vertagingen oorzaak van IC IR plan en niet investeren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: vertagingen oorzaak van IC IR plan en niet investeren

Bericht door stefanic »

De verhouding in de toewijzingen van verantwoordelijkheid in de kleine vertragingen van 2/3 minuten is op ridicuul extreme wijze scheefgetrokken (in spreek dan over iets in de orde van 10000/100)... toevallig in het voordeel van diegenen die de redenen zelf ingeven.... Infrabel.
En zoals gezegd: extreem moeilijk aan te vechten (zowel qua reeël techniche mogelijkheden om te weerleggen, door de 'wonderen' van de informatica, als qua bewijslast). Als een trein 2' vertraging maakt in station x, is het achteraf quasi onmogelijk om te zeggen of het was waarom dat was:
Sein of avg is nog uit te pluizen (maar ga je dan voor honderden gevallen per dag uitzoeken). Maar
'reizigersbeweging' (ne klasieker!): was dit omwille van: spoorwijziging (... in Brussel-Centraal...terwijl de trein al bijna gaat binnenrijden...), vertraging van aansluitende trein (en was was daar de reden van, ga maar uitzoeken), materieel (te korte samenstelling, maar ook, korte trein die op een andere plaats dan normaal stopt aan het perron), etc...
spoorwegrealist
pietmol

Re: vertagingen oorzaak van IC IR plan en niet investeren

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:wanneer gaan ze in Aarschot eens een wissel leggen die het mogelijk maakt om treinenen vanuit Leuven rechtstreeks op spoor 2 binnen te nemen? (vandaag over tegenspoor, wissel ligt daar ergens aan de brug van de r25)
Wanneer? Niet de eerst 100 jaar denk ik :wink:
Dat is ook helemaal niet nodig. Perron 2 dient om te keren in de andere richting, een trein komende uit Leuven heeft daar niets te zoeken.
Neen, in Aarschot zit het probleem noordelijker. Als de 2e havenontsluiting er komt zonder Ijzeren Rijn dan wordt de driehoek daar een regelrechte ramp. Een tunnel in de richting Langdorp-Begijnendijk is nog niet voorzien, helaas...

nochtans is het gebruik van perron2 voor treinen komende van Leuven al lang geen uitzondering meer (bv L trein 17u20 naar Antwerpen komt elke werkdag toe op sp2)
Nico Callens
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2022, 16:31

Re: vertagingen oorzaak van IC IR plan en niet investeren

Bericht door Nico Callens »

Shrek schreef: 08 jul 2012, 03:31 Een heel deel van de sluitingen in 1984 waren destijds volledig terecht hoor. Vandaag (met +- 3x zoveel reizigers) ziet de situatie er natuurlijk helemaal anders uit en kan een deel misschien heropend worden. Maar dat wil niet zeggen dat je die lijnen en haltes 30 jaar zonder reden had moeten openhouden.
In 1984 was de auto om verschillende redenen het optimale vervoersmiddel, daar had een ander beleid bij de spoorweg niet veel aan kunnen veranderen denk ik.
Een wat late reactie op dit eerder topic.

Ik herinner mij uit mijn jeugd het stationnete van Marke, op de spoorlijn tussen Kortrijk en Moeskroen. Samen met de stationnetjes van Lauwe en Aalbeke sneuvelde dit bij de invoering van het IC/IR-plan van 1984. Naar mijn mening onterecht want zowel Marke, Lauwe en Aalbeke hadden heel wat potentieel. Zo bevond het stationnetje van Marke zich achter een huizenrij, in een wijk waar je niet kwam wanneer je daar niet hoefde te zijn.

Dit stationnetje van Marke bevond zich op 750 m van het kerkplein maar probleem was dat, verborgen door de huizenrij, de mensen niet eens wisten dat daar nog een trein stopte en ook dat ook geen publiciteit voor deze stopplaatsen werd gemaakt.

Het stationnetje van Lauwe lag iets verder van het dorpsplein (1,6 km) maar voor heel wat mensen toch nog op een redelijke loopafstand. Maar dit stationnetje lag aan de grens met Aalbeke.

Ook het stationnetje van Aalbeke lag op 1,6 km van het dorpsplein maar evenzeer voor heel wat mensen op een redelijke loopafstand. Maar dat stationnetje leunde aan tegen de grens met Moeskroen.

Reeds toen kenden deze 3 gemeenten een flinke bevolkingsexpansie waardoor ik er van overtuigd was dat er toen reeds heel wat potentieel was voor deze stationnetjes. Indien dat potentieel maar werd aangewakkerd. Maar gedane zaken doen zich geen twee keer.
groentje
Berichten: 7400
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vertagingen oorzaak van IC IR plan en niet investeren

Bericht door groentje »

Als ze die haltes hadden geconsolideerd in 1 of 2 haltes, had het wellicht wel kunnen werken... Maar de filosofie van die tijd was natuurlijk een versnelling van het treinverkeer, en daarvoor moesten heel wat stops sneuvelen. Voor een L-trein zag men geen toekomst op die drukke goederenlijn, ook de reden waarom de meeste stopplaatsen op lijn 75 zijn gesneuveld, trouwens.
Plaats reactie