"Sinds enkele maanden voert de NMBS een tariefbeleid dat gebruikers van de mobiele applicatie bevoordeelt. Zo is het ticket Standard Multi 3 euro goedkoper in de app dan bij aankoop aan het loket of de automaat.
Ook het ticket Youth Multi, bedoeld voor jongeren onder de 26 jaar, heeft een korting van 2 euro in de digitale versie.
Vervoersbewijzen alleen online beschikbaar Het probleem houdt daar niet op. Sommige voordelige aanbiedingen, zoals het Flex-abonnement, waarmee je 2 tot 3 keer per week kunt reizen, zijn uitsluitend beschikbaar via de NMBS-app.
Reizigers zonder smartphone of zonder ervaring met digitale tools worden zo uitgesloten van deze optie."
TimJ36 schreef: ↑20 sep 2024, 23:07
Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.
Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.
TimJ36 schreef: ↑20 sep 2024, 23:07
Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.
DR-fan schreef: ↑21 sep 2024, 09:02
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.
Sociale media zijn "uiteraard" veel betrouwbaarder
een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.
Die vergelijking wil ik nuanceren : de krant is zelf het verkochte product of dienst, en het is logisch en aanvaardbaar dat dat op papier duurder is. Het valt ook nog ecologisch te verantwoorden.
Maar het treinticket is niet het verkochte product of dienst, het is het vervoer dat verkocht wordt.
Misschien zou NMBS kunnen wegkomen met een "toeslag voor het leveren van papieren documenten".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
€3 is wel een relatief hoge toeslag voor enkel een stuk papier, in elk geval in vergelijking met NS: daar is €1 toeslag voor losse (chip)kaartjes uit de automaat bovenop de ritprijs, en die bestaan uit papier én een chip. Met een e-ticket, ov-chipkaart of 'OVpay' (reizen op rekening met een fysieke of digitale bankpas) wordt die toeslag niet gerekend.
FLV-FGSP schreef: ↑21 sep 2024, 10:11
Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.
Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.
Bij de digitale 'railpass' kan m'n ook meerdere personen toevoegen. Dus dat is al geen probleem. Alleen zoals je aangeeft kan je deze niet doorgeven.
Update: Na meerdere mislukte pogingen tot dialoog hebben Testaankoop en Unia een rechtszaak aangespannen tegen de NMBS. Op 10 februari werd de zaak ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De zaak zal over ruim een jaar inhoudelijk gepleit worden.