Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 10 nov 2024, 18:29 Pas op met die uitspraken; daar trek je een ganse discussie open... Als Oost-Vlaming kan je je waarschijnlijk gewoonweg niet voorstellen hoe het is om in Limburg het OV te gebruiken. Ik heb aan de UHasselt gestudeerd (op kot gezeten) en er nadien nog een jaar gewoond, dus ik weet hoe slecht de kwaliteit van het openbaar vervoer er is, mede door alle ellende en files op de wegen. Neem er eens de netwerkkaart van Infrabel bij en kijk naar de dichtheid van het netwerk. Volgens mij is Oost-Vlaanderen de best bedeelde provincie met het meeste kilometer spoorlijn per km² en Limburg de slechtste (van Vlaanderen). De officiële cijfers heb ik niet, 't is puur op het zicht dat ik die inschatting maak. Veel verder wil ik er hier ook niet over uitwijden, dit is al off topic genoeg.
Ik zeg gewoon dat 1. elk jaar er geklaagd wordt vanuit Limburg dat zij niets krijgen, zelfs wanneer de IC-trein Antwerpen-Lier-Hasselt werd aangekondigd, klaagde men omdat ze er een extra jaartje op zouden moeten wachten. Elk jaar dat ze niets krijgen doen ze zo, de meeste provincies krijgen maar een nieuwe verbinding om de zoveel jaar, maar zij hergebruiken dezelfde slogans niet. De basisdienst is daar idd niet optimaal, maar Zolder doet het niet slechter dan Tielt of Willebroek. Genk en Blankenberge hebben dezelfde diensten, Hamont wordt even goed bedient als Eeklo,... Nieuwe spoorlijnen moet men er niet verwachten, maar men moet ook een beetje geduld leren hebben.
En 2. Wallonië moet het vaak met veel slechter materiaal doen en nu wilt men voorstellen om de stokoude klassiekjes te vervangen met de iets minder oude breaks alsof men daar geen oudjes heeft die moeilijk te been zijn, zodat men hun desiro's kunnen behouden in Londerzeel en Roeselare. Dat oud materieel moet ergens naartoe en andere gebieden verdienen ook wel eens iets meer dan de afgedankte treinen uit de vorige eeuw.
260689

Bericht door 260689 »

Als men ziet naar de M7 die in Kinkempois worden onderhouden en die van Melle, dan zou je niet liever willen dan oud materiaal naar de Walen sturen. Zowel in Hasselt, Antwerpen-Schijnpoort, Oostende en Kortrijk proberen ze zoveel mogelijk graffiti te verwijderen, onderhoud wordt ook beter uitgevoerd. Ik zat in Kortrijk als rangeerder en als er uitwisselingen waren van rijtuigen met de Walen ...... Was dat beschamend! Welke defecten er maanden lang niet werden opgelost. Ontbreken van onderdelen enz. Dit even terzijde.

Mol - Hasselt rijd op zondag m/feestdagen nog steeds om de 2u. Ik ben geboren in Gent en tot mijn 28ste daar gewoon, nu woon ik in Viversel (deelgemeente van Heusden-Zolder. En eerlijk, Limburg is serieus achter gesteld! Als men wat beter hun best zouden doen, zouden ze veel meer reizigers aantrekken dan nu het geval is.
ronny

Bericht door ronny »

