Aangezien er vandaag nogal serieus veel mist is,vraag ik mij af of treinen hier eigenlijk veel hinder van ondervinden in verband met zichtbaarheid van seinen en dergelijke.Seakinghelikopter hebben hier alvast serieus last van,zo mag er eentje blijven slapen op een parking in koksijde daar
bron foto's : spottinggroep koksijde ( http://www.sgkoksijde.be/forum.htm )
Jen Lingier: http://www.jenslingier.be
Bert schreef:Buiten de beperkte zichtbaarheid van de bestuurder en enorm veel vonken trekken door water aan de bovenleiding denk ik niet dat er nog dingen zijn.
Maandagmorgen vroeg van Torhout naar Oostende, was het allesinds ferm vuurwerk.
als je beperkt seinbeeld krijgt (alles behalve groen dus) gaan de meeste (ik toch en vele andere ook) al iets verder doorremmen tov gewoonlijk, omdat het zicht van uw sein beperkt is, zeker als je naar ne rode rijd ga je dit doen omdat het inschatten van hoever het nog is tot aan dat sein iets heel lastig is dan
Door mist is het beruchte/dodelijkste treinongeluk in Harmelen (NL) 1962 ontstaan. De machinist van de sneltrein miste door de mist een geel voorsein en zag het rode hoofdsein te laat. Resultaat: 2 treinen rammen elkaar in de wisselstraat en 101 doden.
In Halle hebben we dat geloof ik ook gehad, maar dat is al wel honderd jaar geleden denk ik. Een sneltrein op Parijs tegen een andere trein in de mist.
Gisteren op de IR uit Leuven naar Antwerpen/Sint-Niklaas was de bestuurder ook heel voorzichtig. Net achter Muizen krijg je daar altijd 2 gele met een onderbord "4", maar de bestuurder reed enkele honderden meters stapvoets. vanaf dat hij het volgende sein zag gaf hij wel terug wat tractie bij.
Het was wel echt verschrikkelijk mistig, ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt als gisterenavond. Zicht beperkt tot minder dan 50m, in Mechelen kon je vanop spoor 8 de ingang van het station zelfs niet zien (of het ACOD/Tui gebouw)
Mja, tussen Lier en Herentals (en vooral tussen Bouwel en Wolfstee) heb je nog redelijk wat moerasachtige gebieden, en veel grote waterlopen, waardoor het hier wel eens erg mistig kan zijn .
TSP schreef:Door mist is het beruchte/dodelijkste treinongeluk in Harmelen (NL) 1962 ontstaan. De machinist van de sneltrein miste door de mist een geel voorsein en zag het rode hoofdsein te laat. Resultaat: 2 treinen rammen elkaar in de wisselstraat en 101 doden.
Met mist is het dus wel oppassen geblazen.
Dankzij hardnekkige mist in Londen zitten de Eurostars van en naar Londen nu wel stampvol, nu dat het vliegverkeer tussen België en Londen afgelast is wegens te dikke mist!
Wover schreef:In Halle hebben we dat geloof ik ook gehad, maar dat is al wel honderd jaar geleden denk ik. Een sneltrein op Parijs tegen een andere trein in de mist.
nicken schreef:Aangezien er vandaag nogal serieus veel mist is,vraag ik mij af of treinen hier eigenlijk veel hinder van ondervinden in verband met zichtbaarheid van seinen en dergelijke.Seakinghelikopter hebben hier alvast serieus last van,zo mag er eentje blijven slapen op een parking in koksijde daar
Ik denk dat treinverkeer minder last van mist heeft dan andere vormen van transport.
Als een trein een sein mist omdat mist het sein verbergt end het sein staat geel, wordt er in veel landen een noodremming ingesteld. In belgië is het hetzelfde. Engelend zal meer problemen hebben, want er is geen groot veiligheidssysteem op het spoornet.
Je moet alerter blijven, meestal, vooral 's nachts zie je ondanks de mist de seinen toch vanaf een afstand van een 150 meter, en dat geeft je genoeg tijd om te reageren
Vooral als je de lijn door en door kent weet je waar het sein moet komen en ken je de risicoseinen, daar rij je trager naar toe. Als je de lijn minder goed kent, rij je gewoon wat trager, geen risico's, liever een paar minuten vertraging dan een (bijna)ongeval