Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

trainfan03 schreef: 28 aug 2024, 11:10 Dan zal het personeel van Antwerpen eerst opgeleid moeten worden voor M7s
Is dat niet sowieso de bedoeling, vroeg of laat?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: 28 aug 2024, 10:04 Omdat de trage IC's er 2x11min langer over doen, betekent dit dat meer dan een derde van de doorgaande capaciteit op L25 wordt gebruikt om de drie haltes Vilvoorde (6000 opstappers/weekdag), Nekkerspoel (2000 opstappers/weekdag) en Mortsel-Oude God (800 opstappers/weekdag) te bedienen met een IC-verbinding. Dit tegenover meer dan 30.000 doorgaande reizigers tussen Antwerpen en Brussel die gebaat zouden zijn bij een vergelijkbaar bedieningsniveau (4x/u snelle IC) als Gent-Brussel.
Waarom zal men de serie 33xx dan niet behouden als een snelle IC? Zijn er andere bezwaren die nog meespelen?
groentje

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Daarmee heb je nog steeds geen bediening van Mortsel-Oude-God en Vilvoorde (en Nekkerspoel), wat toch wel wat de bestaansreden is van deze trein. De reizigers van Antwerpen naar Brussel nemen wel de trein die een goed kwartier later vertrekt, maar slechts 5 minuten later aankomt...Enkel wanneer er een trein uitvalt of vol zit, ga je die mensen op de 'stop-IC' vinden.
Maar ik geef wel toe dat ik ook denk dat Mortsel-Oude-God hier de belangrijkste rol speelt, en Nekkerspel en desnoods zelfs Vilvoorde als noodoplossing kan wegvallen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 28 aug 2024, 20:31 Daarmee heb je nog steeds geen bediening van Mortsel-Oude-God en Vilvoorde (en Nekkerspoel), wat toch wel wat de bestaansreden is van deze trein. De reizigers van Antwerpen naar Brussel nemen wel de trein die een goed kwartier later vertrekt, maar slechts 5 minuten later aankomt...Enkel wanneer er een trein uitvalt of vol zit, ga je die mensen op de 'stop-IC' vinden.
Maar ik geef wel toe dat ik ook denk dat Mortsel-Oude-God hier de belangrijkste rol speelt, en Nekkerspel en desnoods zelfs Vilvoorde als noodoplossing kan wegvallen.
Akkoord, maar een snelle IC om de 30 minuten zoals vandaag is ook niet geweldig frequent. Waarom maken ze er dan niet drie snelle IC's van? Alleszins beter dan niets. Je gaat er een groot aantal reizigers een plezier mee doen.
Shrek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 aug 2024, 21:04 Akkoord, maar een snelle IC om de 30 minuten zoals vandaag is ook niet geweldig frequent. Waarom maken ze er dan niet drie snelle IC's van? Alleszins beter dan niets. Je gaat er een groot aantal reizigers een plezier mee doen.
Je doet die reizigers enkel een plezier als de spreiding met de andere treinen in orde is. Als ze 5 minuten na elkaar rijden heeft het geen enkele zin en kan je het personeel en rollend materieel beter elders inzetten.
Alleen is er in de huidige dienstregeling helemaal geen mogelijkheid om de spreiding van de snelle IC's 20/20/20 te maken, dus zal het voorlopig bij 2 snelle IC's blijven. Moest Mechelen ooit klaar geraken, de vertakking Otterbeek uitgebouwd worden en de flyovers aan Brussel-Noord er komen dan zie ik het wel eerder naar 4 IC's snelle IC's en 4S-treinen gaan. In dat geval heb je zo'n frequente bediening dat het nut van de trage IC's eigenlijk helemaal wegvalt.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 28 aug 2024, 13:27 Gezien men de M6 en M7 niet te veel door elkaar wil gebruiken lijkt het mij logisch dat alle Ic's op Antwerpen-Brussel dan ook 18+M6 worden.
Vind ik best een eigenaardige opmerking M7 zou toch identiek zijn aan M6...of toch bijna, dat was een eis bij de aanbesteding meen ik mij te herinneren.

Wat is de voornaamste reden dat men ze niet graag mengt?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 29 aug 2024, 19:20
Shrek schreef: 28 aug 2024, 13:27 Gezien men de M6 en M7 niet te veel door elkaar wil gebruiken lijkt het mij logisch dat alle Ic's op Antwerpen-Brussel dan ook 18+M6 worden.
Vind ik best een eigenaardige opmerking M7 zou toch identiek zijn aan M6...of toch bijna, dat was een eis bij de aanbesteding meen ik mij te herinneren.

Wat is de voornaamste reden dat men ze niet graag mengt?
De elektronica neem ik aan. Zoals de mogelijkheid om door de machinist alleen een remproef te laten uitvoeren is enkel voorzien indien de trein uit homogene M7 bestaat, steek er een ander rijtuig tussen en die optie vervalt al. Als je ze zuiver als M7 treinstellen gaat beschouwen kan je ze indelen als een motorstel.
trein9292

Bericht door trein9292 »

Vandaag nog eens een open brief van TreinTramBus en een aantal getroffen gemeenten:
https://treintrambus.be/blogberichten/o ... dutordoir/

Vooral dit is de nagel op de kop:
“Dit is de grootste verandering sinds 2014. Je mag verwachten dat de NMBS hierover tijdig en uitgebreid communiceert, maar aan die kant blijft het oorverdovend stil”.
TKR

Bericht door TKR »

Ik vraag me eigenlijk toch stiekem af of NS zoiets gezegd heeft tegen NMBS:
'ofwel doe je mee met onze snelle trein en deel je in de winst, ofwel doen we het alleen'.