desirootje schreef: 10 nov 2024, 20:29 Ik zeg gewoon dat 1. elk jaar er geklaagd wordt vanuit Limburg dat zij niets krijgen, zelfs wanneer de IC-trein Antwerpen-Lier-Hasselt werd aangekondigd, klaagde men omdat ze er een extra jaartje op zouden moeten wachten. Elk jaar dat ze niets krijgen doen ze zo, de meeste provincies krijgen maar een nieuwe verbinding om de zoveel jaar, maar zij hergebruiken dezelfde slogans niet. De basisdienst is daar idd niet optimaal, maar Zolder doet het niet slechter dan Tielt of Willebroek. Genk en Blankenberge hebben dezelfde diensten, Hamont wordt even goed bedient als Eeklo,... Nieuwe spoorlijnen moet men er niet verwachten, maar men moet ook een beetje geduld leren hebben.
En 2. Wallonië moet het vaak met veel slechter materiaal doen en nu wilt men voorstellen om de stokoude klassiekjes te vervangen met de iets minder oude breaks alsof men daar geen oudjes heeft die moeilijk te been zijn, zodat men hun desiro's kunnen behouden in Londerzeel en Roeselare. Dat oud materieel moet ergens naartoe en andere gebieden verdienen ook wel eens iets meer dan de afgedankte treinen uit de vorige eeuw.
Ik wil je toch wel de vraag stellen of je het normaal vindt dat de belangrijkste toeristische bestemming van Limburg, dit is vermoedelijk Bokrijk, in het weekend zo slecht bereikbaar is per trein. Vanuit Antwerpen mag je 45 minuten wachten in Hasselt. Dan neem ik wel de auto.
Een halfuurverbinding Genk-Hasselt zou toch wel standaard moeten zijn, zeker als er geen goede aansluitingen kunnen gerealiseerd worden in Hasselt.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Mij wil het voorkomen - maar dat is heel subjectief natuurlijk - dat ze in Limburg al goed geleerd hebben dat men moet klagen om iets te bekomen. Nuja, dat men al HEEL HARD moet klagen om EEN KLEIN BEETJE te bekomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 10 nov 2024, 20:29 Wallonië moet het vaak met veel slechter materiaal doen en nu wilt men voorstellen om de stokoude klassiekjes te vervangen met de iets minder oude breaks alsof men daar geen oudjes heeft die moeilijk te been zijn, zodat men hun desiro's kunnen behouden in Londerzeel en Roeselare. Dat oud materieel moet ergens naartoe en andere gebieden verdienen ook wel eens iets meer dan de afgedankte treinen uit de vorige eeuw.
De impact is veel groter op een drukke lijn 66 (Kortrijk - Brugge) met veel méér reizigers dan een uitgedund lijntje ergens in het verre zuiden van ons land. Dat er buiten de Desiro geen enkele andere trein toegankelijk is, is natuurlijk betreurenswaardig, maar heeft alles te maken met de keuze van de NMBS om een vervolgorder te plaatsen op de M6-rijtuigen met verhoogde instap. Nu er toch (eindelijk) enkele toegankelijke rijtuigen besteld zijn, zullen deze treinen gedeeltelijk toegankelijk worden, maar met slechts één (!) toegankelijke deur in de hele trein is dit concept anno 2024 alweer lang voorbijgestreefd.
Steven

Bericht door Steven »

Zolang België met 3 verschillende perronshoogtes blijft zitten zal het probleem van toegankelijke rijtuigen ook blijven bestaan. Maar dit terzijde het gaat hier over de dienstregeling, als je wil spreken over toegankelijkheid van treinen maak je best een nieuw onderwerp aan. Laat het ons hier houden over het juiste onderwerp aub.
mervyn

Bericht door mervyn »

Ik was net de nieuwe dienstregeling eens aan het bekijken en zie dat voor L60 dit alweer een achteruitgang is.
Als je vanuit bv. Merchtem naar Brussel-Noord wil, heb je in de nieuwe dienstregeling nog maar 1 trein per uur, nl. de S3 om .41.

In de huidige dienstregeling heb je nog 2 mogelijkheden: de S3 om .44 en de S10 om .23 (deze met overstap in Jette weliswaar).

Maar die tweede mogelijkheid met overstap in Jette valt in de nieuwe dienstregeling dus weg (de trein waarop men overstapt vertrekt nu 3 minuten vroeger dan de trein waarmee men toekomt in Jette).

Terugkeer van Brussel-Noord naar Merchtem is het hetzelfde verhaal.

Zo jaagt men mensen weg van de trein.
Waar is de tijd dat er in de spits 3 treinen per uur naar Brussel-Noord gingen en die zaten allemaal goed vol toen.

Om de zoveel jaar gaat de dienstregeling op L60 erop achteruit.
fcmaster2323

Bericht door fcmaster2323 »

Zijn er nog lijnen waar er zulke dingen zullen veranderen?
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

mervyn schreef: 12 nov 2024, 13:10 Ik was net de nieuwe dienstregeling eens aan het bekijken en zie dat voor L60 dit alweer een achteruitgang is.
Als je vanuit bv. Merchtem naar Brussel-Noord wil, heb je in de nieuwe dienstregeling nog maar 1 trein per uur, nl. de S3 om .41.

In de huidige dienstregeling heb je nog 2 mogelijkheden: de S3 om .44 en de S10 om .23 (deze met overstap in Jette weliswaar).

Maar die tweede mogelijkheid met overstap in Jette valt in de nieuwe dienstregeling dus weg (de trein waarop men overstapt vertrekt nu 3 minuten vroeger dan de trein waarmee men toekomt in Jette).

Waar is de tijd dat er in de spits 3 treinen per uur naar Brussel-Noord gingen en die zaten allemaal goed vol toen.

De S10 is er nog altijd, maar dan moet je wel het hele rondje via L28 en L0 doen, dat is een feit.
Steve

Bericht door Steve »

Klassiekje schreef: 12 nov 2024, 14:05
mervyn schreef: 12 nov 2024, 13:10 Ik was net de nieuwe dienstregeling eens aan het bekijken en zie dat voor L60 dit alweer een achteruitgang is.

