Vreemde dienstregling...

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
K V B

Vreemde dienstregling...

Bericht door K V B »

Ik ben deze week weer eens in mijn heimat. Ik moet een weekje wat werk uitvoeren in Eigenbrakel, en logeer bij mijn ouders in Aalter. Aalter - Eigenbrakel met de trein gaat eigenlijk verassend vlot.

Mijn zus woont in Bellem. Dus vandaag ga ik als ik klaar ben misschien wel terug naar Bellem, ipv. Aalter, om mijn petekindjes nog eens te zien.

Maar als ik de dienstregling opzoek krijg ik vreemde dingen te zien.

Voor Eigenbrakel - Bellem laat de planner vrijwel alleen de volgende oplossing zien: IC Eigenbrakel - Brussel Zuid. Dan IC naar Aalter, dan terug met de L trein naar Bellem. De route die ik echter verwacth is Eigenbrakel - Brussel - Gent -Bellem.

Zoek ik Bellem - Eigenbrakel op dan krijg ik de verwachte kortste route: L trein naar Gent, IC naar Brussel en dan verder naar Eigenbrakel. Maar in de omgekeerde richting krijg je niet zoals men zou verwachten het spiegelbeeld. Wat is er hier aan de hand? Ik dacht dat in België de dienstregeling symmetrisch was?
4017-4018

Re: Vreemde dienstregling...

Bericht door 4017-4018 »

K V B schreef: 06 sep 2024, 08:36 Ik ben deze week weer eens in mijn heimat. Ik moet een weekje wat werk uitvoeren in Eigenbrakel, en logeer bij mijn ouders in Aalter. Aalter - Eigenbrakel met de trein gaat eigenlijk verassend vlot.

Mijn zus woont in Bellem. Dus vandaag ga ik als ik klaar ben misschien wel terug naar Bellem, ipv. Aalter, om mijn petekindjes nog eens te zien.

Voor Eigenbrakel - Bellem laat de planner vrijwel alleen de volgende oplossing zien: IC Eigenbrakel - Brussel Zuid. Dan IC naar Aalter, dan terug met de L trein naar Bellem. De route die ik echter verwacth is Eigenbrakel - Brussel - Gent -Bellem.

Zoek ik Bellem - Eigenbrakel op dan krijg ik de verwachte kortste route: L trein naar Gent, IC naar Brussel en dan verder naar Eigenbrakel. Maar in de omgekeerde richting krijg je niet zoals men zou verwachten het spiegelbeeld. Wat is er hier aan de hand? Ik dacht dat in België de dienstregeling symmetrisch was?
Ik denk dat de rit naar Bellem via Aalter het snelste is, in Gent ST-Pieters heb je 26 minuten overstaptijd tussen de L naar Brugge en de IC uit Brussel (15xx), en je neemt die een 3 4 haltes tot Bellem. In Aalter heb je 17 minuten overstaptijd tussen de 15XX en de L, maar daar moet je al bij de volgende halte uitstappen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Als je de 'normale reisweg' in de andere richting opzoekt, zie je dat de S1 uit Nijvel (reeks 175x) aankomt exact op het uur in Brussel-Zuid, terwijl de IC naar Oostende (reeks 5xx) reeds vertrekt om 4 minuten na het uur. Omdat de aansluiting van 4 minuten in het station van Brussel-Zuid te kort is, wordt die optie niet weergegeven. Als je reist naar Eigenbrakel, zouden er 8 minuten overstaptijd zijn, omdat de IC uit Oostende al aankomt :52. Ja, er is 0/30-symmetrie, maar wel met afwijking van enkele minuten, zeker in belangrijke knooppunten kan dat wat schelen.
260689

Bericht door 260689 »

K V B schreef: 06 sep 2024, 08:36 Ik ben deze week weer eens in mijn heimat. Ik moet een weekje wat werk uitvoeren in Eigenbrakel, en logeer bij mijn ouders in Aalter. Aalter - Eigenbrakel met de trein gaat eigenlijk verassend vlot.

Eigenbrakel - Bellem is via Aalter de kortste route om er te raken, anders is de wachttijd in Gent te lang waardoor je langer onderweg bent.

Ik heb dat ook al gehad met Hasselt - Muizen. Krijg ik verschillende routes die je zou denken dat dit niet zou mogen.

Eerste route is BV: met de E2630 Hasselt (v08u36) - Leuven - Mechelen (A09u52) en dan met de E2780 Mechelen (V10u22) - Muizen (A10u27).

Tweede route:

Is Hasselt - Brussel-Noord - Vilvoorde - Muizen.
trainlovertje
Contacteer:

260689 schreef: 06 sep 2024, 15:13 Eigenbrakel - Bellem is via Aalter de kortste route om er te raken, anders is de wachttijd in Gent te lang waardoor je langer onderweg bent.

Ik heb dat ook al gehad met Hasselt - Muizen. Krijg ik verschillende routes die je zou denken dat dit niet zou mogen.

Eerste route is BV: met de E2630 Hasselt (v08u36) - Leuven - Mechelen (A09u52) en dan met de E2780 Mechelen (V10u22) - Muizen (A10u27).

Tweede route:

Is Hasselt - Brussel-Noord - Vilvoorde - Muizen.
De kortste route is het zeker niet, misschien wel de snelste.
Verschil met de door jou aangehaalde routes is trouwens dat je je station van bestemming niet voorbijrijdt om er later alsnog uit te stappen, waardoor de door jou genoemde reiswegen wel zijn toegestaan, aangezien deze bij moment van vertrek in beginstation de snelste route is naar je bestemming.
K V B

Bericht door K V B »

Wat mij gewoon verbaasde was dat de snelste route heen zo anders was als terug. Je verwacht bij een goede symmetrische dienstregeling dat je op de terugweg gewoon dezelfde treinen neemt, maar in omgekeerde volgorde.

Dus als het heen L - IC - S1 is, dan verwacht je inderdaad in de mogekeerde richting S1 - IC - L.

Ik heb het dan aan een conducteur gevraagd, en die zij me dat het wat hem betreft geen probleem was om om te reizen via Aalter in dit geval.
trainlovertje
Contacteer:

K V B schreef: 09 sep 2024, 16:12 Ik heb het dan aan een conducteur gevraagd, en die zij me dat het wat hem betreft geen probleem was om om te reizen via Aalter in dit geval.
Dat is altijd een moeilijke kwestie, want er zijn TBG's die het toestaan en die het niet toestaan. Als de TBG op je eerste trein (tot Aalter) zegt dat het mag en de tweede zegt van niet, dan zit je met een probleem...

En zoals eerder uitgelegd zijn er dus kleine afwijkingen in de symmetrie, waardoor de terugreis niet altijd een spiegeling is van de heenreis, helaas. Gelukkig is dat in meer dan 95% van de reiswegen wel het geval.
desirootje

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 09 sep 2024, 17:55 Dat is altijd een moeilijke kwestie, want er zijn TBG's die het toestaan en die het niet toestaan. Als de TBG op je eerste trein (tot Aalter) zegt dat het mag en de tweede zegt van niet, dan zit je met een probleem...

En zoals eerder uitgelegd zijn er dus kleine afwijkingen in de symmetrie, waardoor de terugreis niet altijd een spiegeling is van de heenreis, helaas. Gelukkig is dat in meer dan 95% van de reiswegen wel het geval.
Meestal tonen ze wel begrip als je het vermeld. Ik moest eens via Brussel tussen Denderleeuw en Gent gaan door een afgeschafte trein, ik legde het uit aan de TBG en zij was zeer begripvol. "Het computertje accepteert het, dus ik ook" Een andere keer moest ik door een staking via Oudenaarde tussen Gent en Denderleeuw, de TBG keek me raar aan, maar na een korte uitleg accepteerde ze het ook.
trainlovertje
Contacteer:

desirootje schreef: 09 sep 2024, 18:02 Meestal tonen ze wel begrip als je het vermeld. Ik moest eens via Brussel tussen Denderleeuw en Gent gaan door een afgeschafte trein, ik legde het uit aan de TBG en zij was zeer begripvol. "Het computertje accepteert het, dus ik ook" Een andere keer moest ik door een staking via Oudenaarde tussen Gent en Denderleeuw, de TBG keek me raar aan, maar na een korte uitleg accepteerde ze het ook.
Begrijpelijk, daar gaat het om een 'afwijking' in dienstverlening. In zo'n geval heb ik inderdaad ook nog nooit iemand moeilijk weten doen. Maar als alles volgens het boekje verloopt, worden de regels ook vaker strenger toegepast.
Plaats reactie