Compensatie DB Bahn, uitval trein.
Compensatie DB Bahn, uitval trein.
Hallo,
Ik heb een verzoek ingediend bij DB Bahn omdat onze trein van Keulen naar Brussel werd geannuleerd. Deze is aanvaard, maar na veel heen en weer e-mails te hebben verstuurd, hebben ze mij een voucher gegeven!
Mijn vraag : Is dit de manier dat ze verplicht zijn ? Ik dacht dat ze effectief het geld moeten storten op mijn rekening ?
De reis was : Basel Sbb - Brussel Zuid, met een overstap in Keulen.
De trein van Basel Sbb tot Keulen hebben we kunnen nemen, weliswaar in een wagon zonder airco.
Ik heb een verzoek ingediend bij DB Bahn omdat onze trein van Keulen naar Brussel werd geannuleerd. Deze is aanvaard, maar na veel heen en weer e-mails te hebben verstuurd, hebben ze mij een voucher gegeven!
Mijn vraag : Is dit de manier dat ze verplicht zijn ? Ik dacht dat ze effectief het geld moeten storten op mijn rekening ?
De reis was : Basel Sbb - Brussel Zuid, met een overstap in Keulen.
De trein van Basel Sbb tot Keulen hebben we kunnen nemen, weliswaar in een wagon zonder airco.
Re: Compensatie DB Bahn, uitval trein.
De EU-verordening vermeldt: "De vergoeding wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld."Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:26 Ik heb een verzoek ingediend bij DB Bahn omdat onze trein van Keulen naar Brussel werd geannuleerd. Deze is aanvaard, maar na veel heen en weer e-mails te hebben verstuurd, hebben ze mij een voucher gegeven!
Heb je het formulier van DB gebruikt? Daarop moet je expliciet voor terugbetaling (via overschrijving) kiezen of een tegoedbon.
Dat formulier is niet verplicht, dus als je op een andere manier compensatie hebt aangevraagd en DB je zonder te vragen een tegoedbon heeft gegeven, mail dan gewoon terug dat je de compensatie in geld wilt en vermeld daarbij je bankrekeningnummer (IBAN).
rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 18:40De EU-verordening vermeldt: "De vergoeding wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld."Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:26 Ik heb een verzoek ingediend bij DB Bahn omdat onze trein van Keulen naar Brussel werd geannuleerd. Deze is aanvaard, maar na veel heen en weer e-mails te hebben verstuurd, hebben ze mij een voucher gegeven!
Heb je het formulier van DB gebruikt? Daarop moet je expliciet voor terugbetaling (via overschrijving) kiezen of een tegoedbon.
Dat formulier is niet verplicht, dus als je op een andere manier compensatie hebt aangevraagd en DB je zonder te vragen een tegoedbon heeft gegeven, mail dan gewoon terug dat je de compensatie in geld wilt en vermeld daarbij je bankrekeningnummer (IBAN).
Ik heb de aanvraag geprobeerd via hun website in te dienen, maar kreeg steeds een foutmelding. Daarom heb ik contact opgenomen via twitter, en ze hebben mij een mailadres gegeven waar ik mijn aanvraag kon indienen.
Heb mijn IBAN en BIC doorgegeven via mail, maar daar hebben ze dus helemaal geen rekening mee gehouden.
Daarop hebben ze mij een brief gestuurd, in het Duits natuurlijk. Omdat ik het Duits niet machtig ben, heb ik opnieuw een mail gestuurd, en wederom een brief in het Duits!
Dus na vele mails heen en weer, hebben ze volgend emailbericht gestuurd :
The mentioned journey is indeed a while ago hence we would propose an alternative.
As a gesture of goodwill based on your description, please accept a voucher code worth EUR 10 that you can use to purchase a new ticket.
Amount in euro: 10,00
Your personal voucher code:
Valid until: May 17, 2025
You can redeem your voucher when you buy a DB ticket on bahn.de, in the DB Navigator app, at a ticket machine, in a travel centre, at a DB agency or by calling our travel service hotline. Please note that you can only redeem the voucher on bahn.de or in the DB Navigator app for bookings made via your "My Bahn" customer account. You must have a customer account in order to be able to redeem vouchers online. It is not possible to redeem the cash value of this voucher.
We hope that our proposal meets with your approval and that you will find an opportunity to use the voucher for your next trip.
rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 18:40De EU-verordening vermeldt: "De vergoeding wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld."Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:26 Ik heb een verzoek ingediend bij DB Bahn omdat onze trein van Keulen naar Brussel werd geannuleerd. Deze is aanvaard, maar na veel heen en weer e-mails te hebben verstuurd, hebben ze mij een voucher gegeven!
Na mijn onderstaand bericht, zou jij nogmaals een e-mail sturen met de vraag om het bedrag van 10 euro te willen overschrijven op mijn rekening ?
Natuurlijk, het is het proberen waard. En ik kan ook vermelden dat ik eerder al heb doorgegeven dat ik de vergoeding op mijn rekening wil ontvangen.
Voldoet 10 euro aan de minimale vergoeding? Dus 25% vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur vertraging? Dit over de volledige ticketprijs enkele reis (vanaf Basel?), ervan uitgaande dat je een doorgaand ticket had. Binnen hoeveel tijd na de reis had je de aanvraag ingediend? Want die tegoedbon ziet DB kennelijk als coulance, om redenen die me niet duidelijk zijn.Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:59 Na mijn onderstaand bericht, zou jij nogmaals een e-mail sturen met de vraag om het bedrag van 10 euro te willen overschrijven op mijn rekening ?
Natuurlijk, het is het proberen waard. En ik kan ook vermelden dat ik eerder al heb doorgegeven dat ik de vergoeding op mijn rekening wil ontvangen.
Als ik geen plannen had om die 10 euro te gebruiken binnen de geldigheid van de tegoedbon, dan zou ik inderdaad terugmailen, en ook vermelden dat compensatie bij vertraging geen coulance is en dat uitbetaling in geld een recht is op basis van EU-verordening 2021/782.
Of je nu wel of geen mail terugstuurt,: je kunt ook naar de Duitse geschillencommissie gaan:
https://soep-online.de/en/
-
Dat vroeg ik me ook al gelijk af, de extra kosten moeten toch veel hoger geweest zijn? Temeer daar het over meer dan 1 reiziger gaat. Op zijn allerminst zou het toch moeten gaan over 10 euronen per passagier? Dan nog lijkt het me maar een schamel aanbod.Voldoet 10 euro aan de minimale vergoeding?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 19:23Voldoet 10 euro aan de minimale vergoeding? Dus 25% vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur vertraging? Dit over de volledige ticketprijs enkele reis (vanaf Basel?), ervan uitgaande dat je een doorgaand ticket had. Binnen hoeveel tijd na de reis had je de aanvraag ingediend? Want die tegoedbon ziet DB kennelijk als coulance, om redenen die me niet duidelijk zijn.Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:59 Na mijn onderstaand bericht, zou jij nogmaals een e-mail sturen met de vraag om het bedrag van 10 euro te willen overschrijven op mijn rekening ?
Als ik geen plannen had om die 10 euro te gebruiken binnen de geldigheid van de tegoedbon, dan zou ik inderdaad terugmailen, en ook vermelden dat compensatie bij vertraging geen coulance is en dat uitbetaling in geld een recht is op basis van EU-verordening 2021/782.
Of je nu wel of geen mail terugstuurt,: je kunt ook naar de Duitse geschillencommissie gaan:
Niet onbelangrijk, de reis dateert van augustus 2022.
Door omstandigheden, (lang ziek door covid) niet meer bezig geweest hiermee.
De reis is gemaakt met interrail, en bij nazicht in mijn mailbox moest ik contact opnemen met interrail voor een compensatie betreffende de vertraging.
Voor de reserveringskosten van de stoelen moet ik contact opnemen met DB Bahn, laat interrail weten.
Interrail heeft me laten weten dat we recht hebben op 16.50 voor de 2 passen, 1e klas.
Bij nazicht in mijn bank app hebben we 1x 8.30 en 1x 8.19 euro ontvangen.
Ik herinner me nog dat DB op de trein afriep dat er een vervangende bus werd ingelegd om Brussel te bereiken, met stops onder andere in Luik. Wij hebben uiteindelijk gekozen om met de regionale treinen naar Brussel, en Liedekerke te reizen, omdat we kort voor vertrek van de regionale trein naar Aken de bus nog steeds niet zagen.
De klantendienst van DB in Keulen was erg onvriendelijk, en volgens hun stond de bus al ter plaatse, maar dat was dus niet het geval. Dus geen idee om hoe laat de bus in Brussel is aangekomen, maar dat zal zeer waarschijnlijk niet (veel) eerder zijn geweest dan de trein.
Dus concreet :
Als ik jullie goed begrijp kan ik best nog eens een klacht indienen bij interrail betreffende deze compensatie, dat dit heel erg weinig is, voor de annulering van de trein ?
Voor de stoelen hebben we 11.80 euro betaald voor 2 personen. Dus de 10 euro lijkt me wel een mooi voorstel, alleen zou ik het heel graag in geld willen ontvangen want het zal niet meer lukken om de voucher te gebruiken.
rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 19:23Voldoet 10 euro aan de minimale vergoeding? Dus 25% vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur vertraging? Dit over de volledige ticketprijs enkele reis (vanaf Basel?), ervan uitgaande dat je een doorgaand ticket had. Binnen hoeveel tijd na de reis had je de aanvraag ingediend? Want die tegoedbon ziet DB kennelijk als coulance, om redenen die me niet duidelijk zijn.Metoyou schreef: ↑14 jul 2024, 18:59 Na mijn onderstaand bericht, zou jij nogmaals een e-mail sturen met de vraag om het bedrag van 10 euro te willen overschrijven op mijn rekening ?
Ik heb een 1e aanvraag ingediend in september 2022.
Door omstandigheden heeft dit nog verder blijven lopen in 2023, en 2024.
Ik weet niet hoe het effectief zit als je reist met interrail betreffende de volledige ticketprijs, Basel - Brussel. Dus ben heel erg dankbaar voor jullie advies hier op het forum.
Volledige informatie is altijd belangrijk.
Bij reizen op Interrail moet je compensatie aanvragen via Interrail. Dat heb je blijkbaar gedaan en gekregen.
Bij de vervoerder heb je alleen recht op terugbetaling van ongebruikte reserveringen, of als je ze wel gebruikt hebt, recht op compensatie over het daarvoor betaalde bedrag.
Nu vermoed ik dat je ook een reservering had op de trein Basel-Keulen, die je dus wel hebt gebruikt. Een aansluitende reservering bij DB is gratis, dus er is geen ongebruikte reservering terug te betalen. Dus daarom bieden ze uit coulance 10 euro aan als tegoedbon. Ofwel kun je de helft van het bedrag van de reservering in geld terugkrijgen. 10 euro als tegoedbon is dan echter zo slecht nog niet.
Bij reizen op Interrail moet je compensatie aanvragen via Interrail. Dat heb je blijkbaar gedaan en gekregen.
Bij de vervoerder heb je alleen recht op terugbetaling van ongebruikte reserveringen, of als je ze wel gebruikt hebt, recht op compensatie over het daarvoor betaalde bedrag.
Nu vermoed ik dat je ook een reservering had op de trein Basel-Keulen, die je dus wel hebt gebruikt. Een aansluitende reservering bij DB is gratis, dus er is geen ongebruikte reservering terug te betalen. Dus daarom bieden ze uit coulance 10 euro aan als tegoedbon. Ofwel kun je de helft van het bedrag van de reservering in geld terugkrijgen. 10 euro als tegoedbon is dan echter zo slecht nog niet.
-
Zeg dat wel! Het is een heel ander verhaal geworden, klapsplots.Volledige informatie is altijd belangrijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Contacteer:
Als ik een aansluitende trein mis, krijg ik steeds de volledige stoelreservatiekosten terug, ook wanneer ik deels van die kost heb kunnen genieten door het benutten van een andere stoel op een eerdere trein.rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 20:23 Nu vermoed ik dat je ook een reservering had op de trein Basel-Keulen, die je dus wel hebt gebruikt. Een aansluitende reservering bij DB is gratis, dus er is geen ongebruikte reservering terug te betalen. Dus daarom bieden ze uit coulance 10 euro aan als tegoedbon. Ofwel kun je de helft van het bedrag van de reservering in geld terugkrijgen. 10 euro als tegoedbon is dan echter zo slecht nog niet.
Maar anderzijds: wanneer werd de schadeclaim bij DB ingediend? Dat hoort te gebeuren binnen de 3 maand, als ik me niet vergis. Dus na deze drie maanden heb je eigenlijk geen recht meer op een schadevergoeding en in dat geval zal die €10 tegoedbon een zuivere geste zijn. Dat bedrag zal men nooit uitkeren in geld.
Interessant, dan is het beleid daarover gewijzigd. Ik heb het meermaals anders meegemaakt.trainlovertje schreef: ↑14 jul 2024, 21:29Als ik een aansluitende trein mis, krijg ik steeds de volledige stoelreservatiekosten terug, ook wanneer ik deels van die kost heb kunnen genieten door het benutten van een andere stoel op een eerdere trein.rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 20:23 Nu vermoed ik dat je ook een reservering had op de trein Basel-Keulen, die je dus wel hebt gebruikt. Een aansluitende reservering bij DB is gratis, dus er is geen ongebruikte reservering terug te betalen. Dus daarom bieden ze uit coulance 10 euro aan als tegoedbon. Ofwel kun je de helft van het bedrag van de reservering in geld terugkrijgen. 10 euro als tegoedbon is dan echter zo slecht nog niet.
rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 20:23 Volledige informatie is altijd belangrijk.
Mijn excuses dat ik niet van bij het begin alle informatie met jullie heb gedeeld!

Dat klopt, ik heb een bedrag van interrail ontvangen, voor de geannuleerde trein. Weliswaar toch wel een heel klein bedrag, amper 16.49 euro voor 2 personen, voor een 1e klas interrail, voor een reis tussen Keulen en Brussel.
En dat dan ook nog voor een thuiskomst van 2 uur later, dan normaal. Ik had verwacht dat ze ook een bedrag zouden uitkeren vanwege de vertraging die opgelopen is, door de annulatie van de trein.
Stel dat je niet meer thuis geraakt, aan wie moet je dan hotelkosten terug vragen ? Ik denk DB bahn, of is het toch ook interrail ?
trainlovertje schreef: ↑14 jul 2024, 21:29Als ik een aansluitende trein mis, krijg ik steeds de volledige stoelreservatiekosten terug, ook wanneer ik deels van die kost heb kunnen genieten door het benutten van een andere stoel op een eerdere trein.rvdborgt schreef: ↑14 jul 2024, 20:23 Nu vermoed ik dat je ook een reservering had op de trein Basel-Keulen, die je dus wel hebt gebruikt. Een aansluitende reservering bij DB is gratis, dus er is geen ongebruikte reservering terug te betalen. Dus daarom bieden ze uit coulance 10 euro aan als tegoedbon. Ofwel kun je de helft van het bedrag van de reservering in geld terugkrijgen. 10 euro als tegoedbon is dan echter zo slecht nog niet.
Maar anderzijds: wanneer werd de schadeclaim bij DB ingediend? Dat hoort te gebeuren binnen de 3 maand, als ik me niet vergis. Dus na deze drie maanden heb je eigenlijk geen recht meer op een schadevergoeding en in dat geval zal die €10 tegoedbon een zuivere geste zijn. Dat bedrag zal men nooit uitkeren in geld.
Gaat dit dan ook over een treinreis met interrail, dat je de volledige stoelreservatie terugbetaald krijgt ?
Zoals al eerder gezegd in één van de vorige berichten, de aanvraag is gebeurd in september 2022, dus vlak na de reis.
Technisch gezien bekijkt Interrail de hele reis en afhankelijk van de vertraging bij aankomst krijg je een compensatie. Tot een jaar geleden was dat een percentage van de dagprijs van de pas maar nu is het een vast bedrag: 12 euro vanaf 1 uur vertraging, 24 vanaf 2 uur.
Je krijgt geen dubbele compensatie. Je krijgt compensatie op basis van je vertraging op de eindbestemming.
Je mag kiezen bij wie je dat claimt, maar je hebt daar wel recht op. In principe moet de vervoerder ter plaatse de overnachting regelen en DB doet dat in de regel ook, dus dan heb hoef je niks voor te schieten.