus dat valt wel mee.
Hoe gaat het instuderen van een lijn eigenlijk in zijn werk ?
Hoort het berijden van de lijn samen met een loods niet bij het instudeerproces ?
Waarom dan - in dit concrete geval - niet van de gelegenheid gebruik maken om de bestuurders van Oostende op te leiden ? Zodat deze de omleiding bij volgende werken of bij incidenten wel onder de knie hebben ?
trainlovertje schreef: ↑05 jul 2024, 18:08
de zogenoemde fout dat de ÖBB/NMBS deze niet uit de verkoopsystemen heeft gehaald.
Als een trein niet kan rijden dan missen ÖBB en NMBS inkomsten. Kan jou dat dan niets schelen ?
Dat is geen reden om te stellen dat een bepaalde spoorlijn niet gesloten mag worden voor commerciële ritten, ook andere spoorlijnen waar geen alternatieve route voor bestaat worden afgesloten en zo ook noodgedwongen bussen voor voorzien dienen te worden.
Natuurlijk scheelt het wanneer een bedrijf hierdoor inkomsten verliest door slechte communicatie van de netbeheerder. Maar als je tijdig weet dat dit er ziet aan te komen, kan je je hieraan aanpassen: de trein op voorhand d'office annuleren, hetzij volledig, hetzij gedeeltelijk en evt vervangend vervoer organiseren. Indien Infrabel dat niet tijdig heeft gecommuniceerd, dan moet laatstgenoemde de gemaakte onkosten om reizigers op hun bestemming te krijgen vergoeden. Dat kan minstens juridisch afgedwongen worden, misschien bestaan hier zelfs wetteksten over.
Portbou schreef: ↑05 jul 2024, 18:37
Waarom dan - in dit concrete geval - niet van de gelegenheid gebruik maken om de bestuurders van Oostende op te leiden ? Zodat deze de omleiding bij volgende werken of bij incidenten wel onder de knie hebben ?
Lijnkennis is maar 6 maanden geldig, dus voor de meesten zal dat verspeelde moeite zijn. Voor de bestuurders van Welkenraedt en Luik is dat minder een probleem omdat er lege overbrengingsritten voorzien zijn via L24/39. Het is dan vrij eenvoudig om die ritten in hun diensten zodanig in te plannen dat ze er regelmatig rijden.
JHS2013 schreef: ↑06 jul 2024, 11:02
6 maanden? Bij de NMBS is lijnkennis een jaar geldig, wettelijk zelfs 3 jaar. Of heeft NMBS de afgelopen 6 maanden dat nog ingekort?
Mij is altijd verteld dat het 6 maanden was. Ik zal het eens navragen bij CCT.
NMBS is inderdaad een jaar geldig en indien je er na 10 maand niet op hebt op gereden moet je initiatief betonen en vermelden dat je een dienst wil doen op een lijn of een dag lijnstudie ter opfrissing.
Portbou schreef: ↑05 jul 2024, 15:05
Dank u, een menselijke fout kan inderdaad gebeuren en is geen heisa waard.
Maar Shrek schreef dat het gelijktijdig afsluiten van lijn 24 en lijn 37 geen menselijke fout was maar wel degelijk een gewild scenario. Maar ik zie het verband tussen beide werven niet... En dus ook niet de synergieën die duizenden euros zouden uitsparen.
Er is geen rechtstreeks verband. Maar de planning van aannemers, werktuigen, personeel is zo complex dat rekening houden met één trein echt geen optie is. Als bijvoorbeeld (fictief voorbeeld) twee onderstoppers op hetzelfde moment nog een gat in de planning hebben moet je ze op dat moment twee werven geven. Eén van de werven op een ander moment plannen zou willen zeggen dat je een derde externe onderstopper moet huren op dat ander moment.
Daarnaast is het ook belangrijk om de impact op het treinverkeer zo klein mogelijk te houden. Visé-haut buiten dienst nemen op moment dat er goederentreinen gepland zijn zou voor veel meer hinder zorgen dan die ene nightjet.
ovspotter_be schreef: ↑06 jul 2024, 21:02
Nightjet vanavond afgeschaft, problemen met materieel in Schaarbeek Bundel.
Blijkbaareen kortsluiting in verschillende wagons en locomotief. Dat zal dus niet zo snel opgelost zijn.
EDIT: andere bronnen spreken van een ontplofte hoogspanningsinstallatie.
Laatst gewijzigd door rdv op 09 jul 2024, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be schreef: ↑06 jul 2024, 21:02
Nightjet vanavond afgeschaft, problemen met materieel in Schaarbeek Bundel.
Blijkbaareen kortsluiting in verschillende wagons en locomotief. Dat zal dus niet zo snel opgelost zijn.
Een kortsluiting ontstaat niet zomaar op meerdere plaatsen tegelijk.
Als er meerdere kortsluitingen zijn, moeten die door iets gemeenschappelijk veroorzaakt zijn.
Hiermee ben ik dus benieuwd welke fout of defect dit veroorzaakt heeft.
(Tenzij het verkeerd doorgegeven is en men ergens een kortsluiting in de loc of 1 van de rijtuigen heeft, maar nog niet gevonden heeft waar)
De kortsluiting zou op de locomotief geweest zijn. Er zit wel een overstroombeveiliging op de TL-inrichting maar het scheidingsmes is op een vectron net als op de 18 nogal licht uitgevoerd. Bij een serieuze stroom durft die nog weleens dichtgelast worden, of dat hier ook zo is kan ik natuurlijk niet inschatten. De kortsluiting heeft dan ook uitwerking op de rest van de trein door de HS-kabels.
JHS2013 schreef: ↑11 jul 2024, 19:05
De kortsluiting zou op de locomotief geweest zijn. Er zit wel een overstroombeveiliging op de TL-inrichting maar het scheidingsmes is op een vectron net als op de 18 nogal licht uitgevoerd. Bij een serieuze stroom durft die nog weleens dichtgelast worden, of dat hier ook zo is kan ik natuurlijk niet inschatten. De kortsluiting heeft dan ook uitwerking op de rest van de trein door de HS-kabels.
Als iemand die wel wat kennis heeft over elektriciteit en elektrotechniek lees ik toch enkele dingen die niet goed samengaan.
Ik snap dat een kortsluiting overstromen kan genereren en in het slechtste geval doe de beveiliging dan helemaal niet wat ze moet doen, maar hoe zo'n kortsluiting dan problemen kan geven in de HS kabels van de rijtuigen, is mij niet helemaal duidelijk.
Als de kortsluiting in een rijtuig ontstaat, begrijp ik dat dit de beveiliging van de loc kan kapot doen en eventueel zelfs de kabels tussen loc en plaats van kortsluiting, maar niet als de kortsluiting al in de loc ontstaat.
Tsja, de media hebben het graag over een "kortsluiting" bij elektrische problemen die men niet helemaal begrijpt. Een kortsluiting komt tenslotte niet uit de lucht gevallen, daarvoor is er een acute actie nodig. Veel couranter zijn problemen door contacten die allengskens lostrillen, dan beginnen er vonkjes te trekken en die durven al eens een brand|(je) veroorzaken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.