Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 30 aug 2024, 16:34 Er is echt wel cliënteel genoeg voor de ICNG-B en de Eurostar hoor, daar gaan ze niet veel last van hebben.
Het idee achter de ICNG-B is op zich goed, maar dit toont nog maar eens aan dat er serieuze overbelastingen zijn op ons net. Uiteindelijk is investeren in extra infrastructuur de enige duurzame oplossing.
Ik ga volledig akkoord dat er genoeg vraag is voor een 2e benelux, maar de manier waarop is duidelijk met de Nederlander in gedachten. Joepie, we rijden sneller want we stoppen niet meer in Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord en Brussel Zuid. Nederlanders geraken nu sneller naar Brussel. Maar is er gedacht aan de Belg uit Dendermonde, Leuven of Namen die naar Amsterdam wilt, nee dat die maar omrijden. Zo een non stop trein vreet veel meer capaciteit op dan een tragere trein die meer lijkt op de overige treinen op de lijn, maar het is niet alsof de NS zich zorgen maakt over de pendelaars tussen Antwerpen en Brussel of de mensen uit Mortsel.
Deze trein zou perfect adequaat zijn met stops in de overige Brusselse stations en Mechelen, maar NS moet kunnen showen met hun nieuwe snelle treintjes. Het verschil op de HSL zou vrij banaal zijn, dus om uit te pakken moeten die minder belangrijke Belgische stationnetjes er dan uit, die zijn geen belang voor hun.
Ik denk niet dat NMBS een trein op Antwerpen-Brussel vrijwillig zou opgeven voor deze nieuwe trein waar wss geen binnenlandse reizen meegemaakt mogen worden... Je ziet het verschil met lijn 36, daar compenseert men voor de veranderingen, Ezemaal gaat niet terug naar een uurdienst, maar krijgt een nieuwe trein, Mortsel mag toekijken hoe de ICNG het station voorbij raast.
TKR

Bericht door TKR »

Uiteindelijk is investeren in extra infrastructuur de enige duurzame oplossing.
volledig akkoord, maar laten we ook even rekening houden met de huidige realiteit.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 30 aug 2024, 17:41 Ik ga volledig akkoord dat er genoeg vraag is voor een 2e benelux, maar de manier waarop is duidelijk met de Nederlander in gedachten. Joepie, we rijden sneller want we stoppen niet meer in Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord en Brussel Zuid. Nederlanders geraken nu sneller naar Brussel. Maar is er gedacht aan de Belg uit Dendermonde, Leuven of Namen die naar Amsterdam wilt, nee dat die maar omrijden. Zo een non stop trein vreet veel meer capaciteit op dan een tragere trein die meer lijkt op de overige treinen op de lijn, maar het is niet alsof de NS zich zorgen maakt over de pendelaars tussen Antwerpen en Brussel of de mensen uit Mortsel.
Deze trein zou perfect adequaat zijn met stops in de overige Brusselse stations en Mechelen, maar NS moet kunnen showen met hun nieuwe snelle treintjes. Het verschil op de HSL zou vrij banaal zijn, dus om uit te pakken moeten die minder belangrijke Belgische stationnetjes er dan uit, die zijn geen belang voor hun.
Ik denk niet dat NMBS een trein op Antwerpen-Brussel vrijwillig zou opgeven voor deze nieuwe trein waar wss geen binnenlandse reizen meegemaakt mogen worden...
Meer stops voor de snelle Benelux passen momenteel niet in de dienstregeling. 1 extra stop in Brussel was wel gewenst, bij mijn weten ook door NS. Het is verder de NMBS zelf die besloten heeft dat ze de 3300 helemaal niet gaan rijden (al willen ze daar nog niet voor uitkomen) i.p.v. wel te rijden op de tijden dat het wel gaat. En ook is de NMBS zelf die besloten heeft dat binnenlandse reizigers in de snelle Benelux niet welkom zijn. Ze hebben ook zichzelf klem gezet door zowel het nieuwe beheerscontract te ondertekenen als een overeenkomst met NS over een extra trein naar Nederland al vanaf 2025, i.p.v. met die laatste nog een jaar of 2 te wachten.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 30 aug 2024, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 30 aug 2024, 21:02 Ze hebben ook zichzelf zelf klem gezet door zowel het nieuwe beheerscontract te ondertekenen als een overeenkomst met NS over een extra trein naar Nederland al vanaf 2025, i.p.v. met die laatste nog een jaar of 2 te wachten.
Zou er na de werken in Mechelen wel plaats zijn voor die extra IS-Snel + alle huidige treinen?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 30 aug 2024, 18:05
Uiteindelijk is investeren in extra infrastructuur de enige duurzame oplossing.
volledig akkoord, maar laten we ook even rekening houden met de huidige realiteit.
Hm, het is wel een beetje zoals met de actiegroepen: wij voorstanders van het spoorvervoer moeten niet wachten op voldongen feiten (die inderdaad alle kans hebben om tegen te vallen), hoe eerder en hoe harder we op tafel slaan, zoveel te meer kans hebben we dat er toch iets uit de brand te slepen valt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Elgar

