OUIGO Brussel - Parijs

nighttrain

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 04 aug 2024, 11:55
jan_olieslagers schreef: 04 aug 2024, 11:50
Je hebt ook geen gereserveerde plaats,want reservatie is niet mogelijk
Hm, niet dat men ze altijd blindelings mag geloven, maar VRT ziet dat toch anders:
Voor de nieuwe verbinding moet je vooraf een kaartje kopen en dan heb je een gegarandeerde plaats op de trein.
(cfr https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/24 ... en-brusse/)
Omdat ze maar zoveel tickets verkopen dan dat er zitplaatsen zijn. Maar dat zegt niets over waar je zal zitten in de trein.
Is uw theorie dan ook van toepassing op andere treinen? Trein X- capaciteit Y dus Y tickets?
T'is maar een vraag ?
pmuy

Bericht door pmuy »

jens123 schreef: 03 aug 2024, 16:06 Sinds vandaag is de samenstelling beperkt tot 4 rijtuigen…
Zag er daarnet maar triest uit bij vertrek in Parijs.
Ik heb ongeveer 100 reizigers mee nu naar Brussel.
Mijn collega had er deze ochtend 250 mee naar Parijs.
100-250 passagiers lijkt mij nog zo slecht niet voor een nieuwe verbinding waar buiten België geen promotie noch verkoop van is. Stel dat de SNCF hier ook eens werk van zou maken, heb je allicht al snel 150-400 passagiers.

Daarnaast werd de Olympische Spelen in de markt gezet als een drukke periode, maar kijkende naar de gemiddelde hotelbezetting in Parijs, lijkt eerder het omgekeerde waar te zijn.
nighttrain

TKR schreef: 04 aug 2024, 11:49 geen zitplaats reservatie is niet hetzelfde als geen beperking op het aantal tickets!
Ik geloof U.
Domme vraag: Er zijn 10 mensen die opstappen in Mons, hoe gaan ze dat regelen als je geen reservatie systeem/plaats hebt?
Trein met plaatsreservatie;
Bv Lille naar Rennes .1 zetel kan gereserveerd worden van Lille naar CDG en zelfde zetel CDG naar Rennes. Maar bij uw EC trein heb je niks zou ik zeggen. Maar ik zal het wel verkeerd hebben,t'is mogelijk.
groentje

Bericht door groentje »

Ik geloof dat het experiment met de Kust Express zo een formule had, met tickets verkocht voor het aantal zitplaatsen, maar geen vooraf bepaalde zitplaats. Dat was natuurlijk wel tijdens COVID.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

pmuy schreef: 04 aug 2024, 12:25 100-250 passagiers lijkt mij nog zo slecht niet voor een nieuwe verbinding waar buiten België geen promotie noch verkoop van is.
En waarvan de tijden ook niet even optimaal zijn. De ochtendtrein vertrekt al om 7 uur uit Brussel-Zuid, en vanuit Parijs is de middagtrein pas om half 11 's avonds weer in Brussel.
TKR

Bericht door TKR »

nighttrain schreef: 04 aug 2024, 12:26
TKR schreef: 04 aug 2024, 11:49 geen zitplaats reservatie is niet hetzelfde als geen beperking op het aantal tickets!
Ik geloof U.
Domme vraag: Er zijn 10 mensen die opstappen in Mons, hoe gaan ze dat regelen als je geen reservatie systeem/plaats hebt?
Bv Lille naar Rennes .1 zetel kan gereserveerd worden van Lille naar CDG en zelfde zetel CDG naar Rennes. Maar bij uw EC trein heb je niks zou ik zeggen. Maar ik zal het wel verkeerd hebben,t'is mogelijk.
Momenteel heb je toch enkel tickets voor Brussel - Parijs en Mons - Parijs? Dan is het toch eenvoudigweg tickets verkopen tot het stuk Mons - Parijs vol zit.

Dat je niet samen kan zitten is een ander probleem, maar in principe kan iedereen zitten als je stopt met tickets verkopen eens de trein vol zit.
jens123

Bericht door jens123 »

Vandaag op EC62 slechts 23 reizigers naar Parijs. Niemand opgestapt in Mons. In Aulnoye stapten er 8 douaniers op, die hadden ook pech…
De collega die EC69 deed had wel 200 reizigers.
Er zit echt geen logica in. De ene dag is de rit extreem rustig, de andere dag heel druk…
TKR

Bericht door TKR »

Ik verwacht natuurlijk ergens wel dat de vraag om naar de olympische spelen te vertrekken op zondag iets lager ligt?
pmuy

Bericht door pmuy »

Je hebt ook het typische "Belgen die een weekendje naar Parijs gaan"-fenomeen, denk ik. Aangezien de trein allicht bijna uitsluitend door Belgische passagiers gebruikt wordt, zal je op zondag weinig passagiers in de richting van Parijs hebben.
nighttrain

TKR schreef: 04 aug 2024, 20:12
nighttrain schreef: 04 aug 2024, 12:26
Ik geloof U.
Momenteel heb je toch enkel tickets voor Brussel - Parijs en Mons - Parijs? Dan is het toch eenvoudigweg tickets verkopen tot het stuk Mons - Parijs vol zit.

Dat je niet samen kan zitten is een ander probleem, maar in principe kan iedereen zitten als je stopt met tickets verkopen eens de trein vol zit.
Dat is inderdaad eenvoudig,zover snapte ik het ook wel!
De vraag is ,en daar krijg ik hier geen antwoord op(tot dusver) door de "insiders" of dit in het ticketsysteem zit,en daar heb ik mijn twijfels over.
In elk geval zit het niet in het systeem voor andere NMBS treinen.
Hoe anders ga je uitleggen dat de reizigers met abonnementen/vrijkaarten/vrijbiljeten de capaciteit op IC/IR trein gaan opsouperen voor zij die een ticket on-line hebben gekocht in functie van de beschikbare capaciteit van een trein??
Om maar na te denken en te concluderen dat dit systeem niet bestaat!
Kan een persoon in het bezit van een vrijkaart/biljet die EC trein nemen FBMZ=> Mons of omgekeerd? Toch een NMBS trein?
nighttrain

jens123 schreef: 04 aug 2024, 20:15 Vandaag op EC62 slechts 23 reizigers naar Parijs. Niemand opgestapt in Mons. In Aulnoye stapten er 8 douaniers op, die hadden ook pech…
De collega die EC69 deed had wel 200 reizigers.
Er zit echt geen logica in. De ene dag is de rit extreem rustig, de andere dag heel druk…
Nochthans weet ik via via, dat MONS begint gebruikt/gekend te worden door de militairen/personneelsleden (16.000) van SHAPE in Mons ,om sneller(goedkoper) in Parijs te komen zonder te reizen via FBMZ. En dan verder te reizen vanaf Paris Nord.
260689

Bericht door 260689 »

Positief puntje is wel dat de SIV (digitale reizigersinformatie systeem) in werking is.
TKR

Bericht door TKR »

nighttrain schreef: 04 aug 2024, 22:11
...
De vraag is ,en daar krijg ik hier geen antwoord op(tot dusver) door de "insiders" of dit in het ticketsysteem zit,en daar heb ik mijn twijfels over.
Hoe anders ga je uitleggen dat de reizigers met abonnementen/vrijkaarten/vrijbiljeten de capaciteit op IC/IR trein gaan opsouperen voor zij die een ticket on-line hebben gekocht in functie van de beschikbare capaciteit van een trein??
Kan een persoon in het bezit van een vrijkaart/biljet die EC trein nemen FBMZ=> Mons of omgekeerd? Toch een NMBS trein?
Dit is toch helemaal geen gewone trein die je zomaar binnenlands kan nemen? Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen.

Deze trein staat niet in de reisplanner voor Brussel - Bergen.
LHOON

Bericht door LHOON »

TKR schreef: 04 aug 2024, 23:17 Dit is toch helemaal geen gewone trein die je zomaar binnenlands kan nemen? Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen.
Dit is net het probleem met veel internationale treinen (met uitzondering van de Benelux), zij maken gen deel uit van het binnenlands net. Vroeger was dit voor de meeste internationale treinen wel zo (zij het met beperkingen, men mocht bv. niet bepaalde treinen Brussel-Parijs nemen slechts tot Bergen, of een trein naar Zwitserland slechts tot Namen). Maar veel is teniet gegaan met de invoering van de infame "treinen met globale prijs", die de flexibele en eerlijke TCV tarieven dwarsbomen.
nighttrain

TKR schreef: 04 aug 2024, 23:17
nighttrain schreef: 04 aug 2024, 22:11
...
Dit is toch helemaal geen gewone trein die je zomaar binnenlands kan nemen? Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen.

Inderdaad die staat er niet in.
Dus een heel gewone vraag , een persoon die in het bezit is van een abonnement , vrijkaart of vrijbiljet en die wil sneller thuis geraken en die weet dat die trein stopt in Mons of er een trein is uit Mons naar Brussel,mag hij er gebruik van maken.
Het is niet uiterst belangrijk of levensbedrijgend,enkel een weetje.
En een antwoord op deze vraag zou kunnen antwoorden op andere vragen zoals ,is het aantal te verkopen tickets verbonden aan de capaciteit eerste of tweede klas? Maar dit blijkt een staatsgeheim te zijn.
"Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen." of het reisbureau...
Plaats reactie