Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
PKP Intercity en Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski hebben een contract over de levering van 300-450 nieuwe rijtuigen ondertekend, zie
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ggons.html.
Ze zijn vooral bedoeld voor internationale verbindingen.
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ggons.html.
Ze zijn vooral bedoeld voor internationale verbindingen.
-
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
300 om te beginnen... een indrukwekkend getal! Wellicht is het huidige park tot op de draad versleten, dat er zoveel nieuw materiaal nodig is?
Maar "vooral internationale verbindingen"? Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.
Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Maar "vooral internationale verbindingen"? Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.
Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Komt neer op een 30-tal treinen. Valt mee voor zo'n uitgestrekt land.
"Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.
Verder door in Duitsland tot Hamburg?
Er waren ook allerlei plannen richting grens met Oekraïne (al ligt in dat land nog niet meteen normaalspoor).
Slovakije, en door naar Hongarije (Boedapest)? Door naar Wenen?
Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Toch weer 26 erbij, na eerdere bestellingen van ÖBB, Trenitalia en allerlei Noord-Europese landen blijft het toch de goede kant uitgaan.Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Met 26 slaap/lig-rijtuigen kun je toch al weer een aantal nachttreinverbindingen vernieuwen, heen en terug.
Ik merk dat ze ook een veertigtal rijtuigen met 8 fietsplaatsen kopen en ongeveer evenveel voor mindervaliden.
En van de gewone tweedeklasrijtuigen is een derde gecompartimenteerd (coupés).
-
- Contacteer:
Ik meen recent ergens gelezen te hebben dat PKP ook haar wens heeft uitgedrukt om een (of meerdere) Berlijn-treinen door te laten rijden tot Keulen.
En ik heb ooit 12u lang op een PKP-rijtuig van Wenen naar Gdansk gezeten, dus naar Wenen rijden ze al.
En ik heb ooit 12u lang op een PKP-rijtuig van Wenen naar Gdansk gezeten, dus naar Wenen rijden ze al.
-
Hoe zit het nu? Zijn ze vooral binnenlands bedoeld of vooral internationaal? Het klinkt naar vage marketingpraat waaraan men maar beter niet teveel waarde hecht."Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"
Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.dus naar Wenen rijden ze al.
-
- Contacteer:
Sorry hoor, maar dat is kromme logica maken in wat het niet is.jan_olieslagers schreef: ↑22 jul 2024, 15:32Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.dus naar Wenen rijden ze al.
Om te beginnen omdat NMBS vandaag nog steeds naar Keulen rijdt, net zoals vroeger, dan wel met ICE's en niet meer met klassieke rijtuigen.
Wat betreft de PKP-rijtuigen naar Wenen: die rijden vandaag ook nog steeds (en wel tot Graz!), anders had ik dat er uiteraard bij vermeld. Zie bvb https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... a&rok=2024 en https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2024.
Toegegeven, het woord "ooit" is niet veelzeggend, maar aangezien ik nog 'jong' ben, moet dat wel in de laatste jaren geweest zijn.
-
Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
Voorheen reden die Belgische rijtuigen ook als een Duitse D-trein onder DB-vlag 
Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan, Vagonweb is een erg betrouwbare bron voor treinsamenstellingen in Centraal Europa. Het is niet omdat ze in West-Europa schrik hebben gekregen van extra lange verbindingen die soms maar 1 of 2x per dag rijden, dat dat ook geldt voor andere landen.
Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan, Vagonweb is een erg betrouwbare bron voor treinsamenstellingen in Centraal Europa. Het is niet omdat ze in West-Europa schrik hebben gekregen van extra lange verbindingen die soms maar 1 of 2x per dag rijden, dat dat ook geldt voor andere landen.
-
Dat neem ik ook graag aan, en heb ik nooit ter discussie gesteld! Ik moet verder wel toegeven dat ik vandaag een beetje krikkel ben, dat gaat wel weer over.Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan
-
- Contacteer:
Als je het zo bekijkt, heeft NMBS nooit naar Keulen gereden daar de trein vanaf de grens altijd door DB werd en wordt geëxploiteerd. Dat is nu niet anders dan vroeger. Enkel het materiaal is verschillend.jan_olieslagers schreef: ↑22 jul 2024, 17:07 Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
De licentie voor het transport per ICE binnen België ligt in handen van NMBS en beperkt zich niet enkel tot ticketverkoop. Het levert zo ook treinbestuurders af die van Brussel tot Frankfurt rijden.
-
Het gaat me niet over wie "exploiteert" of over "licensies", dat zijn veel te vage termen. Vroeger reed er NMBS-materiaal, nu rijdt er DB-materiaal.
Dat er NMBS-bestuurders worden uitgeleend aan DB neem ik alweer grif aan, maar het verandert niets aan het basisfeit: vandaag rijdt er DB-materiaal tussen Brussel en Keulen, dus is het DB die de dienst uitmaakt. Met welke licensies en met welk personeel, dat is van tweede orde. Voor mij, dan toch.
Bv. het afschaffen van een trein is een beslissing van DB en van niemand anders, of ik moest heel slecht ingelicht zijn. DB kan uit beleefdheid of wegens contractuele verplichtingen ruggespraak plegen met NMBS of met andere betrokken partijen, maar het zijn zij die beslissen.
Dat er NMBS-bestuurders worden uitgeleend aan DB neem ik alweer grif aan, maar het verandert niets aan het basisfeit: vandaag rijdt er DB-materiaal tussen Brussel en Keulen, dus is het DB die de dienst uitmaakt. Met welke licensies en met welk personeel, dat is van tweede orde. Voor mij, dan toch.
Bv. het afschaffen van een trein is een beslissing van DB en van niemand anders, of ik moest heel slecht ingelicht zijn. DB kan uit beleefdheid of wegens contractuele verplichtingen ruggespraak plegen met NMBS of met andere betrokken partijen, maar het zijn zij die beslissen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jul 2024, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Ahzo, je hebt het over het materieel. Zeg dat dan vanaf het begin!
-
Wat anders? Een brood van bakker Janssens is geen brood van bakker Jacobs. Een trein van DB is geen trein van NMBS.
En verder heb ik het vooral over wie beslist, bv. over rijden of niet rijden. Het is niet NMBS die beslist of een ICE zal rijden of niet.
En verder heb ik het vooral over wie beslist, bv. over rijden of niet rijden. Het is niet NMBS die beslist of een ICE zal rijden of niet.
-
- Contacteer:
Een 'NMBS-trein' kan veel zaken betekenen en ik had het initieel op een andere manier begrepen. Meer wil ik er niet over kwijt, want deze discussie naast de kwestie duurt nu al lang genoeg.
-
Daar sluit ik me graag bij aan. Pintje? Of liever een Portugese borrel?