Bericht door Elgar »

dovaere schreef: 30 aug 2024, 21:21 Zou er na de werken in Mechelen wel plaats zijn voor die extra IS-Snel + alle huidige treinen?
In december gaat spoor 8 in Mechelen buiten dienst. Hierdoor zal een trein komende van Brussel op L25 pas het station kunnen binnenrijden als de voorliggende trein het station verlaten heeft. De introductie van deze nieuwe trein naar Nederland valt ongelukkig binnen deze fase van het stationsproject, waarbij er inderdaad minder capaciteit op L25 is.
Na 2 jaar zullen er opnieuw 2 perronsporen in de richting Brussel -> Antwerpen beschikbaar zijn.
Steven

Bericht door Steven »

Elgar schreef: 31 aug 2024, 15:16
dovaere schreef: 30 aug 2024, 21:21 Zou er na de werken in Mechelen wel plaats zijn voor die extra IS-Snel + alle huidige treinen?
In december gaat spoor 8 in Mechelen buiten dienst. Hierdoor zal een trein komende van Brussel op L25 pas het station kunnen binnenrijden als de voorliggende trein het station verlaten heeft. De introductie van deze nieuwe trein naar Nederland valt ongelukkig binnen deze fase van het stationsproject, waarbij er inderdaad minder capaciteit op L25 is.
Na 2 jaar zullen er opnieuw 2 perronsporen in de richting Brussel -> Antwerpen beschikbaar zijn.
Ik vermoed dat spoor 11 nog iets frequenter dan nu zal gebruikt worden richting Antwerpen (op de momenten het kan) om de Benelux/eurostar/ICNG te laten rijden waarbij enkel de Benelux een stop zal hebben.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

De NMBS doet er goed aan om van deze fel gecontesteerde plannen af te zien, en de status-quo te houden. 1x/u Beneluxtrein volstaat met haltering in de tussenliggende stations. Snelheid is voor een aanzienlijk deel van de reizigers geen drijfveer, eerder de lage prijzen zijn doorslaggevend. Hopelijk denkt ook onze toekomstige minister van Mobiliteit er zo over en wordt het beheerscontract aangescherpt zodat binnenlandse reizigers tevens onvoorwaardelijk op alle internationale verbindingen toegelaten worden.
desirootje

Bericht door desirootje »

Hoe moeilijk zou het zijn om de huidige regels rond rijpaden te veranderen. Ik ben er onlangs achter gekomen dat in NL de hoofdspoor concessie voorrang heeft op internationale treinen. Ik weet dat daar ook niet alles rozengeur en maneschijn is, maar ik zou graag meer bescherming van het binnenlandse aanbod zien, want ik vrees dat dit nog maar het begin is. Herinner u eraan dat bijna elke concessiehouder uit Nederland en zelfs enkele nieuwe spelers een trein tussen Amsterdam en Parijs of Londen wou doen rijden, dit is niet het enige rijpad dat gaat sneuvelen, ik vrees voor Turnhout-Binche en de IC Antwerpen-Zaventem-Hasselt.
Ik weet trouwens ook dat deze vraag puur hypothetisch is, ik betwijfel dat de politiek het probleem inziet en nog meer dat ze er iets aan zouden willen doen. Ik kan enkel hopen...
260689

