Shrek schreef: ↑25 jul 2024, 09:38
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.
De keertijd in Parijs inkorten is ook gewoon een slecht idee: bij het ontkoppelen, koppelen, remproeven,... kan er altijd iets mislopen waardoor het wat langer duurt. En beetje buffer om opgelopen vertraging op de heenrit te neutraliseren zal de stiptheid alleen maar ten goede komen.
Op zich correct, maar toch vind ik ook dat 2,5 uur in Parijs toch wel heel lang is. Dat aanhouden van de diensturen is prima, maar zonder enige reserve gaat dat vroeg of laat mis als er storingen of ongevallen zijn op de route. We weten allemaal dat daar niet veel voor nodig is.
Volgens wat ik van de tractieverdelers hoor, staat er constant een 18 in Parijs. Dan moet een kortere keertijd mogelijk zijn - ook als je een buffer wil inbouwen moet het in minder dan 2 uur kunnen. Niet vergeten: in de "goede oude tijd" werd de '11' van de Benelux in Brussel-Zuid rondgezet binnen het half uur keertijd!
Shrek schreef: ↑25 jul 2024, 09:38
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.
De keertijd in Parijs inkorten is ook gewoon een slecht idee: bij het ontkoppelen, koppelen, remproeven,... kan er altijd iets mislopen waardoor het wat langer duurt. En beetje buffer om opgelopen vertraging op de heenrit te neutraliseren zal de stiptheid alleen maar ten goede komen.
Op zich correct, maar toch vind ik ook dat 2,5 uur in Parijs toch wel heel lang is. Dat aanhouden van de diensturen is prima, maar zonder enige reserve gaat dat vroeg of laat mis als er storingen of ongevallen zijn op de route. We weten allemaal dat daar niet veel voor nodig is.
Volgens wat ik van de tractieverdelers hoor, staat er constant een 18 in Parijs. Dan moet een kortere keertijd mogelijk zijn - ook als je een buffer wil inbouwen moet het in minder dan 2 uur kunnen. Niet vergeten: in de "goede oude tijd" werd de '11' van de Benelux in Brussel-Zuid rondgezet binnen het half uur keertijd!
Wat U zegt is natuurlijk correct.
De vraag is enkel of het door U vooropgestelde "vertrekuur" (dus korter dan die 2 uur) commercieel interessant is? En of er beschikbare rijpaden kunnen gekocht worden of zijn?
nighttrain schreef: ↑25 jul 2024, 14:42
De vraag is enkel of het door U vooropgestelde "vertrekuur" (dus korter dan die 2 uur) commercieel interessant is? En of er beschikbare rijpaden kunnen gekocht worden of zijn?
Ik denk dat het voor potentiële reizigers vanuit Parijs interessant is om een vroegere trein te hebben, zeker als ze vanuit Brussel verder willen reizen. Wat de rijpaden betreft: de SNCF staat niet bekend om zijn hoge frequenties buiten de Parijse agglomeratie, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Ware het niet dat het om de SNCF gaat natuurlijk...
Als je het op enige afstand bekijkt is het echte drama in dit verhaal toch dat er een I11-stuurrijtuig mee is waarmee de trein op bij wijze van spreken 10 minuten zou kunnen keren, maar dat dat om een vooral administratieve reden niet mag.
nighttrain schreef: ↑25 jul 2024, 14:42
Ik denk dat het voor potentiële reizigers vanuit Parijs interessant is om een vroegere trein te hebben, zeker als ze vanuit Brussel verder willen reizen. Wat de rijpaden betreft: de SNCF staat niet bekend om zijn hoge frequenties buiten de Parijse agglomeratie, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Ware het niet dat het om de SNCF gaat natuurlijk...
Heb snel eens gekeken en volgens wat U zegt, zouden ze dan moeten vertreken rond 17h30/18h00 vanuit Paris Nord (nu 18h48,treinaankomst 16h30=dwelltime 138 min). En ik denk dat dit nu net het spitsuur is daar in Paris Nord met ongeveer 15 aankomsten en vertrekken per uur.
Ik ben afgegaan op de informatie volgens "SNCF connect horraires en gares". Ben niet op zoek gegaan naar betere bronnen.
En ik denk dat we de goederentrafic naar de haven van Duinkerken en Frethun ook niet mogen vergeten op die as.
Steve schreef: ↑25 jul 2024, 16:22
Als je het op enige afstand bekijkt is het echte drama in dit verhaal toch dat er een I11-stuurrijtuig mee is waarmee de trein op bij wijze van spreken 10 minuten zou kunnen keren, maar dat dat om een vooral administratieve reden niet mag.
Het ontbreken van KVB in de I11-BDx is toch wel meer dan een "vooral administratieve" reden. Of is die KVB inmiddels ingebouwd? Ik heb alleen gehoord van aanstaande inbouw van ATB en PZB.
Oh, heeft Frankrijk dan opeens ETCS geïnstalleerd op de hele route?
Nee, dat is juist het probleem (want met ETCS heeft die stuurstand natuurlijk het Europese referentiesysteem aan boord). Daarom zei ik met opzet ook "op enige afstand", aan een buitenstaander krijg je dat amper uitgelegd als tegelijkertijd auto's, vrachtwagens en vliegtuigen zonder enig probleem grenzen oversteken in het eengemaakte Europa.
nighttrain schreef: ↑25 jul 2024, 16:35
Heb snel eens gekeken en volgens wat U zegt, zouden ze dan moeten vertreken rond 17h30/18h00 vanuit Paris Nord (nu 18h48,treinaankomst 16h30=dwelltime 138 min). En ik denk dat dit nu net het spitsuur is daar in Paris Nord met ongeveer 15 aankomsten en vertrekken per uur.
Zou kunnen kloppen. Het spitsuur rond Parijs wordt ook vermeden bij de aanvraag voor de 5 treinparen voor de dienstregeling 2025, als dat nog klopt ondertussen.
Er zijn dan trouwens 4 treinstellen nodig voor de 5 treinparen, ook dan is er een keertijd van zo'n 2,5 uur:
Toen de Benelux nog één loc had en die in Vorst telkens moest worden rondgezet had dat ook al anderhalf uur nodig en heb dat indertijd genoeg gedaan, die tijd was ook maar juist genoeg om alles te doen, en daar kon in Brussel-Zuid telkens rechtdoor verder gereden worden voor of na het uitwijken wat in Parijs niet gaat. Die tweeënhalve uur lijkt me echt niet overdreven veel
aan een buitenstaander krijg je dat amper uitgelegd als tegelijkertijd auto's, vrachtwagens en vliegtuigen zonder enig probleem grenzen oversteken in het eengemaakte Europa.
Ha, ge weet het! :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steve schreef: ↑25 jul 2024, 16:53
Nee, dat is juist het probleem (want met ETCS heeft die stuurstand natuurlijk het Europese referentiesysteem aan boord). Daarom zei ik met opzet ook "op enige afstand", aan een buitenstaander krijg je dat amper uitgelegd als tegelijkertijd auto's, vrachtwagens en vliegtuigen zonder enig probleem grenzen oversteken in het eengemaakte Europa.
Ik kan je toch wel verzekeren dat een ETCS-infrastructuur meer inhoudt dan wat administratie
Als je het nu had over M7 die niet naar Luxemburg mogen of de (tot recentelijk) locwissel van de nightjet was administratie correct, maar hier gaat het om investeringen van honderden M€ die nodig zijn.
DR-fan schreef: ↑25 jul 2024, 14:59
Wat de rijpaden betreft: de SNCF staat niet bekend om zijn hoge frequenties buiten de Parijse agglomeratie, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Ware het niet dat het om de SNCF gaat natuurlijk...
Zonder goed beeld op de beschikbare rijpaden overstijgt die uitspraak het niveau van Portugese cafépraat niet.
Parijs-Noord is één van de drukste stations van Europa waar de laatste decennia het aantal treinen stevig is toegenomen zonder noemenswaardige uitbreiding van de infra. Het zou mij heel hard verbazen moesten daar rijpaden voor het grijpen liggen.
Wat is soms de meerwaarde van snel...snel? "10 Minuten " is sneller uitgesproken dan gedaan.
Wat geeft de kosten /baten analyse om dit stuurrijtuig uit te rusten met KVB? Als er andere aparameters zijn die uw analyse onnodig maken zoals de capaciteit van een station en zeker Paris Nord.
Ik hoop dat ze een goede marktstudie hebben gemaakt om de juiste reiziger te raken die deze frequentie /prijs/confort zoekt.En die zijn er ,46 euro is een goede prijs naar mijn gedacht.
Administratief?
aan een buitenstaander krijg je dat amper uitgelegd als tegelijkertijd auto's, vrachtwagens en vliegtuigen zonder enig probleem grenzen oversteken in het eengemaakte Europa.
Ha, ge weet het!
Maar, heb je enig idee hoeveel van al die gebruikers (vrachtwagens en autos) een gevaar zijn voor andere weggebruikers,ongevallen daardoor veroorzaken en veel bekeurd worden als ze zich in Europa verplaatsen. Omdat de auto's of hun papieren, technisch of administratief niet in orde zijn??