Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken
Re: Nieuwe vorm van terrorisme
Was volgens mij gisteren in België en Duitsland...... misschien zijn hun Franse brothers daarom vandaag in actie geschoten, niet langer wachten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Misschien toch niet - verschillende Franse media schrijven dat er in mei een soortgelijke actie was op een spoorlijn van de TGV tussen Aix-en-Provence en Marseille. Dat was op de dag dat de olympische vlam naar Marseille kwam. Het lijkt dus specifiek om getimede acties rondom de Olympische Spelen te gaan. Extreem-links heeft vorig jaar iets soortgelijks in Duitsland gedaan.
Niet mee eens. Ik was maar al te blij met de soldaten die in Brussel-Noord patrouilleerden, toen ik daar regelmatig langskwam in de periode na de aanslagen. Laat ze dan maar elders toeslaan, op dat punt - waar zeer veel mensen komen - is het dan toch veel en veel moeilijker.K V B schreef: ↑26 jul 2024, 15:29Men zou kunnen beginnen met minder aan veiligheidstheater te doen (want dat zijn die patrouillerende soldaten) en meer in ouderwets politiewerk te stoppen. Je stopt terrorisme niet door op veel plaatsen gewapende soldaten te stationeren. Want de terroristen slaan dan gewoon ergens anders toe. Je stopt terroristen door ze op te pakken voor ze toeslaan.Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 11:47 Ik was een maand geleden in Straatsburg en ook daar liep toen al bijzonder veel bewapende politie/leger rond. En waren bijvoorbeeld alle lockers in musea afgesloten omwille van de anti-terrorisme maatregelen voor de Olympische Spelen.
Maar hoe kan je zowel 30 stadia, 6 km Seine en oevers (voor de openingsceremonie), televisie (studio’s, regiewagens, ...), Olympisch dorp, monumenten die veel volk trekken, treinstations in Parijs en alle grote steden van Frankrijk, metrostations en ... en ook nog eens alle kabels, seinhuizen, ... van de Ratp en van de spoorwegen gaan beschermen?
Bovendien is het niet zo dat gewapende soldaten anders terroristen zouden oppakken voor ze toeslaan, want dat is politiewerk en werk van de inlichtingdiensten, en dat werd ook uitgevoerd. In de praktijk doen landen die met terrorisme te maken hebben gewoon beide, en dat is ook nodig.
Dat als populisme afserveren ben ik dus helemaal niet akkoord. Ik denk trouwens dat er ook bij de tegenstanders een vorm van populisme is, namelijk dat sommigen een afkeer hebben van (de eigen) militairen en dat men zich graag populair maakt door dan maar tegen de inzet van militairen te zijn.
De militairen zijn enkele keren moeten tussenkomen. In Brussel Centraal hebben ze in den tijd nog iemand neergeschoten.
-
Beste ik woon in Frankrijk en ik weet uit goede bron dat alle Gendarmes en CRS vanuit de province zijn gepositionneerd in Parijs .Meer dan 50.000 man en 15.000 militairen (die anders helpen bij le sentinelle bewakingen ). Alle CRS zijn uit o.a. Calais vertrokken,in sommige steden kunnen de mensen niet gaan baden in de zee of het lokale meer daardoor.Dat zal ik ook wel gedroomd hebben zeker??Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 10:10 Waarop baseer jij jou om zo stellig te verkondigen dat alle manschappen in Parijs geconcentreerd zijn?
En is het mogelijk om dergelijke uitgebreide infrastructuur te beschermen?
De kritiek klinkt heeeeel goedkoop!