Bericht door 260689 »

NS profileert de snelle Benelux als snel, maar m'n vergeet de talrijke snelheidsbeperkingen op de HSL-Zuid. Benieuwd hoeveel de snelle en trage Beneluxen zullen afgeschaft worden per dag omdat het in NL te warm, te koud, te nat, .... is. Was er geen mogelijkheid om de trage Benelux vanuit Brussel-Noord te laten vertrekken ipv de zuid?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 31 aug 2024, 17:25 Ik weet dat daar ook niet alles rozengeur en maneschijn is, maar ik zou graag meer bescherming van het binnenlandse aanbod zien, want ik vrees dat dit nog maar het begin is.
Dat is waar. Die voorrangsregel voor internationale treinen moet herbekeken worden, of op zijn minst sterk beperkt worden via regelgeving. Ook voor nieuwe operatoren die de markt betreden.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS doet er goed aan om van deze fel gecontesteerde plannen af te zien
Hm, mag ik dat wat relativeren?
* "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
* "af te zien"? ik zou kunnen meegaan met "op te schorten totdat de werken in Mechelen uit de voeten zijn".
Niet alles wit-zwart zien, aub :)

Maar bovenal:
* er lijkt hier toch een consensus te groeien dat er doodgewoon meer spoorcapaciteit nodig is, zeker tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid, maar toch ook wel tussen Brussel-Noord en Antwerpen;
* noch het een noch het ander kan snel of gemakkelijk of goedkoop gerealiseerd worden. Er zijn dus moedige beslissingen nodig, op lange termijn, en daartoe is niemand bereid;
* de te nemen beslissingen liggen bij politici, en die denken enkel in de korte termijn tegenwoordig, en aan hun eigen carriere en herkiesbaarheid. De belangen van het volk en van het land zijn daarbij secondair. Inderdaad hebben bovenal VLD en NVA volstrekt geen belangstelling voor openbaar vervoer, vermoedelijk omdat ze niemand in huis hebben die er ook maar een greintje zicht op heeft. Als ik eventjes in de politieke hoek mag gaan: volgens mij laten ze hier een mooie opening voor Vlaams Belang. Alleen weet ik niet zeker of die veel meer belangstelling of vakkennis beschikbaar hebben...
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 aug 2024, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 31 aug 2024, 17:33
desirootje schreef: 31 aug 2024, 17:25 Ik weet dat daar ook niet alles rozengeur en maneschijn is, maar ik zou graag meer bescherming van het binnenlandse aanbod zien, want ik vrees dat dit nog maar het begin is.
Dat is waar. Die voorrangsregel voor internationale treinen moet herbekeken worden, of op zijn minst sterk beperkt worden via regelgeving. Ook voor nieuwe operatoren die de markt betreden.
...of enkel voorrang voor internationale rijpaden als deze trein toegankelijk is met binnenlandse vervoerbewijzen :D
Steven

Bericht door Steven »

Maak u geen zorgen, de voorrang voor internationale treinen is heel beperkt. Als je twijfelt moet je eens meekomen met de Benelux, Zowel in België als Nederland krijgen we geregeld binnenlandse treinen voor ons. Zelfs als die veel meer stoppen waardoor de vertraging voor de internationale trein ontploft want in het volgende grote knooppunt doet men dan weer hetzelfde. Deze week nog van 2 naar 26 minuten tussen Brussel en Amsterdam waarvan de eerste 12 minuten in Brussel al werden verkregen. Dat is dan nog een trein waar je WEL met je gewone ticket gebruik van kan maken. Dus bezin eer je begint voor je zoiets begint te roepen. Waarom denk je dat de Benelux zo’n slechte reputatie heeft op vlak van stiptheid?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 18:36 * "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
Reizigersbelangenvereniging TreinTramBus schreef een open brief aan Sophie Dutordoir.

Ondertekenden deze brief:

Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde
Erik Broeckx, burgemeester Mortsel
Jacques Chabot, burgemeester Waremme
Kris Declercq, burgemeester Roeselare
Koen Kennis, schepen van mobiliteit Antwerpen
Björn Prasse, burgemeester Blankenberge
Ann Schrijvers, burgemeester Zutendaal
Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus
Plaats reactie