Discriminerende tarieven bij NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door TimJ36 »

Testaankoop en Unia nemen gerechtelijke stappen tegen discriminerend tarievenbeleid NMBS:
"Sinds enkele maanden voert de NMBS een tariefbeleid dat gebruikers van de mobiele applicatie bevoordeelt. Zo is het ticket Standard Multi 3 euro goedkoper in de app dan bij aankoop aan het loket of de automaat.

Ook het ticket Youth Multi, bedoeld voor jongeren onder de 26 jaar, heeft een korting van 2 euro in de digitale versie.

Vervoersbewijzen alleen online beschikbaar
Het probleem houdt daar niet op. Sommige voordelige aanbiedingen, zoals het Flex-abonnement, waarmee je 2 tot 3 keer per week kunt reizen, zijn uitsluitend beschikbaar via de NMBS-app.

Reizigers zonder smartphone of zonder ervaring met digitale tools worden zo uitgesloten van deze optie."
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door TimJ36 »

Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:

"De meeste organisaties en bedrijven uit allerlei sectoren, ook openbare diensten, doen dat. We willen bovendien het gebruik van digitale verkoopkanalen stimuleren. Dat is onze taak als openbare dienstverlener. We doen dat op een proportionele manier die rekening houdt met alle reizigers", aldus woordvoerder Bart Crols." Unia en Testaankoop dagen NMBS voor de rechter wegens "digitale discriminatie": sommige tickets zijn enkel goedkoper via de app (VRT NWS, 20/09/2024)
DR-fan
Berichten: 637
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 20 sep 2024, 23:07 Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Wacht nog een aantal maanden en al die papieren invulpassen gaan er toch uit bij de lancering van het nieuwe ticketgamma ergens in 2025.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door FLV-FGSP »

Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.

Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 21 sep 2024, 09:02
TimJ36 schreef: 20 sep 2024, 23:07 Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.
DR-fan
Berichten: 637
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 21 sep 2024, 11:37
DR-fan schreef: 21 sep 2024, 09:02 De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.
Sociale media zijn "uiteraard" veel betrouwbaarder :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.
Die vergelijking wil ik nuanceren : de krant is zelf het verkochte product of dienst, en het is logisch en aanvaardbaar dat dat op papier duurder is. Het valt ook nog ecologisch te verantwoorden.
Maar het treinticket is niet het verkochte product of dienst, het is het vervoer dat verkocht wordt.
Misschien zou NMBS kunnen wegkomen met een "toeslag voor het leveren van papieren documenten".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door maarten »

Dossierkosten worden toch ook al gerekend voor internationale kaartjes? Wat weerhoudt ze ervan een generieke lokettoeslag te rekenen? Deed NS ook.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door DDietzen »

€3 is wel een relatief hoge toeslag voor enkel een stuk papier, in elk geval in vergelijking met NS: daar is €1 toeslag voor losse (chip)kaartjes uit de automaat bovenop de ritprijs, en die bestaan uit papier én een chip. Met een e-ticket, ov-chipkaart of 'OVpay' (reizen op rekening met een fysieke of digitale bankpas) wordt die toeslag niet gerekend.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef: 21 sep 2024, 10:11 Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.

Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.
Bij de digitale 'railpass' kan m'n ook meerdere personen toevoegen. Dus dat is al geen probleem. Alleen zoals je aangeeft kan je deze niet doorgeven.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door TimJ36 »

Update: Na meerdere mislukte pogingen tot dialoog hebben Testaankoop en Unia een rechtszaak aangespannen tegen de NMBS. Op 10 februari werd de zaak ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De zaak zal over ruim een jaar inhoudelijk gepleit worden.
Reuel
Berichten: 101
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Bericht door Reuel »

En tegen dan bestaan die tarieven niet meer...
Plaats reactie