TKR schreef: ↑20 aug 2024, 15:48
Konden ze echt niet in Nederland vertrekken dan en de rit wat versnellen?
Wij zouden dat misschien wel willen, maar ik vermoed dat ze eerder mikken op Nederlandse klanten dan op Belgische/Britse. Vanuit Nederland zijn dan ook altijd speciale nachttreinen blijven rijden naar wintersportgebieden in Oostenrijk/Tirol, pas nu is die concurrentie zo goed als weggevallen (mogelijk nog occasioneel de Austria Express van de Treinreiswinkel?).
Ik denk dat het ook geen omweg is vanuit Utrecht naar Keulen in vergelijking vanuit Brussel, over de klassieke lijn.
Ook de NMBS liet haar laatste Treski nachttrein (Austria Express) in 2015-2016 vanuit Brussel eerst vertrekken richting Nederlandse stations om dan naar Oostenrijk te rijden.
In Frankrijk hebben ze al grote moeilijkheden om een fatsoenlijk pad voor een nachttrein te krijgen (richting Provence / Barcelona). Naar de Franse Alpen is er al concurrentie met de rechtstreekse Eurostar/Thalys Sneeuw vanuit Brussel, en ik denk dat de Nederlanders liever naar Oostenrijk gaan.
Ik vermoed dat ze voor deze trein verder gaan samenwerken met GreenCityTrip, die zich altijd gericht heeft op Nederlandse klanten, zowel voor citytrips als wintersportbestemmingen.
voor zo'n €180 neem je om 16u20 de ICE naar Munchen-Ost en neem je daar de NightJet naar Venetie. Dan kom je lekker aan 8u30 's ochtends...
Dan heb je een opeenvolging van vier lange treinen met overstaptijden van 12, 9 en 16 minuten wat je in Duitsland gegarandeerd je nachttrein doet missen, en dan ben je geld van je ES-ticket kwijt en kun je ergens in een station overnachten en een dagticket kopen

Een nachttrein bestaat juist om dat soort gedoe te voorkomen, zeker bij de meerderheid van de mensen, die weglopen zodra ze beseffen dat ze mogelijk dat soort dingen moeten uitzoeken.
[AANVULLING] Brussel is ook heel handig als vertrekpunt om materiaal uit te wisselen met de nachttrein Brussel-Berlijn-Praag.