De S10 is er nog altijd, maar dan moet je wel het hele rondje via L28 en L0 doen, dat is een feit.
En precies door dat rondje kom je op bijna krak dezelfde tijd aan als de S3 die je 20 minuten later neemt in je station op L60, nog zonder vertragingen mee te rekenen die zeer courant zijn als je eerst heel de NZV door moet. In de praktijk dus inderdaad maar 1 nuttige trein per uur, en dat terwijl Brussel-Noord met voorsprong het drukst gebruikte station van de drie is (neem eens een S3 van Zuid naar Noord in volle spits en je zult snel zien waar de grote massa in- en uitstapt). De NMBS zou in die context minstens het nodige moeten doen om de P-treinen terug te brengen die al jarenlang in alle stilte geschrapt zijn en vooralsnog blijven op L60 (7092/7094/8092/8094), maar daar hoor je niets over. Ik snap ook niet goed dat de beide P-treinparen op L50 al enige tijd terug heringevoerd zijn; daar zijn ze uiteraard meer dan nuttig, maar op L60 is de vraag naar mijn aanvoelen nog een pak groter in de spits.
Steven

Bericht door Steven »

Mensen haken af natuurlijk door dergelijk aanbod.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Zeker zijn er veel pendelaars naar Brussel-Noord, ik ben er zelf enkele jaren eentje geweest, en wat een drukte was het daar dikwijls, zelfs als alles "volgens het boekje" verliep. Maar veel pendelaars nemen toch ook de trein richting Brussel om over te stappen op de metro? Voor die reizigers is Brussel-Centraal veel interessanter, of misschien zelfs Brussel-Zuid. Temidden alle moeilijkheden van capaciteitstekort kan ik de planners nog niet teveel stenen werpen, ongetwijfeld moeten ze zich - grotendeels onder politieke druk - in de onmogelijkste bochten wringen.

Maar het niet-terugkomen van die P-treinen is inderdaad zeer te betreuren.

En ja, de trein wordt er niet aantrekkelijker mee, de alternatieven gaan er echter ook niet op vooruit. Automobilisten staan langer dan ooit in de file, en vinden minder en minder parkeergelegenheid in de hoofdstad; fietsers worden nog steeds van de baan gereden. Ik vrees dat de trein voor velen het minst ongelukkige alternatief blijft - maar dat mag geen reden zijn om het aanbod niet te verbeteren.

In de marge toch eventjes herinneren aan twee initiatieven uit de politiek/maatschappelijke hoek:
* er was ooit een streven om overheidsdiensten uit Brussel weg te halen, ene Paula D'Hondt heeft toch een deel van de vlaamse "lood en centen" naar Aalst overgebracht, enkele decennia terug, staat me voor?
* vanuit de Vlaamse overheid zijn er toch stimulansen voor haar ambtenaren om in Brussel te gaan wonen, in plaats van te pendelen?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 nov 2024, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

Wetende dat er jaren geweest zijn waarbij er zelfs 4 treinen (1L en 3P) richting Dendermonde tussen 16-17h. Is dit eigenlijk maar een zwak aanbod in de spits. Zeker als je weet dat er tussen Dendermonde en Brussel geen snelweg of degelijke provincieweg is die veel verkeer aankan is dit aanbod dus maar heel zielig te noemen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 12 nov 2024, 19:47 Wetende dat er jaren geweest zijn waarbij er zelfs 4 treinen (1L en 3P) richting Dendermonde tussen 16-17h. Is dit eigenlijk maar een zwak aanbod in de spits. Zeker als je weet dat er tussen Dendermonde en Brussel geen snelweg of degelijke provincieweg is die veel verkeer aankan is dit aanbod dus maar heel zielig te noemen.
Het materieel is er momenteel niet voor geschikt maar zou men de 51xx reeks (Kortrijk-Schaarbeek) niet door kunnen sturen richting Dendermonde? Landen heeft die P treinen die het verlengde van sommige 51xx treinen zijn, niet meer nodig vanwege de 2e trein naar Sint-Truiden, een goede overstap in Landen op een P trein of zelfs de S44 kan dan een alternatief vormen voor de mensen in Waremme. De 51xx reeks zit in een goed rijpad om een 2e S3 te vormen en gaat door de juiste koker, men moet dan gwn deze reeksen beginnen rijden met sneller accelererend materieel.
Ik weet niet of dit ook zou lukken in de ochtendspits zoals dat nu wel gaat richting Luik en Landen.
We kunnen ook iets proberen met de S6, maar dan moet die wel eerst weer beperkt worden tot Denderleeuw en moet die van koker wisselen met een andere trein.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 12 nov 2024, 19:47 Wetende dat er jaren geweest zijn waarbij er zelfs 4 treinen (1L en 3P) richting Dendermonde tussen 16-17h. Is dit eigenlijk maar een zwak aanbod in de spits. Zeker als je weet dat er tussen Dendermonde en Brussel geen snelweg of degelijke provincieweg is die veel verkeer aankan is dit aanbod dus maar heel zielig te noemen.
Die rijpaden zijn intussen ingenomen door IC's of internationale treinen (Eurostar en ICE). Die internationale treinen krijgen sowieso voorrang op al de rest. Misschien is het wel nuttig om daar eens over na te denken.
Plaats reactie