"Slechtere aansluiting door uurregeling"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

vr 15/12/06 - Door de nieuwe uurregeling van de treinen, die sinds vorige week is ingegaan, zijn er slechtere aansluitingen met andere treinen en met de bussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Dat zegt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB).

De BTTB heeft al 150 klachten gekregen over de nieuwe uurregeling van de treinen. Volgens Jan Van Severen van de BTTB zijn er vooral in Gent en het Waasland problemen.

"Tot voor kort reed daar om het half uur een trein tussen Gent en Antwerpen. Je hebt een trein die 20 minuten later komt en dan komt er na 40 minuten niets meer", aldus Van Severen.

De NMBS erkent dat er verschuivingen zijn van treinen en dat die soms voor andere wachttijden zorgen.

"Toch valt het aantal klachten mee, want het gaat om 150 klachten op zo'n 750.000 ritten per dag", zegt gedelegeerd bestuurder van de NMBS Marc Descheemaeker.

"In de provincie Oost-Vlaanderen is het zo dat we op de lijn Antwerpen-Gent een paar minuten hebben moeten verschuiven. Dat betekent dat een beperkt aantal reizigers iets langer op hun overstap moeten wachten", aldus Descheemaeker.

De aansluitingen met De Lijn zouden volgens de NMBS moeten verbeteren als die na de feestdagen het nieuwe rijschema invoert.
bron: http://www.vrtnieuws.net/
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Alsjeblieft! Overal in Oost-Vlaanderen hangen er berichten uit op de bussen en in de Lijnwinkels dat de bussen van De Lijn en de treinen van 10 tot en met 23 december geen optimale aansluiting kunnen verzekeren en dat de nieuwe DR op 24 december ingaat.
Kan de doorsnee reiziger dan niet een BEETJE begrip opbrengen? De Lijn kan haar dienstregelingen en diensten niet zomaar aanpassen in het midden van een examenperiode!

Groeten
nicken

Bericht door nicken »

MaiKeg schreef:Alsjeblieft! Overal in Oost-Vlaanderen hangen er berichten uit op de bussen en in de Lijnwinkels dat de bussen van De Lijn en de treinen van 10 tot en met 23 december geen optimale aansluiting kunnen verzekeren en dat de nieuwe DR op 24 december ingaat.
Kan de doorsnee reiziger dan niet een BEETJE begrip opbrengen? De Lijn kan haar dienstregelingen en diensten niet zomaar aanpassen in het midden van een examenperiode!

Groeten
We leven dan ook in een tijdperk waarin de meesten enkel aan zich alleen denk hè :shock:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

MaiKeg schreef:Alsjeblieft! Overal in Oost-Vlaanderen hangen er berichten uit op de bussen en in de Lijnwinkels dat de bussen van De Lijn en de treinen van 10 tot en met 23 december geen optimale aansluiting kunnen verzekeren en dat de nieuwe DR op 24 december ingaat.
De Lijn weet al jaren dat de spoorwegdienstregelingen wijzigen op de tweede zondag in december. Me dunkt dat er voor de schoolritten wel een oplossing is te vinden voor die korte periode; voor de rest is er geen excuus waarom De Lijn zo nodig een pas paar weken later wijzigingen doorvoert.

Groetjes,

Rian
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

rvdborgt schreef:De Lijn weet al jaren dat de spoorwegdienstregelingen wijzigen op de tweede zondag in december. Me dunkt dat er voor de schoolritten wel een oplossing is te vinden voor die korte periode; voor de rest is er geen excuus waarom De Lijn zo nodig een pas paar weken later wijzigingen doorvoert.

Groetjes,

Rian
En waarom kan het spoor zijn DR dan ook niet gewoon aanpassen op 24 december? Waarom moet De Lijn zich aanpassen aan de NMBS en niet andersom? Het lijkt me overigens ook allesbehalve logisch om in een periode dat er een maximum aan bussen en trams rijdt ineens alles van de één op de andere dag overhoop te gooien, daarom dat De Lijn ook kiest voor een wijziging bij overgang naar een andere periode (in dit geval vakantie niet-juli/augustus).

Mvg,
Maikel
Frank

Bericht door Frank »

Wijzigingen bij het spoor zijn in vele landen op de tweede zondag van decmeber, of vergis ik me? Iemand eigenlijk een idee hoe dit historisch gegroeid is?
paljas

Bericht door paljas »

MaiKeg schreef:
rvdborgt schreef:De Lijn weet al jaren dat de spoorwegdienstregelingen wijzigen op de tweede zondag in december. Me dunkt dat er voor de schoolritten wel een oplossing is te vinden voor die korte periode; voor de rest is er geen excuus waarom De Lijn zo nodig een pas paar weken later wijzigingen doorvoert.

Groetjes,

Rian
En waarom kan het spoor zijn DR dan ook niet gewoon aanpassen op 24 december? Waarom moet De Lijn zich aanpassen aan de NMBS en niet andersom? Het lijkt me overigens ook allesbehalve logisch om in een periode dat er een maximum aan bussen en trams rijdt ineens alles van de één op de andere dag overhoop te gooien, daarom dat De Lijn ook kiest voor een wijziging bij overgang naar een andere periode (in dit geval vakantie niet-juli/augustus).

Mvg,
Maikel
Muggenzifterij!!
Steven

Bericht door Steven »

Frank schreef:Wijzigingen bij het spoor zijn in vele landen op de tweede zondag van decmeber, of vergis ik me? Iemand eigenlijk een idee hoe dit historisch gegroeid is?
is een afspraak tussen de meeste europese spoorwegen (vooral van belang voor diensten die de grenzen negeren)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

MaiKeg schreef:En waarom kan het spoor zijn DR dan ook niet gewoon aanpassen op 24 december? Waarom moet De Lijn zich aanpassen aan de NMBS en niet andersom? Het lijkt me overigens ook allesbehalve logisch om in een periode dat er een maximum aan bussen en trams rijdt ineens alles van de één op de andere dag overhoop te gooien, daarom dat De Lijn ook kiest voor een wijziging bij overgang naar een andere periode (in dit geval vakantie niet-juli/augustus).
De wijzigigingsdatum van de treindienstregeling is een afspraak tussen alle Europese spoorwegen. Die verander je dus niet zo maar. Een probleem bij het wijzigen van de dienstregeling is dat reserveringen e.d. voor de nieuwe dienstregeling soms pas een paar weken voor die datum gedaan kunnen worden, afhankelijk van waneer de dienstregeling voor de treinen die je wilt gebruiken definitief is en de treinen reserveerbaar zijn gemaakt. Bovendien kun je niet 's winters al je zomervakantie plannen. Daarom heeft men afgesproken de wijziging naar de winter te verschuiven. De datum begin december is ook een compromis: de keus was tussen begin december en begin januari: begin januari omdat dat een heel rustige operiode is, vlak na de feestdagen enz.; begin december omdat dat net voor een drukkere periode is, waarin er bij sommige spoorwegen sowieso nog wat wijzigingen zijn (de SNCF b.v. had altijd eind november nog wijzigingen). De keus is toen gevallen op begin december. Afgesproken is dat dat nog steeds naar begin januari kan verschuiven als zou blijken dat het tot te veel problemen zou leiden. Je zou denken dat het probleem voor de zomervakanties zich nu zou voordoen voor de drukke dagen rondom kerst (de wintersport begint dan al), maar ik vermoed dat dat is meegevallen.
In ieder geval moet je niet van de NMBS verwachten dat die zo maar eenzijdig de wijzigingsdatum gaat verschuiven.

Groetjes,

Rian
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vandaag stond er nog een artikel in HLN over een vrouw dat dagelijks 4 uur en 40 minuten onderweg was tussen Oudenaarde en Zaventem (dorp), een traject van 70 km. Ik kan zeker bijspringen bij de reactie van de NMBS dat ze niet met iedere pendelaar rekening kunnen houden, zeker niet met een pendelaar die Oudenaarde - Zventem doet. Hoeveel mensen reizen er nu op dit traject. Het is vooral belangrijk goede verbindingen te hebben met Brussel, waar de meeste pendelaars heen moeten!
nicken

Bericht door nicken »

Trainspotterke schreef:Vandaag stond er nog een artikel in HLN over een vrouw dat dagelijks 4 uur en 40 minuten onderweg was tussen Oudenaarde en Zaventem (dorp), een traject van 70 km. Ik kan zeker bijspringen bij de reactie van de NMBS dat ze niet met iedere pendelaar rekening kunnen houden, zeker niet met een pendelaar die Oudenaarde - Zventem doet. Hoeveel mensen reizen er nu op dit traject. Het is vooral belangrijk goede verbindingen te hebben met Brussel, waar de meeste pendelaars heen moeten!
Ik heb dat ook gelezen in de editie brugge van het HLN :D
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Trainspotterke schreef:Vandaag stond er nog een artikel in HLN over een vrouw dat dagelijks 4 uur en 40 minuten onderweg was tussen Oudenaarde en Zaventem (dorp), een traject van 70 km. Ik kan zeker bijspringen bij de reactie van de NMBS dat ze niet met iedere pendelaar rekening kunnen houden, zeker niet met een pendelaar die Oudenaarde - Zventem doet. Hoeveel mensen reizen er nu op dit traject. Het is vooral belangrijk goede verbindingen te hebben met Brussel, waar de meeste pendelaars heen moeten!
De gewijzigde sienstregeling van de stoptrein Brussel - Leuven heeft ervoor geziorgd dat zowel in Leuven als in Brussel de anasluitingen zijn verslechterd. Dat is een ietwat mager resultaat als er net een hoop infrastructuur klaar is gekomen. In Diegem werken b.v. veel mensen die niet per se uit Brussel komen en die worden nu eigenlijk weer de auto in gejaagd.

Groetjes,

Rian
Steven

Bericht door Steven »

nicken schreef:
Ik heb dat ook gelezen in de editie brugge van het HLN :D
en ik heb het effe naagezien in de spits is het te doen op minder dan 1u30 (ok is nog veel) maar samen heen en terug maakt dat 3 u en dus zeker geen 4u, passagiers blazen vele dingen graag op een uurtje er bij voor de sensatie is altijd leuk, waarmee ik niet wil zeggen dat die 3u aanvaardbaar is
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Wij zijn er hier ook slechter van geworden. Nu zitten er 2 minuten tussen de L-trein Brugge-Gent-St-Pieters en de IC E. Als je weet dat er daar in de spits nog een P-trein tussen zit en de IC E in 5 minuten (normaalgezien zijn het er 7) vertrekkensklaar richting Knokke moet staan, dan weet je dat dit niet goed afloopt. De 8005 (de ex-8006) is nu twee minuten vervroegd, maar nog altijd in vertraging. Ook die P-trein uit Maastricht is ook niet echt betrouwbaar. En dan nog met een 13 al de stopjes van Gent-St-Pieters tot in Brugge doen (gisteren hing er een 2738 voor de 13), waarschijnlijk dat de 13 daar absoluut niet tegen kan.

Wie nu van Kortrijk naar Oostende moet, doen er nog 4 minuten langer over. De IC C staat nu tien minuten te staan in Brugge, het hadden er met de nieuwe dienstregeling minder kunnen worden, maar blijkbaar worden het er meer, waarom weet ik niet.

En dat allemaal om een IC E over de L36 te laten gaan!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Jonathan schreef:Wij zijn er hier ook slechter van geworden. Nu zitten er 2 minuten tussen de L-trein Brugge-Gent-St-Pieters en de IC E. Als je weet dat er daar in de spits nog een P-trein tussen zit en de IC E in 5 minuten (normaalgezien zijn het er 7) vertrekkensklaar richting Knokke moet staan, dan weet je dat dit niet goed afloopt. De 8005 (de ex-8006) is nu twee minuten vervroegd, maar nog altijd in vertraging. Ook die P-trein uit Maastricht is ook niet echt betrouwbaar. En dan nog met een 13 al de stopjes van Gent-St-Pieters tot in Brugge doen (gisteren hing er een 2738 voor de 13), waarschijnlijk dat de 13 daar absoluut niet tegen kan.

Wie nu van Kortrijk naar Oostende moet, doen er nog 4 minuten langer over. De IC C staat nu tien minuten te staan in Brugge, het hadden er met de nieuwe dienstregeling minder kunnen worden, maar blijkbaar worden het er meer, waarom weet ik niet.

En dat allemaal om een IC E over de L36 te laten gaan!
Ik heb inderdaad nog geen enkele keer gehad sinds de nieuwe dienstregeling dat we niet vlak achter de boemeltrein zitten. Vandaag was het weeral van dat, deze keer zelfs van voor Maria-Aalter! Het wordt dus eerder de regel dat we aan 60 km/u verder naar Brugge kunnen rijden! :roll:

Het feit dat de IC naar Oostende nu om .37 ipv .34 vertrekt is niet om de mensen te pesten, maar je kunt moeilijk de Knokke/Blankenberge en Oostende gelijktijdig laten buitenrijden, aangezien ze mekaars rijpad kruisen. De Knokke en Blankenberge vertrekken respectievelijk om .31 en .34, dus is het evident dat de Oostende om .37 vertrekt, rekening houdend met het feit dat de Knokke/Blankenberge één à twee minuten retard kan maken.
Plaats reactie