Steve schreef: ↑05 sep 2024, 07:14
En zeer concreet zou dat op het volgende neerkomen (rood = zeker in het voorstel, oranje = mogelijk ook als randeffect), bijna alles wat middelen of personeel kost dus weg. Laten we hopen dat er toch nog een kentering kan komen...
- Latere vertrekken S-net Brussel op vrijdag en zaterdag (S1, S2, S3 enkel op vrijdag en een stuk vroeger dan de rest, S8, S10), meestal tot ruim na 1 u in Brussel-Centraal
- S3 rijdt op zaterdag tussen Dendermonde en Brussel-Zuid (er staat wel niet bij wat er dan met de IC Lokeren-Brussel-Gent gebeurt die nu ongeveer in dat rijpad zit)
- S4 rijdt het hele weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- Bijkomende IC in het weekend tussen Luik-Guillemins en Brussel-Zuid, via HSL en met stops in Ans en Leuven
- Bijkomende IC in het weekend tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Centraal (doortrekking huidige Antwerpen - Brussel)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur
- S63 Charleroi - Erquelinnes rijdt op zaterdag elk uur (Maubeuge lijkt elke twee uur te blijven)
- Latere vertrekken S-net Antwerpen op vrijdag (S1, S32 noord, S33 en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid en S34 tot na 23 u) en zaterdag (S1, S32 noord en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid tot ca. 23 u, S53 tot middernacht)
- Beperking IC Kortrijk - Brussel - Sint-Niklaas tot Dendermonde in de week (en beperkt tot het stukje Brussel-Zuid - Dendermonde in het weekend)
- S34 Antwerpen - Lokeren rijdt tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (met bediening van alle haltes) en een keer per uur verder tot Dendermonde als vervanging van de geschrapte IC (twee keer in de spits) - IC Leuven - Aarschot - Antwerpen rijdt ook tijdens het weekend
- IC Antwerpen - Heist-ODB - Hasselt - Luik verliest z'n stop in Aarschot in het weekend, zelfde bediening als tijdens de week
- S51 Eeklo - Gent - Ronse rijdt op zondag elk uur
- L31 Hasselt - Mol rijdt op zondag elk uur
- S33 Antwerpen - Mol rijdt een keer per uur in het weekend
- IC Antwerpen - Turnhout krijgt door de S33-bediening in het weekend hetzelfde stoppatroon als tijdens de week
- Nieuwe "snelle" Benelux Brussel - Amsterdam - Terugkeer van 6 P's die o.v.w. corona geschrapt waren (onder meer van/naar Châtelet)
- S6 krijgt meer keertijd in Schaarbeek, S19 in Châtelet (onduidelijk of dat met of zonder reizigers is)
Juni 2025 - S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161, stoppatroon op L161 te bevestigen) - S6 rijdt twee keer per uur tijdens de week tussen Denderleeuw en Edingen
- S7 Halle - Vilvoorde rijdt twee keer per uur, deels ter compensatie wegvallen S4 (waarvan 1x door tot Hofstade en Mechelen) - S8 rijdt ook tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (stoppatroon op L161 te bevestigen) - S3 definitief beperkt tot Dendermonde - Brussel-Zuid als gevolg van de uitgebreide S8
Wat niet in dat lijstje staat, maar wel was voorzien samen met de invoering van de snelle Benelux, is de tweede trein tussen Landen en Hasselt.
Laten we eigenlijk maar gewoon hopen dat die trein er ook niet komt, want het lijkt dat ze enkel de nadelige gevolgen willen doorvoeren, zijnde de invoering van de snelle Benelux met alle gevolgen van dien en de inkorting van de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tot Dendermonde.
Steve schreef: ↑05 sep 2024, 07:14
En zeer concreet zou dat op het volgende neerkomen (rood = zeker in het voorstel, oranje = mogelijk ook als randeffect), bijna alles wat middelen of personeel kost dus weg. Laten we hopen dat er toch nog een kentering kan komen...
Dit zagen we wel al even aankomen, en aangezien het anderhalf jaar duurt tussen aanwerving van een treinbestuurder en vanaf die inzetbaar is gaat er nog heel wat gebeuren om die plannen eind 2025 in te voeren.
Het is al een hele opgave om genoeg mensen te vinden die aan de opleiding willen beginnen, met gevolg dat de lat een stuk lager lijkt te liggen bij de sollicitatie waardoor precies de slaagpercentages in de opleiding ook ineengestort zijn. De job is gewoon niet meer aantrekkelijk genoeg in Vlaanderen in de huidige jobmarkt en als ze straks de pensioenleeftijd ook nog gaan verhogen zijn er veel treinbestuurder die eigenlijk ook niet veel meer reden hebben om nog te blijven. De toekomst ziet er niet goed uit.
Er gaan meer tb's weg dan dat er bijkomen. Als ik het niveau van 10j geleden vergelijk met het niveau van de afgelopen jaren, is de kwaliteit van de kandidaat bestuurders serieus gedaald.
Ik ben na 10j NMBS, iets meer dan een jaar geleden verhuisd van de reizigers naar de goederen, ik verdien er een pak meer, heb een auto, en zit niet meer elke dienst te racen tegen de klok die tikt. Enkel de gekke werkuren zijn de grootste factor om de stap niet te zetten vind ik.
Zolang NMBS hun bestuurders wegjaagt naar de privé zullen er tekorten blijven. Een marktconform loon zou al een stapje in de goede richting zijn, maar dan moeten ze iedereen al minstens €1.000 euro in de maand opslag geven. Ik denk niet dat er dan nog iets overblijft om chique stations of dure consultants te betalen.
Het moeilijke is natuurlijk dat er wellicht geen tussenoplossing is zoals als in de week met piekuurtreinen. Bijvoorbeeld 's morgens en 's avonds dan wel een rit heen- en terug extra. De 4XX rijdt nu ook niet de hele dag het volledige traject.
trainlovertje schreef: ↑05 sep 2024, 09:40
Wat niet in dat lijstje staat, maar wel was voorzien samen met de invoering van de snelle Benelux, is de tweede trein tussen Landen en Hasselt.
Laten we eigenlijk maar gewoon hopen dat die trein er ook niet komt, want het lijkt dat ze enkel de nadelige gevolgen willen doorvoeren, zijnde de invoering van de snelle Benelux met alle gevolgen van dien en de inkorting van de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tot Dendermonde.
Die extra trein naar Hasselt en de rechstreekse Luik-luchthaven zijn net wel positief. Laten we vooral hopen dat dat er wel komt zodat er toch nog iets van verbetering is...
Ik neem aan dat het traject van de 28XX dan in het weekend onveranderd blijft als ie niet wordt doorgetrokken naar Liège-G via HSL2, of rijdt ie tot Leuven omdat ie anders moet keren omdat de 22XX met de 23XX worden verbonden?
BVG1988 schreef: ↑05 sep 2024, 21:24
Ik neem aan dat het traject van de 28XX dan in het weekend onveranderd blijft als ie niet wordt doorgetrokken naar Liège-G via HSL2, of rijdt ie tot Leuven omdat ie anders moet keren omdat de 22XX met de 23XX worden verbonden?
Er is nergens sprake van een 28xx via HSL2, niet in de week en niet in het weekend.
BVG1988 schreef: ↑05 sep 2024, 21:24
Ik neem aan dat het traject van de 28XX dan in het weekend onveranderd blijft als ie niet wordt doorgetrokken naar Liège-G via HSL2, of rijdt ie tot Leuven omdat ie anders moet keren omdat de 22XX met de 23XX worden verbonden?
Er is nergens sprake van een 28xx via HSL2, niet in de week en niet in het weekend.
Ah, ik dacht dat de 28xx het rijpad van de 4xx ging innemen op HSL2 in het weekend, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd begrepen.
jan_olieslagers schreef: ↑31 aug 2024, 18:36
* "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
Reizigersbelangenvereniging TreinTramBus schreef een open brief aan Sophie Dutordoir.
Ondertekenden deze brief:
Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde
Erik Broeckx, burgemeester Mortsel
Jacques Chabot, burgemeester Waremme
Kris Declercq, burgemeester Roeselare
Koen Kennis, schepen van mobiliteit Antwerpen
Björn Prasse, burgemeester Blankenberge
Ann Schrijvers, burgemeester Zutendaal
Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus
Ondertussen heeft het Mechels gemeenteraadslid Thijs Verbeurght een petitie gestart tegen de achteruitgang van de bediening op de lijn Antwerpen-Brussel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240901_93901686
Ik vind het ook wel straf dat de NMBS, en/of de bevoegde minister, een paar jaar geleden spreekt over een halfuur frequentie overal (zelfs op zeer rustige lijnen) terwijl men in de praktijk Mortsel-Oude-God op een uurfrequentie zal laten terugvallen. Als men al niet in staat is de nodige investeringen te doen en voldoende personeel te vinden om een hoofdlijn als Antwerpen-Brussel op peil te houden, wat spreekt men dan van grote uitbreidingen van de frequentie elders (op niet hoofdassen)?
jan_olieslagers schreef: ↑31 aug 2024, 18:36
* "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
Reizigersbelangenvereniging TreinTramBus schreef een open brief aan Sophie Dutordoir.
Ondertekenden deze brief:
Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde
Erik Broeckx, burgemeester Mortsel
Jacques Chabot, burgemeester Waremme
Kris Declercq, burgemeester Roeselare
Koen Kennis, schepen van mobiliteit Antwerpen
Björn Prasse, burgemeester Blankenberge
Ann Schrijvers, burgemeester Zutendaal
Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus
Ondertussen heeft het Mechels gemeenteraadslid Thijs Verbeurght een petitie gestart tegen de achteruitgang van de bediening op de lijn Antwerpen-Brussel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240901_93901686
Ik vind het ook wel straf dat de NMBS, en/of de bevoegde minister, een paar jaar geleden spreekt over een halfuur frequentie overal (zelfs op zeer rustige lijnen) terwijl men in de praktijk Mortsel-Oude-God op een uurfrequentie zal laten terugvallen. Als men al niet in staat is de nodige investeringen te doen en voldoende personeel te vinden om een hoofdlijn als Antwerpen-Brussel op peil te houden, wat spreekt men dan van grote uitbreidingen van de frequentie elders (op niet hoofdassen)?
Ook niet overdrijven: Mortsel zou als geheel terugvallen op DRIE treinen per uur en niet één op de as Antwerpen-Brussel, ook die S1 is meer dan nuttig genoeg voor verplaatsingen naar Antwerpen en Mechelen en die paar honderd meter tussen de beide stations omdat L25 en L27 daar toevallig even uit elkaar gaan zullen ook niet het grote verschil maken. Met het verkeer van L15 erbij in totaal zelfs tot zes à zeven treinen per uur in de spits - veel plaatsen zouden er meteen voor tekenen. Wat het bredere plaatje natuurlijk niet minder betreurenswaardig maakt.
Mortsel mag inderdaad niet te vele klagen met 4 stations op zijn grondgebied die op wandelafstand van elkaar gelegen zijn. Er zijn steden die het met minder moeten doen.
Ik verwed er m'n kop op dat er nu nog een reactie zal komen van mensen voor wie de vervroeging naar 7.30 u goed uitkwam en die je destijds natuurlijk niet hoorde. Dat heb je natuurlijk met dat soort veranderingen - al durf ik aannemen dat de vraag voor een aankomst rond 8.30 u toch groter zal zijn.
Steven schreef: ↑06 sep 2024, 01:19
Mortsel mag inderdaad niet te vele klagen met 4 stations op zijn grondgebied die op wandelafstand van elkaar gelegen zijn. Er zijn steden die het met minder moeten doen.
4 stations ja, maar er worden er nooit meer dan 3 tegelijk bediend.
En op wandelafstand is ook relatief. Als je in Mortsel staat te wachten en je trein rijdt langs L27A direct naar Mortsel-Liersesteenweg, kan je een half uur wandelen. Stopt die in Oude God op L25, kan je ook 20 minuten wandelen. In beide gevallen is je trein dan al lang weg en kan je op de volgende wachten. Op voorwaarde dat je die verplaatsing al gemakkelijk kan maken, want slecht te been, kinderen bij of koffers bij en je wandeltijd is nog langer.
Enkel van Oude God naar Liersesteenweg duurt "maar" 10 minuten, of 2 tramhaltes. Maar als er last-minute van station gewisseld wordt ben je er ook al aan voor de moeite.
Laatst gewijzigd door Ducktape op 06 sep 2024, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.