OUIGO Brussel - Parijs

FLV-FGSP

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door FLV-FGSP »

Ik denk eerder dat er nog geen commercieel accoord is of dat de communicatiediensten geen goede dag voor de start vinden ...
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

(Informatie afkomstig vanuit Facebook-bericht)
De informatie en dienstregelingen van de nieuwe EuroCity tussen Brussel en Parijs zou op 3 december verschijnen.
dovaere

Bericht door dovaere »

In Google is een flard terug te vinden van een nieuwe pagina die weer offline gehaald is.
Blijkbaar zal de marketing in België de naam "OUIGO" gebruiken, zonder "Train Classique":
OUIGO: Goedkope treintickets Brussel-Parijs vanaf €10
De OUIGO-treinen brengen reizigers vanuit België (Brussel en Bergen) via de klassieke spoorlijnen naar het station Paris-Nord (en omgekeerd) in slechts 3 uur tegen zeer competitieve tarieven. Dit low-cost treinconcept biedt betaalbare reizen tussen België en Frankrijk. OUIGO: de meest betaalbare trein naar Parijs. Ervaar het gemak van treinreizen dankzij drie dagelijkse verbindingen tussen Brussel, Bergen en Parijs - een sneller en comfortabeler alternatief voor de auto.
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/OUI ... sel-Parijs
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 nov 2024, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere

Bericht door dovaere »

Nog een niet-officiële bron, maar wel met voor mij nieuwe info:
Théoriquement, il ne sera pas possible de vendre des billets de Paris-Nord vers Creil et inversement, à cause de la proximité des deux gares.
https://mobilithib.substack.com/p/le-no ... -classique
sticker van "OUIGO" + een derde reservestam I11 zou als reserve in België beschikbaar staan:
des rames composées de voitures i11. Trois sont attribuées à la liaison Bruxelles - Paris avec des autocollants aux couleurs OUIGO : deux en service commercial et la troisième, de réserve en Belgique, prête à être déployée si nécessaire.
Ces trois rames ne peuvent pas être assignées sur d’autres liaisons et ne sont pas autorisées aux Pays-Bas.
Klopt het wel dat de "Franse" I11 niet toegelaten is in Nederland, of bedoelt hij gewoon dat er een akkoord is dat ze steeds beschikbaar zijn voor Frankrijk?

De treinbestuurder zou voor het hele traject dezelfde blijven (van de NMBS ofwel van de SNCF Trains Spéciaux):
De plus, lors des premiers services commerciaux entre Bruxelles et Paris l’été dernier, un arrêt technique à Aulnoye-Aymeries était nécessaire pour changer de conducteur. À partir de décembre, l’arrêt y sera toujours effectué, mais uniquement commercial, car les conducteurs SNCB seront désormais autorisés jusqu’à Paris-Nord.
Il semble d’ailleurs que les conducteurs SNCF seront également autorisés dans l’autre sens jusque Bruxelles-Midi, des conducteurs français ayant durant la semaine écoulée fait du repérage (ou études) sur d’autres lignes en cas de déviation prévue (voire imprévue). En mars prochain, il est d’ailleurs prévu que des services soient déviés entre Bruxelles-Midi et Aulnoye-Aymeries via Luttre.
Pour le personnel français, il s’agit du personnel issu de la filiale Trains Spéciaux de la SNCF et non pas de la filiale OUIGO Vitesse Classique (OSLO), comme c’est le cas sur les autres trains de cette gamme.
De moeilijke punten in de onderhandelingen / voorbereiding lijken Interrail en de reservatie te zijn geweest (en dan lees ik dit als plaatsreservering):
Mais selon différentes sources, plusieurs points semblent avoir bloqué : l’accès avec le pass Interrail à ce train, car aucun OUIGO Grande Vitesse comme Train Classique n’accepte ce pass qui permet de voyager moins cher en Europe ; mais également les réservations car la SNCF prône un tout à la réservation tandis que la SNCB voudrait que le placement reste libre, comme dans tous les autres trains où elle est opératrice.
En hij zou een paar dagen na de nieuwe dienstregeling beginnen rijden:
mais “il ne sera pas lancé le 15 décembre (exactement), probablement le 18.
dovaere

