Steve schreef: ↑05 sep 2024, 22:09 Ook niet overdrijven: Mortsel zou als geheel terugvallen op DRIE treinen per uur en niet één op de as Antwerpen-Brussel, ook die S1 is meer dan nuttig genoeg voor verplaatsingen naar Antwerpen en Mechelen en die paar honderd meter tussen de beide stations omdat L25 en L27 daar toevallig even uit elkaar gaan zullen ook niet het grote verschil maken. Met het verkeer van L15 erbij in totaal zelfs tot zes à zeven treinen per uur in de spits - veel plaatsen zouden er meteen voor tekenen. Wat het bredere plaatje natuurlijk niet minder betreurenswaardig maakt.
De stad Mortsel is natuurlijk dé plaats in de rand van Antwerpen die aan de twee spoorlijn(en) naar Brussel ligt.
Niet elke plaats heeft dat geluk, maar dan is het aan de spoorbedrijven om die unieke locatie richting Brussel ook volop te gebruiken om hier reizigers te winnen.
Dat er op vier stoptrein-stations (verdeeld over twee lijnen) een heel treinaanbod aan stoptreinen stopt is leuk voor wie in de eerste plaats naar het dichtstbijzijnde station wil wandelen, de uurregeling op de verschillende lijnen goed kent en wat navigatie-vast is. Maar als je 's morgens je fiets aan Mortsel-Oude God of Mortsel Liersesteenweg gezet hebt, wil je 's avonds op hetzelfde station eindigen.
Maar het probleem dat aangeklaagd wordt, is over de IC-verbinding van Mortsel naar Brussel. Er is maar één IC-station in Mortsel (Mortsel-Oude God), vanaf december dus nog 1 IC-trein per uur.
Alhoewel ik de technische beperking snap, is het toch een verlies en weinig klantvriendelijk voor wie op een vast uur van/naar Brussel moet, voortaan bijvoorbeeld een overstap in Antwerpen-Berchem moet doen en de treinen op dat extra traject nog voller maakt.
Of voor wie de treintijd wil gebruiken om wat te werken, maar die voortaan moet spreiden over twee treinen + wachten op het perron.
Ik wed van niet
