Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door FLV-FGSP »

PKP Intercity en Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski hebben een contract over de levering van 300-450 nieuwe rijtuigen ondertekend, zie
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ggons.html.
Ze zijn vooral bedoeld voor internationale verbindingen.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

300 om te beginnen... een indrukwekkend getal! Wellicht is het huidige park tot op de draad versleten, dat er zoveel nieuw materiaal nodig is?
Maar "vooral internationale verbindingen"? Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.

Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door dovaere »

jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 13:19 300 om te beginnen... een indrukwekkend getal!
Komt neer op een 30-tal treinen. Valt mee voor zo'n uitgestrekt land.
Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.
"Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"
Verder door in Duitsland tot Hamburg?
Er waren ook allerlei plannen richting grens met Oekraïne (al ligt in dat land nog niet meteen normaalspoor).
Slovakije, en door naar Hongarije (Boedapest)? Door naar Wenen?

Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Toch weer 26 erbij, na eerdere bestellingen van ÖBB, Trenitalia en allerlei Noord-Europese landen blijft het toch de goede kant uitgaan.
Met 26 slaap/lig-rijtuigen kun je toch al weer een aantal nachttreinverbindingen vernieuwen, heen en terug.

Ik merk dat ze ook een veertigtal rijtuigen met 8 fietsplaatsen kopen en ongeveer evenveel voor mindervaliden.
En van de gewone tweedeklasrijtuigen is een derde gecompartimenteerd (coupés).
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

Ik meen recent ergens gelezen te hebben dat PKP ook haar wens heeft uitgedrukt om een (of meerdere) Berlijn-treinen door te laten rijden tot Keulen.

En ik heb ooit 12u lang op een PKP-rijtuig van Wenen naar Gdansk gezeten, dus naar Wenen rijden ze al.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

"Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"

Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Hoe zit het nu? Zijn ze vooral binnenlands bedoeld of vooral internationaal? Het klinkt naar vage marketingpraat waaraan men maar beter niet teveel waarde hecht.
dus naar Wenen rijden ze al.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 15:32
dus naar Wenen rijden ze al.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica maken in wat het niet is.
Om te beginnen omdat NMBS vandaag nog steeds naar Keulen rijdt, net zoals vroeger, dan wel met ICE's en niet meer met klassieke rijtuigen.
Wat betreft de PKP-rijtuigen naar Wenen: die rijden vandaag ook nog steeds (en wel tot Graz!), anders had ik dat er uiteraard bij vermeld. Zie bvb https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... a&rok=2024 en https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2024.
Toegegeven, het woord "ooit" is niet veelzeggend, maar aangezien ik nog 'jong' ben, moet dat wel in de laatste jaren geweest zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door groentje »

Voorheen reden die Belgische rijtuigen ook als een Duitse D-trein onder DB-vlag 🤪
Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan, Vagonweb is een erg betrouwbare bron voor treinsamenstellingen in Centraal Europa. Het is niet omdat ze in West-Europa schrik hebben gekregen van extra lange verbindingen die soms maar 1 of 2x per dag rijden, dat dat ook geldt voor andere landen.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan
Dat neem ik ook graag aan, en heb ik nooit ter discussie gesteld! Ik moet verder wel toegeven dat ik vandaag een beetje krikkel ben, dat gaat wel weer over.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 17:07 Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
Als je het zo bekijkt, heeft NMBS nooit naar Keulen gereden daar de trein vanaf de grens altijd door DB werd en wordt geëxploiteerd. Dat is nu niet anders dan vroeger. Enkel het materiaal is verschillend.
De licentie voor het transport per ICE binnen België ligt in handen van NMBS en beperkt zich niet enkel tot ticketverkoop. Het levert zo ook treinbestuurders af die van Brussel tot Frankfurt rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Het gaat me niet over wie "exploiteert" of over "licensies", dat zijn veel te vage termen. Vroeger reed er NMBS-materiaal, nu rijdt er DB-materiaal.
Dat er NMBS-bestuurders worden uitgeleend aan DB neem ik alweer grif aan, maar het verandert niets aan het basisfeit: vandaag rijdt er DB-materiaal tussen Brussel en Keulen, dus is het DB die de dienst uitmaakt. Met welke licensies en met welk personeel, dat is van tweede orde. Voor mij, dan toch.
Bv. het afschaffen van een trein is een beslissing van DB en van niemand anders, of ik moest heel slecht ingelicht zijn. DB kan uit beleefdheid of wegens contractuele verplichtingen ruggespraak plegen met NMBS of met andere betrokken partijen, maar het zijn zij die beslissen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jul 2024, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

Ahzo, je hebt het over het materieel. Zeg dat dan vanaf het begin!
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Wat anders? Een brood van bakker Janssens is geen brood van bakker Jacobs. Een trein van DB is geen trein van NMBS.
En verder heb ik het vooral over wie beslist, bv. over rijden of niet rijden. Het is niet NMBS die beslist of een ICE zal rijden of niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

Een 'NMBS-trein' kan veel zaken betekenen en ik had het initieel op een andere manier begrepen. Meer wil ik er niet over kwijt, want deze discussie naast de kwestie duurt nu al lang genoeg.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Daar sluit ik me graag bij aan. Pintje? Of liever een Portugese borrel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie