werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 14 aug 2024, 20:09 De kruisingen van L161 met L25 in Schaarbeek zijn dacht ik te berijden aan 100 km/h. Of is dit een ander type kruising,...?
Dat is de uitzondering die de regel bevestigt :wink:
Die kruisingen met tongen vragen dan ook heel veel onderhoud. Helaas was het daar niet mogelijk om ze te vervangen door wissels zonder enorm in te boeten aan mogelijke reiswegen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 14 aug 2024, 20:54 Dat is de uitzondering die de regel bevestigt :wink:
Die kruisingen met tongen vragen dan ook heel veel onderhoud. Helaas was het daar niet mogelijk om ze te vervangen door wissels zonder enorm in te boeten aan mogelijke reiswegen.
Maar wanneer je ze vervangt door twee wissels vrees ik dat je evenveel tongen hebt...Enig idee waarom deze tongen veel onderhoud vergen?
Sleet van puntstukken heb je dan weer niet bij de kruisingen.. :D
Theo
Groeten vanop de Heide
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik herinner me dat die wissels in de jaren 1970 als een belangrijke verbetering verkocht werden. Ik heb er zelfs nog eens een discussie over gehad met een ingenieur van de NMBS die beweerde dat de eerste in Halle lag, terwijl ik wel zeker was dat het in Manage was...
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 16 aug 2024, 19:09
Shrek schreef: 14 aug 2024, 20:54 Dat is de uitzondering die de regel bevestigt :wink:
Maar wanneer je ze vervangt door twee wissels vrees ik dat je evenveel tongen hebt...Enig idee waarom deze tongen veel onderhoud vergen?
Het probleem is dat het bij kruisingen geen echte puntstukken zijn. Puntstukken zijn zodanig scherp dat ze geen heel grote krachten op de onderbouw en mechaniek zetten, de beweegbare tongen doen dat wel.
Eimai

Bericht door Eimai »

Wat met wissels met beweegbare punten? Hebben die gelijkaardige problemen als de kruisingen met tongen? Al liggen er daar maar weinig van natuurlijk, de enige die ik uit het hoofd weet liggen op lijn 4 (en waarschijnlijk de andere hsl's dan) en de wissels van 160 op lijn 36N.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Eimai schreef: 17 aug 2024, 01:23 Wat met wissels met beweegbare punten? Hebben die gelijkaardige problemen als de kruisingen met tongen? Al liggen er daar maar weinig van natuurlijk, de enige die ik uit het hoofd weet liggen op lijn 4 (en waarschijnlijk de andere hsl's dan) en de wissels van 160 op lijn 36N.
Zijn er wissels uitgerust aan 160km/h op L36N? Zijn die niet allemaal aan max 120 berijdbaar?
byter

Bericht door byter »

trainlovertje schreef: 17 aug 2024, 02:30
Eimai schreef: 17 aug 2024, 01:23 Wat met wissels met beweegbare punten? Hebben die gelijkaardige problemen als de kruisingen met tongen? Al liggen er daar maar weinig van natuurlijk, de enige die ik uit het hoofd weet liggen op lijn 4 (en waarschijnlijk de andere hsl's dan) en de wissels van 160 op lijn 36N.
Zijn er wissels uitgerust aan 160km/h op L36N? Zijn die niet allemaal aan max 120 berijdbaar?
Tussen Diegem en Zaventem zijn er die aan hoge snelheid (toegelaten snelheid is wel 150) berijdbaar zijn.
Herent lagen er ook maar die zijn niet meer in exploitatie en daar kan je dus ook niet meer wisselen tussen spoor A en B L36N.
Eimai

Bericht door Eimai »

byter schreef: 17 aug 2024, 09:35 Tussen Diegem en Zaventem zijn er die aan hoge snelheid (toegelaten snelheid is wel 150) berijdbaar zijn.
Herent lagen er ook maar die zijn niet meer in exploitatie en daar kan je dus ook niet meer wisselen tussen spoor A en B L36N.
Die wissels daar zijn wel degelijk voor 160, maar je moet op etcs rijden daarvoor om die snelheid te mogen (het heeft een reglementaire reden waarom de seinen 150 tonen)
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 16 aug 2024, 23:07
dentheo schreef: 16 aug 2024, 19:09
Het probleem is dat het bij kruisingen geen echte puntstukken zijn. Puntstukken zijn zodanig scherp dat ze geen heel grote krachten op de onderbouw en mechaniek zetten, de beweegbare tongen doen dat wel.
Ik weet niet of het nog in de reglementering staat van de treinbestuurder, maar ik meen me te herinneren dat "het verboden" of "ontraden"(indien mogelik) was om in wisselstraten te zanden en traktioneren. het eerste natuurlijk in verband met de smering van de glijstukken of rollers en het tweede voor de traktiekrachten van de wielen op de wisselnaalden of tongen ,alsook het gevaar vor slippen gezien het relatief kleiner contactoppervlak wiel/rail..Het zanden moesten trouwens altijd gemeld worden,wat veel kon vergeten worden door de treinbestuurders....
Steven

Bericht door Steven »

Het staat er nog steeds in dat je niet mag zanden in wisselstraten maar de kans er op neemt per decennia af daar er steeds meer en meer met motorstellen gereden word en er dus geen zanding meer aan boord is bij dat soort treinen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Je bedoelt een beweegbaar hartstuk vermoed ik.
Die beweegbare hartstukken zijn inderdaad ook gevoeligere onderdelen. Het grote verschil is hier dat deze hogesnelheidswissels met beweegbaar hartstuk maar op een beperkt aantal strategische plaatsen liggen. Deze toestellen krijgen heel intensief schouwing en onderhoud waardoor het niet tot defecten komt. Hetzelfde is technisch ook mogelijk voor kruisingen, maar dit soort "hypercare" op alle kruisingen voorzien is logistiek en financieel niet haalbaar. Kruisingen (op termijn) uitbreken en vervangen door gewone wissels is dus een veel betere oplossing.
rdv

Bericht door rdv »

De Rode Eurostartreinen hadden vandaag blijkbaar geen last van de aanrijding van een "beerkar" door een TGV InOui in Beclers (Doornik). Dat betekent dat deze niet omgeleid worden via L94. Maar via welke lijn(en) dan wel? L96 (Mons) - L97 (St Ghislain) - L78 (Doornik) - L94 naar Lille?
Shrek

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 27 aug 2024, 20:51 De Rode Eurostartreinen hadden vandaag blijkbaar geen last van de aanrijding van een "beerkar" door een TGV InOui in Beclers (Doornik). Dat betekent dat deze niet omgeleid worden via L94. Maar via welke lijn(en) dan wel? L96 (Mons) - L97 (St Ghislain) - L78 (Doornik) - L94 naar Lille?
De rode treinen moeten niet naar Lille, daarom is het voor deze treinen sneller om al in Antoing de HSL terug op te rijden. Ze moeten daarvoor langs Mons en Saint-Ghislain.
rdv

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 27 aug 2024, 21:20
rdv schreef: 27 aug 2024, 20:51 De Rode Eurostartreinen hadden vandaag blijkbaar geen last van de aanrijding van een "beerkar" door een TGV InOui in Beclers (Doornik). Dat betekent dat deze niet omgeleid worden via L94. Maar via welke lijn(en) dan wel? L96 (Mons) - L97 (St Ghislain) - L78 (Doornik) - L94 naar Lille?
De rode treinen moeten niet naar Lille, daarom is het voor deze treinen sneller om al in Antoing de HSL terug op te rijden. Ze moeten daarvoor langs Mons en Saint-Ghislain.
Dankuwel Shrek. Maar ook de treinen naar Lille kunnen in Antoing op de HSL, en dan zo via de driehoek bij Lequin naar Lille Europe. Dat is wellicht sneller dan de huidige omleiding, ook voor de TGVs en de Blauwe Eurostars?
Steven

Bericht door Steven »

Men heeft alles wat gespreid net om te zorgen dat het op 1 plaats niet te druk is bovenop het al bestaande verkeer.
Plaats reactie