GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge

dovaere

GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: 22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: 22 nov 2023, 20:52 Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Flywise baat al de GreenCityTrip- en TUI Ski Express-nachttreinen uit, gereden door Train Charter Services.
Mogelijk zou hun eerste trein vanaf mei 2024 kunnen rijden:
Mogelijke dienstregeling 1e treinpaar:
1 januari 2026 of zoveel als eerder mogelijk, maar niet eerder dan 1 mei 2024
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Mogelijke dienstregeling 2e treinpaar, dit is zeker nog niet voor volgend jaar:
De startdatum voor deze diensten is 1 januari 2026 of zoveel als eerder mogelijk, maar niet eerder dan 1 januari 2025.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... kopenhagen
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/bedr ... en-rijden/
https://www.treinreiziger.nl/govolta-zu ... en-parijs/
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10298/ ... arijs.html

PS. Tijdens de Olympische Spelen (juli-augustus 2024) zou ook NMBS/SNCF willen starten met haar klassieke i11-treinen Brussel-Parijs)
Laatst gewijzigd door dovaere op 19 okt 2024, 11:50, 4 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Redelijk rare dienstregeling vindt ik dat, er was precies niet veel plaats meer op de route.
De heenrit staat 25 minuten stil in Rotterdam en 20 minuten in Antwerpen.
De terugrit staat slechts 1 minuut stil in Brussel-Zuid om vervolgens 18 minuten te gaan stilstaan in Antwerpen en 11 minuten in Roosendaal.
desirootje

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door desirootje »

Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

desirootje schreef: 23 nov 2023, 19:24 Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...
Ik vind dat een zeer wijze keuze.

Lage Zwaluwe is een prima station om klanten te bedienen die niet dichtbij een treinstation wonen en daarom per auto naar een vertrekstation willen rijden waar ze hun auto makkelijk kunnen parkeren.
dovaere

Bericht door dovaere »

GoVolta's plannen via Brussel naar Parijs zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld, het wil nu oplossingen zoeken voor materieel (geen ICRm meer ?) en vervoerder om in 2025 tussen Nederland en Berlijn (later ook Kopenhagen en Basel) te rijden:
https://www.treinreiziger.nl/govolta-in ... ar-parijs/
maarten

Bericht door maarten »

GoVolta heeft nog drie trajecten aangemeld.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... urg/brugge

Een daarvan is Amsterdam Centraal - Brugge, 2x per dag in beide richtingen.
Beetje vreemd dat je dan niet doorrijdt naar een van de kuststations.
TKR

Bericht door TKR »

Het ziet er naar uit dat de dienstregeling naar Parijs ook is aangepast om via Antwerpen-Kortrijk te rijden ipv Brussel.
260689

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 18 okt 2024, 11:05 Het ziet er naar uit dat de dienstregeling naar Parijs ook is aangepast om via Antwerpen-Kortrijk te rijden ipv Brussel.
Dat vind ik een betere optie ipv Brussel. Zo krijgt Gent een extra verbinding met Frankrijk. Buiten de de L59 ook redelijk verzadigd is, zal er waarschijnlijk wel nog plaatsjes tussen zitten ipv Brussel.
Eimai

Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge

Bericht door Eimai »

Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
DR-fan

Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge

Bericht door DR-fan »

Eimai schreef: 18 okt 2024, 14:47 Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Je zou ook Berchem kunnen nemen, met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken. Perrons 2 en 3 worden nu toch nauwelijks gebruikt.
260689

Bericht door 260689 »

DR-fan schreef: 19 okt 2024, 12:54
Eimai schreef: 18 okt 2024, 14:47 Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Je zou ook Berchem kunnen nemen, met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken. Perrons 2 en 3 worden nu toch nauwelijks gebruikt.
En daarmee kan je direct de L59 naar Gent op. Dat is inderdaad nog een voordeel.
dovaere

Bericht door dovaere »

DR-fan schreef: 19 okt 2024, 12:54
Je zou ook Berchem kunnen nemen...
Ik denk het niet.
Berchem is bruikbaar als vertrekstation of overstapstation, maar Flywise is een touroperator die zich tot nu richtte op Nederlanders die (niet te dure) citytrips willen maken. In de eerste plaats vliegreizen, vorig jaar ook met de nachttrein GreenCityTrip.
En die nu blijkbaar ook mikt op de combinatie trein + de "Vlaamse kunststeden" Brugge, Gent en Antwerpen.

Als er dan eens een trein vol toeristen richting onze steden komt, moet je ze laten uitstappen in het monumentale Antwerpen-Centraal in het centrum, waar ze willen zijn, en niet ergens afzetten "op de parking". Dan zwijg ik nog over het uitzicht van station Berchem.
De tunnel onder Antwerpen is toch juist bedoeld voor dit soort doorgaande treinen, en NMBS en Eurostar kunnen die toch niet volledig voor zich opeisen met hogesnelheidstreinen die half bezet zijn of niet aan de volle lengte rijden, en de intercity naar Nederland die voortaan in twee versies rijdt?
... met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken.
Die trein moet toch niet naar de bundel in Antwerpen tijdens zijn rit tussen Amsterdam en Brugge of Parijs?
maarten schreef: 18 okt 2024, 10:57 Een daarvan is Amsterdam Centraal - Brugge, 2x per dag in beide richtingen.
Beetje vreemd dat je dan niet doorrijdt naar een van de kuststations.
Onze kust is moeilijk te verkopen als toeristische bestemming aan Nederlanders die dichtbij veel meer kust hebben, maar dan zonder muur van appartementsblokken.
En ik denk niet dat ze willen concurreren op de binnenlandse Belgische markt.
ToMiKoN

Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge

Bericht door ToMiKoN »

Hij zou van mij als inwoner naar Blankenberge mogen doorrijden. Nederlanders en campings heb je hier genoeg! Het zou ook in de zomer een waardig vervanger zijn voor de "Luxemburg Express" die al een paar jaar uit dienst is. ;-)
JHS2013

Bericht door JHS2013 »

Blankerberge, Oostende en Knokke zijn lastige stations voor een getrokken trein zonder HVR. Dus denk vooral dat het daaraan ligt, de kosten zouden hard stijgen enkel voor die laatste kilometers naar de kust
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Ik wens die mensen van GoVolta veel succes, maar tenzij ik me vergis, hebben ze momenteel nog geen rijtuigen die buiten Nederland mogen rijden en nog geen personeel dat buiten Nederland mag rijden. Een hele uitdaging, lijkt me.
Plaats reactie