Eurostar
Re: Eurostar
Eurostar legt vanaf 15 december op zondagavond een late (rode) trein naar Keulen in: EST 9483 met vertrek Paris N 19:55 Brussel Z 21:17/21:25, Köln Hbf 23:13. Mogelijks is dit een reactie op DB, die de ICE van 20:25 vaker laat rijden (iedere zondag & dagelijks van de paasvakantie t/m de herfstvakantie).
Re: Eurostar
Eurostar dreigt ermee Nederland te verlaten: https://archive.ph/5XsxC
Uiteraard gaan ze dat niet doen, maar de waarschuwing is duidelijk.
Uiteraard gaan ze dat niet doen, maar de waarschuwing is duidelijk.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: Eurostar
Ik vermoed dat Eurostar weinig andere opties heeft. Als er alleen treinen van 200 meter lengte naar Nederland kunnen rijden, blijven enkel de PBKA/PBA-stellen over. Dit betekent dat de verbinding naar Londen zou vervallen, aangezien hiervoor de 400 meter lange E320 nodig is. Zelfs voor de lijn naar Parijs kan dan maximaal één enkel stel worden ingezet.
Gezien de hoge rijpadvergoeding in Nederland is het de vraag of Eurostar hier financieel veel aan overhoudt, zeker met de toenemende concurrentie van de directe ICNG-treinen. Bovendien heeft Eurostar extra last van de snelheidsbeperkingen op de HSL, waarbij de treinen maar liefst 220 km/u trager rijden dan gepland (van 300 km/u naar 80 km/u). Ironisch genoeg zijn het juist de Eurostar-passagiers die meer betalen voor de tijdswinst die hierdoor verloren gaat.
Gezien de hoge rijpadvergoeding in Nederland is het de vraag of Eurostar hier financieel veel aan overhoudt, zeker met de toenemende concurrentie van de directe ICNG-treinen. Bovendien heeft Eurostar extra last van de snelheidsbeperkingen op de HSL, waarbij de treinen maar liefst 220 km/u trager rijden dan gepland (van 300 km/u naar 80 km/u). Ironisch genoeg zijn het juist de Eurostar-passagiers die meer betalen voor de tijdswinst die hierdoor verloren gaat.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurostar
Of men vult slechts een gedeelte van de trein met passagiers vertrekkende te Amsterdam. Ik vermoed ook niet dat er meer dan een halve trein gevuld geraakt vanaf station Amsterdam Centraal. Een halve trein is alleszins al een stuk meer capaciteit dan vóór de ombouw van de terminal. Hetzelfde voor de treinen naar Amsterdam: men zet deze reizigers enkel in een bepaald gedeelte dat aan het perron zal komen. Lijkt me niet onoverkomelijk om zo te werken.dantjebram72 schreef: ↑19 sep 2024, 14:18 Ik vermoed dat Eurostar weinig andere opties heeft. Als er alleen treinen van 200 meter lengte naar Nederland kunnen rijden, blijven enkel de PBKA/PBA-stellen over. Dit betekent dat de verbinding naar Londen zou vervallen, aangezien hiervoor de 400 meter lange E320 nodig is. Zelfs voor de lijn naar Parijs kan dan maximaal één enkel stel worden ingezet.
Re: Eurostar
Volgens mij mag een trein in Nederland nooit of te nimmer langer zijn dan het perron. Hier sluiten we dan een deel van de trein af, maar in Nederland slaat men dan nog liever het station over.
Edit: misschien is dit dan de uitgelezen moment om de hele HSL te sluiten en te fixen.
Edit: misschien is dit dan de uitgelezen moment om de hele HSL te sluiten en te fixen.

