Er rijden al 2 S8'en per uur, 1 naar Brussel, 1 naar Zottegem, eind dit jaar gaan ze allebei naar Zottegem. De derde is de S81jpvdveer schreef: ↑17 sep 2024, 08:56De S81 komt er dus sowieso bij. Maar wat is dan die "derde S-trein per uur" tussen "Ottignies" en "Brussel" die "ook" in de Europese wijk zal stoppen? Dat kan die S81 zijn (al gaat deze door naar LLN) maar het kan ook om nog een extra S8 gaan die dan door de NZV gaat (maar hoe waarschijnlijk is dat?). Of alsnog die S4? Sowieso is het persbericht niet handig opgesteld.Vanaf juni 2025 zal op weekdagen de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Tussen Ottignies en Brussel komt er een derde S-trein per uur. Deze zal ook stoppen in de Europese wijk.
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Na negatief advies van de FOD Mobiliteit schorst Gilkinet de beslissingen van de RvB NMBS over:
invoering van IC-Snel, schrapping van IC22/3300, verschuiving Oost-West en uitbreiding van het aanbod.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240921_96717070
invoering van IC-Snel, schrapping van IC22/3300, verschuiving Oost-West en uitbreiding van het aanbod.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240921_96717070
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Gaat de minister de extra treinen zelf dan rijden of zo? Als het personeel er niet is, wat moet eraan gedaan worden door de nmbs? Overigens wordt deze dagen alles organisatorisch geregeld voor de nieuwe dienstregeling, nu alles weer omdraaien riskeert dat het niet op tijd klaar gaat zijn allemaal tegen december. Opleidingen voor materieel en lijnkennis voor nieuwe dienstregeling zijn al volop bezig en hebben die tijd tot eind van het jaar nodig want de treinen moeten wel blijven rijden. Binnen enkele weken moet het basically min of meer bekend zijn hoe het personeel en materieel verdeeld wordt over welke treinen. Dus wat stelt de minister dan eigenlijk voor dat er gebeurt?FLV-FGSP schreef: ↑22 sep 2024, 00:00 Na negatief advies van de FOD Mobiliteit schorst Gilkinet de beslissingen van de RvB NMBS over:
invoering van IC-Snel, schrapping van IC22/3300, verschuiving Oost-West en uitbreiding van het aanbod.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240921_96717070
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
De minister kan niet veel anders, want de NMBS schendt de gemaakte overeenkomsten, zonder daar zelfs maar bij te vermelden wanneer ze die wel denken te gaan volbrengen.Eimai schreef: ↑22 sep 2024, 07:12 Gaat de minister de extra treinen zelf dan rijden of zo? Als het personeel er niet is, wat moet eraan gedaan worden door de nmbs? Overigens wordt deze dagen alles organisatorisch geregeld voor de nieuwe dienstregeling, nu alles weer omdraaien riskeert dat het niet op tijd klaar gaat zijn allemaal tegen december. Opleidingen voor materieel en lijnkennis voor nieuwe dienstregeling zijn al volop bezig en hebben die tijd tot eind van het jaar nodig want de treinen moeten wel blijven rijden. Binnen enkele weken moet het basically min of meer bekend zijn hoe het personeel en materieel verdeeld wordt over welke treinen. Dus wat stelt de minister dan eigenlijk voor dat er gebeurt?
De NMBS heeft verder misschien wel wat te weinig personeel, maar je maakt mij niet wijs dat er geen enkele van de afgesproken uitbreidingen mogelijk is.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik denk dat het niet gaat over per se al die treinen te laten rijden, maar over de financiering ervan: er was eerder een akkoord over X treinen voor Y euro. Als de ene partner de X treinen vermindert, verwacht je dat de Y euro daarvoor vermindert. Blijkbaar was dat nog niet goed geregeld:
...die begin september via zijn woordvoerder ook al suggereerde dat de NMBS wel eens budget zou kunnen verliezen als de beslissing niet zou worden herzien.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240921_96717070
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 sep 2024, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Gilkinet doet gewoon waarvoor hij wordt betaald: hameren op de correcte uitvoering van contracten met de Belgische Staat. De discussie gaat niet meer over treinen, maar over macht, contracten en financiering.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Gilkinet doet gewoon wat elke weggestemde politicus in lopende zaken doet: het zo ingewikkeld mogelijk maken voor zijn opvolger.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik weet niet of het een politiek spel is, want blijkbaar volgt hij gewoon een
negatief advies van de FOD Mobiliteit
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Er zouden slechts 50 mensen te weinig zijn. Dus een aantal van de extra verbindingen zouden mogelijk moeten zijn. Plus een plan met wanneer welke verbindingen wel te verwachten zijn.Steven schreef: ↑22 sep 2024, 13:55 Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Verder blijft er nog het punt van het schrappen van een verbinding die de NMBS verplicht is te rijden.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Jij kunt dit een politiek gemotiveerd spel vinden, maar Gilkinet en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit doen net hetzelfde als wat de centrumrechtse besturen in Nederland doen en deden: de vervoerders afrekenen op de overeenkomsten die eerder afgesproken en getekend waren. Voor de centrumrechtse Belgische regering die er zal komen, zou dit een logische stap moeten zijn, al zullen zij liever hebben dat hun voorganger/concurrent die vieze kikker doorslikt ...
