Fuiven in stations

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje

Re: Fuiven in stations

Bericht door groentje »

Hier heb ik ook niet onmiddellijk een probleem mee, eerlijk gezegd. Integendeel, ik ben blij dat deze ruimte gebruikt wordt voor meer dan enkel wat passanten. De zij-ingang is ook geen duister gangetje waar je schrik van zou krijgen om de trein te nemen, integendeel, je bent sneller bij de roltrappen die de meeste reizigers sowieso willen nemen. Ik vind nu niet dat ze zover moeten gaan als in Spanje, waar ze de oude stationsgebouwen vaak een totaal andere invulling geven (denk aan Madrid-Atocha, met de schittende oude sporenhal waar vandaag een tropische tuin in zit, en de treinen in een betonnen kolos erachter te vinden zijn), maar occasioneel gebruik? Laat maar komen.
Eimai

Bericht door Eimai »

Heb er zelf niet zo veel problemen mee, mits de bedenking dat in dat gebouw wel mensen 24 uur op 24 aan het werken zijn om de treinen te laten rijden en dat het misschien niet al te aangenaam is als heel de nacht zo'n muziek naast hun deur zit te knallen.

Daarnaast was er de laatste keer ook wel wat te doen voor de verlichting van dat spel, waar ze een laser nogal ongelukkig gehangen hadden die de treinenkoepel in scheen en recht in de stuurposten van de toekomende treinen op de +1 aan het schijnen was.

Dus ze moeten gewoon wat meer rekening houden met waar ze zich juist bevinden, namelijk in een werkend station dat ook niet slaapt 's nachts.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Er zijn ook mensen die graag wat rust hebben voor ze hun reis aanvatten, en waar anders in een station kan je die rust terugvinden dan in de centrale vertrekhal?

Het stoort wél degelijk, mensen die blind zijn, hsp, autisme, of wat dan ook, worden aan hun lot overgelaten. Zeggen dat het 'niet stoort' dat de vertrekhal wordt ge(mis)bruikt voor feestjes is even absurd als zeggen dat de dakkoepel niet langer nodig is, want: 'mensen kunnen hun paraplu gebruiken als beschutting tegen de regen'.

Om in termen van een bekende Amerikaanse president te verwoorden: 'Passengers First', de reiziger moet altijd op de éérste plaats komen te staan.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 25 nov 2024, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 25 nov 2024, 23:17 Er zijn ook mensen die graag wat rust hebben voor ze hun reis aanvatten, en waar anders in een station kan je die rust terugvinden dan in de centrale vertrekhal?

Het stoort wél degelijk, mensen die blind zijn, hsp, autisme, of wat dan ook, worden aan hun lot overgelaten. Zeggen dat het 'niet stoort' dat de vertrekhal wordt ge(mis)bruikt voor feestjes is even absurd als zeggen dat de dakkoepel niet langer nodig is, want: 'mensen kunnen hun paraplu gebruiken als beschutting tegen de regen'.

Om in termen van Donald Trump te verwoorden: 'Passengers First', de reiziger moet altijd op de éérste plaats komen te staan.
Als die dakkoepel één dag missen een mooie som geld oplevert zou ik direct ja zeggen.
Door naar extra inkomsten te kijken ipv nog meer dienstverlening af te bouwen plaatst de NMBS de reiziger gelukkig wel op de eerste plaats.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 25 nov 2024, 23:32 Als die dakkoepel één dag missen een mooie som geld oplevert zou ik direct ja zeggen.
Door naar extra inkomsten te kijken ipv nog meer dienstverlening af te bouwen plaatst de NMBS de reiziger gelukkig wel op de eerste plaats.
Het is een illusie te denken dat dit de dienstverlening zal doen verbeteren, eerder bedoeld om de schulden af te bouwen. Ik merk daar trouwens niets van in de praktijk. Ik heb de dienstverlening in de stations alleen maar bergaf zien gaan.
groentje

Bericht door groentje »

Bij zo'n evenement kan ik me niet voorstellen dat er geen mensen zijn die de toegangen bewaken, én dus mensen die daar nood aan hebben kunnen helpen naar de juiste toegang. Veel zitplaatsen zijn ze sowieso niet in de grote hal, waar zou je daar precies wachten?
En zelfs als de opbrengst naar schuldafbouw gaat ipv rechtstreeks naar extra dienstverlening, die schulden zijn aangegaan voor extra dienstverlening in het verleden, en die schulden verminderen helpt om een rem te zetten op de vermindering van die dienstverlening. Die schulden kwamen er niet vanuit het niets, hé.
Kortom, ik blijf dit een non-event vinden.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Zijn er eigenlijk effectieve klachten van overlast door het evenement (behalve die ongelukkig geplaatste laser)? Of gaat het hier gewoon om (al dan niet verzuurde) meningen?
DR-fan

Bericht door DR-fan »

BlackEagle schreef: 26 nov 2024, 08:21 Zijn er eigenlijk effectieve klachten van overlast door het evenement (behalve die ongelukkig geplaatste laser)? Of gaat het hier gewoon om (al dan niet verzuurde) meningen?
Een andere mening hebben betekent niet dat iemand verzuurd is.

Ik heb principieel niets tegen het verhuren van stationsruimtes voor evenementen, maar ik stel me wel een paar vragen:
- blijft het station voor iedereen zonder problemen toegankelijk (blinden, rolstoelen, ...)? Hoe zit het met de toegangen voor de hulpdiensten?
- kan gegarandeerd worden dat het personeel zonder problemen kan blijven werken zonder gehinderd te worden? Als ze voortdurend omwegen moeten nemen, hebben ze dan de garantie dat eventuele vertragingen niet op hun worden afgeschoven?
- hoe zit het met de informatie naar de reizigers? Blijven aankondigingen hoorbaar met luide muziek? Wie neemt de verantwoordelijkheid bij klachten daarover?
- is er een garantie dat de organisator ook verantwoordelijk is voor de opkuis nadien en de herstelling van eventuele schade? Zo niet zal eventuele winst voor de NMBS snel verdampt zijn.

Om maar te zeggen dat er meer bij komt kijken dan een leuke aankondiging op smoelboek...
DR-fan

Bericht door DR-fan »

BlackEagle schreef: 26 nov 2024, 08:21 Zijn er eigenlijk effectieve klachten van overlast door het evenement (behalve die ongelukkig geplaatste laser)? Of gaat het hier gewoon om (al dan niet verzuurde) meningen?
Voor dit evenement geen idee, maar enkele jaren geleden waren die er wel in Brussel-Zuid. In de Eurostar-lounge was er toen een evenement met de nodige VIP's (of wie zich door voor houdt) en de toenmalige NMBS-manager had beslist om de aankondigingen aan de uitgang Frankrijkstraat stop te zetten omdat die "stoorden". Ik wil niet weten hoeveel mensen toen hun trein gemist hebben bij spoorveranderingen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Misschien moeten ze met Antwerpen-Centraal maar doen wat ze met kerken doen: ontwijden. Dan is het hek van de dam. En sprak men vroeger niet van stations als kathedralen. Een fuif kan de taak van het ontwijden perfect overnemen. :mrgreen:
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie