Kraantjes Stations
-
Kraantjes Stations
Ik meen me te herinneren dat dit hier eerder is opgebracht, maar ik kan het niet vinden. Gelieve dit onderwerp met een ander samen te voegen als dat het geval is.
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... dispensers
Ik heb eens met hulp van de laatste reizigersstatistieken de 100 grootste stations aangeduid in paars om te zien waar deze kraantjes zouden staan. In roze heb ik een paar extra stations aangeduid die mij een goed idee lijken, de meeste vallen binnen de top 200 grootste stations en hebben ten minste 1 terminerende trein per uur, hierdoor is de kans groter dat mensen vroeger aan het station zijn en dus meer tijd hebben om hun flesje te vullen. De uitzonderingen hierop zijn Zeebrugge-Strand, wat ik noodzakelijk vond vanwege strandtoeristen met enorme dorst en Eupen, vanwege de grote hoeveelheid fietsers.
Trouwens zijn ze al ergens begonnen met de installatie en of de stations al gekozen waren of afhingen van deze tellingen?
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... dispensers
Ik heb eens met hulp van de laatste reizigersstatistieken de 100 grootste stations aangeduid in paars om te zien waar deze kraantjes zouden staan. In roze heb ik een paar extra stations aangeduid die mij een goed idee lijken, de meeste vallen binnen de top 200 grootste stations en hebben ten minste 1 terminerende trein per uur, hierdoor is de kans groter dat mensen vroeger aan het station zijn en dus meer tijd hebben om hun flesje te vullen. De uitzonderingen hierop zijn Zeebrugge-Strand, wat ik noodzakelijk vond vanwege strandtoeristen met enorme dorst en Eupen, vanwege de grote hoeveelheid fietsers.
Trouwens zijn ze al ergens begonnen met de installatie en of de stations al gekozen waren of afhingen van deze tellingen?
-
Re: Kraantjes Stations
Voor wat het waard is: openstreetmap vermeldt er nog al een aantal, bv. deze in de buurt van Antwerpen-Centraal:
https://www.openstreetmap.org/node/4592253134
Misschien contact nemen met degenen die dat daar hebben ingevoerd/bijgewerkt? Er is dan wel een account nodig, denk ik.
Misschien contact nemen met degenen die dat daar hebben ingevoerd/bijgewerkt? Er is dan wel een account nodig, denk ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Ik heb vorige donderdag gebruik gemaakt van het kraantje in Gent, dat is precies al een stille dood gestorven. Ze hebben het weggestoken in het minst bezochte deel van het station, op het einde van de oostelijke gang recht tegenover de apotheek. Er zijn nergens affiches of zelfs maar pictogrammen, ik heb iemand moeten aanspreken om het te vinden. Moeite doen is veel gevraagd blijkbaar.
Ik heb het ze nooit meer horen opbrengen, krijgen die 100 stations dat nu nog of hopen ze dat we dit vergeten zijn. Ik heb ze nog niet gezien en openrailwaymap ook niet, het kan zijn dat ze er staan maar veel heb je er niet aan als ze gecamoufleerd staan in vergeten uithoeken van stations?
Ik heb het ze nooit meer horen opbrengen, krijgen die 100 stations dat nu nog of hopen ze dat we dit vergeten zijn. Ik heb ze nog niet gezien en openrailwaymap ook niet, het kan zijn dat ze er staan maar veel heb je er niet aan als ze gecamoufleerd staan in vergeten uithoeken van stations?
Mag ik eens een vervelende vraag stellen ?
Is het gezien het groot gebrek aan sociale controle in de stations wel aangewezen om in deze kraantjes te investeren ?
Gaan die niet constant ten prooi vallen aan allerhande vandalenstreken ?
Een klein jaar geleden zag ik nog dit in Gent-Sint-Pieters...
Is het gezien het groot gebrek aan sociale controle in de stations wel aangewezen om in deze kraantjes te investeren ?
Gaan die niet constant ten prooi vallen aan allerhande vandalenstreken ?
Een klein jaar geleden zag ik nog dit in Gent-Sint-Pieters...
Ik heb gisteren te Brussel Zuid nabij de loketten een waterkraantje zien staan. Leek mij vrij ok. Grote display in blauw met een nis waarin een drinkfles past. Er net boven een eenvoudige drukkknop. Je kan dus niet je hoofd onder het kraantje houden aangezien de nis daarvoor niet geschikt is.
In Nederland zijn inmiddels kraantjes op of bij de meeste stations. In tegenstelling tot andere onderdelen van stations en treinen kan ik me nog geen vandalisme bij deze watertappunten herinneren. Kwestie van robuust en stevig bouwen, denk ik.
Vandaag gezien in het station van Kortrijk (inkomhall)Steven schreef: ↑23 jul 2024, 07:50 Ik heb gisteren te Brussel Zuid nabij de loketten een waterkraantje zien staan. Leek mij vrij ok. Grote display in blauw met een nis waarin een drinkfles past. Er net boven een eenvoudige drukkknop. Je kan dus niet je hoofd onder het kraantje houden aangezien de nis daarvoor niet geschikt is.
zie ook:jan_olieslagers schreef: ↑23 jan 2024, 18:34 Voor wat het waard is: openstreetmap vermeldt er nog al een aantal, bv. deze in de buurt van Antwerpen-Centraal:
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... rtappunten
https://eaupotable.info/nl/be-belgie
https://www.dopper.com/nl/products/tap-map#locator
Men heeft er jaaaaren moeten om zagen. Vier en half jaar om precies te zijn. Na aansporing van de minister heeft NMBS ze dan uiteindelijk geplaatst. Dat ze in een uithoek staan? Esthetisch vind ik ze nu niet echt een van de mooiste dingen, ik zou ze zeker niet in een monumentale stationshal als Antwerpen of Gent Sint Pieters plaatsen, maar signalisatie ernaartoe zou wonderen doen inderdaad.
Aanvulling: waarom kan de tekst niet in het Nederlands? 'Geniet van gratis drinkwater' ?
Aanvulling: waarom kan de tekst niet in het Nederlands? 'Geniet van gratis drinkwater' ?
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 06 aug 2024, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- trainfan03
Ik gok omdat het goedkoper is om één ontwerp te hebben. Het zal misschien niet zo veel verschil zijn in prijs. Maar dat ze niet moeten nadenken moeten we een Nederlands, Frans of Duits kraantje meenemen bij installatie. En waarschijnlijk ook zodat buitenlandse reizigers het begrijpen?
Mits enige inspanning om enkele basis woordjes Nederlands te leren, ben ik ervan overtuigd dat toeristen de weg zullen vinden naar de watertappunten zonder Engelse opschriften.trainfan03 schreef: ↑06 aug 2024, 13:30 Ik gok omdat het goedkoper is om één ontwerp te hebben. Het zal misschien niet zo veel verschil zijn in prijs. Maar dat ze niet moeten nadenken moeten we een Nederlands, Frans of Duits kraantje meenemen bij installatie. En waarschijnlijk ook zodat buitenlandse reizigers het begrijpen?
Voorbeeldje uit Brugge:
In Brugge heeft men een centrumshuttle die via de historische binnenstad naar het station rijdt. Er stond daar met grote letters GRATIS CENTRUMSHUTTLE op. Recent is beslist om het opschrift GRATIS te verwijderen, omdat teveel (buitenlandse) toeristen met grote koffers daar gebruik van maakten, en de lokale bevolking vaak geen plaats meer had.
Het woordje 'gratis' verstonden de toeristen maal al te goed, als ze de moeite deden om het op te zoeken. 'Water' is universeel, dus dat komt zeker goed.

-
Sorry maar ik kan het niet laten: wie echt bekommerd is om het Nederlands, die heeft het over een "pendel" liever dan over een "shuttle" :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Sinds deze week is er ook eentje geplaatst in Diest, de uitrol is dus nog steeds gaande.
Ja het gaat NMBS-gewijs traag maar gestaag. Maar waarom huist dit waterkraantje in een bombastische kast van bijna twee meter hoog? Een simpel kraantje, zonder veel tralala, meer moet het eigenlijk niet zijn.
Ik vermoed dat dit een frigo met een groot vat is, voorzien op duizenden dagelijkse gebruikers?