Dat kan best zijn, maar dan moet dit onderhandeld worden tussen opdrachtgever/betaler en uitvoerder, en niet eenzijdig beslist door de uitvoerder. Als jij met je zuurverdiende centjes eindelijk een eigen huis kunt betalen en laten bouwen, dan wil je dat de aannemer de afspraken respecteert en niet dat hij naar eigen goeddunken het dak weglaat omdat hij te weinig personeel heeft.
De NS krijgt een boete van 1,5 miljoen euro vanwege het afschalen van de dienstregeling in 2022. Dat schrijft [de centrumrechtse] staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Zij zal het bedrag overigens niet innen. Het geld moet worden gebruikt voor de reiziger.
https://nos.nl/artikel/2477915-ns-krijg ... ie-in-2022
Provincie geeft Arriva bijna miljoen euro boete: 'Klap in het gezicht'
Arriva heeft een boete van 915.360 euro gekregen van de provincie Limburg, omdat het vervoersbedrijf in 2022 "meerdere afspraken" niet is nagekomen. Er zouden dat jaar te veel ritten zijn uitgevallen of te vroeg zijn vertrokken en de verbinding naar Aachen zou te weinig stipt zijn. Ook waren bepaalde overstappen niet gegarandeerd.
https://nos.nl/artikel/2537641-provinci ... et-gezicht
Vervoerder EBS krijgt miljoenenboete voor haperend busvervoer
Vervoersmaatschappij EBS heeft een boete van 3,5 miljoen euro gekregen vanwege aanhoudende problemen met de dienstregeling. De boete is opgelegd door de provincies [...]
Bij de regionale vervoersmaatschappij vallen veel meer bussen uit dan is toegestaan. [...] Reden voor de uitval is het grote tekort aan buschauffeurs en een hoog ziekteverzuim.
Om de problemen het hoofd te bieden, werd de dienstregeling eerder dit jaar afgeschaald. De bussen die rijden, zouden zo minder vaak uitvallen, was het idee. Maar de rituitval is nog steeds te hoog.
https://nos.nl/artikel/2536800-vervoerd ... busvervoer
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 sep 2024, 15:17, 5 keer totaal gewijzigd.
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
En die "slechts" 50 mensen te weinig, is dat in optimale omstandigheden waarbij iedereen zijn wettelijke rustperioden krijgt, met reserves in de bundels moesten er bestuurders uitvallen? Want als je er exact 50 nodig hebt om in optimale omstandigheden te rijden, neem je toch beter wat margervdborgt schreef: ↑22 sep 2024, 14:01Er zouden slechts 50 mensen te weinig zijn. Dus een aantal van de extra verbindingen zouden mogelijk moeten zijn. Plus een plan met wanneer welke verbindingen wel te verwachten zijn.Steven schreef: ↑22 sep 2024, 13:55 Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Verder blijft er nog het punt van het schrappen van een verbinding die de NMBS verplicht is te rijden.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Mij lijkt het dat de vervoerder zich in zo'n geval van grootschalig ziekteverzuim kan beroepen op overmacht. Alhoewel niet permanent, uiteraard.dan moet dit onderhandeld worden tussen opdrachtgever/betaler en uitvoerder, en niet eenzijdig beslist door de uitvoerder...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik heb alle respect voor de soms vervelende arbeidsomstandigheden, en hoop dat die verbeteren.jan_olieslagers schreef: ↑22 sep 2024, 14:49Mij lijkt het dat de vervoerder zich in zo'n geval van grootschalig ziekteverzuim kan beroepen op overmacht. Alhoewel niet permanent, uiteraard.dan moet dit onderhandeld worden tussen opdrachtgever/betaler en uitvoerder, en niet eenzijdig beslist door de uitvoerder...
Maar het is ook aan het bedrijf om de werkomstandigheden te proberen verbeteren en personeel te lokken, te houden en aan het werk te houden.
En als het personeel er niet is, dan moet dit onderhandeld worden met de opdrachtgever (Belgische Staat).
En eventueel leiden tot een boete. Die weegt ook op de eigenaar, eveneens de Belgische Staat, maar dan is het tenminste duidelijk dat de volgende regering niet zomaar geld kan weghalen uit het spoor, en is het aan de volgende regering om de conclusies te trekken en bijvoorbeeld geld uit te trekken voor specifiek omschreven verbeteringen in de dienstregeling en eisen aan de NMBS.
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 sep 2024, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Is er eigenlijk iemand die het artikel gelezen heeft? Wat wordt er dan precies geschreven?
Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen) en trouwens niet opgepikt wordt in andere mainstream media. Mogelijks zal er dus uiteindelijk niet veel zal veranderen in de praktijk. Wie weet zullen er inderdaad enkel op papier zaken bijgestuurd worden, met uiteraard financiële gevolgen, waarbij het voorziene treinaanbod alsnog gewoon wordt behouden zoals door NMBS gecommuniceerd.
Moest iemand meer kunnen vertellen over de artikelinhoud, hoor ik het graag. Ik weiger alleszins te betalen voor zulke paywall-artikels. Een beetje een principekwestie.
Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen) en trouwens niet opgepikt wordt in andere mainstream media. Mogelijks zal er dus uiteindelijk niet veel zal veranderen in de praktijk. Wie weet zullen er inderdaad enkel op papier zaken bijgestuurd worden, met uiteraard financiële gevolgen, waarbij het voorziene treinaanbod alsnog gewoon wordt behouden zoals door NMBS gecommuniceerd.
Moest iemand meer kunnen vertellen over de artikelinhoud, hoor ik het graag. Ik weiger alleszins te betalen voor zulke paywall-artikels. Een beetje een principekwestie.