Die staat in Jemelle-rochfort op het uitwijkspoor naast de 9M5en die aan de grondinstallatie (3KV onder hoogspanning staat) hangt.trainfan03 schreef: ↑06 okt 2024, 00:29Is dat niet de stam die doorheen de week de P-trein van/naar Brussel-Zuid verzekert?
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Tegen december moet alle I11 van de relatie Brussel-Luxemburg voor hun inzet op Brussel-Rotterdam (en Brussel-Parijs).
M7 is sowieso dus heel spoedig voorzien op die relatie. Geen idee echter hoe het met de homologatie voor Luxemburg zit. Anders lijkt me de logische voorlopig oplossing: M7 tussen Brussel en Arlon, en een pendeltrein (MR08?) tussen Arlon en Luxemburg.
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik neem aan de HLE18 + 5x M6 dan wel actief blijft op die verbinding naar Luxemburg, want dat zijn ook 2 stammen die daar op rijden denk ik.




-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In eerste instantie worden de samenstellingen met HLE13 + I11 vervangen door M6 HVR + M6/M7 + HLE13.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik vrees dat ze ook niet genoeg M6 stuurrijtuigen op overschot hebben. Waar zou je M6 stuurrijtuigen kunnen vervangen door M7?Klassiekje schreef: ↑06 okt 2024, 12:13 In eerste instantie worden de samenstellingen met HLE13 + I11 vervangen door M6 HVR + M6/M7 + HLE13.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
https://press.nmbs.be/nieuwste-nmbs-dub ... itplaatsen
Deze week werd het 445ste rijtuig in gebruik genomen. Een belangrijke mijlpaal, want daardoor biedt dit type trein nu al meer dan 50.000 zitplaatsen aan. In december 2015 werden de eerste rijtuigen besteld. Dat waren er toen 445, wat ook de rijtuigen zijn waarvan deze week het laatste in gebruik wordt genomen.
De latere bestellingen (extra order tot 750 rijtuigen) waaronder de autonome rijtuigen zouden geleverd worden tot tegen eind 2026.
Deze week werd het 445ste rijtuig in gebruik genomen. Een belangrijke mijlpaal, want daardoor biedt dit type trein nu al meer dan 50.000 zitplaatsen aan. In december 2015 werden de eerste rijtuigen besteld. Dat waren er toen 445, wat ook de rijtuigen zijn waarvan deze week het laatste in gebruik wordt genomen.
De latere bestellingen (extra order tot 750 rijtuigen) waaronder de autonome rijtuigen zouden geleverd worden tot tegen eind 2026.
Volgens het persbericht begrijp ik dat deze deze nog niet in dienst zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Hum, waarom komen de stiltezones eigenlijk op de benedenverdieping? Aangezien de 1e klas al bovenin zit in sommige rijtuigen, zou het mij consequent lijken om de stiltezones ook bovenin te parkeren; de 'gewone' reiziger, tweede klas en zonder boodschap aan een stiltezone, kun je dan eenvoudiger aanleren dat 'ie beneden altijd goed zit. In Nederland zit de stiltezone ook altijd bovenin (de 1e klas is wel verdeeld over boven en onder). Bovenin is naar mijn ervaringen ook minder doorloop en dus rumoer; wie door de trein heen wandelt, neemt meestal de benedenverdieping om een rijtuig te doorkruisen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Misschien is het de bedoeling om de rijtuigen met stiltezone consequent aan het uiterste uiteinde van de trein-stammen te houden, zodat de doorloop minimaal is?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
De jeugd zit het liefste boven zeker?
Ikzelf zal meestal naar beneden stappen op een dubbeldekker, omdat de grootste meute in mijn ervaring naar boven trekt heb je beneden meer kans op een zitje. dwz dat van nature uit dit ook de stillere ruimte is.

Ikzelf zal meestal naar beneden stappen op een dubbeldekker, omdat de grootste meute in mijn ervaring naar boven trekt heb je beneden meer kans op een zitje. dwz dat van nature uit dit ook de stillere ruimte is.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Die ervaring heb ik inderdaad ook wel. De stille ruimte onder de eerste klasse zorgt op die manier voor een '(in theorie) volledig stil' rijtuig en geen gestamp komende van de bovenverdieping. Ik vind de keuze dus zeker verdedigbaar.
Ik denk alleen niet dat de rijtuigen aan het einde van de trein zullen geplaatst worden, want ik heb de indruk dat eersteklas rijtuigen zich over het algemeen in het midden van de trein bevinden. Dan ga je wel wat passage hebben in het stilterijtuig (of in de eerste klasse).
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat je met een 2de klasse ticket niet boven mag zitten, en dus naar de stiltezone 'moet'. (je moet de mensen dus overtuigen om een rijtuig verder te gaan)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Heeft iemand al de autonoom toegankelijke rijtuigen in actie gezien? Wanneer gingen die in de dienstregeling worden opgenomen? Weinig concrete in fo in het bovenstaande filmpje hierover.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 okt 2024, 07:47
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Kunnen de M7-rijtuigen nog een toelating krijgen voor Nederland of is dit definitief niet mogelijk? Als de M7-rijtuigen ook voor Nederland worden toegelaten, dan kunnen de M7-rijtuigen ingezet worden in de Intercity Lelystad-Rotterdam en daarbij kan deze Intercity tussen Antwerpen en Brussel dan als gewone Intercity rijden tussen Antwerpen en Brussel met stops in Antwerpen Berchem, Mortsel Oude God, Mechelen Nekkerspoel, Mechelen, Vilvoorde, Brussel Noord en Brussel Centraal. Dan gelden speciale tarieven enkel tussen Rotterdam en Antwerpen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Waarom niet, één van de verschillen met M6 is dat zij aangepast zijn aan het Nederlands profiel.Nitein-Repart schreef: ↑23 okt 2024, 12:48 Kunnen de M7-rijtuigen nog een toelating krijgen voor Nederland of is dit definitief niet mogelijk?
Anderzijds zie ik ze dan wel komen op de Brussel Rotterdam, niet op de Brussel-Amsterdam (z)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide