NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
NMBS zkt. treinbestuurder (m/v):
https://www.demorgen.be/nieuws/nmbs-zkt ... ~b97b8cb4/
https://www.demorgen.be/nieuws/nmbs-zkt ... ~b97b8cb4/
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Die zoeken ze al 25 jaar. Jaar na jaar is het lastiger om goede kandidaten te vinden.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Misschien moeten ze de knelpuntberoepen binnen het spoor eindelijk eens een fatsoenlijke opslag geven zonder dat elke functie die ook moet krijgen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Doch moesten de syndikaten en direktie iets inventiever te werk gaan zijn er oplossingen mogelijk.
Enige aanpassingen aan "statutair werknemer" zullen nodig zijn natuurlijk.
Voorbeelden:
bestuurder op pensioengerechtigde leeftijd 55 jaar bv (leeftijd/jaren rijdende dienst) de mogelijheid geven om 50% pensioen uitbetaald te krijgen en 50% werken met een loon zonder de inhouding van pensioenkas. Dit bestaat al in andere landen, en iedereen is tevreden...werknemer en werkgever behoud van ervaring en licenties.....
Treinbestuurders op pensioen ,terug aannemen onder speciaal stelsel , met wedde,die hun statutaire pensioen uitbetaling en rechten niet in het gedrang brengen. Bv gedurende 1,2,3,4,5 jaar..
Heb ooit deelgenomen aan inlichtsvergaderingen voor de "nieuwe gepensioneerden" en er waren veel personen uit andere specialiteiten(specialisten spoor,lassers) die de dag na hun pensioen terug gingen werken op hun zelfde werkzetel/positie/functie. Aangepast aan bovenvermelde restikties...
Dus denk ik dat er veel treinbestuurders die die zouden aanvaarden om iets minder te werken,minder moeilijke uren,iets soepeler.....maar ik vrees dat vele jaloerse syndicalisten tov van het rijdend personneel dit zullen dwarsbomen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
"statutair werknemer" is sowieso een uitstervend ras, het heeft weinig zin daar nog veel aan te sleutelen. Ik weet niet of het vandaag al zo is, maar er komt ongetwijfeld een dag dat er enkel nog contractueel wordt aangeworven. Dan zullen de basislonen zeker omhoog moeten want er vallen andere voordelen weg.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Zou mooi zijn. Voor die paar gepensioneerden...nighttrain schreef: ↑07 sep 2024, 13:03Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Doch moesten de syndikaten en direktie iets inventiever te werk gaan zijn er oplossingen mogelijk.
Enige aanpassingen aan "statutair werknemer" zullen nodig zijn natuurlijk.
Voorbeelden:
bestuurder op pensioengerechtigde leeftijd 55 jaar bv (leeftijd/jaren rijdende dienst) de mogelijheid geven om 50% pensioen uitbetaald te krijgen en 50% werken met een loon zonder de inhouding van pensioenkas. Dit bestaat al in andere landen, en iedereen is tevreden...werknemer en werkgever behoud van ervaring en licenties.....
Treinbestuurders op pensioen ,terug aannemen onder speciaal stelsel , met wedde,die hun statutaire pensioen uitbetaling en rechten niet in het gedrang brengen. Bv gedurende 1,2,3,4,5 jaar..
Heb ooit deelgenomen aan inlichtsvergaderingen voor de "nieuwe gepensioneerden" en er waren veel personen uit andere specialiteiten(specialisten spoor,lassers) die de dag na hun pensioen terug gingen werken op hun zelfde werkzetel/positie/functie. Aangepast aan bovenvermelde restikties...
Dus denk ik dat er veel treinbestuurders die die zouden aanvaarden om iets minder te werken,minder moeilijke uren,iets soepeler.....maar ik vrees dat vele jaloerse syndicalisten tov van het rijdend personneel dit zullen dwarsbomen.
Het probleem is vooral dat ze de huidige bestuurders niet kunnen bijhouden die nog ver van hun pensioen zitten. Dat zijn er véél meer dan enkele gepensioneerden...
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Ik ken natuurlijk niet de exacte cijfers, maar als positief ingesteld persoon denk ik ieder individu telt.Ducktape schreef: ↑07 sep 2024, 14:30Zou mooi zijn. Voor die paar gepensioneerden...nighttrain schreef: ↑07 sep 2024, 13:03Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Doch moesten de syndikaten en direktie iets inventiever te werk gaan zijn er oplossingen mogelijk.
Enige aanpassingen aan "statutair werknemer" zullen nodig zijn natuurlijk.
Voorbeelden:
bestuurder op pensioengerechtigde leeftijd 55 jaar bv (leeftijd/jaren rijdende dienst) de mogelijheid geven om 50% pensioen uitbetaald te krijgen en 50% werken met een loon zonder de inhouding van pensioenkas. Dit bestaat al in andere landen, en iedereen is tevreden...werknemer en werkgever behoud van ervaring en licenties.....
Treinbestuurders op pensioen ,terug aannemen onder speciaal stelsel , met wedde,die hun statutaire pensioen uitbetaling en rechten niet in het gedrang brengen. Bv gedurende 1,2,3,4,5 jaar..
Heb ooit deelgenomen aan inlichtsvergaderingen voor de "nieuwe gepensioneerden" en er waren veel personen uit andere specialiteiten(specialisten spoor,lassers) die de dag na hun pensioen terug gingen werken op hun zelfde werkzetel/positie/functie. Aangepast aan bovenvermelde restikties...
Dus denk ik dat er veel treinbestuurders die die zouden aanvaarden om iets minder te werken,minder moeilijke uren,iets soepeler.....maar ik vrees dat vele jaloerse syndicalisten tov van het rijdend personneel dit zullen dwarsbomen.
Het probleem is vooral dat ze de huidige bestuurders niet kunnen bijhouden die nog ver van hun pensioen zitten. Dat zijn er véél meer dan enkele gepensioneerden...
Hoeveel treinbestuurders gaan op pensioen iedere maand? Nu? binnen 1n23n enz maand...
Inderdaad niks doen is eenvoudig ipv na te denken over wat komen zal.
betreffende de huidge situatie; het zijn de syndicaten die de oorzaak zijn en waren van de verslechterde of slechtere situatie van de verloning en sociale voordelen /werkomstandigheden van het rijdend personneel.
En dit ondanks de aanwezigheid van bestuurders in hoge posities binnen de syndicaten.... lees het boek "dwarsligger" waar de vloer is aangeveegd met toenmalig ACOD voorman Goossens (heb hem gekend in 2 depots)....en nog andere! Herinner je de ACV voorman uit Leuven die HR manager is geworden bij de nMBS (oud hoofdwachter)
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Er zijn sinds dit jaar een aantal nmbs-treinbestuurders die gepensioneerd zijn die nu als flexijob komen bijwerken, maar dat is maar pakweg twee–drie dagen per maand gemiddeld om binnen de grenzen te blijven van wat mag binnen een flexijob.
Flexibelere opties om naar je pensioen te gaan zou leuk zijn maar het moet wettelijk ook wel kunnen allemaal.
Flexibelere opties om naar je pensioen te gaan zou leuk zijn maar het moet wettelijk ook wel kunnen allemaal.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Het voornaamste probleem zit denk ik in de verloning. Bij de goederenoperatoren kan je makkelijk 1000 euro per maand meer verdienen én je krijgt een bedrijfswagen met tankkaart. Voor wie jong is zijn dat zeer aantrekkelijke aspecten, aan het pensioen denk je immers nog lang niet en een auto biedt meer vrijheid dan een vrijkaart. Bij NMBS moet je na aanwerving ook geluk hebben meteen in het depot van keuze terecht te komen, niemand rijdt graag een uur naar het werk op eigen brandstof.
Dan ook het verlof: in de privé heb je minder dagen maar die kunnen meesten wel vlot opgenomen worden.
Er zijn dus een aantal werkpunten om het wat aantrekkelijker te maken.
Dan ook het verlof: in de privé heb je minder dagen maar die kunnen meesten wel vlot opgenomen worden.
Er zijn dus een aantal werkpunten om het wat aantrekkelijker te maken.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Als ik zo'n beetje kijk naar de vacatures beginnen ze nu meer en meer lokaal te werken, dus per depot een aparte vacature.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Maar er staat wel letterlijk dat je nog altijd in een ander depot kan ingezet worden als het depot van je keuze voorlopig vol is.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
De laatste tijd ken ik geen depot meer die echt vol zit. Het is overal wat zoeken naar volk.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Dat je als bestuurder uit pakweg Charleroi al eens wordt ingezet voor een trein vanaf Brussel is niet nieuw, die worden dan met de taxi van hun standplaats naar Brussel gevoerd, maar hun werkdag begint wel nog steeds in Charleroi.
Re: NMBS zkt. treinbestuurder (m/v)
Als adolescent was het mijn ambitie om treinbestuurder te worden, het was zowat de enige ambitie die ik op school had.
Toen ik uiteindelijk mijn middelbaar af had, was er de fameuze wervingsstop in 2003, gevolgd door een verstrenging van de diplomavereisten bij aanwerving.
In 2006 ben ik dan mijn carrière begonnen bij de politie.
In 2012 nog even overwogen om via een omweg als bestuurder rangeringen door te groeien tot treinbestuurder - zonder gevolg - en even later effectief mijn eerste stappen voor treinbestuurder gezet door middel van een infosessie bij te wonen
Tussendoor contacteerde ik ook nog Jos Digneffe, toen een vrij bekend vakbondsman bij het spoor die toenmalige minister Vervotte aanschreef waarop haar kabinet repliceerde dat de functievoorwaarden voor treinbestuurder een voldoende instroom garandeerden.
Nadien vernam ik van de HR dat mijn politionele ancienniteit niet overgenomen zou worden. Inmiddels heb ik 18 jaar ancienniteit bij de politie, is mijn basisnettoloon gelijk aan het brutoloon van een startende treinbestuurder - de inconvenienten nog buiten beschouwing gelaten - en zou ik onverantwoorde financiële risico's nemen als ik alsnog de stap zou zetten.
Jammer dat het in 2003 en nadien zo gelopen is. Ik was enorm gemotiveerd, het was een jongensdroom en zelfs nu nog - als pendelaar - heb ik spijt dat mijn carrière uiteindelijk anders gelopen is