NS ICE

Plaats reactie
TKR

NS ICE

Bericht door TKR »

Nu de ICEs naar België en Nederland vervangen zijn door de ICE neo's, heeft iemand enig idee waar de NS ICE momenteel rondhangt?

Heeft NS deze terug verkocht aan DB, of ingeruild voor een nieuwe trein?
Of is deze trein feitelijk nooit echt eigendom geweest van NS?

Wat was de constructie achter deze NS ICE? Waarom was er überhaupt een ICE met NS logo?
Klassiekje

Re: NS ICE

Bericht door Klassiekje »

Er waren 4 BR406 eigendom van NS. De 4654 werd in 2011 al verkocht aan DB na een ongeval.
De drie andere stellen (4651-53) zijn enkele maanden geleden ook verkocht aan DB en rijden daar nu voorlopig nog rond maar zouden volgend jaar definitief buiten dienst gaan.
TKR

Bericht door TKR »

Enig idee waarom NS er indertijd besteld heeft? Was dat om DB te overtuigen om naar Amsterdam te rijden, of meer inspraak te hebben of iets dergelijke?
Deze stellen reden ook regelmatig naar Brussel, dus ik stel me toch enigszins vragen bij 'eigendom van NS'?
dovaere

Bericht door dovaere »

Klassiekje schreef: 21 nov 2024, 13:52 Er waren 4 BR406 eigendom van NS.
[...] maar zouden volgend jaar definitief buiten dienst gaan
...net als de rest van de BR406 die na "amper" 25 jaar toch wel vroegtijdig met pensioen gaan, nog voor ze ooit een tussentijdse revisie of modernisering gehad hebben.
De ETCS-versie schijnt ook niet meer upgedatet te kunnen worden.
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 21 nov 2024, 17:30 Enig idee waarom NS er indertijd besteld heeft?
Omdat dat een gezamenlijke onderneming was (en is), trouwens kaderend in een verdrag tussen de landen.
DB is enkel vervoerder in Duitsland. Als je via bahn.de een trein opzoekt voor Nederland, zie je dat NS (International) daar de commerciële vervoerder is. Die bepaalt ook mee de tarieven in Nederland zoals binnenlandse kortingen.
NS-levert ook een deel van zowel de machinisten als de conducteurs (treinbegeleiders).
Ik heb geen idee hoe de winst (of verlies) gedeeld worden tussen de twee vervoerders.

Met de NMBS zijn er blijkbaar net iets andere afspraken gemaakt.
Daar is het DB Fernverkehr AG die de ritten commercieel aanbiedt in België. De NMBS rijdt wel de treinen. En levert wellicht een deel van de treinbestuurders maar niet de treinbegeleiders, dacht ik?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Inderdaad, NMBS levert wel treinbestuurders (depot Liège International) maar geen treinbegeleiders.
Plaats reactie