Re: Eurostar
Dat is het niet, want dan zou Eurostar duidelijk klagen dat haar lange treinen naar Londen helemaal niet meer toegelaten zouden zijn, maar dat doen ze helemaal niet.
Ze klagen enkel over vage zaken, namelijk uitblijven van garanties, "slechts 200 meter lang [...] wat gevolgen heeft...", "de opeenstapeling van beperkingen" en "dat capaciteitsbeperkingen Eurostar niet van de kaart zullen duwen".
Lees: Eurostar kon tot nu toe enkel met "minder dan half gevulde treinen" naar Londen rijden en reed sowieso met halve treinen naar Parijs. Ze hoopten binnenkort zekerheid te hebben om met vollere treinen richting Londen te kunnen rijden (en mogelijk ooit met sommige treinen Brussel snel over te slaan?).
Maar ze vrezen deze extra inkomsten te missen, en ze willen wellicht ook niet (zoals de ICNG-B IC-Snel) nu al naar Amsterdam-Zuid moeten uitwijken als noodmaatregel voor hun Parijs-trein.
Laatst gewijzigd door dovaere op 19 sep 2024, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurostar
Behalve druk zetten op de infrastructuur, is de bedoeling mogelijk ook om wat te heronderhandelen met NS (+ haar eigenaar, de Nederlandse staat).
De NS heeft vanaf volgend jaar immers niet meer de internationale verbindingingen in haar concessie (Hoofdrailnet). Tijd om wat minder te betalen voor de diensten van NS als vervoerder van de Eurostar in Nederland?
De NS heeft vanaf volgend jaar immers niet meer de internationale verbindingingen in haar concessie (Hoofdrailnet). Tijd om wat minder te betalen voor de diensten van NS als vervoerder van de Eurostar in Nederland?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Eurostar
Of zou het misschien kunnen dat Eurostar zozeer de concurrentie vreest van de snelle Benelux dat er nu al een excuus wordt opgebouwd voor het stoppen van de bediening van Nederland?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Eurostar
Ze zullen zeker de bezetting op het lokale traject Brussel-Amsterdam in de gaten houden, maar stoppen uit angst voor concurrentie zou al te extreem zijn. Eurostar heeft een groot voordeel bij de Nederlandse reizigers die doorreizen naar Parijs en Londen.jan_olieslagers schreef: ↑19 sep 2024, 17:34 Of zou het misschien kunnen dat Eurostar zozeer de concurrentie vreest van de snelle Benelux dat er nu al een excuus wordt opgebouwd voor het stoppen van de bediening van Nederland?
Een stopzetting kondig je niet op eigen initiatief in het groot aan in de belangrijkste zakenkrant, zoiets doe je wel om druk te zetten.
Re: Eurostar
Het punt is vooral: De ongeëvenaarde snelheid was uiteindelijk het belangrijkste verkoopsargument, maar door de langdurige snelheidsbeperkingen, is de kans klein dat Eurostar ooit de verkoopsdoelstellingen haalt die ze noodzakelijk achten.
Het is en blijft een privé bedrijf, dat enkel rendabele diensten wil aanbieden.
Het is en blijft een privé bedrijf, dat enkel rendabele diensten wil aanbieden.
Re: Eurostar
Eurostar (ex Thalys) heeft nu al geregeld ritten waarbij 2 stellen nodig zijn om tussen Parijs en Amsterdam de rijden. Door de werken in Amsterdam gebruikt men nu daarvoor geregeld de velaro treinen die toch terug moeten keren nadat ze van Londen in Amsterdam zijn aangekomen.
Re: Eurostar
Ik weet niet of voor de klanten echt die paar minuten echt het verschil maken. [AANVULLING] Voor Eurostar Blue is een inchecktijd van 45 minuten verplicht, en die stond bijvoorbeeld een halfuur [AANVULLING: of een kwartier] stil in Brussel, dat was/is van grotere orde.
Natuurlijk is het punt van Eurostar terecht dat ze niet veel krijgen voor hun dure rijpadvergoeding. Ze willen misschien onderhandelen dat ze op dat kaduuk stuk HSL maar rijpadkosten voor een gewone trein moeten betalen, naast andere toegevingen?
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 sep 2024, 09:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurostar
Er waren ook ritten met een stop van een kwartier in Brussel.dovaere schreef: ↑20 sep 2024, 06:55 Ik weet niet of voor de klanten echt die paar minuten het verschil maken. Eurostar Blue stond bijvoorbeeld een halfuur stil in Brussel, dat was van grotere orde, maar blijkbaar was dat niet echt een probleem voor Eurostar, of voor de Nederlandse reizigers die in de trein zaten te wachten.
Re: Eurostar
Ik zie een zekere parallel met België: Eurostar heeft dit natuurlijk vooraf overlegd met haar belangrijkste aandeelhouder SNCF, die zelf ook impliciet een zekere dreiging heeft lopen naar de Belgische spoorwereld: laat na 2025 onze TGV zonder ETCS rijden of we zullen ook daar moeten knippen...
Anderzijds: als er echt Eurostars (PBA-Réseau en e320-Velaro) vrijkomen wegens het knippen van Amsterdam, dan kunnen die natuurlijk als tricourante TGV met ETCS ingezet worden tussen Brussel en alle uithoeken van Frankrijk. Dan is dat ook weer een kost gespaard voor SNCF
Dus een beetje een schot voor de boeg van de nieuwe Nederlandse regering: kom met een beter voorstel af of...
Anderzijds: als er echt Eurostars (PBA-Réseau en e320-Velaro) vrijkomen wegens het knippen van Amsterdam, dan kunnen die natuurlijk als tricourante TGV met ETCS ingezet worden tussen Brussel en alle uithoeken van Frankrijk. Dan is dat ook weer een kost gespaard voor SNCF

Dus een beetje een schot voor de boeg van de nieuwe Nederlandse regering: kom met een beter voorstel af of...
Re: Eurostar
Eurostar heeft de verkoop van zijn wintersport-TGV Eurostar Snow opengezet, toevallig net op dezelfde dag dat concurrent European Sleeper zijn nachttrein (februari-maart) naar de Oostenrijkse wintersport en Venetië in de verkoop zet
Eurostar Snow rijdt op winterse zaterdagen van 21/12 tot 5/4 heen (en terug) van Nederland en België naar Bourg-Saint-Maurice (temidden van de Franse wintersportgebieden).
Ik zie dat er op drukke zaterdagen zoals 21/2 of 28/2 een dubbel treinstel vertrekt vanuit Amsterdam plus een dubbel vanuit Brussel.
Prijs vanaf €95.
Dat willen ze zeker meepikken vooraleer ze eventuele dreigementen vanuit Nederland hard maken

Eurostar Snow rijdt op winterse zaterdagen van 21/12 tot 5/4 heen (en terug) van Nederland en België naar Bourg-Saint-Maurice (temidden van de Franse wintersportgebieden).
Ik zie dat er op drukke zaterdagen zoals 21/2 of 28/2 een dubbel treinstel vertrekt vanuit Amsterdam plus een dubbel vanuit Brussel.
Prijs vanaf €95.
Dat willen ze zeker meepikken vooraleer ze eventuele dreigementen vanuit Nederland hard maken