Is het mogelijk dit te beschermen? Moeilijk maar niet onmogelijk,ze hebben de situatie onderschat. Dit is mijn gedacht,ze hebben de middelen nochthans.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 26 jul 2024, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hier hebben we niet te maken mat "klassieke "terroristen maar wel met de "black blocs" activisten. Dit zijn ongeorganiseerd activisten zpnder echte structuur die aan stads guerilia doen zoals tegen de mega-bassines in de Poitou idem hun acties tijdens de rellen in 2023.K V B schreef: ↑26 jul 2024, 15:29Men zou kunnen beginnen met minder aan veiligheidstheater te doen (want dat zijn die patrouillerende soldaten) en meer in ouderwets politiewerk te stoppen. Je stopt terrorisme niet door op veel plaatsen gewapende soldaten te stationeren. Want de terroristen slaan dan gewoon ergens anders toe. Je stopt terroristen door ze op te pakken voor ze toeslaan.Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 11:47 Ik was een maand geleden in Straatsburg en ook daar liep toen al bijzonder veel bewapende politie/leger rond. En waren bijvoorbeeld alle lockers in musea afgesloten omwille van de anti-terrorisme maatregelen voor de Olympische Spelen.
Maar hoe kan je zowel 30 stadia, 6 km Seine en oevers (voor de openingsceremonie), televisie (studio’s, regiewagens, ...), Olympisch dorp, monumenten die veel volk trekken, treinstations in Parijs en alle grote steden van Frankrijk, metrostations en ... en ook nog eens alle kabels, seinhuizen, ... van de Ratp en van de spoorwegen gaan beschermen?
Wanneeer start u met uw eigen veiligheids consulting bureau.
"Een nieuwe vorm van terrorisme" is het niet echt, in Duitsland zijn er al vaker acties geweest waarbij men kabelgoten in brand heeft gezet om het treinverkeer te ontregelen. In Rusland gebeurt het zo af en toe ook langs spoorlijnen richting de frontlinies of belangrijke knooppunten.
Op Twitter heeft SNCF Réseau twee video's geplaatst van technici die bezig zijn met herstel:
https://twitter.com/SNCFReseau/status/1 ... 5442063415
https://twitter.com/SNCFReseau/status/1 ... 4030888435
Op Twitter heeft SNCF Réseau twee video's geplaatst van technici die bezig zijn met herstel:
https://twitter.com/SNCFReseau/status/1 ... 5442063415
https://twitter.com/SNCFReseau/status/1 ... 4030888435
-
Plots is alles mogelijk,en waar is uw reactie op mijn duiding betreffende mijn "heeeeeeeeel goedkope kritiek"? die in feite een observatie was?Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 10:10 Waarop baseer jij jou om zo stellig te verkondigen dat alle manschappen in Parijs geconcentreerd zijn?
En is het mogelijk om dergelijke uitgebreide infrastructuur te beschermen?
De kritiek klinkt heeeeel goedkoop!
"Nous avons mobilisé un millier de cheminots et de cheminotes, notamment de la maintenance, afin de pouvoir surveiller le réseau", a indiqué Patrice Vergriete. "Nous avons également mobilisé 250 agents de la sûreté ferroviaire" dans cet objectif, a poursuivi le ministre. Par ailleurs, 50 drones ainsi que des hélicoptères de la gendarmerie sont utilisés, a dévoilé l’ancien maire de Dunkerque (Nord).
Vertaling voor de polygloten....1000 extra spoorwegmannen(techniekers),250 veiligheidsagenten (effectief 3000) ,50 drones (van het filiaal ALTEMETRIS) en meerdere helicopters van de Gendarmerie (ze hebben er 56 van Forces aériennes de la Gendarmerie nationale ) worden ingezet.
-
- Contacteer:
Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken
Je kritiek is en blijft heel goedkoop.
Want naast de meer dan 1000’en km (hogesnelheids)spoorwegen zijn er ook 1000’en elektriciteitsmasten en 1000’en km electriciteitskabels, internetkabels, watertorens, televisiestudio’s, meerdere luchthavens, 100’en metrostations, metro en RER tunnels, ... ook potentiële doelwitten. Het is onmogelijk om dit allemaal te bewaken.
