heb je enig idee hoeveel van al die gebruikers (vrachtwagens en autos) een gevaar zijn voor andere weggebruikers, ongevallen daardoor veroorzaken en veel bekeurd worden als ze zich in Europa verplaatsen. Omdat de auto's of hun papieren, technisch of administratief niet in orde zijn?
Dat is een aparte discussie. Er zullen ongetwijfeld flink wat wegvoertuigen niet in orde zijn met de wettelijke voorschriften. Af en toe zijn er controleacties in het nieuws, en dan worden er toch wel de nodige overtredingen gemeld.
Dat verandert niets aan het feit dat de regelgeving over de toelating van spoorwegmateriaal in de diverse Europese landen is blijven hangen in de 19de eeuw.
Wet- en regelgeving is een zaak, toezicht en controle daarop is een andere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
heb je enig idee hoeveel van al die gebruikers (vrachtwagens en autos) een gevaar zijn voor andere weggebruikers, ongevallen daardoor veroorzaken en veel bekeurd worden als ze zich in Europa verplaatsen. Omdat de auto's of hun papieren, technisch of administratief niet in orde zijn?
Dat verandert niets aan het feit dat de regelgeving over de toelating van spoorwegmateriaal in de diverse Europese landen is blijven hangen in de 19de eeuw.
Wet- en regelgeving is een zaak, toezicht en controle daarop is een andere.
Nee, niet bijvoorbeeld, principieel. Wetgeving is een zaak van het parlement, controle en toezicht valt onder de uitvoerende macht=de diverse ministeries.
De woordvoerder van de NMBS maakte wel een interessante vergelijking in het journaal. Deze nieuwe EuroCity trein is volgens hem geen concurrentie met de Eurostar maar wel met de auto. Ik denk dat hij daar wel een punt heeft want al die hogesnelheidstreinen zoals de Thalys en in mindere mate de ICE hebben als voordeel dat ze sneller zijn dan een wagen en vaak ook het vliegtuig, maar je moet wel inboeten in flexabiliteit.
Deze nieuwe (tragere) internationale verbindingen met iets meer stopplaatsen dan de hogesnelheidstreinen zullen essentieel zijn om een alternatief voor koning auto te bieden.
Hehe, inderdaad eens goed om over te denken. En jawel, de hogesnelheidstreinen zijn vooral een alternatief voor vliegtuigreizen - ook al dient er nog heel wat te verbeteren aan de commerciele benadering. Of er veel mensen deze treinen gaan nemen in plaats van de auto lijkt me op korte termijn onwaarschijnlijk, maar op iets langere termijn zou het er wel eens kunnen van komen.
Zeker vanwege de Fransozen is het onverwacht en des te meer hoopgevend dat er eindelijk eens een beetje toekomstgericht lijkt gedacht en gepland te worden!
jan_olieslagers schreef: ↑25 jul 2024, 19:45
Nee, niet bijvoorbeeld, principieel. Wetgeving is een zaak van het parlement, controle en toezicht valt onder de uitvoerende macht=de diverse ministeries.
Inderdaad wetten worden gestemd in het parlement.
Maar de teksten worden voorbereid op de kabinetten en parlementaaire werkgroepen. Beinvloed door lobbyisten die er rondhangen in de kabinetten of de werkgroepen.
En op die kabinetten werken medewerkers / adviseursdie ergens met de bepaalde materie hadden te maken.
Dus nogmaals welke landen bedoelt U en op welke materie of reglementering aub ? "de diverse Europese landen is blijven hangen in de 19de eeuw."
nighttrain schreef: ↑25 jul 2024, 14:42
Heb snel eens gekeken en volgens wat U zegt, zouden ze dan moeten vertreken rond 17h30/18h00 vanuit Paris Nord (nu 18h48,treinaankomst 16h30=dwelltime 138 min). En ik denk dat dit nu net het spitsuur is daar in Paris Nord met ongeveer 15 aankomsten en vertrekken per uur.
Ik ben afgegaan op de informatie volgens "SNCF connect horraires en gares". Ben niet op zoek gegaan naar betere bronnen.
En ik denk dat we de goederentrafic naar de haven van Duinkerken en Frethun ook niet mogen vergeten op die as.
Ik dacht eerder aan de middagtrein.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 26 jul 2024, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DR-fan schreef: ↑25 jul 2024, 14:59
Wat de rijpaden betreft: de SNCF staat niet bekend om zijn hoge frequenties buiten de Parijse agglomeratie, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Ware het niet dat het om de SNCF gaat natuurlijk...
Zonder goed beeld op de beschikbare rijpaden overstijgt die uitspraak het niveau van Portugese cafépraat niet.
Parijs-Noord is één van de drukste stations van Europa waar de laatste decennia het aantal treinen stevig is toegenomen zonder noemenswaardige uitbreiding van de infra. Het zou mij heel hard verbazen moesten daar rijpaden voor het grijpen liggen.
Je bent blijkbaar weer je beminnelijke zelf - dat heb ik echt gemist . (Off topic: wat heb je eigenlijk tegen Portugese cafés? )
Brussel-Zuid is ook zeer druk, net als L96 tot Halle en toch vond men blijkbaar rijpaden. Zoals ik al aangaf, maar dan moet je kunnen en vooral willen begrijpen, is dat de frequentie buiten Parijs zacht gezegd ondermaats is, met zelden meer dan één trein per uur. Ruimte genoeg dus. Wat Parijs zelf betreft liggen er - als ik me niet vergis - vanuit Paris Nord 6 sporen tot in de voorsteden. Het lijkt me sterk dat toevallig alle slots daar volzet zijn behalve die twee die nu aan de NMBS zijn toegewezen. Maar hé, als je beschikt over de lijngrafieken van de SNCF mag je die altijd boven halen als bewijs. Ik ben altijd bereid iets te leren.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 26 jul 2024, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Eimai schreef: ↑25 jul 2024, 17:56
Toen de Benelux nog één loc had en die in Vorst telkens moest worden rondgezet had dat ook al anderhalf uur nodig en heb dat indertijd genoeg gedaan, die tijd was ook maar juist genoeg om alles te doen, en daar kon in Brussel-Zuid telkens rechtdoor verder gereden worden voor of na het uitwijken wat in Parijs niet gaat. Die tweeënhalve uur lijkt me echt niet overdreven veel
Dat uitwijken naar Vorst was op het einde. De eerste jaren gebeurde dat aan het perron met een korte rangering kant NZV. Nadien gebeurde het in de bundel C:
- Benelux wijkt uit
- lok kant Charleroi wordt ontkoppeld
- andere lok vanuit één van de twee doodsporen (Oost 1 of 2) komt tegen kant Antwerpen
- remproef en klaar
Ja, dat gebeurde binnen het half uur.
Vandaag is dat onmogelijk geworden door het uitbreken van de doodsporen en het verwijderen van alle rangeermogelijkheden kant NZV.
Off topic: wat heb je eigenlijk tegen Portugese cafés?
Grijns. Ik vroeg het me ook al direct af, maar wilde er niet zelf over beginnen. Maar inderdaad zijn de cafés in mijn nieuwe vaderland best genietbaar. Ja, er wordt wat geleuterd, af en toe, daar zijn cafés toch voor?
nighttrain schreef: ↑25 jul 2024, 14:42
Heb snel eens gekeken en volgens wat U zegt, zouden ze dan moeten vertreken rond 17h30/18h00 vanuit Paris Nord (nu 18h48,treinaankomst 16h30=dwelltime 138 min). En ik denk dat dit nu net het spitsuur is daar in Paris Nord met ongeveer 15 aankomsten en vertrekken per uur.
Ik ben afgegaan op de informatie volgens "SNCF connect horraires en gares". Ben niet op zoek gegaan naar betere bronnen.
En ik denk dat we de goederentrafic naar de haven van Duinkerken en Frethun ook niet mogen vergeten op die as.
Ik dacht eerder aan de middagtrein.
Ok ,maar dan moet je een commerciele afweging maken.
Wat is een gunstig uur om mensen te lokken om die trein te nemen? 10h00,11h00.......enz. Met die frequentie lijkt het me koffiedik kijken en zal eventueel een survey meer info geven?
Off topic: wat heb je eigenlijk tegen Portugese cafés?
Grijns. Ik vroeg het me ook al direct af, maar wilde er niet zelf over beginnen. Maar inderdaad zijn de cafés in mijn nieuwe vaderland best genietbaar. Ja, er wordt wat geleuterd, af en toe, daar zijn cafés toch voor?
Kan je mischien eerst uitleggen wat een café is. Want dit lijkt me een uitgestorven plaats of omgeving. Hoe werkt het? Wat kan je er doen?
Voor mij 1 pintje en een druppel. Wat is het verschil met een Spaanse herberg?