Waarbij NMBS dus geen keuze heeft over wat er exact met deze trein gebeurt.
Ik kan me echt heel moeilijk voorstellen dat NMBS deze keuze zelf zou gemaakt hebben om hun hele binnenlandse net op de schop te zetten. Al zeker aangezien men hier de concurrentie probeert aan te gaan met Thalys, waar NMBS ook gewoon aandelen van bezit.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TKR schreef: 30 aug 2024, 10:45 Ik kan me echt heel moeilijk voorstellen dat NMBS deze keuze zelf zou gemaakt hebben om hun hele binnenlandse net op de schop te zetten. Al zeker aangezien men hier de concurrentie probeert aan te gaan met Thalys, waar NMBS ook gewoon aandelen van bezit.
Er is voldoende vraag naar verbindingen tussen Nederland en België. De huidige Benelux-treinen zijn op steeds meer dagen te klein en de rode Eurostars zijn ook behoorlijk vol.
Het probleem is hier meer dat de NMBS zichzelf klem gezet lijkt te hebben door enerzijds een overeenkomst met NS aan te gaan en anderzijds met de federale overheid, zonder voldoende lang van tevoren goed te kijken er voor al die treinen wel plaats is op de sporen. Ik zou denken en hopen dat dat minder slecht wordt als de werkzaamheden in en rond Mechelen verder gevorderd zijn. Verder lijkt me een volledig herontwerp van de dienstregeling op (met name) lijn 25 aan de orde, in plaats van aan de huidige structuur te blijven prutsen.
JPV

Bericht door JPV »

260689 schreef: 29 aug 2024, 18:40 E7008/E7009: 11xM4
E8008/E8009: 11xM4
bedankt, nog altijd hetzelfde dus.

Ondertussen een open brief op de site van de VRT met schetsing van de belangrijkste problemen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/30 ... reinreizi/
ronny

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef: 30 aug 2024, 13:48 [Verder lijkt me een volledig herontwerp van de dienstregeling op (met name) lijn 25 aan de orde, in plaats van aan de huidige structuur te blijven prutsen.
Ik ben eerder voorstander van semi-directe treinen over lijn 27 die als IC tussen Brussel en Mechelen rijden en vanaf Mechelen als stoptrein tot Antwerpen. Dat zal een verbetering zijn voor de pendel naar Brussel uit Duffel, Kontich-Lint en Hove. Ook voor het 875 meter van Mortsel-Oude-God gelegen Mortsel Liersesteenweg is dat een verbetering.
Steven

Bericht door Steven »

JPV schreef: 30 aug 2024, 14:08
260689 schreef: 29 aug 2024, 18:40 E7008/E7009: 11xM4
E8008/E8009: 11xM4
bedankt, nog altijd hetzelfde dus.

Ondertussen een open brief op de site van de VRT met schetsing van de belangrijkste problemen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/30 ... reinreizi/

Die beweren dus dat de ICNG al in de dienstregeling terug te vinden is. Dan mogen ze mij eens tonen waar juist? Ik heb Hafas van zowel België als Nederland nagekeken. Ik heb de app van nmbs Europe nagekeken en die trein geven ze niet weer. Dus is TTB voor zijn beurt aan het spreken? Of niet?

PS: zelfs na controle van de NS internationaal kan ik de trein niet vinden.
dovaere

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 30 aug 2024, 15:34 Die beweren dus dat de ICNG al in de dienstregeling terug te vinden is.
Ik heb dat nergens gelezen, ze hebben het over de gevolgen die al in de dienstregeling te vinden zijn.
Dus is TTB voor zijn beurt aan het spreken?
Het is juist de bedoeling van een belangengroep om zich uit te spreken voor iets definitief-definitief vastgebetonneerd is. Dus ook vanaf er iets dreigt beslist te worden. Dit is hier overduidelijk het geval.
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 aug 2024, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 30 aug 2024, 10:45 Ik vraag me eigenlijk toch stiekem af of NS zoiets gezegd heeft tegen NMBS:
'ofwel doe je mee met onze snelle trein en deel je in de winst, ofwel doen we het alleen'.

Waarbij NMBS dus geen keuze heeft over wat er exact met deze trein gebeurt.
Ik kan me echt heel moeilijk voorstellen dat NMBS deze keuze zelf zou gemaakt hebben om hun hele binnenlandse net op de schop te zetten. Al zeker aangezien men hier de concurrentie probeert aan te gaan met Thalys, waar NMBS ook gewoon aandelen van bezit.
Er is echt wel cliënteel genoeg voor de ICNG-B en de Eurostar hoor, daar gaan ze niet veel last van hebben.
Het idee achter de ICNG-B is op zich goed, maar dit toont nog maar eens aan dat er serieuze overbelastingen zijn op ons net. Uiteindelijk is investeren in extra infrastructuur de enige duurzame oplossing.
Plaats reactie