Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.trainlovertje schreef: ↑10 nov 2024, 08:35 Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!
Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
-
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Aangezien we niet weten wat de maximumprijs wordt, kunnen we daar nog niks over zeggen.ovspotter_be schreef: ↑10 nov 2024, 10:56Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.trainlovertje schreef: ↑10 nov 2024, 08:35 Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!
-
- Contacteer:
En voor kortere afstanden wordt het dan waarschijnlijk goedkoper.ovspotter_be schreef: ↑10 nov 2024, 10:56 Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.
Gratis (en bijna gratis) bestaat niet. De belastingbetaler betaalt vandaag de rest van de kost om een jongere of gepensioneerde te vervoeren. Dat zal dan misschien wat gecorrigeerd worden, want heen en terug naar de andere kant van het land voor minder dan €10 (in geval van senioren), dat wringt toch ook een beetje... Akkoord dat deze groepen wat ondersteund worden met goedkopere tarieven, maar het moet redelijk blijven.
Voor korte afstanden (tot zowat 40 km) zou het inderdaad goedkoper zijn. Maar niet voor langere. De NMBS zegt dat de meeste senioren over korte afstanden reizen, maar klopt dat wel ? Idem voor jongeren.trainlovertje schreef: ↑10 nov 2024, 08:35Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!TimJ36 schreef: ↑10 nov 2024, 00:59 Bijeenkomst voor het behoud van het senioren- en jongerenbiljet op dinsdag 19 november om 11.30u op het stationsplein van Oostende.
Organisatie: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer
Waarom wordt er niet gewacht met zulke protestacties tot de details van het nieuwe gamma beschikbaar zijn? Zoals eerder gezegd zullen sommige tickets goedkoper worden, andere duurder. Wedden dat er daar sommige mensen gaan staan die mee protesteren, terwijl ze in werkelijkheid voordeel zullen halen met het nieuwe ticketingsysteem?
-
Of dat klopt of niet, ook mij lijkt het toch niet meer dan normaal dat men meer betaalt naargelang het afgelegde traject langer wordt.
Stel u maar eens de prijzen bij de bakker voor:
Grof brood, 800 gr 1,80 senioren: 1,00
Koffiekoeken, 2,10 senioren: 1,00
Appeltaart, 15,00, senioren: 1,00
Dat is toch compleet belachelijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Er is een verschil tussen de private en openbare sector. Deze laatste kan het wenselijk vinden een voordeel geven aan bepaalde groepen: een belastingvoordeel, een korting, een subsidie ... er bestaan honderden voorbeelden. Sommige zijn van een andere grootte-orde, bv een managementvennootschap. De overheid geeft dit voordeel aan zelfstandigen om te aanzienlijk te besparen op belastingen.jan_olieslagers schreef: ↑10 nov 2024, 12:29 Of dat klopt of niet, ook mij lijkt het toch niet meer dan normaal dat men meer betaalt naargelang het afgelegde traject langer wordt.
Een fenomeen wat hier denk ik vooral speelt is dat men niet tegen veranderingen kan want het huidige conceptis vertrouwd. Iets wat dan veranderd, nieuw of ongewoon is, is dan heel erg beangstigend en wil men lastig accepteren.TimJ36 schreef: ↑10 nov 2024, 00:59 Bijeenkomst voor het behoud van het senioren- en jongerenbiljet op dinsdag 19 november om 11.30u op het stationsplein van Oostende.
Organisatie: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer
Hetzelfde fenomeen zie ik bijvoorbeeld ook met extra toeristentreinen. Men kent die niet en dat is heel eng (tot zelfs paniekreacties), ze stappen liever in de vertrouwde IC ook al zit die dan al boordevol.
-
Uiteraard, dat heb ik ook niet in vraag gesteld. Wat ik in vraag stel is de vaste prijs, ongeacht de lengte van het afgelegde traject.Deze laatste kan het wenselijk vinden een voordeel geven aan bepaalde groepen: een belastingvoordeel, een korting, een subsidie
Het is niet logisch dat een appeltaart dezelfde prijs zou gaan als een croissant.
Het is niet logisch dat Nekkerspoel-Katelijne dezelfde prijs heeft als Arlon-Hasselt.
Dus wat men nu voorstelt - een percentage korting op het normale tarief - vind ik een stap in de goede richting.
@Davy hierboven: ja, een mens is een gewoontebeestje, inderdaad, en dat mindert niet met het vorderen der jaren, voor de meesten ;)
Allemaal in het kader van de zogenaamde "veranderende reizigersbehoeften" zeker? Ik vraag me altijd af hoe die reizigersbehoeften eigenlijk gepeild worden? Geef me daar eens een antwoord op.
De ouderenorganisaties hebben gepleit voor een jaarabonnement met forfaitair tarief, analoog met de Omnipass 65+ van De Lijn. Werkelijk geen enkele belangenorganisatie steunt het huidige voorstel van de NMBS voor de afschaffing van de jongeren- en seniorenbiljetten.
-
Juist omdat het dan allemaal duurder wordt, je gaat als organisatie of bedrijf geen goede reputatie of publiciteit maken als je iets duurder maakt.
-
maar de korte ritten zouden juist goedkoper worden, voor de betreffende groepen reizigers !!??
-
Dat wordt vaak over het hoofd gezien.
En er zal waarschijnlijk wel nog steeds een maximumprijs zijn, net zoals je voor een normaal ticket vandaag maximaal €25,50 per enkele reis in 2e klasse betaalt.
En er zal waarschijnlijk wel nog steeds een maximumprijs zijn, net zoals je voor een normaal ticket vandaag maximaal €25,50 per enkele reis in 2e klasse betaalt.
De directeur Marketing heeft destijds in de Kamercommissie gezegd dat het plafond bij ongeveer 80 km zal liggen.
Met de tarieven van vandaag (die dus op 01.02.25 omhooggaan) zou dat betekenen: 2de klas volle prijs 13.80, halve prijs 7.60 - 1ste klas volle prijs 21.20, halve prijs 11.70. Allemaal enkele reis. De categorieën die zichzelf geviseerd voelen krijgen daar nog een reductiekaart bovenop en het recht om zonder tijdsbeperking te reizen. Ik zou me daar alvast niet ongelukkig bij voelen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Die reductiekaart zou wel niet gratis zijn en voor iedereen beschikbaar zijn, niet enkel voor jongeren en senioren.