En je moet dan natuurlijk ook nog de enorme mensenmassa in Parijs en in de stadia bewaken.
Dus ja er zijn manschappen uit de “provence” weggetrokken want je hebt die manschappen in Parijs en omstreken nodig en ik ook in alle grote steden. En natuurlijk hen je dan elders “zwakke” plekken maar hoe kan je het dan aanpakken zonder zwakke plekken?
Je kritiek is bijgevolg die van de beste stuurlui die aan de wal staan.
Want naast de meer dan 1000’en km (hogesnelheids)spoorwegen zijn er ook 1000’en elektriciteitsmasten en 1000’en km electriciteitskabels, internetkabels, watertorens, televisiestudio’s, meerdere luchthavens, 100’en metrostations, metro en RER tunnels, ... ook potentiële doelwitten. Het is onmogelijk om dit allemaal te bewaken.
En je moet dan natuurlijk ook nog de enorme mensenmassa in Parijs en in de stadia bewaken.
Dus ja er zijn manschappen uit de “provence” weggetrokken want je hebt die manschappen in Parijs en omstreken nodig en ik ook in alle grote steden. En natuurlijk hen je dan elders “zwakke” plekken maar hoe kan je het dan aanpakken zonder zwakke plekken?
-
Mijnheer ik hou van uw zin "beste stuurlui die aan de wal staan". Ik ben 24 jaar operations manager geweest bij Eurotunnel (team van 7 ,24/24 7/7). We hebben sinds 2000 en 2015 bijna dagelijks nachtelijke aanvallen gehad door 4 à 500 clandestins met vele doden tot gevolg.Olivier_Doorne schreef: ↑27 jul 2024, 16:27 Je kritiek is en blijft heel goedkoop.
Ook dan hebben de autoriteiten gegoocheld met het zenden van compagnies de CRS,drones,helicopters tot het bouwen van een legerkamps voor 200 soldaten. Eenmaal het stof van de media aankondigingen neergedwarreld ,stond het bedrijf er alleen voor met 10% van de beloofde middelen. En waren we kwetsbaar voor nieuwe aanvallen en indringingen. Dus denk ik dat nu ook mensen bij de SNCF hebben aangedrongen op beveiliging ...doch de olympische spelen in Parijs mochten geen hinder ondervinden. Dat de 100 % beveiliging niet eenvoudig is ,dat is logisch ,maar onmogelijk dan zeg ik neen,zeker met de middelen anno 2024. Tussen iets en niets is er 1 letter verschil maar op de grond een wereld van verschil.
Alle nachten zijn er 3 vliegtuigen permanent die vliegen tussen Gravelines en Boulogne sur mer om de vluchtelingen in het oog te houden met de nieuwste snufjes aan boord om mensen op te sporen!!!!1 van de Engelse border control,1Frontex en 1 Franse politie(PAF)......
Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.
-
Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.
-
Er is niemand gewond geraakt, op een schaal van menselijk leed ligt dit dichter bij Extinction Rebelion die snelwegen barricaderen dan IS die op een markt inrijdt of een bom tijdens een concert laat afgaan. Het kost geld en leidt tot ergernis, maar de kost van bijna elke andere vorm van terrorisme is veel groter, dit soort van daden onderscheppen hoort redelijk laag te liggen qua prioriteiten voor de politie...nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47 Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"
-
- Contacteer:
Er worden gelijkvloerse overwegen bedoeld, dewelke werken met elektrische apparatuur die gesaboteerd kan worden. Vandaar deze ironische uitspraak.nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.
-
Begrijp de "ironie" niet. En ken jij iets anders dan" gelijkvloerse" overwegen.trainlovertje schreef: ↑28 jul 2024, 15:12Er worden gelijkvloerse overwegen bedoeld, dewelke werken met elektrische apparatuur die gesaboteerd kan worden. Vandaar deze ironische uitspraak.nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.