European Sleeper

dovaere

Re: European Sleeper

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 06 sep 2024, 10:08
Steven schreef: 05 sep 2024, 13:10 Als een operator een licentie heeft om enkel goederen te doen is hij niet in orde :wink: maar dat zegt niets over welke locs men gebruikt zoals je hier ziet dat lineas een loc verhuurt om die slaaptrein te verzekeren.
En wie is dan de vervoerder bij European Sleeper (en de Orient Express)?
Voor de European Sleeper is dat bij mijn weten steeds Train Charter Services (TCS) (met een Traxx-loc van Lineas), zowel in België, Nederland als Duitsland. (Naar Tsjechië en andere landen dus in samenwerking met andere partners.)
TCS is naast NMBS en Eurostar(+Thalys) de enige andere vervoerder die zelf reizigerstreinen mag rijden in België.
rdv

Bericht door rdv »

Dank voor de toelichting. Ik vermoed dat de bestuurder dan ook van Lineas is (als de loc Lineas is), en heeft die dan een bijkomende opleiding om met reizigers te rijden? Of is de bestuurder TCS (European Sleeper) of NMBS (VSOE)?
Gydo

Bericht door Gydo »

rdv schreef: 06 sep 2024, 15:57 Dank voor de toelichting. Ik vermoed dat de bestuurder dan ook van Lineas is (als de loc Lineas is), en heeft die dan een bijkomende opleiding om met reizigers te rijden? Of is de bestuurder TCS (European Sleeper) of NMBS (VSOE)?
Bestuurder wordt net als conducteur geleverd door Train Charter Services.
rdv

Bericht door rdv »

Dankuwel, interessant.
Dus als Lineas Trots foto's post op sociale media "Wij verzorgen deze luxueuze VSOE" dan is dat met een korrel zout te nemen (ze verhuren enkel de loc aan NMBS).
Steven

Bericht door Steven »

Nog erger. Onderverhuurder want ze zijn geen eigenaar.
dovaere

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 22 aug 2024, 10:35 Ik zie nog twee extra mogelijkheden voor de omloop:
  • ofwel blijft de trein twee nachten ter plaatse in Venetië [...], zoals het dagschema dat de nachttrein van GreenCityTrip (tot afgelopen winter) reed. [...]
  • ofwel een rittenschema dat niet elke week hetzelfde is, maar wel past bij een verblijf van zaterdag tot zaterdag tijdens de Nederlandse voorjaarsvakantie en/of onze krokusvakantie. Dan wordt het wel wat onduidelijk om te verkopen.
Het dagschema staat beschikbaar, verkoop opent 24/9:
https://www.europeansleeper.eu/night-tr ... uck-venice

De trein gaat 7 keer heen een weer, vertrek 21/2 tot 12/3
Zoals ik al een beetje begon te denken, wordt het een combinatie van bovenstaande truukjes:
  • Vijf keer rijdt de trein tot Venetië en blijft daar telkens 3 nachten ter plaatse. Dit schema wordt ongeveer om de 9 dagen herhaald. Deze treinen bedienen dus zowel de markt van de short-ski als de city-trips naar Venetië en de andere steden onderweg, in de stijl van partner GreenCityTrip.
  • Daarbovenop zijn er ook nog twee extra vrijdagen (21 en 28 februari) waarop de trein enkel tot Innsbruck rijdt. Door daar te keren kan hij al op zaterdag terugrijden (en de vakantiegangers van een week eerder (14/2) terugbrengen). Deze 3 volle vakantieweken komen overeen met de verschillende Nederlandse voorjaarsvakanties, [CORRECTIE] en met de Belgische krokusvakantie.
Ook de kalender van de dagen in oktober/november wanneer de restaurantwagen op Brussel - Berlijn - Praag zal meerijden staat online:
https://www.europeansleeper.eu/dining-car
Laatst gewijzigd door dovaere op 11 sep 2024, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
stijn

Bericht door stijn »

En dus heb ik er tijdens de Belgische Krokusvakantie niets aan... terug met de auto dus... :-(
dovaere

Bericht door dovaere »

stijn schreef: 11 sep 2024, 14:09 En dus heb ik er tijdens de Belgische Krokusvakantie niets aan... terug met de auto dus... :-(
Ik was niet helemaal volledig.
In onze krokusvakantie valt:
  • de lange trip, beperkt tot Innsbruck:
    vrijdagavond 28 febrari vertrek, zaterdagavond 8 maart terugrit, zondag thuis
    Dus ook voor ons krokus-Belgen een volle week van 7 nachten ter plaatse
  • de korte trip, naar Innsbruck, Bolzano, Verona of Venetië:
    dinsdagavond 4 maart vertrek, zaterdagavond 8 maart terugrit, zondag thuis.
    Dat is dus voor mensen die vier dagen (ruim gemeten) willen skiën / ter plaatse zijn, drie nachten ter plaatse
Het is trouwens de eerste wintersport-nachttrein vanuit België na het stopzetten van de NMBS Treski (+Austria Express) in 2016.

Daarnaast rijdt de Eurostar Sneeuw in het skiseizoen elke zaterdag overdag rechstreeks van Brussel naar de Franse Alpen (en terug).
rdv

Bericht door rdv »

Naar de Franse Alpen is het veel goedkoper om een TGV Brussel/Lille - Lyon en dan een TER te nemen. Tijdsverschil is verwaarloosbaar, en vertrek/aankomsttijden zijn beter dan de Eurostar Sneeuw (vroeg vertrek uit Brussel, laat terug in Brussel). Bovendien veel goedkoper. Eventueel met een Ouigo van Tourcoing of Lille kan het nog goedkoper.

Voor Oostenrijk: NJ naar München en daar overstappen op de EC naar Innsbruck en Brenner, is dat geen optie?
stijn

Bericht door stijn »

rdv schreef: 12 sep 2024, 08:54 Naar de Franse Alpen is het veel goedkoper om een TGV Brussel/Lille - Lyon en dan een TER te nemen. Tijdsverschil is verwaarloosbaar, en vertrek/aankomsttijden zijn beter dan de Eurostar Sneeuw (vroeg vertrek uit Brussel, laat terug in Brussel). Bovendien veel goedkoper. Eventueel met een Ouigo van Tourcoing of Lille kan het nog goedkoper.

Voor Oostenrijk: NJ naar München en daar overstappen op de EC naar Innsbruck en Brenner, is dat geen optie?
Als je alleen met volwassenen rijst... ja...

Maar als je alleen met 2 kinderen reist... neen...
rdv

Bericht door rdv »

stijn schreef: 12 sep 2024, 09:38
rdv schreef: 12 sep 2024, 08:54 Naar de Franse Alpen is het veel goedkoper om een TGV Brussel/Lille - Lyon en dan een TER te nemen. Tijdsverschil is verwaarloosbaar, en vertrek/aankomsttijden zijn beter dan de Eurostar Sneeuw (vroeg vertrek uit Brussel, laat terug in Brussel). Bovendien veel goedkoper. Eventueel met een Ouigo van Tourcoing of Lille kan het nog goedkoper.

Als je alleen met volwassenen rijst... ja...

Maar als je alleen met 2 kinderen reist... neen...
Heb het altijd met twee kinderen gedaan, vind het aangenamer niet om 7 u in Brussel te moeten staan, of daar om 23u aan te komen.
Naar Oostenrijk ikzelf met baby van 2 jaar, en mij moeder die slecht te been is. Deel bagage was wel vooruit gestuurd.
stijn

Bericht door stijn »

rdv schreef: 12 sep 2024, 10:06 Heb het altijd met twee kinderen gedaan, vind het aangenamer niet om 7 u in Brussel te moeten staan, of daar om 23u aan te komen.
Naar Oostenrijk ikzelf met baby van 2 jaar, en mij moeder die slecht te been is. Deel bagage was wel vooruit gestuurd.
Als je je bagage op voorhand opstuurt... akkoord, maar met 3 valiezen, 1x skischoenen, 3 skihelmen en nog wat rommel stap ik niet graag over...
dovaere

Bericht door dovaere »

Bedankt voor de tips. Sowieso vullen een rechtstreekse trein en een keten van treinen met overstappen elkaar aan, afhankelijk van de voorkeuren van de reizigers.
Ik vind niet direct rechtstreekse TER's tussen Lyon en de streek van Bourg-Saint-Maurice.
[AANVULLING] Ik vind terug dat die enkel in de winter (namelijk op zaterdag) rijden.
rdv

Bericht door rdv »

stijn schreef: 12 sep 2024, 12:03
rdv schreef: 12 sep 2024, 10:06 Heb het altijd met twee kinderen gedaan, vind het aangenamer niet om 7 u in Brussel te moeten staan, of daar om 23u aan te komen.
Als je je bagage op voorhand opstuurt... akkoord, maar met 3 valiezen, 1x skischoenen, 3 skihelmen en nog wat rommel stap ik niet graag over...
Ik vermoed dat je zowiezo in Brussel en in je eindbestemming zowiezo moet overstappen, 1x extra neem ik er graag bij of geen 12u (of meer) in de auto met 2 kinderen te moeten zitten (waarvan ééntje wagenziek en de andere ieder uur naar toilet moet). We hadden één grote valies opgestuurd, kon 10 jaar geleden betrekkelijk goedkoop als je een Carte Voyageur bij de SNCF had.
Laatst gewijzigd door rdv op 12 sep 2024, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv

Bericht door rdv »

dovaere schreef: 12 sep 2024, 13:34
Bedankt voor de tips. Sowieso vullen een rechtstreekse trein en een keten van treinen met overstappen elkaar aan, afhankelijk van de voorkeuren van de reizigers.
Ik vind niet direct rechtstreekse TER's tussen Lyon en de streek van Bourg-Saint-Maurice.
[AANVULLING] Ik vind terug dat die enkel in de winter (namelijk op zaterdag) rijden.
We reisden altijd op zaterdag (ook de Eurostar is enkel op zaterdag). Toen waren er ook in de week rechtstreekse TERs denk ik.
Vanuit Lyon zijn er ook rechtstreekse TERs naar andere skigebieden in de Franse Alpen (rond Grenoble, Maurienne-vallei, ...).
Plaats reactie