Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Dan heeft Waremme meer te klagen, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat zij erop vooruit gaan. De rechtstreekse verbinding wordt meer dan 10' trager door de omweg via Brussels-Airport (wat dan ook weer een voordeel is voor sommigen...), en de doortrekking van de S-trein naar Landen zorgt de facto voor een bijkomende treinverbinding die er vandaag niet is. Toch snap ik de ontevredenheid, de meerderheid van de reizigers gaat nu eenmaal niet wekelijks naar de luchthaven...
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik blijf de hypocrisie grappig vinden.
NMBS heeft verklaard dat reizigers uit Sint-Niklaas makkelijk via Antwerpen naar Brussel kunnen geraken als de rechtstreekse verdwijnt.
Nu blijkt dat er 1/4 IC-treinen daar geschrapt zullen worden, waardoor die verbinding dus 25% capaciteit verliest en (potentieel) alle reizigers van een andere ingekorte verbinding er bij zal krijgen. Courage!
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Maar op de dag van vandaag rijdt er dus elk uur een rechtstreekse trein tussen Genk en Blankenberge. Aangezien die niet 100% bezet vanaf Genk, heeft Genk geen gebrek aan capaciteit naar de kust.jan_olieslagers schreef: ↑01 sep 2024, 17:58 Ook: zoals reeds werd gesteld, vooral belangrijk is de verbinding Genk-Brussel, en die blijft behouden. Op werkdagen zie ik niet zoveel mensen de verre reis naar Brugge of naar de kust ondernemen. Wel akkoord dat er bij de extra treinen naar de kust wel eens eentje uit Genk had mogen vertrekken, voor vandaag zag ik er twee van Tongeren naar Oostende en v.v., dan heeft Genk toch ruim zoveel potentieel, lijkt me.
Vanaf december is natuurlijk een andere zaak. Ik herinner me uit de tijd dat er in Genk enkel de IC Genk - Brussel - Aalst - Gent reed, de Limburgse ICT's vanuit Genk via Landen naar de kust reden. Tongeren had toen geen ICT-bediening, maar wel de rechtstreekse IC Tongeren - Blankenberge/Knokke.
Afwachten op de dienstregeling van toeristentreinen voor volgende zomer dus.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Die verbinding is vooral voor Luik belangrijk, Luik was immers de laatste grote Belgische stad zonder rechtstreekse trein naar de luchthaven. En laten we eerlijk zijn, voor reizigers naar de luchthaven is een rechtstreekse verbinding nog een stuk belangrijker dan voor pakweg een dagtripper uit Genk die Brugge wil bezoeken.groentje schreef: ↑01 sep 2024, 19:50 Dan heeft Waremme meer te klagen, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat zij erop vooruit gaan. De rechtstreekse verbinding wordt meer dan 10' trager door de omweg via Brussels-Airport (wat dan ook weer een voordeel is voor sommigen...), en de doortrekking van de S-trein naar Landen zorgt de facto voor een bijkomende treinverbinding die er vandaag niet is. Toch snap ik de ontevredenheid, de meerderheid van de reizigers gaat nu eenmaal niet wekelijks naar de luchthaven...
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Die zit ook al in de internationale routeplannertrainlovertje schreef: ↑01 sep 2024, 20:27 Afwachten op de dienstregeling van toeristentreinen voor volgende zomer dus.

E18141 Tongeren - Oostende (via Hasselt en Aarschot, geen stop te Leuven)
E18142 Tongeren - Oostende (via Hasselt en Aarschot, geen stop te Leuven)
Raar maar waar zie ik geen EXPs meer vanuit Hasselt zelf als beginstation (over Landen), maar misschien moeten die nog toegevoegd worden!
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Waremme behoudt nog een aantal rechtstreekse spitstreinen die op 54/55 minuten in Brussel-Noord zijn (527/7400/7401).groentje schreef: ↑01 sep 2024, 19:50 Dan heeft Waremme meer te klagen, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat zij erop vooruit gaan. De rechtstreekse verbinding wordt meer dan 10' trager door de omweg via Brussels-Airport (wat dan ook weer een voordeel is voor sommigen...), en de doortrekking van de S-trein naar Landen zorgt de facto voor een bijkomende treinverbinding die er vandaag niet is. Toch snap ik de ontevredenheid, de meerderheid van de reizigers gaat nu eenmaal niet wekelijks naar de luchthaven...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Nee, dit is principieel. De NMBS heeft een opdracht van openbare dienst en een commerciële opdracht. Volgens het contract van openbare dienst mogen de commerciële activiteiten niet ten koste gaan van de openbare dienst.Klassiekje schreef: ↑01 sep 2024, 13:27 Dit is gewoon gezeur in de marge zoals er elke keer is bij een wijziging (geleid door enkele populistische politici want verkiezingen in het zicht.)
Ik denk dat we het erover eens zijn dat de invoering van de IC-Snel leidt tot een degradatie van het binnenlands aanbod op lijn 25 (over oost-west kunnen we discussiëren).
Dutordoir is gewoon erg onhandig geweest door in 2022 twee contracten te tekenen met verplichtingen die elkaar uitsluiten: een Memorandum of Understanding met de Nederlanders over de invoering van de IC-Snel en een contract van openbare dienst met de Federale Staat met daarin de verplichting om van maandag t/m vrijdag 4 IC's tussen Brussel en Antwerpen te rijden.
Infrabel heeft diverse keren gewaarschuwd dat het niet zou passen, maar die waarschuwingen werden genegeerd.