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 11 okt 2024, 22:19 Zowiezo gaat die door de NZ verbinding moeten daar ze niet in trek/duw gaan rijden maar enkel gesleept.
Moet die dan per se door de NZ-verbinding?
Of kan er ook een andere loc vanuit het zuiden aankoppelen, en daarmee terug naar Parijs rijden, waarna de eerste loc wegrijdt richting zuid/bundel?
260689

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 26 nov 2024, 12:02
260689 schreef: 11 okt 2024, 22:19 Zowiezo gaat die door de NZ verbinding moeten daar ze niet in trek/duw gaan rijden maar enkel gesleept.
Moet die dan per se door de NZ-verbinding?
Of kan er ook een andere loc vanuit het zuiden aankoppelen, en daarmee terug naar Parijs rijden, waarna de eerste loc wegrijdt richting zuid/bundel?
Ze hebben nu al een chronische tekort aan T18. Laat staan dat ze de T21/27 op overschot hebben. Het is roeien met de riemen die we hebben.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De website www.trainline.eu geeft de tijden nu ook, maar voorlopig nog met "niet beschikbaar".
dovaere

Bericht door dovaere »

Weet iemand waarom de SNCF geen stop wilde in Saint-Quentin, de grootste stad op het traject [tussen Mons en Parijs], waar de trein nu dus blijkbaar doodleuk doorheen zal rijden zonder stoppen?

Een stad van 50.000 inwoners, de grootste stad van het departement Aisne is op geen enkele vlotte manier aangesloten op deze nieuwe verbinding met Brussel.

voorbeeld van hoe reizigersonvriendelijk de aansluitingen met de lokale TER op de drie klassieke treinen naar Brussel zullen zijn:
maandag 23. dec. 2024

Code: Selecteer alles

08:35 St-Quentin(Aisne) TER
09:04 Aulnoye Aymeries
...
10:14 Aulnoye-Aymeries nieuwe klassieke OUIGO
11:21 Brussel-Z

12:25 St-Quentin(Aisne) TER
13:16 Aulnoye Aymeries
...
14:16 Aulnoye Aymeries nieuwe klassieke OUIGO
15:21 Brussel-Z

Bij de derde trein van de dag is er wel een korte overstap van 10 minuten mogelijk, maar die is echt alleen geschikt voor nachtraven die dan nog eens houden van het risico om de laatste trein van de dag te missen:

20:36 St-Quentin(Aisne) TER
21:07 Aulnoye Aymeries
...
21:17 Aulnoye Aymeries nieuwe klassieke OUIGO
22:21 Brussel-Z
Je kunt ook niet beweren dat helemaal niemand naar Saint-Quentin wil. Misschien wat overdreven geformuleerd, maar dit is er wel:
Saint-Quentin, stad van Kunst en Geschiedenis en hoofdstad van Hoog Picardië, heeft voor de liefhebbers van onroerend erfgoed een breed architecturaal aanbod in gotische, neoklassieke en Art deco stijl.
[...]
Saint-Quentin is een populaire toeristische plaats, zij het voor haar culturele aanbod en de unieke omgeving. Stad van kunst en geschiedenis, deze stad in de Aisne is inderdaad rijk architecturaal erfgoed dat het belang ervan door de eeuwen heen herinnert.
Gesticht door de Romeinen, heeft de stad Saint-Quentin lang gevestigd in de regio, en velen zijn de overblijfselen van het oude verleden en uit alle tijdperken, die hem opvolgde. Art deco, de ruïnes van de Tweede Wereldoorlog, of gebouwen die dateren uit de middeleeuwen, is er voor iedereen iets te Saint-Quentin.
Gastronomie is ook een belangrijke factor in het toerisme Saint-Quentin, en het is mogelijk om de beste Picardië specialiteiten zoals touwtje proeven, de Rodot, Badre de taart, of een goede witlof gratin, genieten van de monumenten de stad.
https://www.france-voyage.com/frankrijk ... n-1805.htm
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 nov 2024, 20:23, 4 keer totaal gewijzigd.
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

Heeee, Brussel - Parijs wordt op 19 december gestart:
https://mobilithib.substack.com/p/le-ou ... sera-lance
groentje

Bericht door groentje »

@dovaere: ik deel je teleurstelling, ik zou een tussenstop in Frankrijk ook kunnen appreciëren, maar we weten hoe Paricentrisch Frankrijk en SNCF zijn. De enige min of meer valabele reden die ik me kan voorstellen is dat hoe minder vaste tussenstops er zijn, hoe flexibeler ze kunnen omleiden bij werkzaamheden of verstoringen...
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

@dovaere zonder me te willen bemoeien met de inhoudelijke discussie (al zie ik wel iets in het argument "beperken van de stops om de soepelheid te verhogen") ben ik allesbehalve onder de indruk van de publiciteitstekst. Nog afgezien van het schabouwelijke "Nederlands" doet het me vooral denken aan het oude gezegde "hoe ouder een vrouw wordt, hoe meer make-up ze gebruikt" :) m.a.w. hoe meer geblaat, hoe minder wol. (met excuus voor de seksistische ondertoon). Ik ben daar wel eens geweest, en vond het een heel erg dood gat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere

Bericht door dovaere »

jan_olieslagers schreef: 26 nov 2024, 18:05 ...ben ik allesbehalve onder de indruk van de publiciteitstekst.
Dat had ik ook al door, vandaar de heel erg nuancerende tekst die ik er ondertussen al voor gezet had. :wink:
Ook bij ons zijn er wat ingeslapen stadjes, waar toch de treinen stoppen.

Maar zelfs al is het geen toeristische topper, de enige stad van 50.000 inwoners tussen Mons en Parijs rij je toch niet zomaar voorbij alsof er niemand van of naar moet?
En die 50.000 inwoners willen toch ook wel eens naar Brussel of verder noordelijk reizen?
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 nov 2024, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Ook de stad Compiègne wordt overgeslagen.
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 26 nov 2024, 19:48 Ook de stad Compiègne wordt overgeslagen.
Inderdaad,
ik was enkel nog maar over de stad met de meeste inwoners (Saint-Quentin) begonnen, omdat dat door zijn ligging vlakbij een "zwart gat van de treinen" wel heel erg benadeeld wordt.

AANVULLING: en het is bovendien een spoorwegknooppunt.
In elk zichzelf respecterend treinland wordt zo'n spoorwegknooppunt met 50.000 inwoners aangesloten op elke klassieke trein die er passeert
Hier op geen enkele van de 3 treinen naar België...
Shrek

Bericht door Shrek »

Ojee daar gaan we weer met de stops in irrelevante Franse stadjes :roll:
De enige mensen voor wie die stops echt relevant zouden zijn zijn pendelaars vanuit Parijs, maar gelukkig willen we "onze" trein daar niet mee vol steken.
Het aantal reizigers vanuit België dat naar Compiegne of St. Quentin moet of omgekeerd is echt zo belachelijk klein dat je gewoon al niet uit de kosten komt voor simpelweg de complexere ticket-administratie. Tel daar dan nog de langere reistijd bij voor de 99% reizigers die wel het complete traject in Frankrijk doen en je komt heel snel tot de conclusie dat het de moeite niet waard is. België heeft niets te winnen bij deze stops en Frankrijk moet zelf maar voor de ontsluiting van haar steden zorgen.
Plaats reactie