Ik ga volledig akkoord dat er genoeg vraag is voor een 2e benelux, maar de manier waarop is duidelijk met de Nederlander in gedachten. Joepie, we rijden sneller want we stoppen niet meer in Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord en Brussel Zuid. Nederlanders geraken nu sneller naar Brussel. Maar is er gedacht aan de Belg uit Dendermonde, Leuven of Namen die naar Amsterdam wilt, nee dat die maar omrijden. Zo een non stop trein vreet veel meer capaciteit op dan een tragere trein die meer lijkt op de overige treinen op de lijn, maar het is niet alsof de NS zich zorgen maakt over de pendelaars tussen Antwerpen en Brussel of de mensen uit Mortsel.Shrek schreef: ↑30 aug 2024, 16:34 Er is echt wel cliënteel genoeg voor de ICNG-B en de Eurostar hoor, daar gaan ze niet veel last van hebben.
Het idee achter de ICNG-B is op zich goed, maar dit toont nog maar eens aan dat er serieuze overbelastingen zijn op ons net. Uiteindelijk is investeren in extra infrastructuur de enige duurzame oplossing.
Deze trein zou perfect adequaat zijn met stops in de overige Brusselse stations en Mechelen, maar NS moet kunnen showen met hun nieuwe snelle treintjes. Het verschil op de HSL zou vrij banaal zijn, dus om uit te pakken moeten die minder belangrijke Belgische stationnetjes er dan uit, die zijn geen belang voor hun.
Ik denk niet dat NMBS een trein op Antwerpen-Brussel vrijwillig zou opgeven voor deze nieuwe trein waar wss geen binnenlandse reizen meegemaakt mogen worden... Je ziet het verschil met lijn 36, daar compenseert men voor de veranderingen, Ezemaal gaat niet terug naar een uurdienst, maar krijgt een nieuwe trein, Mortsel mag toekijken hoe de ICNG het station voorbij raast.