Ontkoppelingsprobleem Break

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Elgar

Ontkoppelingsprobleem Break

Bericht door Elgar »

Vandaag wou ik in Mechelen de IR-trein van 16.44 naar Sint-Niklaas nemen. Deze trein bestond uit drie 'Break'-motorstellen waarvan enkel het eerste naar Sint-Niklaas rijdt (het was treinstel 350, waarvan al een tijdje de chaufage kapot is). Deze trein komt van Leuven en in Mechelen ontkoppelen ze dan het deel naar Antwerpen van het deel naar Sint-Niklaas, normaal gezien dan toch... want vandaag kreeg men ze niet uiteen. Na een twintig minuten liggen trekken en stompen, gaf men het op en moesten we de trein verlaten. Iedereen moest dan op de overvolle P-trein van 17:07.

Zou men in zulke situaties niet wat flexibeler optreden door bijvoorbeeld twee stellen naar Sint-Niklaas te sturen of ineens gans de stam, want naar Antwerpen is er toch een ruim aanbod aan treinen.

Gebeurt dit nog wel vaker? Het is alleszins de eerste keer, op de vier jaar dat ik deze trein regelmatig neem, dit meemaak.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Nog nooit gemerkt op de IC L, maar meestal moet ik koppelen (het stel dan toch) en niet ontkoppelen... Daarvoor hebben de een héél uur in Poperinge om dat op het gemak te doen :)
Steven

Bericht door Steven »

het ontkoppelen durft idd al is een probleem geven bij breaks zeker als het spoor waarop deze staan een lichte knik vertoond, beste is dan de hele trein een 20 m vooruit of achteruit te plaatsen en is opnieuw te proberen, zoniet aan iedere kant iemand manueel ontkoppelen en dan 1 bestuurder om achteruit te rijden
Bart

Re: Ontkoppelingsprobleem Break

Bericht door Bart »

Elgar schreef: Gebeurt dit nog wel vaker? Het is alleszins de eerste keer, op de vier jaar dat ik deze trein regelmatig neem, dit meemaak.
Dit gebeurd idd vaker, maar meestal krijgen we ze dan manueel los.
Heb +/- 3 weken geleden net hetzelfde voorgehad in Mechelen, en ook met de trein van 16u36 naar Antwerpen/16u44 naar Sint-Niklaas.
De elecktrische koppeldozen komen wel los, (indien dit niet zo is, kan je dat manueel ook open krijgen) maar hij bleef mechanisch geklemt. We hebben dan moeten ontkoppelen zoals Steven het beschreven heeft.

Sprinters daarintegen hebben regelmatig voor dat bij het ontkoppelen de eleckrische koppeldoos blijft openstaan. Wat tot gevolg heeft dat alle lucht er direct uitstroomt. Gelukkig hebben die een goede compressor.

Bij MS96 heb ik het nog nooit voorgehad dat ze niet willen ontkoppelen, en gelukkig maar, want ik zou al eens in mijnen boek moeten gaan zien, hoe je dat weer juist moet doen :oops:
Steven

Bericht door Steven »

kijk is rechts van de bestuurderstoel en pak da klein sleutelke uit uw zakken ergens en die hendel uit de kast aldaar :-) zwaaien maar met die hendel
Bart

Bericht door Bart »

Steven schreef:kijk is rechts van de bestuurderstoel en pak da klein sleutelke uit uw zakken ergens en die hendel uit de kast aldaar :-) zwaaien maar met die hendel
ahja tis juist 8) . Ik was het aan't verwarren met die zwengel dat ge boven uwe kop ergens kunt in plaatsen, maar dat is voor die frontdeuren manueel te openen. Ik heb het hier gevonden :oops:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

gisteren toch ook meegemaakt, onkoppelingsproblemen in Poperinge!
Shrek

Bericht door Shrek »

hoe hebbe ze het opgelost? :P
Plaats reactie