Op 6 september beslist de RvB NMBS over de invoering van de IC-Snel.De leden ervan hebben tot nu toe geen "businessplan" voor de invoering van de IC Snel gekregen, dus ze weten niet uit welke middelen de onvermijdelijke aanloopverliezen worden betaald. De bestuursleden volgen de CEO meestal nogal braaf, maar deze keer mag mevr. Dutordoir toch enkele kritische vragen verwachten ...
Overigens gaan er ook geruchten dat Dutordoir de hele uitbreiding van het aanbod wil afvoeren en opnieuw wil onderhandelen met de nieuwe regering.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Zou er dan niemand uit die streek op de luchthaven werken?de meerderheid van de reizigers gaat nu eenmaal niet wekelijks naar de luchthaven...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Jawel, op de luchthaven van Bierset.jan_olieslagers schreef: ↑01 sep 2024, 22:52Zou er dan niemand uit die streek op de luchthaven werken?de meerderheid van de reizigers gaat nu eenmaal niet wekelijks naar de luchthaven...
De meerderheid van de reizigers uit Borgworm werkt alleszins niet op Brussels Airport.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Gelukkig worden er niet alleen treindiensten aangeboden voor de meerderheid :+
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Als je 200 miljoen minder gaat krijgen van de toekomstige regering dan afgesproken met de huidige regering gaat dat gevolgen hebben. Gaat de NMBS 200 miljoen meer mogen lenen of moet er minder uitgegeven worden ? Er zal een aanpassing aan het beheerscontract moeten komen. Het niet uitbreiden van de dienstregeling is dan een eerste besparingsmaatregel.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Eerder uitstellen in de tijd van de voorziene investeringen en uitbreidingen. En dan nog...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
De geruchten blijken ook in een interne nota te staan:
NMBS schroeft ambitieuze plannen terug en wil uitbreiding treinaanbod uitstellen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/04 ... ng-treina/
NMBS schroeft ambitieuze plannen terug en wil uitbreiding treinaanbod uitstellen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/04 ... ng-treina/
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
En zeer concreet zou dat op het volgende neerkomen (rood = zeker in het voorstel, oranje = mogelijk ook als randeffect), bijna alles wat middelen of personeel kost dus weg. Laten we hopen dat er toch nog een kentering kan komen...
- Latere vertrekken S-net Brussel op vrijdag en zaterdag (S1, S2, S3 enkel op vrijdag en een stuk vroeger dan de rest, S8, S10), meestal tot ruim na 1 u in Brussel-Centraal
- S3 rijdt op zaterdag tussen Dendermonde en Brussel-Zuid (er staat wel niet bij wat er dan met de IC Lokeren-Brussel-Gent gebeurt die nu ongeveer in dat rijpad zit)
- S4 rijdt het hele weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- Bijkomende IC in het weekend tussen Luik-Guillemins en Brussel-Zuid, via HSL en met stops in Ans en Leuven
- Bijkomende IC in het weekend tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Centraal (doortrekking huidige Antwerpen - Brussel)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur
- S63 Charleroi - Erquelinnes rijdt op zaterdag elk uur (Maubeuge lijkt elke twee uur te blijven)
- Latere vertrekken S-net Antwerpen op vrijdag (S1, S32 noord, S33 en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid en S34 tot na 23 u) en zaterdag (S1, S32 noord en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid tot ca. 23 u, S53 tot middernacht)
- Beperking IC Kortrijk - Brussel - Sint-Niklaas tot Dendermonde in de week (en beperkt tot het stukje Brussel-Zuid - Dendermonde in het weekend)
- S34 Antwerpen - Lokeren rijdt tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (met bediening van alle haltes) en een keer per uur verder tot Dendermonde als vervanging van de geschrapte IC (twee keer in de spits)
- IC Leuven - Aarschot - Antwerpen rijdt ook tijdens het weekend
- IC Antwerpen - Heist-ODB - Hasselt - Luik verliest z'n stop in Aarschot in het weekend, zelfde bediening als tijdens de week
- S51 Eeklo - Gent - Ronse rijdt op zondag elk uur
- L31 Hasselt - Mol rijdt op zondag elk uur
- S33 Antwerpen - Mol rijdt een keer per uur in het weekend
- IC Antwerpen - Turnhout krijgt door de S33-bediening in het weekend hetzelfde stoppatroon als tijdens de week
- Nieuwe "snelle" Benelux Brussel - Amsterdam
- Terugkeer van 6 P's die o.v.w. corona geschrapt waren (onder meer van/naar Châtelet)
- S6 krijgt meer keertijd in Schaarbeek, S19 in Châtelet (onduidelijk of dat met of zonder reizigers is)
Juni 2025
- S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161, stoppatroon op L161 te bevestigen)
- S6 rijdt twee keer per uur tijdens de week tussen Denderleeuw en Edingen
- S7 Halle - Vilvoorde rijdt twee keer per uur, deels ter compensatie wegvallen S4 (waarvan 1x door tot Hofstade en Mechelen)
- S8 rijdt ook tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (stoppatroon op L161 te bevestigen)
- S3 definitief beperkt tot Dendermonde - Brussel-Zuid als gevolg van de uitgebreide S8
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Jammer, erg jammer, want dat waren nuttige projecten. Ik sluit niet uit dat de NMBS-directie uitgaat van een nieuwe regering die vindt dat zij met minder middelen meer moet doen. Het genoemde personeelstekort is er plaatselijk wel, maar wordt nu aangedikt om de strategische keuze te verbloemen.
Dat wordt een spannende vergadering morgen, met IC-Snel, gevolgen voor het binnenlandse aanbod en dit uitstel op de agenda ...
Dat wordt een spannende vergadering morgen, met IC-Snel, gevolgen voor het binnenlandse aanbod en dit uitstel op de agenda ...